Aleks855 Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Hm ok, er vel kanskje ikke heler med å få det på redusert trinn form, vet ikke om det er mer jeg kan gjøre med matrisen. Tror jeg surra, fordi hvis det står 0 0 0 0 = 2 isteden, altså 2ern står på høyre side så får man selvmotsigelse. Men ok, litt rart at jeg skal begynne med parametere Fordi 2 oppgaver lenger ned, kommer det samme oppgaven men med tekst: "Angi en basis og dimensjon for løsningsrommet" Og enda lenger ned kommer det en oppgave med avgjør antall løsninger for forskjellige verdier av parametrene a og t. Dette er dog et annet ligningssystem. Tilbake till oppgaven, usikker hvorfor du sier x4, 2 tallet i matrisen står jo x3 sin plass Det er søyle nr. 4 som ikke har noen pivotelement. Dette betyr at den fjerde variablen er den frie. Det med parametre er bare det at vi sier at kan være hva som helst, så i stedet for å ha den som en variabel på lik linje med alle de andre, så erstatter vi den bare med en parameter. Det er ingen endring annet enn at vi skriver den på en annen måte. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Oppgaven : (2x-3)^2 - (x+2)^2. Det er feil. Det er en sammenhengende oppgave. Svaret skal bli:(3x-1)(x-5) Har strevd med denne oppgaven i hele dag :/ (2x-3)^2 - (x+2)^2 = 4x^2 - 12x + 9 - (x^2 + 4x + 4) = 3x^2 - 16x + 5 = (3x-1)(x-5) Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 (2x-3)^2 - (x+2)^2 = 4x^2 - 12x + 9 - (x^2 + 4x + 4) = 3x^2 - 16x + 5 = (3x-1)(x-5) Jeg forstår ikke hvordan du kan bruke 2 kvadratstning baklengs og ende med to paranteser. Jeg klarer ikke å gjøre den om fra baklengs engang. Hvordan gjør du det ? Lenke til kommentar
metyo Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 har løsningene og . Da kan vi faktorisere. . Lenke til kommentar
Error Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Ser på et løsningforslag på en oppgave, og skjønner ikke hva som foregår. Likning: 4x2 + 4x = 3 Blir til: x2 + 10 = 8x Hva er mellomtrinnene her? Kan ikke forstå hvordan de får det der til å gå opp, og så dårlig i matte er jeg ikke. Feil i fasiten muligens? Endret 11. mars 2013 av Error Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Ser på et løsningforslag på en oppgave, og skjønner ikke hva som foregår. Likning: 4x2 + 4x = 3 Blir til: x2 + 10 = 8x Hva er mellomtrinnene her? Kan ikke forstå hvordan de får det der til å gå opp, og så dårlig i matte er jeg ikke. Feil i fasiten muligens? disse 2 er ulike... Lenke til kommentar
thiho Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Hei, En bedrift produserer og selger en vare. Inntekten (i tusen kroner) ved produksjon og salg av enheter er gitt ved funksjonen Bedriften må fornye produksjonsutstyret og kan velge mellom to typer utstyr, A og B. Av erfaring vet bedriften at kostnaden (i tusen kroner) ved produksjon av enheter Bestem grensekostnaden for type A og for type B. Hvilken av de to utstyrstypene vil kunne gi lavest kostnad? Jeg får forskjellige svar når jeg gjør det på geogebra og ved regning, skjønner ikke hvorfor. Jeg bruker enhetskostnaden for å finne lavest kostand. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Chris1706 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 hei jeg går på ungdomsskolen og er ikke akkurat den beste i algebra jeg lurte på om, er det noen som har enkle huskeregler og regler for å få til algebra lettere ? plis svar fort Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 hei jeg går på ungdomsskolen og er ikke akkurat den beste i algebra jeg lurte på om, er det noen som har enkle huskeregler og regler for å få til algebra lettere ? plis svar fort Algebra er et enormt felt med utallige regler og formler. Det kan være eksponenter, logaritmer, parentesuttrykk, kvadratsetninger, ettpunktsformel, fullstendige kvadrater, likninger, ulikheter, brøkregning, polynomdivisjon... Har en god del video om alt dette på http://udl.no - Hvis du leter under Algebra der, så blir alt det jeg nevnte forklart ganske grundig. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Trigonometri, R2. Oppgave: Tegn grafene til funksjonene f(x)=sinx, g(x)=sin(x+0,8), h(x)=cos(x-1,4) med digitalt verktøy for x∈=[-π,π> Hvor mye er grafene til g og h faseforskjøvet i forhold til grafen til f? Fasit: Dette er hva jeg fikk: Det jeg lurer på er hvorfor det jeg har gjort ser annerledes ut. Har jeg gjort noe feil? Lurer også på hvordan de finner ut hvor mye grafene er faseforskjøvet. Prøvde å lese i boka, men forstod ikke helt. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Det ser ut som du har klusset det til med parentesene, slik at det har blitt g(x)=sin(x)+0.8 og h(x)=cos(x)-1.4. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 ah, okei. Men trenger fortsatt å vite hvordan man finner ut hvor mye en graf er faseforskjøvet. Kommer meg ikke videre før jeg har skjønt det.. Synes boka forklarte dårlig. Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Og hvordan vet man om et punkt ligger i 1.kvadrant, 2.kvadrant osv..? Punktet (-2,1) ligger f.eks i 2.kvadrant. Hvorfor?? Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hvordan gjør man om de desimaltallene til tidspunkt?? Ser ikke helt hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Kor mange minutt er det i ein time? Kor mange minutt er t.d. 0.5 timar? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hvordan gjør man om de desimaltallene til tidspunkt?? Ser ikke helt hvordan man gjør det. Kan ta et av eksemplene, så kanskje du får til de andre selv. t = 9.369. Her har vi 9 + 0.369 timer. Altså 9 hele timer, og 0.369 timer. De 9 hele timene er jo greie. La oss bruke at det er 60 minutter per time. Så hittil har vi 9 hele timer, samt 22.14 min. Men hvor mye er 22.14 min? La oss bruke at det er 60 sekunder per minutt. Altså har vi 9 timer, 22 minutter og 8.4 sekunder. 9.22.8:4 Da fikk vi tida helt ned til tidels-sekund Lenke til kommentar
mosilop Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hei alle sammen! Jeg trenger hjelp men noen oppgaver, å skulle gjerne hatt med utregning også : ) Bruker endel parenteser for at det ikke skal bli noe tull! Deriver funksjonene: a) f(x) = (2/3) x^3 - 8x+5 b) f(x) = 2x^−2 + x+ln x c) f(x) = x^2 - 5x / 3x+2 d) f(x) = (x+3)e^2x Løs ligningene og ulikhetene: a) 3x^2-x/2 = 2x+1 b) 3x^2-x/2 > 2x+1 c) xe^2x = 0 d) xe^2x < 0 e) 2x(x−3) = 8 f) 23⋅(1.12)^x = 96.6 Takker for hjelp på forhånd : ) Lenke til kommentar
Vintersola Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Kan ta et av eksemplene, så kanskje du får til de andre selv. t = 9.369. Her har vi 9 + 0.369 timer. Altså 9 hele timer, og 0.369 timer. De 9 hele timene er jo greie. La oss bruke at det er 60 minutter per time. Så hittil har vi 9 hele timer, samt 22.14 min. Men hvor mye er 22.14 min? La oss bruke at det er 60 sekunder per minutt. Altså har vi 9 timer, 22 minutter og 8.4 sekunder. 9.22.8:4 Da fikk vi tida helt ned til tidels-sekund Tusen takk! Da får jeg det til vettu! Lenke til kommentar
lilepija Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hei. Holder på med Matte til Bachelor forkurs. Herunder pytagoras. Når man skal regne ut katet eller hypotenus, kan man bruke kalkulator med sin,cos og tan. Men, hvordan regne ut dette uten bruk av disse? Jeg vet at katet+katet = hypotenus. men hvordan regne ut når man har oppgitt en vinkel pluss en katet eller bare en hypotenus og vinkel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå