Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett spørsmål om logaritmer, (et ganske simpelt stykke)

 

Utrykk logaritmene ved hjelp av lg5.

Oppgave E) lg 2.

 

En fullstendig løsning vil være lg 2= lg 10/5 = lg10-lg5 = 1-lg5.

 

Mitt spørsmål er; om lg 10, nevnt over, deles på 2 for å få verdien lg2, så vil jo lg10, både i seg selv være 5, men om du tenker at det er 10, som i et helt tall, eller et uttrykk for lg5, så blir det jo lg2,5 - ikke lg2.

 

Vil derfor da logaritmen ikke være halve tall?

Er lg10 et uttrykk for lg5?

 

1-lg5 blir jo uansett ikke lg2.? Eller er jeg helt på jordet?

 

Dårlig forklaring. Kan ha noe med dårlig forrståelse fra min side.

 

chart?cht=tx&chl=1-\lg5 = \lg10 - \lg5 = \lg\frac{10}5 = \lg 2

Lenke til kommentar

Er ikke helt med på hva du vil frem til. Men merk deg at logaritmefunksjonen er eksponentiell, og det vil derfor ikke være riktig å anta at for eksemepel lg105 er halvparten av lg1010, da dette igjen antar en lineær sammenheng.

 

Du kan sammenligne det med f(x) = x^2

 

f(5) = 5^2 = 25 =/= f(10)/2 = (10^2)/2 = 100/2 = 50

 

 

Ah, var det jeg ønsker å vite. Jeg fikk det bare ikke til å gå opp.

Skjønte ikke ikke helt hva du ville fram til, men kan si at det stemmer at 1-lg5=lg2.

 

http://goo.gl/XRNSE

http://goo.gl/4bm13

 

 

Jess, derav settningen "en fullstendig løsning er.... " Men takk for bekreftelsen!

Å beklager svært,svært dårlig forklaring. Ganske vanskelig å forklare noe en ikke forstår selv.

chart?cht=tx&chl=1-\lg5 = \lg10 - \lg5 = \lg\frac{10}5 = \lg 2

 

Ja, det er slik oppgaven ser ut. Stemmer bra! :)

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Hei alle gode hjelpere :)

 

Står litt fast i en oppgave om sannsynlighet.

 

Marie er på tivoli. I et spill A er sannsynligheten for å vinne lik 0,4 i hvert forsøk, og i et helt annet spill B er sannsynligheten for å vinne 0,3 i hvert forsøk.

a) Marie vil spille en gang på spill A. Hva er sannsynligheten for at Marie ikke vinner ?

SVAR: P=0,6

b) Marie vil gjøre ett forsøk i hvert av spillene. Hvilke forutsetninger gjør du når du skal beregne sannsynligheten for at Marie vinner i begge spillene?at det er to uavhengige hendelser

Hva er denne sannsynligheten (Bruk to desimaler)?

Svar: P=0,12

c) Finn sannsynligheten for at Marie vinner i spill A samtidig med at hun ikke vinner i spill B.

Svar: P=

d) Finn sannsynligheten for at Marie vinner i akkurat ett av spillene A og B.

P=

e) Finn sannsynligheten for at Marie vinner i minst ett av spillene A og B.

P=

 

Er hovedsakelig c, d og e jeg sliter med, a og b har jeg klart. Hvordan er utregningene for de andre? Takker på forhånd!

Lenke til kommentar

Hadde blitt glad om noen hadde tatt seg tia til å hjelpe meg med denne siste oppgaven til innleveringa.

 

Et uelastisk tau med fast lengde l0 = 10 m er festet til brua. En elastisk strikk er festet med den ene enden i tauet, og den andre enden i en person som hopper fra brua.

Strikken har lengde l = 12,4 m når den ikke er belastet. Fra brua til bakken er det h = 84 m. Anta at det er proporsjonalitet mellom kraften strikken utsettes for og forlengelsen av den. Proporsjonalitetskonstanten er k = 38,3 N/m. En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro.

Fra ”Telemark Opplevelser” får vi opplyst at en person med masse m = 100 kg kommer til ro ca 48 m under brua.

 

 

c) Hvor langt under brua er en person med masse m = 100 kg når han har størst fart, og hva er den største farten han får?

 

Jeg har regnet ut farten som da er: 25,6 m/s

Men hvordan finner man ut hvor langt under brua han er.

Lenke til kommentar

Hei alle gode hjelpere :)Står litt fast i en oppgave om sannsynlighet.

Er hovedsakelig c, d og e jeg sliter med, a og b har jeg klart. Hvordan er utregningene for de andre? Takker på forhånd!

skal vi sjå;

c)

P=0,4*0,7=0,28

d)

P=0,4*0,7+0,6*0,3=0,46

e)

P=0,12+0,46=0,58

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og tusen takk for hjelpen! Du vil ikke forklare litt om hvilke formler du har brukt, og hvordan du har gått frem? :)

c)

P=P(vinne A)*P(tap B)

d)

P=P(vinne A)*P(tap B)+P(tap A)*P(vinne B)

e)

P=P(i b)+P(i d)= 0,58

eller

P=sannsynligheten for at hun ikke taper i begge spillene: 1 – 0,6 * 0,7 = 0,58

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Så jeg slipper å lage en tabell og tegne opp et tappert forsøk på en graf dersom oppgaven f.eks er "Finn eventuelle vertikale og horisontale asymptoter i funksjonen og tegn deretter grafen?" :)

Det forutsetter at skolen/eksamenssted legger opp til det, men i utgangspunktet er svaret ja.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Holder på med differensialligninger, skal løse en andregrads vha. ubestemte koeffisienters metode. Ligningen ser slik ut:

 

y''-y'=e^x

 

Setter lik null og skriver som r^2-1=e^x.

 

Finner da at r=1, r=-1

 

Har forsøkt å bruke fremgangsmåten

. Da får jeg at både Yp, Y'p og Y''p er Ae^x. Når jeg substituerer inn i ligningen får jeg Ae^x-Ae^x = e^x, men hvordan skal jeg løse dette for å finne A? Jeg sitter nå med A - A = 1, og kommer ingen vei. Noen tips? Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Hei.Holder på med differensialligninger, skal løse en andregrads vha. ubestemte koeffisienters metode. Ligningen ser slik ut:y''-y'=e^xSetter lik null og skriver som r^2-1=e^x.Finner da at r=1, r=-1

Har forsøkt å bruke fremgangsmåten

. Da får jeg at både Yp, Y'p og Y''p er Ae^x. Når jeg substituerer inn i ligningen får jeg Ae^x-Ae^x = e^x, men hvordan skal jeg løse dette for å finne A? Jeg sitter nå med A - A = 1, og kommer ingen vei. Noen tips?

prøv med y(p) = Axe^x

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...