Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

VG2.

Faen nå ble jeg redd her! :(

 

Kan jeg ikke ta privatist under VG3? Får ikke jeg sove når jeg vet at jeg ikke kan studere videre!! :(

 

Ja, du burde ta kontakt med rådgiver. For du har matte også på vg3. Og hva det har å si for inntaket. Mener at du må ha bestått i alle fag for å komme inn på vg3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her:

http://www.udir.no/R...ren-1-eller-IV/

 

Sier ikke den at jeg kan gå videre til VG3?

 

Bestått i denne sammenheng er karakteren 2 eller bedre i standpunktkarakter eller halvårsvurdering med karakter. Det innebærer at elever med karakteren 1 eller ikke IV ikke har bestått. I utgangspunktet har disse elevene ikke rett til inntak på et høyere trinn.

Her står det at i hovedbestemmelsen har du ikke rett til inntak på vg3.

 

I bestemmelsene er det imidlertid åpnet for at en søker på Vg1 eller Vg2 som ikke har bestått ett eller flere fag som det videregående trinnet bygger på, likevel kan tas inn som heltidselev dersom det etter intern vurdering på skolen er dokumentert at søkeren har de kunnskapene og ferdighetene som etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet er nødvendig for å følge undervisningen. Det betyr at skolen må foreta en individuell vurdering av den enkelte elev i forhold til om han/hun har de kunnskapene og ferdighetene som er nødvendig for å følge undervisningen.

 

Det vil si at du må ta kontakt med den enkelte skole for å høre hvordan de gjør det. For det må være en inviduell vurdering for om du har nok kunnskap fordi om du har karakter 1. Er ikke sikker akkurat din skole tar inn elever med dette grunnlaget.

Men også må du huske på her at du havner nok bakerst i køen når du søker, pga det er spesielle grunnlag for at du kommer inn.

Men hvordan vg2 er det du går? og hvordan vg3 er det du skal komme inn på? det kan ha litt å si.

 

Men hadde jeg vært deg, ville jeg heller ha stått på og prøvd å gjort mitt ytterste for å klare å få, i hvertfall en 2-er i faget. Klarer du ikke det, så tar du heller det deretter.

 

masse lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg si dette f. eks:

systemet har en varighet på t=[0, 15> timer??

Er vant til å bruke e for element når jeg benytter disse klammene.

 

Ser ikke helt hva spørsmålet ditt er.

 

Det vanlige er å skrive at dersom t kan ta en hvilken som helst verdi mellom 0 og 15 (men ikke nøyaktig 15), så skriver vi chart?cht=tx&chl=t \in [0, \ 15)

 

Dersom du bruker chart?cht=tx&chl=t=[0, \ 15) så sier du at variabelen t i seg selv er et intervall. Det blir feil, dersom vi snakker om at t kan anta en verdi i intervallet.

 

Det er vanlig å bruke både vanlig parentes, eller <> når man snakker om å ikke inkludere den aktuelle verdien. Der gjør du som du vil. ;)

Lenke til kommentar

Vi har to folk som kaster terninger, Per og Kari. De kaster 1 terning hver, og reglene er følgende:

- Den som får det høyeste sifferet vinner

- Hvis de kaster likt (1+1, 2+2 etc) vinner Per.

 

Sjansen for at Per vinner er da 21/36, og Kari 15/36. Enkelt nok.

 

Men, hvis vi introduserer en person til, Ola, hvordan regner man ut vinnersjansene da? Reglene er fortsatt de samme, og det er fortsatt Per som sitter med fordelen når det kommer til like kast.

Lenke til kommentar

Samme opplegg 6³=216 mulige kombinasjoner

 

Ser man bort fra pers fordel har de like store sjanser hver, altså 72/216.

 

Pers fordel utgjøri første omgang der alle får uavgjort: 1+1+1, 2+2+2 osv. = 6 mulige kombinasjoner av de 216.

 

Disse 6 tilfellene må trekkes av fra hver persons sannsynlighet slik at hver får 70/216 vinnersjanse og deretter legges til Pers vinnersjanse. Med andre ord foreløpig:

 

Kari: 70/216

Ola: 70/216

Per: 76/216

 

Deretter må vi ta høyde for alle tilfellene der Per og Kari til får høyest tall, mens Ola har et lavere tall.

 

2+2+1

3+3+1

3+3+2

4+4+1

4+4+2

4+4+3

5+5+1

5+5+2

5+5+3

5+5+4

6+6+1

6+6+2

6+6+3

6+6+4

6+6+5

= 15 tilfeller.

 

Den samme rekka må også skrives for de tilfellene Per + Ola har høyest tall mens Kari har et lavere tall. For enkelhets skyld ganger vi bare 15 tilfeller med 2 og får 30. Vi skal altså trekke fra 10 vinnersjanser fra hver enkelt og legge de 30 til pers vinnersjanser:

 

Kari: 60/216

Ola: 60/216

Per: 96/216

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Greia er at jeg driver på med en oppgave, men klarer fortsatt ikke helt se sammenhengen..

 

Jeg har tidligere funnet en formel som lar meg bestemme vinnersjansen til "Kari", gitt at det kun er to spillere: Kari og Per

 

MPRrXWi.png

 

m = Antall terninger Per kaster

n = Antall terninger Kari kaster

k = Pers høyeste kast

 

Så, uansett hvor mange terninger de to spillerne kaster, vil formelen spytte ut Karis vinnersjanse

 

Men, hvordan modifiserer jeg formelen så den gjelder for x antall spillere?

 

For å være litt klarere:

Per (med sin fordel)

Kari

Spiller som har lik sjanse som Kari 1

Spiller som har lik sjanse som kari 2

Spiller som har lik sjanse som kari x

Lenke til kommentar

Fra et punkt A på et vann observerer vi er fjernsynsmast på toppen av et fjell. Masten er 23m høy. Finn ut hvor høyt over vannet toppen av fjellet er.

 

Vinkelen mellom punkt A og toppen av masten er 24º

Vinkelen mellom punkt A og toppen av fjellet er 20º

ZTXrlbe.png

Fasit:

103m

 

 

Jeg har funnet ut hypotenus (hosliggende katet for den minste trianglet), som er 329 m, ved å gjøre om på formelen for tangens, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Jeg prøvde meg på å endre på formelen for sinus, men svaret ble feil. Hva skal jeg gjøre videre?

Lenke til kommentar

Fra et punkt A på et vann observerer vi er fjernsynsmast på toppen av et fjell. Masten er 23m høy. Finn ut hvor høyt over vannet toppen av fjellet er.

 

Vinkelen mellom punkt A og toppen av masten er 24º

Vinkelen mellom punkt A og toppen av fjellet er 20º

 

Fasit:

103m

 

 

Jeg har funnet ut hypotenus (hosliggende katet for den minste trianglet), som er 329 m, ved å gjøre om på formelen for tangens, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Jeg prøvde meg på å endre på formelen for sinus, men svaret ble feil. Hva skal jeg gjøre videre?

 

Du har tre triangler. Når du har regnet ut det aller minste så har du begge hypotenusene til de to andre. Da burde det vel gå greit å rekne ut høyden? Husk at vinkelen i det minste er 24-20=4 Den ene siden er gitt og du har regnet ut den andre. Litt trigonometri gir deg resten. Husk vinkelsum=180 (og 90 grader mot horisonten opp mot høyden) som gir deg alle andre vinkler.

Lenke til kommentar

Du har tre triangler. Når du har regnet ut det aller minste så har du begge hypotenusene til de to andre. Da burde det vel gå greit å rekne ut høyden? Husk at vinkelen i det minste er 24-20=4 Den ene siden er gitt og du har regnet ut den andre. Litt trigonometri gir deg resten. Husk vinkelsum=180 (og 90 grader mot horisonten opp mot høyden) som gir deg alle andre vinkler.

Jeg har funnet ut alle sidene ved det lille trianglet, og prøvd å finne høyden ved å trekke fra 23 fra hele motstående katet, sinussetningen og gjort om på formelen for sinus.

 

Men jeg får 112i alle svar, som er feil. Hva er det jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

d)

f '(x)=3x^2+3x=6

3x^2+3x-6=0

gir x=-2 og x=1

der g(-2)=-2

og

y-(-2)=6(x-(-2))

y=6x+10

=====

2)

f ' (2)=6*2^2+2*2*a-4=0

a=-5

 

a blir ikke borte når du derivere f(x)=2x^3+ax^2-4x-2, fordi oppgaven sier det? Takk for hjelpen forresten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

d)

f '(x)=3x^2+3x=6

3x^2+3x-6=0

gir x=-2 og x=1

der g(-2)=-2

og

y-(-2)=6(x-(-2))

y=6x+10

=====

2)

f ' (2)=6*2^2+2*2*a-4=0

a=-5

 

Jeg skjønte nesten hele d oppgaven, men ikke den siste delen y-(-2)=6(x-(-2)), kan du gi litt nærmere forklaring? hvorfor setter du minus foran -2?

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

nei, a er en konstant akkurat som f eks 4;

 

eks)

 

h(x) = 2x^3 + 4x^2 - 4x - 2,

der

h ' (x) = 3*2x^2 + 2*4x - 4

 

du ser at 4'ern ikke forsvinner...

 

Men er ikke det fordi x står bak 4? og a forsvinner ikke fordi x står bak a??

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar

Jeg skjønte nesten hele d oppgaven, men ikke den siste delen y-(-2)=6(x-(-2)), kan du gi litt nærmere forklaring?

bare tangentlikninga

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=16442&postdays=0&postorder=asc&start=15

 

 

eller ett-punktsformelen

 

http://www.matematikk.org/oss.html?tid=89173

 

 

der (x1, y1) = (-2, -2)

og

a = f ' (x)

stig tallet altså...

 

Men er ikke det fordi x står bak 4? og a forsvinner ikke fordi x står bak a??

 

har ikke noe å si...

 

a, 4 , 5 , b etc er konstanter og x er variabelen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo, kan jeg forkorte denne brøken enda mer?

 

brøken: (4-4x^2) / (x^2+1)^2

 

 

 

kan jeg faktorisere den til : -4(-1+x^2) / (x^2-1)(x^2+1) ?

 

isåfall da må jeg få lov til å stryke (-1+x^2) med (x^2-1) og stå igjen med:

 

-4/(x^2+1) ?

 

er det riktig eller ikke? Om det er feil, hvorfor er det ikke lov å forkorte på den måten? takker! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...