Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Bra, det er nesten helt riktig, I(x)=p(x)*x, der I() er inntekten og p() er prisen uttrykt som en funksjon av antall solgte enheter.

 

Tusen takk!

 

160 - 0,2x = (40x + 12500) * x (Ganger med X)

160x - 0,2x^2 = 40x + 12500

-0,2x^2 + (160x-40x) - 12500

-0,2x^2 + 120x - 12500

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i c) fant du x. Hvilke uttrykk har du for pris, overskudd og kostnader?

 

Hmm,

Kostnader = 40x + 12500

Pris = 160 - 0,2x

Overskudd = -0,2x^2 + 120x - 12500

 

Sette 300 inn for X i alle sammen?

F.eks 40(300) + 12500

160 - 0,2(300)

-0,2(300)^2 + 120(300) - 12500

Lenke til kommentar

Hei. Kunne noen hjulpet meg å løst 2 likningssystemer jeg har igjen? Er siste to jeg har igjen. Er

2d)

3x-4y=-7

-2x +y = -2

 

2e)

3x+y-z =1

4x-2y-z=0

2x-y+z=9

 

Hadde satt utrolig stor pris om noen kunne hjulpet meg med disse,har vært en lang dag med oppgaver:)

Lenke til kommentar

Utvid hver brøk (utenom den siste) ved å gange med fellesnevner ((a+b)(a-b) som du sier) oppe og nede. Så kan du gjøre litt kjekk stryking, slik at alle har samme nevner. Så kan du sette alt under en brøkstrek og trekke sammen. :)

 

2 + 1 - 1

(a+b) (a-b) (a+b)(a-b) * (a+b)(a-b)

 

blir til:

 

2 (a-b) + 1(a+b) - 1

(a+b)(a-b) (a-b)(a+b) (a+b)(a-b)

 

Husker ikke hvordan man gjør det. :p

Lenke til kommentar

2 + 1 - 1

(a+b) (a-b) (a+b)(a-b) * (a+b)(a-b)

 

blir til:

 

2 (a-b) + 1(a+b) - 1

(a+b)(a-b) (a-b)(a+b) (a+b)(a-b)

 

Husker ikke hvordan man gjør det. :p

 

Du er på rett spor. Nå som alle brøkene har samme nevner, kan du bare trekke dem sammen til en brøk.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2(a-b) + (a+b)-1}{(a+b)(a-b)}

Lenke til kommentar

Hei. Kunne noen hjulpet meg å løst 2 likningssystemer jeg har igjen? Er siste to jeg har igjen. Er

2d)

3x-4y=-7

-2x +y = -2

 

2e)

3x+y-z =1

4x-2y-z=0

2x-y+z=9

 

Hadde satt utrolig stor pris om noen kunne hjulpet meg med disse,har vært en lang dag med oppgaver:)

 

 

Du må først finne utrykk på en ukjent.

Her tar jeg z, "du kan bruke hvordan ukjent du vil", og første ligning:

3x+y-z=1

 

z=1+3x-y

 

Denne setter jeg så inn i de andre:

 

4x-2y-(1+3x-y)=0

2x-y+(1+3x-y)=9

 

Her har du da to ukjente.

Og videre for å løse med to ukjente e forkjellige metoder.

Her: http://www.matematikk.net/emner/09_ligningermedtoukjente.php

Kan du se de forskjellige.

 

Når du klarer denne oppgaven klarer du også oppgave 2d ;)

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, det jeg tenkte på var at er funksjonen definert på en lukket mengde kan endepunktene også være ekstrempunkter uten å være stasjonærpunkter.

Kan godt være jeg ikke husker hva som blir gjennomgått på det nivået men møter en ofte funksjoner der kodomenet er et lukket intervall eller generelt noe annet enn R?

Lenke til kommentar

Ett spørsmål om logaritmer, (et ganske simpelt stykke)

 

Utrykk logaritmene ved hjelp av lg5.

Oppgave E) lg 2.

 

En fullstendig løsning vil være lg 2= lg 10/5 = lg10-lg5 = 1-lg5.

 

Mitt spørsmål er; om lg 10, nevnt over, deles på 2 for å få verdien lg2, så vil jo lg10, både i seg selv være 5, men om du tenker at det er 10, som i et helt tall, eller et uttrykk for lg5, så blir det jo lg2,5 - ikke lg2.

 

Vil derfor da logaritmen ikke være halve tall?

Er lg10 et uttrykk for lg5?

 

1-lg5 blir jo uansett ikke lg2.? Eller er jeg helt på jordet?

 

Dårlig forklaring. Kan ha noe med dårlig forrståelse fra min side.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Er ikke helt med på hva du vil frem til. Men merk deg at logaritmefunksjonen er eksponentiell, og det vil derfor ikke være riktig å anta at for eksemepel lg105 er halvparten av lg1010, da dette igjen antar en lineær sammenheng.

 

Du kan sammenligne det med f(x) = x^2

 

f(5) = 5^2 = 25 =/= f(10)/2 = (10^2)/2 = 100/2 = 50

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...