AppelsinMakrell Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 Noob her. Hvordan kan jeg løse noe som dette: 3^2(-2+3)^2? Hva er forskjellen på: (-2^2), -2^2, og (-2)^2? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 5. april 2013 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) (-2^2) er det samme som -2^2 = -(2*2) = -4. (-2)^2 = -2*-2 = 4. Regn ut parentesen, regn så eksponenetene fra toppen og nedover, kan være en grei fremgangsmåte I dette tilfellet, parentes først 3^2(-2+3)^2 = 3^2(1)^2, så eksponenetene fra toppen og nedover 3^2(1)^2 = 3^2(1*1) = 3^2 = 3*3 = 9. Gitt at jeg nå har tolket stykket riktig! Endret 5. april 2013 av Selvin Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Hvordan tegner jeg den polare kurven r^2=4cos(2ø)? Hei! Fremgangsmåten her er veldig lik som for å tegne enhver polar kurve. Det vil antakeligvis hjelpe deg å tegne en kartesisk referranse. Det vil si å plotte inn grafen r^2 = 4cos(2theta) som om den leser x^2 = 4cos(2y). La r^2 strekke en akse, og theta en annen. Vær så obs på at når du leser den kartesiske referransen over til polarform, at r^2 kun eksisterer er reell for positive verdier, og at avstanden r fra sentrum til enhver tid kun er roten av r^2. Endret 6. april 2013 av cuadro Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hei! Fremgangsmåten her er veldig lik som for å tegne enhver polar kurve. Det vil antakeligvis hjelpe deg å tegne en kartesisk referranse. Det vil si å plotte inn grafen r^2 = 4cos(2theta) som om den leser x^2 = 4cos(2y). La r^2 strekke en akse, og theta en annen. Vær så obs på at når du leser den kartesiske referransen over til polarform, at r^2 kun eksisterer er reell for positive verdier, og at avstanden r fra sentrum til enhver tid kun er roten av r^2. Tror ikke jeg helt skjønner, har fått vite at jeg skal få et åttetall formet figur som svar med kryssning gjennom Origo, dette åttetallet skal ligge. Jeg får det ikke til å stemme når jeg plotter in verdier. prøver å plotte i matlab når jeg lar theta gå fra -pi til pi, men blir bare kruseduller Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Tror ikke jeg helt skjønner, har fått vite at jeg skal få et åttetall formet figur som svar med kryssning gjennom Origo, dette åttetallet skal ligge. Jeg får det ikke til å stemme når jeg plotter in verdier. prøver å plotte i matlab når jeg lar theta gå fra -pi til pi, men blir bare kruseduller den heter lemniscate http://nn.wikipedia.org/wiki/Lemniskate Lenke til kommentar
Error Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 "Use a unit circle diagram to find sinθ, cosθ and tanθ for θ equal to: e) -3π/4" Hvordan gjør jeg det? 3π/4 ligger jo på unit circle og har verdien (-√2/2 , √2/2), men hva gjør jeg når fortegner er negativt? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) den heter lemniscate http://nn.wikipedia....wiki/Lemniskate Men hvordan tegner jeg den uten å vite hvordan den ser ut da? har prøvd å plotte på kalkulatoren men der får jeg ikke noe fornuftige figurer. Sliter som pokker med dette, trur kanskje jeg mangler litt grunnforståelse akkurat på dette feltet Min graf til nå, kommer meg ikke til xy planet EDIT: Jeg fikk til :D:D:D Endret 6. april 2013 av morgan_kane 1 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 "Use a unit circle diagram to find sinθ, cosθ and tanθ for θ equal to: e) -3π/4" Hvordan gjør jeg det? 3π/4 ligger jo på unit circle og har verdien (-√2/2 , √2/2), men hva gjør jeg når fortegner er negativt? Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er svaret at du skal bevege deg med klokka (og ikke mot som man gjør for positive verdier) når du skal måle vinkelen. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 En bedrift produserer og selger x eneheter av en vare per uke. De uktenlige produksjonskostnadene K er: K (x) = 0.2x^2 + 20 x + 20 000 Salgsprisen P på varen er P (x) = 300 - 0,1 x P og K er oppgitt i kroner. a) Finn et utrykk I(x) for bedriftens inntekt I per uke. Noen tips? Er ikke helt sikker på hvordan man skal gå frem. Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 En bedrift produserer og selger x eneheter av en vare per uke. De uktenlige produksjonskostnadene K er: K (x) = 0.2x^2 + 20 x + 20 000 Salgsprisen P på varen er P (x) = 300 - 0,1 x P og K er oppgitt i kroner. a) Finn et utrykk I(x) for bedriftens inntekt I per uke. Noen tips? Er ikke helt sikker på hvordan man skal gå frem. Bedriftens inntekt er hvor mye den tjener på å selge varene minus de pengene den bruker på å produsere varene. I(x)=? Hva tenker du? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hvordan gjør jeg denne: 1^-5 + 2^0 - 3*1/6 =? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hvordan gjør jeg denne: 1^-5 + 2^0 - 3*1/6 =? Et tall k opphøyd i nullte er lik 1: k^0=1 En opphøyd i hvilket som helst tall t er 1. 1^t=1 Klarer du resten? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Et tall k opphøyd i nullte er lik 1: k^0=1 En opphøyd i hvilket som helst tall t er 1. 1^t=1 Klarer du resten? tuusen takk.Grunnen til at jeg failet var, pga jeg ikke visste det med at en opphooyd I hvilket som helst tall er 1. Rar regel egentlig. (Altsaa for minus tall)Aldri hørt om den. Hvorfor er det sånn? Svaret ble 3/2 Endret 6. april 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) tuusen takk. Grunnen til at jeg failet var, pga jeg ikke visste det med at en opphooyd I hvilket som helst tall er 1. Rar regel egentlig. (Altsaa for minus tall)Aldri hørt om den. Hvorfor er det sånn? Svaret ble 3/2 vet ikke hvor bra dette "beviset" er, men gjør det forståelig. Nå vet ikke jeg hvilket nivå du er på, men la oss skrive 1 på måten der k er hvilket som helst tall. Et tall delt på seg selv er lik en. Så opphøyer vi det i hvilket som helst tall t. Da får man: og du vet at et tall delt på seg selv blir 1 Endret 6. april 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Haha Alex, tusen takk igjen Nå er jeg stuck på enda en oppgave. Tror denne er litt spessiell: 2(x-1)^3=16 Det er parantesen som er opphooyd I 3 som gjoor det stressende. Proovde aa dele paa 2, men gikk heller ikke Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Haha Alex, tusen takk igjen Nå er jeg stuck på enda en oppgave. Tror denne er litt spessiell: 2(x-1)^3=16 Det er parantesen som er opphooyd I 3 som gjoor det stressende. Proovde aa dele paa 2, men gikk heller ikke Hvilken klasse går du i? Du kan bruke logaritmer, og det går fint an å starte med å dele på 2. Endret 6. april 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Haha Alex, tusen takk igjen Nå er jeg stuck på enda en oppgave. Tror denne er litt spessiell: 2(x-1)^3=16 Det er parantesen som er opphooyd I 3 som gjoor det stressende. Proovde aa dele paa 2, men gikk heller ikke Hvilken klasse går du i? Du kan bruke logaritmer, og det går fint an å starte med å dele på 2. Her trengs ikke logaritmer, egentlig. Røtter holder Deler på 2 på begge sider: Her kan vi nå ta 3-rota på begge sider. Dette går fint siden . Altså har vi EDIT: Skriveleif Endret 6. april 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Her trengs ikke logaritmer, egentlig. Røtter holder Deler på 2 på begge sider: Her kan vi nå ta 3-rota på begge sider. Dette går fint siden . Altså har vi EDIT: Skriveleif Haha, ja, eller det Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Her trengs ikke logaritmer, egentlig. Røtter holder Deler på 2 på begge sider: Her kan vi nå ta 3-rota på begge sider. Dette går fint siden . Altså har vi EDIT: Skriveleif Rare greier. Er det noe man skal Ha laert I 1T? Forstod ikke helt hvorfor du bare kunne gjoore paa den maaten. Kanskje logaritmer..gir mer mening? Slik han andre aleks papekte. Denne oppgaven er paa del 1 av eksamen, kan derfor ikke bruke kalk. Aleks^2: jeg gaar 1T ja Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Rare greier. Er det noe man skal Ha laert I 1T? Forstod ikke helt hvorfor du bare kunne gjoore paa den maaten. Kanskje logaritmer..gir mer mening? Slik han andre aleks papekte. Denne oppgaven er paa del 1 av eksamen, kan derfor ikke bruke kalk. Aleks^2: jeg gaar 1T ja Begge måtene skal være del av 1T-pensum Med røtter: deler med 2 dermed får vi: Med logaritmer: tar 10 opphøyd i på begge sider Endret 6. april 2013 av alexlt0101 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå