NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Begge måtene skal være del av 1T-pensum Med røtter: deler med 2 dermed får vi: Med logaritmer: tar 10 opphøyd i på begge sider Hei igjen Jeg forstår den logaritme metoden. Må si den var ganske så komplisert! Vi har ikke hatt kompliserte oppgaver i logaritmer på skolen. Vi lærte om logaritmer denne uken. Den kvadratrot greia var litt vannskeligere å forstå. Vi har hatt om det, altså hvordan man omgjør kvadratrot til brøk og omvendt. Men akkurat i den situasjonen forstod jeg ikke helt hvorfor du satt 1/3 på begge sidene av likhetstegnet, altså hva er opphavet til 1/3? Endret 6. april 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Begge sider av likhetstegnet er opphøyd i tredje. Ved å ta tredjeroten av begge sider, blir du kvitt potensen. Potensregelen som benyttes er: a^(b^c) = a^(b*c). Vi får da at for eksempel 2^(3^(1/3)) = 2^(3*(1/3)) = 2^1 = 2 Endret 6. april 2013 av cuadro Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Begge sider av likhetstegnet er opphøyd i tredje. Ved å ta tredjeroten av begge sider, blir du kvitt potensen. Potensregelen som benyttes er: a^(b^c) = a^(b*c). Vi får da at for eksempel 2^(3^(1/3)) = 2^(3*(1/3)) = 2^1 = 2 Er dere sikre på at de potensreglene er 1T pensum? jeg har ihvertfall ikke vært borti dem. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Er dere sikre på at de potensreglene er 1T pensum? jeg har ihvertfall ikke vært borti dem. Ja, det er 1T-pensum. Ta en titt hvis du ikke har lært dem: http://www.ekstraundervisning.no/wp-content/uploads/2012/05/potensregler.pdf Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Ja, det er 1T-pensum. Ta en titt hvis du ikke har lært dem: http://www.ekstraund...otensregler.pdf Jeg kan alle de som er skrevet i den linken, hvilken av dem er den som jeg har sitert til? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Det vil nok være den siste Vi lar: Hva kan man gjøre for å få a (som også er )? Jo, utifra siste regel kan man ta: fordi og fordi er . Forstår du nå? Gjelder også for høyre side. Det som er bra med oppgaven er at man får noe opphøyd i 3 på begge sider Endret 6. april 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det vil nok være den siste Vi lar: Hva kan man gjøre for å få a (som også er )? Jo, utifra siste regel kan man ta: fordi og fordi er . Forstår du nå? Gjelder også for høyre side. Det som er bra med oppgaven er at man får noe opphøyd i 3 på begge sider altså du ganger med 1/3 for å kunne strkye 3erne på begge sidene. Jeg forstod det nå ja. Det er jo veldig komplisert. Hvordan skal man vite at det er sånn man skal gå fram? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 altså du ganger med 1/3 for å kunne strkye 3erne på begge sidene. Jeg forstod det nå ja. Det er jo veldig komplisert. Hvordan skal man vite at det er sånn man skal gå fram? Man prøver oftest å bli kvitt paranteser opphøyd i noe som inneholder ukjente, bortsett fra når man faktoriserer for å finne svaret da 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Og selvsagt glemmer dere at likningen har tre løsninger, men det lar jeg ligge. For å finne den reelle løsningen kan en og se at (x - 1)^3 = 2^3 (x - 1)^3 = (3 - 1)^3 Ved sammenlikning av høyre og venstre side, ser vi at x = 3. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Når vedkommende flere ganger uttrykker at han holder på med 1T, synest du ikke det er litt ute av plass å introdusere imaginære tall når vedkommende først lurer på noe helt annet? 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Hei, jeg sliter med b oppgaven: Jeg tror jeg er lost. Proover aa ta funksjonen av f(x) paa venstre side, altsaa 0,5x+3 = ? Hvordan finner jeg.funksjonen av den Andre grafen?(g) Endret 7. april 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Poenget er at alle oppgavene kan løses uten at du vet uttrykkene for g(x) og f(x) Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Hvordan blir dette 1? Kan jeg benytte polarkordinater? EDIT: glem d, jeg er jo på bærtur Endret 7. april 2013 av morgan_kane Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Når vedkommende flere ganger uttrykker at han holder på med 1T, synest du ikke det er litt ute av plass å introdusere imaginære tall når vedkommende først lurer på noe helt annet? Jeg nevnte at jeg lot det ligge, og viste personen en metode som ikke bruker røtter eller "vanskelige" potensregler? Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Herregud. Glem det. Jeg så på feil oppgave. Rart jeg fikk feil. Fikk riktig, forresten. yey Endret 7. april 2013 av TomTucker Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) G(x) = 100 + 60*ln(x+1), er bare å skrive det rett inn, ikke noe hokus pokus I menyen trykker du på Graph, deretter begynner du å legge inn funksjonen. Skriv 100 så +, så 60 ganger ln parentes x + 1 parentes slutt. ln-knappen finner du rett over parentesene. Du kan forsåvidt også regne dette rett ut, eller ber oppgaven deg om å fremstille grafisk? Hvis ikke kan du regne ut G(5). Endret 7. april 2013 av Selvin Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Hva får du når du prøver? Strengt tatt er x variabelen, men det er flisespikkeri. Vanlige feil er å glemme parentes, skrive gangetegn mellom ln og (x+1) og å bruke "feil" x. Edit: too late.. Endret 7. april 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Har skjønt alt bortsett fra å regne ut grenser polart på et trippelintegral. Her er et lignende eksempel: Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 (endret) Tar jeg det raskt i hodet får jeg Du får lag en fin tegning... Enklere å regne ut z integralet ditt først også bytte til polar, da slipper du sylinderkoordinater. Men er egentlig liten forskjell, er bare et smart knep å regne ut det innerste integralet før en bytter. usw Endret 7. april 2013 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå