Nebuchadnezzar Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Nå finnes det flere måte å løse systemet på. En metode er å løse Lx og L'y for lambda og sette disse to likningene lik hverandre. Da blir du kvitt lambda og kan uttrykke x^2 ved hjelp av y^2, forså å sette inn i siste likning. Alternativt kan du legge sammen L'x og L'y på en smart måte for å bli kvitt lambda. Eksempelvis 2*y * L' x - L ' y = 0 1 Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 sannsynlighetsoppgave sjansen for å score mål er 0.70, 5 skudd per lag. hva er sjansen for at et lag scorer 4 ganger? trodde man bare tok .70^4 men i fasit står det .360 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 sannsynlighetsoppgave sjansen for å score mål er 0.70, 5 skudd per lag. hva er sjansen for at et lag scorer 4 ganger? trodde man bare tok .70^4 men i fasit står det .360 binomisk fordeling Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 binomisk fordeling så på eksempel 2 på wikipedia: http://no.wikipedia....omisk_fordeling Setter jeg det opp slik? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Nei. Den første faktoren skal være en binomialkoeffisient. Er ikke dette beskrevet i boka du bruker? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) y0 Når jeg har en slik formel, kan jeg gjøre dette? Og er det uavhengig om det var flere sinus, cosinus ledd i formelen? Endret 19. mars 2013 av morgan_kane Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Du kan gjøre det om du drar ut en . Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Du kan gjøre det om du drar ut en . ah, selfølgelig, at jeg ikke så den Lenke til kommentar
leorat Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Hei, har et raskt spørsmål i forhold til derivering av ln! Jeg skal ha prøve i integraler neste uke, og sitter med en oppgave hvor jeg må derivere ln(0.5x)! Personlig så trodde jeg at det ble 1/0.5x, men boka mener at det blir 0.5/0.5x.. Er det jeg eller boka som er på bærtur? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Hei, har et raskt spørsmål i forhold til derivering av ln! Jeg skal ha prøve i integraler neste uke, og sitter med en oppgave hvor jeg må derivere ln(0.5x)! Personlig så trodde jeg at det ble 1/0.5x, men boka mener at det blir 0.5/0.5x.. Er det jeg eller boka som er på bærtur? husk kjerneregel i tillegg, der (0,5x)' = 0,5 Lenke til kommentar
leorat Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 husk kjerneregel i tillegg, der (0,5x)' = 0,5 Ja, da stemmer det jo! Takk skal du ha Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har en oppgave jeg ikke skjønner helt: La Z være standardnormalfordelt. a) Bruk tabellen på sidene 214-215 til å finne det positive tallet z som er slik at P(Z <(eller lik) -z) = 0.025 og P(Z>(eller lik) z) = 0.025 Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem? Jeg har ikke noe forventningsverdi eller standardavvik. Noen som kan peke meg i riktig retning? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Har en oppgave jeg ikke skjønner helt: La Z være standardnormalfordelt. a) Bruk tabellen på sidene 214-215 til å finne det positive tallet z som er slik at P(Z <(eller lik) -z) = 0.025 og P(Z>(eller lik) z) = 0.025 Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem? Jeg har ikke noe forventningsverdi eller standardavvik. Noen som kan peke meg i riktig retning? Vanskelig å hjelpe deg når du refererer til sidetall i bøker du ikke nevner noe om. Men jeg skjønner hva du er ute etter. Her er et eksempel på hvordan man finner http://udl.no/matematikk/statistikk-oppgaver-i-samarbeid-med-hist/10a1-n01-aka-standardnormalfordeling-540 For så bruker du bare at Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Vanskelig å hjelpe deg når du refererer til sidetall i bøker du ikke nevner noe om. Men jeg skjønner hva du er ute etter. Her er et eksempel på hvordan man finner http://udl.no/matema...alfordeling-540 For så bruker du bare at Ja, nei det var litt dumt og ikke presisere hvilken tabell, men jeg regnet med at folk skulle skjønne. I den snutten du linket så har man en verdi for forventning og avvik, det står ikke noe sånt i oppgaveteksten så ja :/ Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 (endret) Har en oppgave jeg ikke skjønner helt: La Z være standardnormalfordelt. a) Bruk tabellen på sidene 214-215 til å finne det positive tallet z som er slik at P(Z <(eller lik) -z) = 0.025 og Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem? Jeg har ikke noe forventningsverdi eller standardavvik. Noen som kan peke meg i riktig retning? fra tabell === tilsvarende for nr 2 der blir z = 1,96 trur eg... Endret 19. mars 2013 av Janhaa 1 Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 fra tabell === tilsvarende for nr 2 der blir z = 1,96 trur eg... Tusen takk! Da blir det ingen tv-serie pause på meg Lenke til kommentar
exonum Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Spørsmål angående eksamen på VGS-nivå: Dersom en oppgave under del 2 lyder "Tegn grafen..."; må man da tegne denne for hånd, eller kan man bruke kalkulator/geogebra/andre tekniske hjelpemidler? Jeg er inneforstått med at på del 2 er "Alle hjelpemidler bortsett fra kommunikasjon" tillatt, men jeg er likevel litt usikker på hva sensor forventer. Ønsker ikke å brenne meg på eksamen fordi jeg har misforstått. Samme gjelder forsåvidt også "løs grafisk". Lov å bruke tekniske hjelpemidler, eller kan jeg kun bruke dem for min egen del, ift. å sjekke om jeg kommer frem til korrekt svar på papir? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Du bør vise fremgangsmåten i besvarelsen. Med mindre du har skriver tilkoblet kalkulatoren ville jeg brukt papir, penn og linjal som tekniske hjelpemidler. Lenke til kommentar
Pim van der Fleist Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 (endret) Har et likningsett: (p1*x1) + (p2*x2) = m (x1^-0,5) = (p1/p2) Skal finne x1 og x2 Hadde satt stor pris på litt hjelp med denne. Har fasiten, men skjønner ikke fremgangsmåten. Endret 20. mars 2013 av Pim van der Fleist Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 20. mars 2013 Del Skrevet 20. mars 2013 Likn. 2 kan du løse for x1 da denne ikke inneholder x2. Så bytter du ut x1 i likn. 1 med uttrykket du fant for x1 i likn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå