Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Forutsatt at funksjonen er deriverbar og definert over en åpen mengde og sånt, da..

 

Skal du pirke, så får du pirke riktig.. :p

Ikke nødvendig på det nivået. :p

Det er ikke gitt at en deriverbar funksjon på en åpen mengde har et topp/bunnpunkt. f(x) = 1/x på (0,1) f.eks. Man trenger kontinuitet og kompakthet (lukket+begrenset i R^n ved Heine-Borel) for å kunne garantere eksistens av ekstremverdier. Gitt det, så vil man finne x* ved å finne ut når f'(x*)=0 hvor f er deriverbar i chart?cht=tx&chl=x^* \in (a,b)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendig på det nivået. :p

Det er ikke gitt at en deriverbar funksjon på en åpen mengde har et topp/bunnpunkt. f(x) = 1/x på (0,1) f.eks. Man trenger kontinuitet og kompakthet (lukket+begrenset i R^n ved Heine-Borel) for å kunne garantere eksistens av ekstremverdier. Gitt det, så vil man finne x* ved å finne ut når f'(x*)=0 hvor f er deriverbar i chart?cht=tx&chl=x^* \in (a,b)

 

Åå jævlig hva du kan da :eek:

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, det jeg tenkte på var at er funksjonen definert på en lukket mengde kan endepunktene også være ekstrempunkter uten å være stasjonærpunkter.

 

Men gitt det som står i den aktuelle oppgaven, så virker det som du selv pirker utenfor emnet. Og når man har oppgitt den deriverte, og ikke funksjonen selv, så er det naturligvis ikke nødvendig å anta at man er ute etter globale topp- og bunnpunkter.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Plages veldig med fysikken nå for tiden:

 

 

Et uelastisk tau med fast lengde l0 = 10 m er festet til brua. En elastisk strikk er festet med den ene enden i tauet, og den andre enden i en person som hopper fra brua.

Strikken har lengde l = 12,4 m når den ikke er belastet. Fra brua til bakken er det h = 84 m. Anta at det er proporsjonalitet mellom kraften strikken utsettes for og forlengelsen av den. Proporsjonalitetskonstanten er k = 38,3 N/m. En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro.

Fra ”Telemark Opplevelser” får vi opplyst at en person med masse m = 100 kg kommer til ro ca 48 m under brua.

 

b) Hvor mye mekanisk energi er da lagret i strikken?

 

Jeg vet at ligningen for bevaring av mekanisk energi er: e= e0 + W "w er arbeidet utført av andre krefter enn tyngden".

 

Hvordan regner jeg det ut og hvorfor?

Trenger en god forklaring også...

Lenke til kommentar

Når personen henger i ro, er strikkraften F = kx like stor som tyngden G (Newtons første lov). Strikkforlengelsen x i denne situasjonen:

F=G ⇒ kx=mg ⇒ x=mg/k=25,6 m

Videre kan du bruke formelen for den potensielle energien i strikken når forlengelsen er x chart?cht=tx&chl=(E=\frac{1}{2}kx^2).

Lenke til kommentar

Når personen henger i ro, er strikkraften F = kx like stor som tyngden G (Newtons første lov). Strikkforlengelsen x i denne situasjonen:

F=G ⇒ kx=mg ⇒ x=mg/k=25,6 m

Videre kan du bruke formelen for den potensielle energien i strikken når forlengelsen er x chart?cht=tx&chl=(E=\frac{1}{2}kx^2).

 

Ok. Da fant jeg ut den potensielle energien. Men skal man ikke også finne den kinetiske energien og legge sammen disse to? Da jeg forstår at mekanisk energi er summen av kinetisk og potensiell energi.

Eller missforstår jeg?

Lenke til kommentar

Ok. Da fant jeg ut den potensielle energien. Men skal man ikke også finne den kinetiske energien og legge sammen disse to? Da jeg forstår at mekanisk energi er summen av kinetisk og potensiell energi.

Eller missforstår jeg?

 

Dette er riktig. Men se for deg hva som faktisk skjer: "En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro." Vi har med andre ord en strikk som holdes i ro, men som er strukket ut. Altså vil all den mekaniske energien være potensiell energi.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sliter litt med dette!

 

Kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er en lineær funksjon av antall enheter. Det

koster 17 500 kroner å produsere 125 enheter av varen og det koster 18 700 kroner å

produsere 155 enheter av varen.

 

a) Lag en funksjon som viser de totale kostnadene K(x) ved å produsere x enheter.

Lenke til kommentar

c) For hvilke verdier av x er overskuddet størst?

O(x) = -0.2x^2 + 120x - 12500

O´(x) = -0.4x + 120

O´(x) = 120 / 0.4

O´(x) = 300 enheter av x

 

 

d) Hvor mye er prisen, overskuddet og de totale kostnadene i dette tilfellet?

e) Hvor mange prosent av kostnadene utgjør overskuddet når overskuddet er

maksimalt?

Lenke til kommentar

c) For hvilke verdier av x er overskuddet størst?

O(x) = -0.2x^2 + 120x - 12500

O´(x) = -0.4x + 120

O´(x) = 120 / 0.4

O´(x) = 300 enheter av x

 

 

d) Hvor mye er prisen, overskuddet og de totale kostnadene i dette tilfellet?

e) Hvor mange prosent av kostnadene utgjør overskuddet når overskuddet er

maksimalt?

 

Vel, i c) fant du x. Hvilke uttrykk har du for pris, overskudd og kostnader?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...