Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra :). Har aldri skjønt vitsen med den regelen. Hvis man husker på det trikset å skrive chart?cht=tx&chl=a^x som til chart?cht=tx&chl=e^{\ln a \cdot x} (et triks man får bruk for i andre tilfeller også, og derfor mer generelt) så trenger man den ikke.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Bra :). Har aldri skjønt vitsen med den regelen. Hvis man husker på det trikset å skrive chart?cht=tx&chl=a^x som til chart?cht=tx&chl=e^{\ln a \cdot x} (et triks man får bruk for i andre tilfeller også, og derfor mer generelt) så trenger man den ikke.

 

Det er jo tilfellet med alle regneregler egentlig. Alle slike regler kommer fra et bevis om at "dette gjelder for alle konstanter a", og hvis man har kontroll på det (og noen slike bevis kan man jo gjøre i hodet, slik som den du nevner), så trenger man ikke formelheftet i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men er ikke helt enig. Mange regneregler som står i formelbøkene uttrykker ting som er ganske enkle å forstå og dermed kunne benytte seg av uten å pugge dem. Men andre regneregler er litt mer enn som så, selv om de kan være lette å huske. Regelen for derivasjon av chart?cht=tx&chl=x^n er lett å huske, men den er slettes ikke like lett å forstå eller bevise som f.eks. regelen chart?cht=tx&chl=a^b \cdot a^c = a^{b+c}. Samme med at integralet av chart?cht=tx&chl=e^x blir chart?cht=tx&chl=e^x, for å ta et annet eksempel.

 

Det jeg mener her er at regelen for integralet av chart?cht=tx&chl=a^x er spesielt unødvendig, da den, ved å benytte et enkelt triks (som man bør kunne uansett) stammer direkte fra regelen for å integrere chart?cht=tx&chl=e^x (som er mye mer fundamental).

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt noen ganske heftige diskusjoner med en medelev den siste tiden angående et mattestykke.

Han mener det går an å bevise at 0.99999 = 1.

Jeg mener det er en matematisk umulighet, men han insisterer på at det er mulig å bevise det. Jeg har spurt mattelæreren, men hun har jo ikke peiling! Så da må jeg spørre her. Regner med at noen glupe hoder her kan gi meg noen flotte svar. :)

Hvem av oss har rett?

Endret av Havardu
Lenke til kommentar

Har hatt noen ganske heftige diskusjoner med en medelev den siste tiden angående et mattestykke.

Han mener det går an å bevise at 0.99999 = 1.

Jeg mener det er en matematisk umulighet, men han insisterer på at det er mulig å bevise det. Jeg har spurt mattelæreren, men hun har jo ikke peiling! Så da må jeg spørre her. Regner med at noen glupe hoder her kan gi meg noen flotte svar. :)

Hvem av oss har rett?

 

Har undersøkt det samme selv, og jo mer matematikk man kan jo mer avanserte blir bevisene.

 

Nå er det ikke den beste skikk å linke til wiki, men les litt her:

http://en.wikipedia....it_manipulation

 

Edit: Matematikklæreren din er kjedelig :p

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Hvordan kunne jeg vite at du skulle derivere? Da er en annen sak. Bortsett fra at du har skrevet x^x i stedet for x^2 er det riktig.

 

Regnet med at folk skjønte men ja kanskje jeg var litt upresis! :)

Mente såklart at det skulle stå 2 der.

 

Har noen oppgaver til som må bli sjekket, men må regne dem ferdig først.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\frac{2}{3}chart?cht=tx&chl=x^3 - chart?cht=tx&chl= 8x+5 = chart?cht=tx&chl=2x^xchart?cht=tx&chl=-8

TeX-tips:

Skriv heile likninga i ein tag.

[tex]\frac{2}{3}x^3-  8x+5 = 2x^2-8[/tex]

 

Og ja, du var litt upresis, det er klart det er openbart for deg kva oppgåva er, men det tyder ikkje at andre ser det med ein gong. Forøvrig kan du og enkelt sjekke derivasjonsoppgåver med Wolfram Alpha. (Ikkje at det er ulovleg å spørre her heller.)

Lenke til kommentar

Har hatt noen ganske heftige diskusjoner med en medelev den siste tiden angående et mattestykke.

Han mener det går an å bevise at 0.99999 = 1.

Jeg mener det er en matematisk umulighet, men han insisterer på at det er mulig å bevise det. Jeg har spurt mattelæreren, men hun har jo ikke peiling! Så da må jeg spørre her. Regner med at noen glupe hoder her kan gi meg noen flotte svar. :)

Hvem av oss har rett?

 

0.99999 er slettes ikke lik 1, så hvis medeleven din påstår det tar han grundig feil. Jeg regner med han (og kanskje du?) mener tallet 0.99999... der desimalene fortsetter i det uendelige? Det tallet, som er vanlig å betegne med chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} (der streken betyr at desimalene fortsetter i det uendelige), vil faktisk være lik 1.

 

For å bevise dette kan vi se på noen av egenskapene ved dette tallet, og så lage oss en ligning som det da må oppfylle. Ut fra den ligningen kan vi vise at tallet faktisk må være lik 1. Er du med på at vi kan skrive tallet som chart?cht=tx&chl=0.9 + 0.0\bar{9}? Det eneste jeg har gjort er å splitte tallet opp i en sum, på samme måte som chart?cht=tx&chl=0.123 = 0.1 + 0.023. Men vi kan jo skrive chart?cht=tx&chl=0.0\bar{9} som chart?cht=tx&chl=0.1 \cdot 0.\bar{9}, ikke sant? (Å gange med 0.1 er det samme som å dele med 10, som gjør at sifrene flyttes et hakk mot høyre.)

 

Men da har vi funnet ut følgende: chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} = 0.9 + 0.1 \cdot 0.\bar{9}. Nå kan vi tenke på chart?cht=tx&chl=0.\bar{9} som den ukjente vi skal finne. For enkelhets skyld vi kalle det for chart?cht=tx&chl=x. Da har vi altså ligningen chart?cht=tx&chl=x = 0.9 + 0.1x. Flytter vi over (trekker fra på begge sider) chart?cht=tx&chl=0.1 x får vi chart?cht=tx&chl=0.9x = 0.9. Da må chart?cht=tx&chl=x = 1.

 

Er du med på dette beviset? Det kan virke ganske underlig at 0.999... skal være lik 1, men slik er det altså. Ting som involverer uendelighet er ikke alltid så intuitive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...