Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Har et kjapt spørsmål ang. Laplace:

 

wp5HJTS.png

 

Slik jeg har forstått det, er tingen her å få Y(s) alene på ene siden, og på andre siden få et utrykk som man enkelt kan ta invers transformasjon av. Det jeg ikke skjønner er hva de har gjort i det markerte området. Faktoriserer jeg s^2+s-20 får jeg (s-4)(s+5), så hvor kommer 1/9 og alt dette andre fra?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Den kommer fra delbrøkoppspaltningen som er gjort for å skrive det som to brøker. Normalt, uten oppspalting, ville det stått 1/(s-4) * 1/(s+5), men vi ønsker istedet å skrive det som A/(s-4) + B/(s+5). A og B er beregnet til å være hhv. 1/9 og -1/9 :)

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den kommer fra delbrøkoppspaltningen som er gjort for å skrive det som to brøker. Normalt, uten oppspalting, ville det stått 1/(s-4) * 1/(s+5), men vi ønsker istedet å skrive det som A/(s-4) + B/(s+5). A og B er beregnet til å være hhv. 1/9 og -1/9 :)

 

Takk for svar. Jeg sliter dog litt med selve delbrøkoppspaltingen da jeg ikke har vært særlig mye borti dette. Slik ser det ut nå:

 

1/(s^2+s-20) = (s(A+B)+5a-4b)/(s^2+s-20)

 

I alle eksemplene jeg har sett nå nettet, har de like mange ledd i telleren på begge sider av likhetstegnet, og setter da disse leddene lik hverandre slik at de får minst to ligninger. Hva må jeg gjøre i mitt tilfelle?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Du er forsåvidt nesten i mål, pga. felles nevner kan du gange med denne på begge sider. Deretter får du likn. sett som jeg får under:

 

For å ta det helt fra starten, skriver det som

 

A/(s-4) + B/(s+5) = 1/((s-4)(s+5))

 

Ganger med (s-4)(s+5) på begge sider, og vi får

 

A(s+5) + B(s-4) = 1,

 

som igjen gir to likn. sett, nemlig

 

A + B = 0

og

5A - 4B = 1.

 

Er du med? :) Som gjort over er generell fremgangsmåte når det gjelder delbrøkoppspaltning.

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter helt fast...

 

Et legeme med masse m = 8,0 kg slippes vertikalt fra et helikopter. Vi antar at luftmotstanden L på legemet er proporsjonal med farten, det vil si at L = kv, der v er farten til legemet, og k er en konstant. Anta at k = 0,4 Ns/m.

Regn ut den største farten legemet får.

 

Det er ikke oppgitt noe høyde fra bakken...

Lenke til kommentar

Newtons andre lov gir at

 

F = ma,

 

hvor kreftene i dette tilfellet er tyngdekraft og luftmotstand. Det gir

 

ma = -mg + kv

 

eller

 

a(t) = -g + kv/m.

 

Nå, siden farten må være størst når akselerasjonen a = 0 (ikke noe mer akselerasjon altså, farten må følgelig være konstant, dette er også kjent som terminalhastighet), kan vi sette dette uttrykket lik 0 og løse for v.

 

Skjønner? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Hei!

Sliter litt med denne oppgaven , aner ikke hvordan jeg kan komme fram! :(

En familie vant i lotto. De kjøpte seg en bil som koster 600 000 kr og en myntsamling som koster 150 000 kr. Verdien av bilen avtok med 17% per år, mens verdien av myntene steg med 15% i året. Hvor mange år tok det før bilen og myntsamlingen hadde samme verdi?

Lenke til kommentar

Verdien av bilen = 600 000 kr * 0,83x

Verdien av myntsamlingen = 150 000 kr * 1,15x

Der x = antall år

 

Sett verdien av bilen = verdien av myntsamlingen og løs ligningen med hensyn på x.

 

Svaret skal være en plass mellom 4 og 5 år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Verdien av bilen = 600 000 kr * 0,83x

Verdien av myntsamlingen = 150 000 kr * 1,15x

Der x = antall år

 

Sett verdien av bilen = verdien av myntsamlingen og løs ligningen med hensyn på x.

 

Svaret skal være en plass mellom 4 og 5 år.

aha, Tusen takk.

Lenke til kommentar

Newtons andre lov gir at

 

F = ma,

 

hvor kreftene i dette tilfellet er tyngdekraft og luftmotstand. Det gir

 

ma = -mg + kv

 

eller

 

a(t) = -g + kv/m.

 

Nå, siden farten må være størst når akselerasjonen a = 0 (ikke noe mer akselerasjon altså, farten må følgelig være konstant, dette er også kjent som terminalhastighet), kan vi sette dette uttrykket lik 0 og løse for v.

 

Skjønner? :)

 

kan jeg gjøre det på denne måten da:

 

-8*9,81 + 0,4/8 = 9,86 m/s ?

Lenke til kommentar

Jeg må spørre igjenn.

 

”Telemark Opplevelser” arrangerer strikkhopping fra Vemorkbrua.

Et uelastisk tau med fast lengde l0 = 10 m er festet til brua. En elastisk strikk er festet med den ene enden i tauet, og den andre enden i en person som hopper fra brua.

Strikken har lengde l = 12,4 m når den ikke er belastet. Fra brua til bakken er det h = 84 m. Anta at det er proporsjonalitet mellom kraften strikken utsettes for og forlengelsen av den. Proporsjonalitetskonstanten er k = 38,3 N/m. En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro.

Fra ”Telemark Opplevelser” får vi opplyst at en person med masse m = 100 kg kommer til ro ca 48 m under brua.

a) Kontroller ved regning at denne opplysningen er rett.

Lenke til kommentar

Jeg må spørre igjenn.

 

”Telemark Opplevelser” arrangerer strikkhopping fra Vemorkbrua.

Et uelastisk tau med fast lengde l0 = 10 m er festet til brua. En elastisk strikk er festet med den ene enden i tauet, og den andre enden i en person som hopper fra brua.

Strikken har lengde l = 12,4 m når den ikke er belastet. Fra brua til bakken er det h = 84 m. Anta at det er proporsjonalitet mellom kraften strikken utsettes for og forlengelsen av den. Proporsjonalitetskonstanten er k = 38,3 N/m. En person som hopper, vil svinge opp og ned mange ganger før han kommer til ro.

Fra ”Telemark Opplevelser” får vi opplyst at en person med masse m = 100 kg kommer til ro ca 48 m under brua.

a) Kontroller ved regning at denne opplysningen er rett.

 

Forkurs til ingeniør kanskje?

 

Svar:

 

 

a)

Likning for forlengelse: n/m

Forlengelse = F/K der F er kreftene

F = 100*9,81=981 N

Forlengelsen=F/K = (981 N)/(38,3n/m ) = 25,60 m

10 meter + 12,4 meter + 25,61 meter = 48meter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...