Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Substitusjonsmetoden. Jeg står helt fast.

Løse denne her: nr1, 3x+2y=1 nr2: 2x-7y=4

Her har jeg prøvd:

3x+2y=1

x= 1-2y/3

2(1-2y/3)-7y=4

2-4y-7y=4*3

-11y=12-2

y = 10/11

 

Hva gjør jeg feil?

Svaret på y skal være -2/5

 

Bruk paranteser!

3x+2y=1

x= (1-2y)/3

(2/3) *((1-2y))-7y=4

2-4y-7y*3=4*3 Her ser du grunnen til at du skal bruke paranteser. Du glemte ene leddet når du ganget med 3

-25y=12-2

y = 10/-25 =-2/5

Lenke til kommentar

Tankengangen som læreren har fulgt ser ut til å være riktig, men det er gjort noen feil.

 

Ideen er altså å benytte at summen av vinklene i trekanten må bli 180 grader. Vi vet at den ene vinkelen er 40 grader. De to andre må vi uttrykke med det vi vet om chart?cht=tx&chl=x. Vinkel ABC kan deles opp slik som på figuren din. Da ser vi at den består av en vinkel som er 2 og en vinkel som er chart?cht=tx&chl=\frac{360^\circ - 3x}{2}. Vinkel BCD kan deles opp på akkurat samme måte. Da får vi:

 

chart?cht=tx&chl=40^\circ + \angle ABC + \angle BCD = 180^\circ

 

chart?cht=tx&chl=40^\circ + \left(\frac{x}{2} + \frac{360^\circ - 3x}{2}\right) + \left(\frac{x}{2} + \frac{360^\circ - 3x}{2}\right) = 180^\circ

 

(Parentesene viser hva henholdsvis vinkel ABC og BCD er byttet ut med)

 

Løser du resten da? Husk at det du finner når du løser ligningen er chart?cht=tx&chl=x, men oppgaven ber deg om å finne vinkel ACD.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg om likningsett tekstoppgaver?

 

Jeg har aldri egentlig skjønt likningsett med tekstoppgaver. Hvordan går jeg fram hvis jeg ser en slik tekstoppgave? Og hvordan vet jeg hva som skal skrives i de to likningene? Jeg trenger virkelig en forklaring på dette, da jeg har prøve om ikke så veldig lenge!

 

Her er en eksempel likning:

I en næringstabell står det:

-100g rosiner innholder 3g proteiner

-100g forkostkorn innholder 4g proteiner

 

vi skal lage en blanding av rosiner og frokostkorn som innholder 3.6g proteiner per 100g. Hvor mye frokostkort og hvor mye rosiner må det da være i en 100g blanding?

 

Hvordan tenker jeg? Jeg vil helst vite om en metode slik at jeg kan klare alle slike likningsett oppgaver. Nå er jeg helt blank på hvordan man gjør dette ...

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg om likningsett tekstoppgaver?

 

Jeg har aldri egentlig skjønt likningsett med tekstoppgaver. Hvordan går jeg fram hvis jeg ser en slik tekstoppgave? Og hvordan vet jeg hva som skal skrives i de to likningene? Jeg trenger virkelig en forklaring på dette, da jeg har prøve om ikke så veldig lenge!

 

Her er en eksempel likning:

I en næringstabell står det:

-100g rosiner innholder 3g proteiner

-100g forkostkorn innholder 4g proteiner

 

vi skal lage en blanding av rosiner og frokostkorn som innholder 3.6g proteiner per 100g. Hvor mye frokostkort og hvor mye rosiner må det da være i en 100g blanding?

 

Hvordan tenker jeg? Jeg vil helst vite om en metode slik at jeg kan klare alle slike likningsett oppgaver. Nå er jeg helt blank på hvordan man gjør dette ...

 

Du må sette sammen to likninger av informasjonen du har.

 

Her har du to hovedopplysninger:

1) Du skal ha 100 gram totalt

2) 3,6 av dem skal være protein

 

Av disse kan du med resten av informasjonen konstruere de to likningssettene du trenger.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

 

 

Du må sette sammen to likninger av informasjonen du har.

 

Her har du to hovedopplysninger:

1) Du skal ha 100 gram totalt

2) 3,6 av dem skal være protein

 

Av disse kan du med resten av informasjonen konstruere de to likningssettene du trenger.

Men jeg forstår ikke Hvordan jeg skal gå fram :(

Lenke til kommentar

Men jeg forstår ikke Hvordan jeg skal gå fram :(

 

Videre da fra min forrige post:

 

x og y er antall gram av henholdsvis rosiner og frokostkorn du vil ende opp med:

x+y = 100

 

3 av 100 gram rosiner og 4 av 100 gram frokostkorn er protein.

 

3 av 100 eller 3/100 er 0,03

4 av 100 eller 4/100 er 0,04

 

Du skal altså ha:

  • x gram rosiner, hvorav 0,03*x gram er protein
  • y gram frokostkort, hvorav 0,03*y gram er protein

Disse gir deg hvor mye av rosinene og frokostkornene som er protein. Totalt vil du ha 3,6 gram protein:

 

x*0,03 + y*0,04 = 3,6

 

Oppsummering:

x+y = 100

x*0,03 + y*0,04 = 3,6

 

To ukjente, to likningssett. Da skal du vel kunne resten. :)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Sitter med en oppgave jeg og en annen ikke får til. Den er sikkert alt for simpel, men ser ikke løsningen

 

Oppgaven er som følge: Løs likningen: y'=e^y, y(0)=e

 

Hva gjør man? :S

 

takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Tankengangen som læreren har fulgt ser ut til å være riktig, men det er gjort noen feil.

 

Ideen er altså å benytte at summen av vinklene i trekanten må bli 180 grader. Vi vet at den ene vinkelen er 40 grader. De to andre må vi uttrykke med det vi vet om chart?cht=tx&chl=x. Vinkel ABC kan deles opp slik som på figuren din. Da ser vi at den består av en vinkel som er 2 og en vinkel som er chart?cht=tx&chl=\frac{360^\circ - 3x}{2}. Vinkel BCD kan deles opp på akkurat samme måte. Da får vi:

 

chart?cht=tx&chl=40^\circ + \angle ABC + \angle BCD = 180^\circ

 

chart?cht=tx&chl=40^\circ + \left(\frac{x}{2} + \frac{360^\circ - 3x}{2}\right) + \left(\frac{x}{2} + \frac{360^\circ - 3x}{2}\right) = 180^\circ

 

(Parentesene viser hva henholdsvis vinkel ABC og BCD er byttet ut med)

 

Løser du resten da? Husk at det du finner når du løser ligningen er chart?cht=tx&chl=x, men oppgaven ber deg om å finne vinkel ACD.

 

Tusen takk for svar!

 

Okay, så jeg forsto det du skrev, men det gjelder å huske dette. Kan tenkes at jeg får dette på prøven i morgen så er det glemt.

 

Men okay. Siden jeg vet at vinkel E = 40 grader, og A er uansett 180 grader. På tegningen ser vi at vinkelen fra C mot A og D eller E, er 360 - 3x / 2. Så da tenkte jeg at jeg stapper inn x = 180 grader der og regner ut vinkelen C, men da får jeg -90 grader. Men jeg må jo finne C for at jeg skal klare å finne vinkelen for ACD

 

Hvorfor tenker jeg slik, og hva gjør jeg galt? :(

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor du tenker slik :p, men det du gjør galt er at du sier at x = 180 grader. Det er helt riktig at du må putte x-verdien inn i chart?cht=tx&chl=\frac{360^\circ - 3x}{2}, men husk at x er buelengden til de tre like lange buene som er merket av på figuren. Du må først finne ut hva x er, kan du stappe den x-verdien inn i chart?cht=tx&chl=\frac{360^\circ - 3x}{2}. For å finne x så løser du den ligningen jeg satte opp og forklarte ovenfor.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Videre da fra min forrige post:

 

x og y er antall gram av henholdsvis rosiner og frokostkorn du vil ende opp med:

x+y = 100

 

3 av 100 gram rosiner og 4 av 100 gram frokostkorn er protein.

 

3 av 100 eller 3/100 er 0,03

4 av 100 eller 4/100 er 0,04

 

Du skal altså ha:

  • x gram rosiner, hvorav 0,03*x gram er protein
  • y gram frokostkort, hvorav 0,03*y gram er protein

Disse gir deg hvor mye av rosinene og frokostkornene som er protein. Totalt vil du ha 3,6 gram protein:

 

x*0,03 + y*0,04 = 3,6

 

Oppsummering:

x+y = 100

x*0,03 + y*0,04 = 3,6

 

To ukjente, to likningssett. Da skal du vel kunne resten. :)

Tuuusen Takk , tror jeg har forstått litt mer av det nå. Leste også litt på matematikk.net, og fat ut at "Målet er å finne en X- verdi og en Y- verdi som passer i både (1) og (2).". Det visste jo ikke jeg før -.-

 

Jeg trenger trening i slike oppgaver. Vet du om hvor jeg kan finne slike tekstoppsatte ligninger med to ukjente oppgaver fra, fra nett ?

Lenke til kommentar

Binomisk fordeling med tilbake-legging. Noen som kan forklare hva de ulike konstantene står for? Usikker på hvor jeg skal putte inn hva.

uniform.jpeg

 

n er antall forsøk

k er antall suksesser du ønsker

p er sannsynligheten for en suksess på et trekk

 

Merk at den siste eksponenten skal være (n-k), ikke bare k.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

n er antall forsøk

k er antall suksesser du ønsker

p er sannsynligheten for en suksess på et trekk

 

Merk at den siste eksponenten skal være (n-k), ikke bare k.

 

n og k inni parantsen er også definert som n fakultet k ikke sant? Med k "antall suksesser" du ønsker.. kan denne også byttes ut med suksesser du ikke ønsker? Om jeg har 0.12233 prosent på å trekke en feil, og jeg vil finne ut hvor stor sjangs det er for 50 feil på rad med 100 mulige. At jeg da setter k = 50 og n = 100?

 

Oppgaven er 9993 muligheter 233 er feil. 100 trekk og jeg vil ha sjangsen for at 50 er feil på rad. Samme feil kan trekkes flere ganger. Da får jeg :

 

 

p = S/N = 9993/233

p = 0.12233

100!50! * 0,12233^50*(1-0,12233)^100-50 = 3.52*10^-20

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

n og k inni parantsen er også definert som n fakultet k ikke sant? Med k "antall suksesser" du ønsker.. kan denne også byttes ut med suksesser du ikke ønsker? Om jeg har 0.12233 prosent på å trekke en feil, og jeg vil finne ut hvor stor sjangs det er for 50 feil på rad med 100 mulige. At jeg da setter k = 50 og n = 100?

 

Oppgaven er 9993 muligheter 233 er feil. 100 trekk og jeg vil ha sjangsen for at 50 er feil på rad. Samme feil kan trekkes flere ganger. Da får jeg :

 

chart?cht=tx&chl={n\choose k} = \frac{n!}{k!(n-k)!} Slik regner man ut binomialkoeffisienten.

 

Med "k antall suksesser" mener jeg at når vi tar et utvalg på n stk, så er vi ute etter at k av disse lykkes. Da bruker vi formelen du hadde bilde av (men igjen, den siste eksponenten er feil).

 

Hvis du har 0.12233% på å trekke en feil, så har du 100% - 0.12233% = 99.87767% sjanse for å trekke en riktig.

 

For å finne sannsynligheten for å få 50 feil på rad, i et utvalg av 100, så må du tenke på hvor mange måter du kan plassere 50 på rad i et utvalg av 100. Det kan for eksempel være 1-50, men også 5-54 eller 25-74. Klarer du å se hvor mange slike det finnes? Etter det må du bare multiplisere dette med sannsynligheten for at HVER av disse blir feil, og sannsynligheten for at den før og den etter rekka blir riktig. Alt annet er jo likegyldig, så lenge vi har disse 50 på rad. Og nå snakker jeg om nøyaktig 50 på rad. Det står ingenting om hvorvidt det er ok at vi får 52 på rad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*Skal ikke sitere alt.

 

Forklarte meg litt dårlig, det er ikke 50 på rad. Det er 50 av totalt 100. Så rekkefølgen er ikke viktig, så lenge vi ender opp med sjangsen for å få 50 feil. Høyere er ikke relevant. Men akkuratt prosentsjange for å ende med 50 av 100 feil. I hvilken som helst rekkefølge.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...