TheXboxFreek Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Vet ikke helt hvorfor, men har fått hjerneteppe på vektorer.. |a|=5 |b|=5 vinkel(a, b)= 60 grader regn ut (a + b)^2. (a - b)^2 , |a + b| og |a - b| Jeg husker rett og slett ikke fremgangsmåtene, og læreboka er ikke til stor hjelp. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Vet ikke helt hvorfor, men har fått hjerneteppe på vektorer.. |a|=5 |b|=5 vinkel(a, b)= 60 graderregn ut (a + b)^2. Jeg husker rett og slett ikke fremgangsmåtene, og læreboka er ikke til stor hjelp. Noen som kan hjelpe meg? (a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2 == a^2 = |a|^2*cos(0) = |a|^2 = 25 b^2 = |b|^2*cos(0) = |b|^2 = 25 2ab= 2|a|*|b|*cos(60) = 2*25*0,5 = 25 (a+b)^2 = 25*3 = 75 etc Lenke til kommentar
Attikus Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Øver til prøven; men sitter fast på en oppgave. Jeg har oppgitt funksjonen . Hvordan skal jeg finne nullpunktene? Er det bare å gjøre sånn f(x)=x^2(x-2)(x+2) ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Ja, det er bare det. Endret 17. mars 2013 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Attikus Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Tusen takk. Så det vil si at man skal sette hele fusjonen lik null for å finne nullpunktene og sette den deriverte for å finne eventuelle topp- og bunnpunkter? P.S Ett spørsmål til fra meg. Hvordan deriverer man en sånn fusjon . Teller er ikke noe problem; men nevner... Skal den bare vare lik 0 ? Endret 17. mars 2013 av Attikus Lenke til kommentar
exonum Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Dette stemmer. Du finner også ut monotoniegenskapene til funksjonen, ved å tegne fortegnsskjema for den deriverte. Edit: Du finner strengt tatt de stasjonære punktene til funksjonen ved den deriverte lik null. Så må det videre analyse (fortegnsskjema) til for å finne ut om de er kun stasjonære punkter, eller om de er topp/bunnpunkt. Endret 17. mars 2013 av exonum 1 Lenke til kommentar
Attikus Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Ok, tusen takk. Nå tror jeg at jeg har kontroll på det P.S Men hva med derivasjonen i post #23805, synes det var litt vriende siden det ikke var noe x i nevner. Endret 17. mars 2013 av Attikus Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Ok, tusen takk. Nå tror jeg at jeg har kontroll på det P.S Men hva med derivasjonen i post #23805, synes det var litt vriende siden det ikke var noe x i nevner. Bare å bruke brøkregelen som du vanligvis ville gjort. 1 Lenke til kommentar
Attikus Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Skjønte alt ved å se på den videoen Tusen takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Oppgave: Finn f'(x) og f''(x) når f(x) = -3cos(2x) Fasit: f '(x) = -3(cos(2x))' = -3*2(-sin(2x)) = 6sin(2x) Har merket av med blått. Hvor kommer dette 2-tallet fra? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Kjerneregelen brukt på cos(2x). Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Kjerneregelen brukt på cos(2x). Vet at det blir brukt kjerneregel, men er tydelig jeg som ikke helt har skjønt kjerneregelen. Ganger man med 2, fordi det står (2x)? Hvis det hadde vært (4x), hadde man ganget med 4 da? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Vet at det blir brukt kjerneregel, men er tydelig jeg som ikke helt har skjønt kjerneregelen. Ganger man med 2, fordi det står (2x)? Hvis det hadde vært (4x), hadde man ganget med 4 da? Riktig. Du ganger med den deriverte av kjernen. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 ^Takk, da skjønner jeg det i hvert fall:) Men har en oppgave til her.. Skal finne f('x) og f''(x). Her er fasiten: Får til f'(x), men skjønner ikke hva som blir gjort når man skal finne f''(x). -12(cos2x*sinx)' er grei. Men den delen som kommer etter det forvirrer meg litt. Hvorfor blir -12(cos2x*sinx)' = -12((2cosx*(-sinx))? Hvorfor er denne plutselig negativ? Og det jeg forstår minst av er vel hele den regla med sinuser og cosinuser som kommer etterpå. Har prøvd å lese i boka og se på regler, men forstår det fortsatt ikke.. Er forøvrig ingen eksempler i boka som ligner på denne oppgaven i det hele tatt. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 ^Takk, da skjønner jeg det i hvert fall:) Men har en oppgave til her.. Skal finne f('x) og f''(x). Her er fasiten: Får til f'(x), men skjønner ikke hva som blir gjort når man skal finne f''(x). -12(cos2x*sinx)' er grei. Men den delen som kommer etter det forvirrer meg litt. Hvorfor blir -12(cos2x*sinx)' = -12((2cosx*(-sinx))? Hvorfor er denne plutselig negativ? Og det jeg forstår minst av er vel hele den regla med sinuser og cosinuser som kommer etterpå. Har prøvd å lese i boka og se på regler, men forstår det fortsatt ikke.. Er forøvrig ingen eksempler i boka som ligner på denne oppgaven i det hele tatt. sinx' = cosx cosx' = -sinx cos^2x = (cosx)(cosx) Her er et bilde som kanskje gjør fremgangsmåten litt klarere: Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 ^ Takk skal du ha! Et spørsmål til. Dette er oppgaven og fasiten: Hvorfor gjør de om svaret her? Altså fra tan til sin. Hva er det som gjør at oppgaven ikke er ferdig i den første delen? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 tanx = sinx / cosx Sinus er generelt kjekkere å ha med å gjøre enn tangens. Men er vel ikke noen grov feil å la være å gjøre den forenklingen. Lenke til kommentar
mathos Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Hei! Sliter veldig med en oppgave, og håper noen kan hjelpe meg.. Oppgaven lyder: Maksimer f(x,y)=xy under bibetingelsen x2+2y2=32. Skal bruke Lagranges metode. Mathias Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Ha har du prøvd, klarer du å stille opp likningssystemet ? Lenke til kommentar
mathos Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Såvidt jeg forstår, skal likningssystemet se ut sånn her: L'x = y-λ2x=0 L'y = x-λ4y=0 x2+2y2=32 Men lenger kommer jeg ikke.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå