metyo Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Noen som vet hvor jeg kan finne de gamle eksamensoppgavene i 3mz? Her er det noen http://www.eksamensoppgaver.org/losningsforslag/ Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Hei! Trenger litt hjelp med denne oppgaven (6.95): Jeg får at Men i fasit står det Er det bare avrundinger? Hvilke svar får dere? Endret 9. mars 2013 av TastyFroyo Lenke til kommentar
thiho Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Hei, hvordan regner jeg ut b? Endret 9. mars 2013 av saaha Lenke til kommentar
metyo Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Hei, hvordan regner jeg ut b? Det første spørsmålet er f(1). På det andre må du avlese av grafen den x-verdien som gir y=10. Altså f(x)=10. Lenke til kommentar
thiho Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Det første spørsmålet er f(1). På det andre må du avlese av grafen den x-verdien som gir y=10. Altså f(x)=10. Kan jeg regne ut den andre? Lenke til kommentar
metyo Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Kan jeg regne ut den andre? Siden oppgaven sier at du må bruke grafen, da må du bruke grafen. Altså du finner løsningen grafisk. Og det gjør du ved å tegne grafen, også avleser du den x-verdien ved y=10. Men du kan kontrollere at du har gjort riktig ved å regne ut svaret. Da løser du likningen f(x)=10. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Da må han bruke Newtons metode eller lignende, eller uttrykke svaret med Lambert W-funksjonen. Ligningen kan ikke løses algebraisk. Endret 9. mars 2013 av D3f4u17 Lenke til kommentar
metyo Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Stemmer det. Min feil, gikk litt for fort kanskje. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Hva mener de med denne oppgaven? SKal jeg sette de opp i et ligningssystem, og så løse det ut for å finne ut om hvilke rekker som er uavhengige? sånn at det blir 1 -3 5 1 0 -1 3 4 2 Har jo ikke noe på høyre side da, men ja. Edit; eller vent litt, setter vel bare opp totalmatrise med nuller på høyre siden, siden vi skal finne ut om den er uavhengige eller ikke. Løser så videre med redusert trinnform etc, så bør man vel se om den er uavhengige eller ikke Endret 10. mars 2013 av henrikrox Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 GJorde oppgaven nå, men halvveis i dårlig form på en søndag, kan ha gå litt fort i matrisene, noen kan som kan se fort over og se om dette stemmer tror det Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 GJorde oppgaven nå, men halvveis i dårlig form på en søndag, kan ha gå litt fort i matrisene, noen kan som kan se fort over og se om dette stemmer Kunne du ikke bare sammenlignet fortegn i radene og sagt at det ikke er mulig å finne en skalar som tar deg fra en vektor til noen av de andre? Det står ikke spesifikt i oppgaven at det må gjøres ved regning. Men konklusjonen din er uansett rett. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Vet noen hvordan man finner maks og min punkter? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Finnes det et gratis program som tenger koordinatsystem ved bare å skrive inn funksjonen? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Noen som kan hjelpe meg med å derivere f(x)=1/3x^3+1/2x^2+x+1. ? Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Fyrer opp en rask til oppgave om linear algebra fra boka Står bare løs lineære ligningssystemet Setter opp totalmatrise, og skal få det på trinnform Får dog motsigelse i r4. Stopper det her, og jeg skriver ingen løsning Se bilde for løst oppgave Endret 10. mars 2013 av henrikrox Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Fyrer opp en rask til oppgave om linear algebra fra boka Står bare løs lineære ligningssystemet Setter opp totalmatrise, og skal få det på trinnform Får dog motsigelse i r4. Stopper det her, og jeg skriver ingen løsning Se bilde for løst oppgave For likningssettet betyr dette at er en fri variabel. Det du gjør for å løse likningssettet da er å løse de andre variablene med hensyn på . Det vanlige er å bruke en parameter for den frie variablen, for eksempel eller . De andre variablene skal da for eksempel se slik ut: osv Endret 10. mars 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) For likningssettet betyr dette at er en fri variabel. Det du gjør for å løse likningssettet da er å løse de andre variablene med hensyn på . Det vanlige er å bruke en parameter for den frie variablen, for eksempel eller . De andre variablene skal da for eksempel se slik ut: osv Hm ok, er vel kanskje ikke heler med å få det på redusert trinn form, vet ikke om det er mer jeg kan gjøre med matrisen. Tror jeg surra, fordi hvis det står 0 0 0 0 = 2 isteden, altså 2ern står på høyre side så får man selvmotsigelse. Men ok, litt rart at jeg skal begynne med parametere Fordi 2 oppgaver lenger ned, kommer det samme oppgaven men med tekst: "Angi en basis og dimensjon for løsningsrommet" Og enda lenger ned kommer det en oppgave med avgjør antall løsninger for forskjellige verdier av parametrene a og t. Dette er dog et annet ligningssystem. Tilbake till oppgaven, usikker hvorfor du sier x4, 2 tallet i matrisen står jo x3 sin plass Endret 10. mars 2013 av henrikrox Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Hm blir forvirra her jeg nå, er det ikke et krav at vi skal få det på redusert trinnform. Altså første element bortsett fra 0 skal være 1, og at det skal være null tall over og under der 1 tallet står i kolonnen. Trenger jeg å gjøre dette for å løse oppgaven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå