Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(-2^2) er det samme som -2^2 = -(2*2) = -4. (-2)^2 = -2*-2 = 4.

 

Regn ut parentesen, regn så eksponenetene fra toppen og nedover, kan være en grei fremgangsmåte :)

 

I dette tilfellet, parentes først

 

3^2(-2+3)^2 = 3^2(1)^2,

 

så eksponenetene fra toppen og nedover

 

3^2(1)^2 = 3^2(1*1) = 3^2 = 3*3 = 9.

 

Gitt at jeg nå har tolket stykket riktig!

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Hvordan tegner jeg den polare kurven r^2=4cos(2ø)?

 

Hei! Fremgangsmåten her er veldig lik som for å tegne enhver polar kurve. Det vil antakeligvis hjelpe deg å tegne en kartesisk referranse. Det vil si å plotte inn grafen r^2 = 4cos(2theta) som om den leser x^2 = 4cos(2y). La r^2 strekke en akse, og theta en annen.

 

Vær så obs på at når du leser den kartesiske referransen over til polarform, at r^2 kun eksisterer er reell for positive verdier, og at avstanden r fra sentrum til enhver tid kun er roten av r^2.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hei! Fremgangsmåten her er veldig lik som for å tegne enhver polar kurve. Det vil antakeligvis hjelpe deg å tegne en kartesisk referranse. Det vil si å plotte inn grafen r^2 = 4cos(2theta) som om den leser x^2 = 4cos(2y). La r^2 strekke en akse, og theta en annen.

 

Vær så obs på at når du leser den kartesiske referransen over til polarform, at r^2 kun eksisterer er reell for positive verdier, og at avstanden r fra sentrum til enhver tid kun er roten av r^2.

Tror ikke jeg helt skjønner, har fått vite at jeg skal få et åttetall formet figur som svar med kryssning gjennom Origo, dette åttetallet skal ligge. Jeg får det ikke til å stemme når jeg plotter in verdier. prøver å plotte i matlab når jeg lar theta gå fra -pi til pi, men blir bare kruseduller :p

Lenke til kommentar

den heter lemniscate

 

http://nn.wikipedia....wiki/Lemniskate

Men hvordan tegner jeg den uten å vite hvordan den ser ut da? har prøvd å plotte på kalkulatoren men der får jeg ikke noe fornuftige figurer. Sliter som pokker med dette, trur kanskje jeg mangler litt grunnforståelse akkurat på dette feltet :p

 

Min graf til nå, kommer meg ikke til xy planet

post-101198-0-80505700-1365251244_thumb.jpg

 

EDIT: Jeg fikk til :D:D:D:D

Endret av morgan_kane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Use a unit circle diagram to find sinθ, cosθ and tanθ for θ equal to:

e) -3π/4"

 

 

Hvordan gjør jeg det? 3π/4 ligger jo på unit circle og har verdien (-√2/2 , √2/2), men hva gjør jeg når fortegner er negativt?

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig, så er svaret at du skal bevege deg med klokka (og ikke mot som man gjør for positive verdier) når du skal måle vinkelen.

Lenke til kommentar

En bedrift produserer og selger x eneheter av en vare per uke. De uktenlige produksjonskostnadene K er:

 

K (x) = 0.2x^2 + 20 x + 20 000

 

Salgsprisen P på varen er

 

P (x) = 300 - 0,1 x

 

P og K er oppgitt i kroner.

 

a) Finn et utrykk I(x) for bedriftens inntekt I per uke.

 

Noen tips? Er ikke helt sikker på hvordan man skal gå frem.

Lenke til kommentar

En bedrift produserer og selger x eneheter av en vare per uke. De uktenlige produksjonskostnadene K er:

 

K (x) = 0.2x^2 + 20 x + 20 000

 

Salgsprisen P på varen er

 

P (x) = 300 - 0,1 x

 

P og K er oppgitt i kroner.

 

a) Finn et utrykk I(x) for bedriftens inntekt I per uke.

 

Noen tips? Er ikke helt sikker på hvordan man skal gå frem.

 

Bedriftens inntekt er hvor mye den tjener på å selge varene minus de pengene den bruker på å produsere varene.

I(x)=?

Hva tenker du?

Lenke til kommentar

 

 

Et tall k opphøyd i nullte er lik 1: k^0=1

En opphøyd i hvilket som helst tall t er 1. 1^t=1

Klarer du resten?

tuusen takk.

Grunnen til at jeg failet var, pga jeg ikke visste det med at en opphooyd I hvilket som helst tall er 1.

Rar regel egentlig. (Altsaa for minus tall)Aldri hørt om den. Hvorfor er det sånn? Svaret ble 3/2 :)

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

tuusen takk.

Grunnen til at jeg failet var, pga jeg ikke visste det med at en opphooyd I hvilket som helst tall er 1.

Rar regel egentlig. (Altsaa for minus tall)Aldri hørt om den. Hvorfor er det sånn? Svaret ble 3/2 :)

 

vet ikke hvor bra dette "beviset" er, men gjør det forståelig. :w00t: Nå vet ikke jeg hvilket nivå du er på, men la oss skrive 1 på måten chart?cht=tx&chl=\frac{k}{k} der k er hvilket som helst tall. Et tall delt på seg selv er lik en. Så opphøyer vi det i hvilket som helst tall t. Da får man: chart?cht=tx&chl=(\frac{k}{k})^t=\frac{k^{t}}{k^{t}}=1

 

og du vet at et tall delt på seg selv blir 1 :D

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Haha Alex, tusen takk igjen :)

 

Nå er jeg stuck på enda en oppgave. Tror denne er litt spessiell:

2(x-1)^3=16

 

Det er parantesen som er opphooyd I 3 som gjoor det stressende.

Proovde aa dele paa 2, men gikk heller ikke :(

 

Hvilken klasse går du i? Du kan bruke logaritmer, og det går fint an å starte med å dele på 2.

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Haha Alex, tusen takk igjen :)

 

Nå er jeg stuck på enda en oppgave. Tror denne er litt spessiell:

2(x-1)^3=16

 

Det er parantesen som er opphooyd I 3 som gjoor det stressende.

Proovde aa dele paa 2, men gikk heller ikke :(

 

Hvilken klasse går du i? Du kan bruke logaritmer, og det går fint an å starte med å dele på 2.

 

Her trengs ikke logaritmer, egentlig. Røtter holder :)

 

Deler på 2 på begge sider:

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^3 = 8

 

Her kan vi nå ta 3-rota på begge sider. Dette går fint siden chart?cht=tx&chl=8 = 2^3. Altså har vi

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^3 = 2^3

 

chart?cht=tx&chl=x-1 = 2

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Her trengs ikke logaritmer, egentlig. Røtter holder :)

 

Deler på 2 på begge sider:

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^3 = 8

 

Her kan vi nå ta 3-rota på begge sider. Dette går fint siden chart?cht=tx&chl=8 = 2^3. Altså har vi

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^3 = 2^3

 

chart?cht=tx&chl=x-1 = 2

 

EDIT: Skriveleif

 

Rare greier. Er det noe man skal Ha laert I 1T? Forstod ikke helt hvorfor du bare kunne gjoore paa den maaten. Kanskje logaritmer..gir mer mening? Slik han andre aleks papekte. Denne oppgaven er paa del 1 av eksamen, kan derfor ikke bruke kalk.

 

Aleks^2: jeg gaar 1T ja :)

Lenke til kommentar

Rare greier. Er det noe man skal Ha laert I 1T? Forstod ikke helt hvorfor du bare kunne gjoore paa den maaten. Kanskje logaritmer..gir mer mening? Slik han andre aleks papekte. Denne oppgaven er paa del 1 av eksamen, kan derfor ikke bruke kalk.

 

Aleks^2: jeg gaar 1T ja :)

 

Begge måtene skal være del av 1T-pensum :)

 

Med røtter:

chart?cht=tx&chl=2(x-1)^{3}=16 deler med 2

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^{3}=8

 

chart?cht=tx&chl=8=2\cdot 4=2\cdot2\cdot 2=2^{3} dermed får vi:

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^{3}=2^3

 

chart?cht=tx&chl=((x-1)^{3})^{\frac{1}{3}}=(2^3)^{\frac{1}{3}}

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt[3]{(x-1)^{3}}=\sqrt[3]{2^3}

 

chart?cht=tx&chl=x-1=2 \Leftrightarrow x=3

 

Med logaritmer:

 

chart?cht=tx&chl=(x-1)^3=8

 

chart?cht=tx&chl=\, lg\, (x-1)^3=lg\: 2^3

 

chart?cht=tx&chl=3\, lg\, (x-1)=3lg\: 2

 

chart?cht=tx&chl=lg(x-1)=\frac{3\, lg2}{3}

 

chart?cht=tx&chl=lg(x-1)=lg\, 2 tar 10 opphøyd i på begge sider

 

chart?cht=tx&chl=x-1=2 \Leftrightarrow x=3

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...