Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvorfor, men har fått hjerneteppe på vektorer..

|a|=5 |b|=5 vinkel(a, b)= 60 grader

regn ut (a + b)^2. (a - b)^2 , |a + b| og |a - b|

Jeg husker rett og slett ikke fremgangsmåtene, og læreboka er ikke til stor hjelp. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvorfor, men har fått hjerneteppe på vektorer..

|a|=5 |b|=5 vinkel(a, b)= 60 graderregn ut (a + b)^2. Jeg husker rett og slett ikke fremgangsmåtene, og læreboka er ikke til stor hjelp. Noen som kan hjelpe meg?

(a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

==

a^2 = |a|^2*cos(0) = |a|^2 = 25

b^2 = |b|^2*cos(0) = |b|^2 = 25

2ab= 2|a|*|b|*cos(60) = 2*25*0,5 = 25

(a+b)^2 = 25*3 = 75

etc

Lenke til kommentar

Tusen takk.

Så det vil si at man skal sette hele fusjonen lik null for å finne nullpunktene og sette den deriverte for å finne eventuelle topp- og bunnpunkter?

P.S Ett spørsmål til fra meg. Hvordan deriverer man en sånn fusjon image.png?noCache=1363537681. Teller er ikke noe problem; men nevner... Skal den bare vare lik 0 ?

Endret av Attikus
Lenke til kommentar

Dette stemmer. Du finner også ut monotoniegenskapene til funksjonen, ved å tegne fortegnsskjema for den deriverte. :)

Edit: Du finner strengt tatt de stasjonære punktene til funksjonen ved den deriverte lik null. Så må det videre analyse (fortegnsskjema) til for å finne ut om de er kun stasjonære punkter, eller om de er topp/bunnpunkt.

Endret av exonum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

^Takk, da skjønner jeg det i hvert fall:)

Men har en oppgave til her..

Skal finne f('x) og f''(x).

Her er fasiten:

6jpxsp.jpg

Får til f'(x), men skjønner ikke hva som blir gjort når man skal finne f''(x).

-12(cos2x*sinx)' er grei.

Men den delen som kommer etter det forvirrer meg litt.

Hvorfor blir -12(cos2x*sinx)' = -12((2cosx*(-sinx))?

Hvorfor er denne plutselig negativ? Og det jeg forstår minst av er vel hele den regla med sinuser og cosinuser som kommer etterpå. :confused:

Har prøvd å lese i boka og se på regler, men forstår det fortsatt ikke.. Er forøvrig ingen eksempler i boka som ligner på denne oppgaven i det hele tatt.

Lenke til kommentar
^Takk, da skjønner jeg det i hvert fall:) Men har en oppgave til her.. Skal finne f('x) og f''(x). Her er fasiten: 6jpxsp.jpg Får til f'(x), men skjønner ikke hva som blir gjort når man skal finne f''(x). -12(cos2x*sinx)' er grei. Men den delen som kommer etter det forvirrer meg litt. Hvorfor blir -12(cos2x*sinx)' = -12((2cosx*(-sinx))? Hvorfor er denne plutselig negativ? Og det jeg forstår minst av er vel hele den regla med sinuser og cosinuser som kommer etterpå. :confused: Har prøvd å lese i boka og se på regler, men forstår det fortsatt ikke.. Er forøvrig ingen eksempler i boka som ligner på denne oppgaven i det hele tatt.

sinx' = cosx

cosx' = -sinx

cos^2x = (cosx)(cosx)

Her er et bilde som kanskje gjør fremgangsmåten litt klarere:

post-178114-0-61461800-1363619343_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...