Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  AnnaH skrev (På 31.3.2013 den 17.03):
Hei igjen :)

Hvordan kan jeg løse denne oppgaven? I 1997 falt et 1300 tonn tungt stykke av berget ned fra Trollveggen i Romsdalen. Stykket delte seg opp og raste 400 m ned i ura. Hvor på Richter-skalaen raset ville plassere seg?

Interessant oppgave. Jeg har ikke regnet ut noe svar, men fant noe som kan lede deg videre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Richter_magnitude_scale

Sitat
E=6,3 * 104 * 103M/2.

Der M er magnitude på richter skalaen og E er energien i Joule.

Du trenger altså å regne ut energien fra fallet i Joule og så putte det inn i formelen og løse med hensyn på M.

1300 tonn og 400m fall bør være nok opplysninger til å finne energien.

Kinetisk energi i joule = 1/2 mv2. Der m er massen i kg og v er hastigheten i m/s. Du kan nok se bort fra luftmotstand.

Merk at det står at steinen delte seg opp. Det betyr at rystningene fra noen av bitene kan ha kommet i motfase og dermed reduserer energien og richter skala styrken. Svaret skal altså være på formen "inntil x på richter skalaen".

Lenke til kommentar

Hei sann. Har noen mulighet til å kunne hjelpe meg med disse oppgavene? Jeg vet at de nok egentlig er ganske enkle for mange, men jeg sliter veldig med å få de til:(

oppgave 1

15x^-3 y ^5

(3xy)^3

oppgave 2

(p^3q^4)^2

(pq)^-3

oppgave 3

√48-√27

√12-√3

Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne hjulpet meg med disse tre:)

Lenke til kommentar

Så du sliter med oppgave 1, 2, 3, 4, 5, 6, og 7? Bruker du bare oss for å gjøre leksene dine? Jeg kan love deg at det ikke er særlig mye lurere enn å pisse i buksa. Gjør andre leksene dine så lærer du ingenting, stryker på eksamen og må ta året på BI på nytt.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
  metyo skrev (På 31.3.2013 den 21.11):

1) Substituer sinx=u og fullfør integralet. Eller du kan skrive sin^2x som (1-cos^2x) og integrere direkte.

Det er dette her jeg har problemer med å forstå. Vanligvis når en integrerer fks cos x får en sin x, og motsatt den deriverte av cos x blir - sin x.

Men oppgaven spør om den integrerte av sin x i annen. Vet du hvor du leste mer om dette?

Lenke til kommentar
  Define skrev (På 1.4.2013 den 9.51):

Trenger hjelp med denne.http://bildr.no/view/1429008

Når den deriverte er lik null har man et topp- eller bunnpunkt.

Skovskyn skrev (På 1.4.2013 den 10.50):

Det er dette her jeg har problemer med å forstå. Vanligvis når en integrerer fks cos x får en sin x, og motsatt den deriverte av cos x blir - sin x.

Men oppgaven spør om den integrerte av sin x i annen. Vet du hvor du leste mer om dette?

Substitusjon med variabelskifte. Slå opp i matteboka.

Lenke til kommentar
  Buddy Dacote skrev (På 1.4.2013 den 11.12):

Når den deriverte er lik null har man et topp- eller bunnpunkt.

Dette er riv ruskende galt. Det konverse er derimot sant. Dersom x* er en ekstremalverdi må f'(x*)=0. Man kan også i oppgaven skille mellom lokale ekstremalverdier (funksjonen har slike) og globale (funksjonen har ikke slike).

Lenke til kommentar
  Buddy Dacote skrev (På 1.4.2013 den 12.11):

Var det ikke det jeg sa? Dersom f(u) gir et ekstremalpunkt, vil ikke f'(u) da være like null? Eller roter jeg noe helt hinsides nå?

Ta f.eks. chart?cht=tx&chl=f(x) = x^3. Den har chart?cht=tx&chl=f^,(x) = 3x^2 som har nullpunkt i x=0. Men, chart?cht=tx&chl=x^3 har ingen topp- eller bunnpunkter.

Ja, ekstremalpunkt betyr nullpunkt i den deriverte.

Nei, nullpunkt i den deriverte betyr ikke nødvendigvis ekstremalpunkt.

Viktig å skille disse to utsagnene. :)

Det du sa var "Når den deriverte er lik null har man et topp- eller bunnpunkt", men det er ikke nødvendigvis sant.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar
  Skovskyn skrev (På 31.3.2013 den 20.00):

Forkurs til ingeniør kanskje?

Svar:

a)

Likning for forlengelse: n/m

Forlengelse = F/K der F er kreftene

F = 100*9,81=981 N

Forlengelsen=F/K = (981 N)/(38,3n/m ) = 25,60 m

10 meter + 12,4 meter + 25,61 meter = 48meter

Japp, forkurs til ingeniør :p

Lenke til kommentar

Hei. Er kun oppgave 4 jeg er usikker på her. Det står 1,2 og 3 i teksten men det betyr bare 4a,4b og 4c. Var bare for at folk skulle skjønne at det var tre forskjellige. Så er kun det som står i innlegget mitt som jeg lurte på, ingenting annet.

Lenke til kommentar
  Define skrev (På 1.4.2013 den 14.08):

Hei folks. Enkelt spørsmål: -14^2+28*14-130 = 66 sant?

Driver med kontrollprøva, så at noen fikk 458...

Spørs hvordan det første fortegnet er ment. Bruk parenteser...

Altså, er det -(14^2) eller (-14)^2?

Dersom det kun stod slik du har ført det, ville jeg tolket det slik at svaret blir 66. :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
  -sebastian- skrev (På 1.4.2013 den 14.15):

Spørs hvordan det første fortegnet er ment. Bruk parenteser...

Altså, er det -(14^2) eller (-14)^2?

Dersom det kun stod slik du har ført det, ville jeg tolket det slik at svaret blir 66. :)

(p14)=-14^2+28*14-130

slik:D

går for 66 da.

Endret av Define
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...