Supermannz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Bra, det er nesten helt riktig, I(x)=p(x)*x, der I() er inntekten og p() er prisen uttrykt som en funksjon av antall solgte enheter. Tusen takk! 160 - 0,2x = (40x + 12500) * x (Ganger med X) 160x - 0,2x^2 = 40x + 12500 -0,2x^2 + (160x-40x) - 12500 -0,2x^2 + 120x - 12500 Lenke til kommentar
Supermannz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Vel, i c) fant du x. Hvilke uttrykk har du for pris, overskudd og kostnader? Hmm, Kostnader = 40x + 12500 Pris = 160 - 0,2x Overskudd = -0,2x^2 + 120x - 12500 Sette 300 inn for X i alle sammen? F.eks 40(300) + 12500 160 - 0,2(300) -0,2(300)^2 + 120(300) - 12500 Lenke til kommentar
Evertonfan Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Hei. Kunne noen hjulpet meg å løst 2 likningssystemer jeg har igjen? Er siste to jeg har igjen. Er 2d) 3x-4y=-7 -2x +y = -2 2e) 3x+y-z =1 4x-2y-z=0 2x-y+z=9 Hadde satt utrolig stor pris om noen kunne hjulpet meg med disse,har vært en lang dag med oppgaver:) Lenke til kommentar
Supermannz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Hvor mange prosent av kostnadene utgjør overskuddet når overskuddet er maksimalt? Kostnader = 24.500 Overskudd = 113.500 24.500 / 113.500 = 0.2159 x 100 = 21,59% Riktig? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Spørsmålet er hvor mange prosent 113.500 utgjør av 24.500? I så fall må du snu brøken. Lenke til kommentar
Supermannz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 113.500 / 24.500 = 4.6326 x 100 = 463.26% Overskuddet er 463.26% større enn kostnadene, er det det spørsmålet er? Lenke til kommentar
Supermannz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 http://www.wolframalpha.com/share/clip?f=d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e9u0jboanpd Sliter med denne, ganger med (a+b)(a-b) men får det ikke til. I oppgaven skal man trekke sammen og forkorte. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Utvid hver brøk (utenom den siste) ved å gange med fellesnevner ((a+b)(a-b) som du sier) oppe og nede. Så kan du gjøre litt kjekk stryking, slik at alle har samme nevner. Så kan du sette alt under en brøkstrek og trekke sammen. Lenke til kommentar
Supermannz Skrevet 1. april 2013 Del Skrevet 1. april 2013 Utvid hver brøk (utenom den siste) ved å gange med fellesnevner ((a+b)(a-b) som du sier) oppe og nede. Så kan du gjøre litt kjekk stryking, slik at alle har samme nevner. Så kan du sette alt under en brøkstrek og trekke sammen. 2 + 1 - 1 (a+b) (a-b) (a+b)(a-b) * (a+b)(a-b) blir til: 2 (a-b) + 1(a+b) - 1 (a+b)(a-b) (a-b)(a+b) (a+b)(a-b) Husker ikke hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 2 + 1 - 1 (a+b) (a-b) (a+b)(a-b) * (a+b)(a-b) blir til: 2 (a-b) + 1(a+b) - 1 (a+b)(a-b) (a-b)(a+b) (a+b)(a-b) Husker ikke hvordan man gjør det. Du er på rett spor. Nå som alle brøkene har samme nevner, kan du bare trekke dem sammen til en brøk. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Hei. Kunne noen hjulpet meg å løst 2 likningssystemer jeg har igjen? Er siste to jeg har igjen. Er 2d) 3x-4y=-7 -2x +y = -2 2e) 3x+y-z =1 4x-2y-z=0 2x-y+z=9 Hadde satt utrolig stor pris om noen kunne hjulpet meg med disse,har vært en lang dag med oppgaver:) Du må først finne utrykk på en ukjent. Her tar jeg z, "du kan bruke hvordan ukjent du vil", og første ligning: 3x+y-z=1 z=1+3x-y Denne setter jeg så inn i de andre: 4x-2y-(1+3x-y)=0 2x-y+(1+3x-y)=9 Her har du da to ukjente. Og videre for å løse med to ukjente e forkjellige metoder. Her: http://www.matematikk.net/emner/09_ligningermedtoukjente.php Kan du se de forskjellige. Når du klarer denne oppgaven klarer du også oppgave 2d Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Jeg har denne likningen: (x + 2)^2 = 1 #kvadratrot på begge sider: x + 2 = 1 x = -1 Men svaret kan også være x = -3 Hvordan er utregningen for å finne at x = -3? Endret 2. april 2013 av FraXinuS Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Det er jeg klar over, det jeg tenkte på var at er funksjonen definert på en lukket mengde kan endepunktene også være ekstrempunkter uten å være stasjonærpunkter. Kan godt være jeg ikke husker hva som blir gjennomgått på det nivået men møter en ofte funksjoner der kodomenet er et lukket intervall eller generelt noe annet enn R? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg har denne likningen: (x + 2)^2 = 1 #kvadratrot på begge sider: x + 2 = 1 x = -1 Men svaret kan også være x = -3 Hvordan er utregningen for å finne at x = -3? Om , vil , sidan både og . Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg har denne likningen: (x + 2)^2 = 1 #kvadratrot på begge sider: x + 2 = 1 x = -1 Men svaret kan også være x = -3 Hvordan er utregningen for å finne at x = -3? Kvadratrot på begge sider. eller eller Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Aha, takk jeg skjønner det nå Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Ett spørsmål om logaritmer, (et ganske simpelt stykke) Utrykk logaritmene ved hjelp av lg5. Oppgave E) lg 2. En fullstendig løsning vil være lg 2= lg 10/5 = lg10-lg5 = 1-lg5. Mitt spørsmål er; om lg 10, nevnt over, deles på 2 for å få verdien lg2, så vil jo lg10, både i seg selv være 5, men om du tenker at det er 10, som i et helt tall, eller et uttrykk for lg5, så blir det jo lg2,5 - ikke lg2. Vil derfor da logaritmen ikke være halve tall? Er lg10 et uttrykk for lg5? 1-lg5 blir jo uansett ikke lg2.? Eller er jeg helt på jordet? Dårlig forklaring. Kan ha noe med dårlig forrståelse fra min side. Endret 2. april 2013 av TomTucker Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 (endret) Er ikke helt med på hva du vil frem til. Men merk deg at logaritmefunksjonen er eksponentiell, og det vil derfor ikke være riktig å anta at for eksemepel lg105 er halvparten av lg1010, da dette igjen antar en lineær sammenheng. Du kan sammenligne det med f(x) = x^2 f(5) = 5^2 = 25 =/= f(10)/2 = (10^2)/2 = 100/2 = 50 Endret 2. april 2013 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå