Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Begge måtene skal være del av 1T-pensum :)

 

Med røtter:

chart?cht=tx&chl=2(x-1)^{3}=16 deler med 2

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^{3}=8

 

chart?cht=tx&chl=8=2\cdot 4=2\cdot2\cdot 2=2^{3} dermed får vi:

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^{3}=2^3

 

chart?cht=tx&chl=((x-1)^{3})^{\frac{1}{3}}=(2^3)^{\frac{1}{3}}

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{(x-1)^{3}}=\sqrt[3]{2^3}

 

chart?cht=tx&chl=x-1=2 \Leftrightarrow x=3

 

Med logaritmer:

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^3=8

 

chart?cht=tx&chl=3\, lg\, (x-1)=lg\: 2^3

 

chart?cht=tx&chl=lg(x-1)=\frac{3\, lg2}{3}

 

chart?cht=tx&chl=lg(x-1)=lg\, 2 tar 10 opphøyd i på begge sider

 

chart?cht=tx&chl=x-1=2 \Leftrightarrow x=3

Hei igjen :)

 

Jeg forstår den logaritme metoden. Må si den var ganske så komplisert! Vi har ikke hatt kompliserte oppgaver i logaritmer på skolen. Vi lærte om logaritmer denne uken.

 

Den kvadratrot greia var litt vannskeligere å forstå. Vi har hatt om det, altså hvordan man omgjør kvadratrot til brøk og omvendt. Men akkurat i den situasjonen forstod jeg ikke helt hvorfor du satt 1/3 på begge sidene av likhetstegnet, altså hva er opphavet til 1/3?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge sider av likhetstegnet er opphøyd i tredje. Ved å ta tredjeroten av begge sider, blir du kvitt potensen.

 

Potensregelen som benyttes er: a^(b^c) = a^(b*c).

 

Vi får da at for eksempel 2^(3^(1/3)) = 2^(3*(1/3)) = 2^1 = 2

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Begge sider av likhetstegnet er opphøyd i tredje. Ved å ta tredjeroten av begge sider, blir du kvitt potensen.

 

Potensregelen som benyttes er: a^(b^c) = a^(b*c).

 

Vi får da at for eksempel 2^(3^(1/3)) = 2^(3*(1/3)) = 2^1 = 2

Er dere sikre på at de potensreglene er 1T pensum? jeg har ihvertfall ikke vært borti dem.

Lenke til kommentar

Det vil nok være den siste :) Vi lar: chart?cht=tx&chl=a=x-1

Hva kan man gjøre for å få a (som også er chart?cht=tx&chl=a^1)?

 

Jo, utifra siste regel kan man ta: chart?cht=tx&chl=(a^3)^{\frac{1}{3}} fordi chart?cht=tx&chl=3\cdot \frac{1}{3}=\frac{3}{3}=1

og fordi chart?cht=tx&chl=a=x-1 er chart?cht=tx&chl=((x-1)^3)^{\frac{1}{3}}=(x-1)^1=x-1. Forstår du nå? Gjelder også for høyre side.

Det som er bra med oppgaven er at man får noe opphøyd i 3 på begge sider :)

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Det vil nok være den siste :) Vi lar: chart?cht=tx&chl=a=x-1

Hva kan man gjøre for å få a (som også er chart?cht=tx&chl=a^1)?

 

Jo, utifra siste regel kan man ta: chart?cht=tx&chl=(a^3)^{\frac{1}{3}} fordi chart?cht=tx&chl=3\cdot \frac{1}{3}=\frac{3}{3}=1

og fordi chart?cht=tx&chl=a=x-1 er chart?cht=tx&chl=((x-1)^3)^{\frac{1}{3}}=(x-1)^1=x-1. Forstår du nå? Gjelder også for høyre side.

Det som er bra med oppgaven er at man får noe opphøyd i 3 på begge sider :)

altså du ganger med 1/3 for å kunne strkye 3erne på begge sidene. Jeg forstod det nå ja.

 

Det er jo veldig komplisert. Hvordan skal man vite at det er sånn man skal gå fram?

Lenke til kommentar

altså du ganger med 1/3 for å kunne strkye 3erne på begge sidene. Jeg forstod det nå ja.

 

Det er jo veldig komplisert. Hvordan skal man vite at det er sånn man skal gå fram?

 

Man prøver oftest å bli kvitt paranteser opphøyd i noe som inneholder ukjente, bortsett fra når man faktoriserer for å finne svaret da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

G(x) = 100 + 60*ln(x+1),

 

er bare å skrive det rett inn, ikke noe hokus pokus :)

 

I menyen trykker du på Graph, deretter begynner du å legge inn funksjonen. Skriv 100 så +, så 60 ganger ln parentes x + 1 parentes slutt. ln-knappen finner du rett over parentesene.

 

Du kan forsåvidt også regne dette rett ut, eller ber oppgaven deg om å fremstille grafisk? Hvis ikke kan du regne ut G(5).

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Tar jeg det raskt i hodet får jeg

 

2} \int_0^{\rho \cos \phi} (\rho^2) \rho \, \mathrm{d} z \,  \mathrm{d}\phi \, \mathrm{d} \rho

 

Du får lag en fin tegning...

 

Enklere å regne ut z integralet ditt først også bytte til polar, da slipper du sylinderkoordinater. Men er egentlig liten forskjell, er bare et smart knep å regne ut det innerste integralet før en bytter.

 

chart?cht=tx&chl= \displaystyle \int_{-1}^{1} \int_0^{\sqrt{1 - y^2}} x^3 + y^2 x \, \mathrm{d} x \, \mathrm{d} y

 

usw

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...