Aleks855 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Hei. Holder på med Matte til Bachelor forkurs. Herunder pytagoras. Når man skal regne ut katet eller hypotenus, kan man bruke kalkulator med sin,cos og tan. Men, hvordan regne ut dette uten bruk av disse? Jeg vet at katet+katet = hypotenus. men hvordan regne ut når man har oppgitt en vinkel pluss en katet eller bare en hypotenus og vinkel? Du har en feil her. Du sier at katet+katet = hypotenus, men det er feil. Du må opphøye alle ledd i andre her, for at det skal være sant. . Dette gir (Her har jeg med vilje droppa subscript på katetene. Du vet sikkert at det er snakk om to forskjellige kateter uansett ) Og du må nok bruke de trigonometriske funksjonene (sin, cos, tan), med mindre du insisterer på å måle dem selv. Endret 13. mars 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hei alle sammen! Jeg trenger hjelp men noen oppgaver, å skulle gjerne hatt med utregning også : ) Bruker endel parenteser for at det ikke skal bli noe tull! Deriver funksjonene: a) f(x) = (2/3) x^3 - 8x+5 b) f(x) = 2x^−2 + x+ln x c) f(x) = x^2 - 5x / 3x+2 d) f(x) = (x+3)e^2x Løs ligningene og ulikhetene: a) 3x^2-x/2 = 2x+1 b) 3x^2-x/2 > 2x+1 c) xe^2x = 0 d) xe^2x < 0 e) 2x(x−3) = 8 f) 23⋅(1.12)^x = 96.6 Takker for hjelp på forhånd : ) Hehe. Nei. 6 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Hei alle sammen! Jeg trenger hjelp men noen oppgaver, å skulle gjerne hatt med utregning også : ) Bruker endel parenteser for at det ikke skal bli noe tull! Deriver funksjonene: a) f(x) = (2/3) x^3 - 8x+5 b) f(x) = 2x^−2 + x+ln x c) f(x) = x^2 - 5x / 3x+2 d) f(x) = (x+3)e^2x Løs ligningene og ulikhetene: a) 3x^2-x/2 = 2x+1 b) 3x^2-x/2 > 2x+1 c) xe^2x = 0 d) xe^2x < 0 e) 2x(x−3) = 8 f) 23⋅(1.12)^x = 96.6 Takker for hjelp på forhånd : ) Må si meg enig med Wingeer. Tror ingen gidder å gjøre hele leksa di for deg, så du kan komme tilbake og plukke opp løsningsforslag når det passer deg. Du må jobbe selv! Kan gi deg noen tips på derivasjonsoppgavene. a) Deriver ledd for ledd b) Samme c) Samme, og brøkregel (og mer parentes - vanskelig å si om nevner er 3x eller 3x+2) d) Produktregel Hvis du ikke kan disse reglene, så må du lære deg derivasjon fra scratch. Du har gått glipp av noe. Og hvis du driver med derivasjon, så burde likninger og ulikheter være barnemat. Du burde helt klart repetere litt stoff. Se gjerne noen av videoene på http://udl.no - Likninger, ulikheter og derivasjon m.m. blir gjennomgått der. Endret 13. mars 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Pow! Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Trenger litt hjelp til en innlevering som skal leveres i morgen! Jeg holder på å finne fourierkoeffisienten, men hvilket tall skal jeg bruke i teoremet for å bestemme den? Både x og π/2 er innenfor 0->π (som er L). Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hvilket teorem er det du snakker om? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Vel. Fourier-koeffisientene til sin (forutsatt at du bruker reell form) på intervallet [-L,L] er gitt ved: . Dersom du vet at f(x) er odde er det smal sak å finne frem til (kanskje til og med forstå hva du egentlig gjør. Hint: Integrasjonsregler) uttrykket du har lenket til. 1 Lenke til kommentar
Pow! Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Takk for hjelpen! Men jeg kan ikke si jeg ble så mye klokere. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg lurer på er hva jeg skal sette inn for f(x), siden f(x) er definert som både x og π/2, hvor begge er innenfor intervallet 0 til π. Endret 14. mars 2013 av Pow! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Takk for hjelpen! Men jeg kan ikke si jeg ble så mye klokere. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Det jeg lurer på er hva jeg skal sette inn for f(x), siden f(x) er definert som både x og π/2, hvor begge er innenfor intervallet 0 til π. Du blir nødt til å dele opp integralet i to. Et integral for hver funksjonsdefinisjon. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 4-3y-x<0 y>-1/3+4/3 Hvorfor forandrer ''likhets'' tegnet seg i denne ulikheten? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Du har flytta y over på andre sida. Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Trenger litt hjelp med denne: På forhånd takk Endret 14. mars 2013 av TastyFroyo Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 (endret) Du har en likning med to ukjente, men de har jo allerede gitt deg høyden til opp-trinnet, altså y-verdien. Klarer du da finne x-verdien? Endret 14. mars 2013 av -sebastian- Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Het. Dette er sikkert lett for dere men.. hvorfor vil en person som har massen/veier 60 kg ha en tyngde/tyngdeakselerasjon på 58,8N, når 60*9, 8=588? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Den vil ikkje det, på jorda iallfall. Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Du har en feil her. Du sier at katet+katet = hypotenus, men det er feil. Du må opphøye alle ledd i andre her, for at det skal være sant. . Dette gir (Her har jeg med vilje droppa subscript på katetene. Du vet sikkert at det er snakk om to forskjellige kateter uansett ) Og du må nok bruke de trigonometriske funksjonene (sin, cos, tan), med mindre du insisterer på å måle dem selv. Ja, Selfølgelig den 2-eren ja Så det er ikke noen annen måte å regne det på en å bruke sin, cos og tan på kalkulator? Ikke noe spesiell utregne måte uten bruk av disse? Hadde innlevering om dette, å da ble det skrevet i retur at jeg må vise utregning... Så da ble jeg plutselig veldig usikker. I fagboka står det ingenting om annen utregne måte Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Den vil ikkje det, på jorda iallfall. Da må boken være feil.. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Ja, Selfølgelig den 2-eren ja Så det er ikke noen annen måte å regne det på en å bruke sin, cos og tan på kalkulator? Ikke noe spesiell utregne måte uten bruk av disse? Hadde innlevering om dette, å da ble det skrevet i retur at jeg må vise utregning... Så da ble jeg plutselig veldig usikker. I fagboka står det ingenting om annen utregne måte Hvis du brukte sin/cos/tan og fikk tilbakemelding om å gjøre det på en annen måte, så vil jeg gjerne se resultatet. Virker heller som at du bare skrev svaret uten å vise utregning. Sin/cos/tan er uansett veien å gå. De kalles trigonometriske funksjoner fordi de er laget for å regne vinkler og sidelengder i trekanter Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 Hvis du brukte sin/cos/tan og fikk tilbakemelding om å gjøre det på en annen måte, så vil jeg gjerne se resultatet. Virker heller som at du bare skrev svaret uten å vise utregning. Sin/cos/tan er uansett veien å gå. De kalles trigonometriske funksjoner fordi de er laget for å regne vinkler og sidelengder i trekanter jeg skrev det slik: Oppgave 2.7 BD = tan38,7 * 83,5 = 66,90 CD = tan60,8 * 66,90 = 108,74 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 14. mars 2013 Del Skrevet 14. mars 2013 jeg skrev det slik: Oppgave 2.7 BD = tan38,7 * 83,5 = 66,90 CD = tan60,8 * 66,90 = 108,74 Ok, nå ser ikke jeg hele sammenhengen, men har du vist hvor 38.7 kommer fra? Og hvor 83.5 kommer fra? Og samme for 60.8 og 66.90? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå