Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Dette kan du nok gjøre på mange måter. Hvis du tenker deg at den stipla linja opp til B fortsetter opp til høyden som C ligger på, så får vi da en rettvinklet trekant der linja BC er hypotenus og den ene vinkelen er 18.8 grader. Kan du finne motstående katet til den vinkelen? Hvordan kan du da finne høyden opp til B?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter med denne oppgaven!!!!

 

Oppgave:

 

Peder hadde 346 000 i lønn i 2002.

 

Peder hadde en lønnsøkning på 4,5% fra 2002 til 2004.

 

a) hvor stor var lønna og reallønna til Peder i 2004? (FASITSVAR: Reallønn: 319 495 Lønn: 361 988)

 

Slik gjorde jeg:

 

1+4.5%/100=1.045

1.045*346000=361570kr (LØNN)

 

361570*100 /113,3 = 319126,214kr (REALLØNN)

 

Hva er det jeg gjør galt?????? Forstår ikke hvor jeg gjør feil, har gått gjennom denne oppgaven 100001 ganger nåå!!

 

Kan dere hjelpe med denne og (videre på den forrige oppgaven!)

 

Hvor mange prosent var endringen i reallønna??

 

 

 

 

Tusen takk for hjelp på forhånd!!! :)

 

ANYONE?

Lenke til kommentar

Første del har du gjort riktig om lønnsøkningen var 4,5%. Det står ikke opplyst om prisendringen fra 2002 til 2004, men du har i hvert fall regnet riktig om den var 13,3%.

 

Fasiten har regnet med 4,62% lønnsøkning og 13,13431% prisstigning.

 

PS. Du har vel ikke fått oppgitt økningene i to trinn og bare summert de sammen? F.eks 2% og så 2,5% og regnet det som 4,5% eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Trikset går ut på å uttrykke alle variablene i ett av regnestykkene ved hjelp av ett av en av de andre variabelene.

 

Ta siste ligning: a+c+e=100.

 

Første trinn er å finne c uttrrykt ved hjelp av e.

 

 

c=34-d

d=30-e

Sett inn siste ligning i den over:

c=34-(30-e) = 4+e

 

c=4+e

 

Neste trinn er å finne a uttrykt ved hjelp av e.

 

 

a=52-b

b=43-c og c har vi jo uttrykt med e fra før av: c=4+e

b=43-(4+e) = 39-e

Og den inn i den øverste:

a=52-b=52-(39-e) = 13+e

 

 

a=13+e

 

Deretter setter du inn dette i den siste ligningen:

a+c+e=100

(13+e)+(4+e)+e=100

3e=100-13-4 = 83

e=83/3

 

Sånn da kan du bare rulle opp de siste variablene ut i fra det. Regn ut i denne rekkefølgen:

d=30-e

c=34-d (bruk d fra ligningen over her)

b=43-c (bruk c fra ligningen over her)

a=52-b (bruk b fra ligningen over her)

 

PS. Sjekk regningen min. Jeg kan ha gjort feil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med dette problemet? Statistikk/sannsynlighet.

 

Ved en forsøksgård dyrkes det hodekål. Anta at hver ny kål er normalfordelt med µ = 2.1 kg og standardavvik lik σ = 0.55kg. I et forsøk dyrkes 40 kål av den nye typen. Hva er sannsynligheten for at maksimalt 10 % av disse 40 kålene er under 1.6 kg? Begrunn antagelser/tilnærminger som gjøres, og bruk heltallskorreksjonen.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Hei, hvis du ser paa 16-18a, så blir den byttet om til -8a+16 . Hvorfor er det slik?,forskjellen er at man for -8(a-2) og hvis man gjör det rett ut får mann : 8(2-a) . -8a+16 gjør det lettere å forkorte da man ikke trenger å skifte tegn I parantesene. Men alt I alt får man samme svar UNTATT at man får en ekstra minus med -8a+16. Hvorfor er det slik, og Hvordan vet jeg om jeg skal bytte om oå tallene I begynnelsen?

 

 

 

 

 

 

 

Glemte aa takke meior for siste oppgaven ...

post-203270-0-72041300-1362351054_thumb.jpg

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Det kommer ingen ekstra minus noe som helst sted. Dersom du sikter til fortegnsskiftet inne i parantesen i nevner etter at nevner er faktorisert så MÅ den være "-" fordi "--" blir "+". Hvis ikke så vil faktoriseringen ikke stemmer overrens med utgangspunktet.

 

Du må ikke bytte om på leddene heller - det er gjort fordi at da er det lettere å se den ene faktoren i nevner kan strykes mot den ene faktoren i teller. Selv om det hadde stått (a-2)/(-2+a) kunne man fortsatt strøket. Men det er unektelig mye ryddigere og mye penere å bytte om på leddene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=941-1825 \sin18,8\approx 353

Takk!

Jeg tenkte alt for komplisert.

 

Edit: Hvordan ville du ha løst oppgave c?

 

Vet ikke om du har løst den nå, men også her er det nok mange måter å gå frem på. Nå vet du jo avstanden fra B og opp til den øverste horisontale linja. Hvis du ser på samme trekant som sist (den med 18.8-graders vinkelen) så kjenner du da både hypotenus og den ene kateten (avstanden fra B og opp). Da kan du finne den gjenværende kateten. Det blir da den horisontale avstanden mellom B og C, ikke sant? Hvordan kan du da finne AD? (Hint: se på den rettvinkla trekanten der AC er hypotenus og høyden opp til C er den ene kateten.)

Lenke til kommentar

Det kommer ingen ekstra minus noe som helst sted. Dersom du sikter til fortegnsskiftet inne i parantesen i nevner etter at nevner er faktorisert så MÅ den være "-" fordi "--" blir "+". Hvis ikke så vil faktoriseringen ikke stemmer overrens med utgangspunktet.

 

Du må ikke bytte om på leddene heller - det er gjort fordi at da er det lettere å se den ene faktoren i nevner kan strykes mot den ene faktoren i teller. Selv om det hadde stått (a-2)/(-2+a) kunne man fortsatt strøket. Men det er unektelig mye ryddigere og mye penere å bytte om på leddene.

Jeg vet ikke helt om du forsto hva jeg mente, men jeg prøver på en annen måte ... Hvis du ser på vedlagt bilde er det en minus for lite I svaret. Hva har jeg gjort feil?

post-203270-0-75460200-1362414762_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Første del har du gjort riktig om lønnsøkningen var 4,5%. Det står ikke opplyst om prisendringen fra 2002 til 2004, men du har i hvert fall regnet riktig om den var 13,3%.

 

Fasiten har regnet med 4,62% lønnsøkning og 13,13431% prisstigning.

 

PS. Du har vel ikke fått oppgitt økningene i to trinn og bare summert de sammen? F.eks 2% og så 2,5% og regnet det som 4,5% eller noe sånt?

 

Neiii, det står 4,5 fra 2002 til 2004. Men svarene jeg får stemmer ikke overens med fasit! :S

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om du forsto hva jeg mente, men jeg prøver på en annen måte ... Hvis du ser på vedlagt bilde er det en minus for lite I svaret. Hva har jeg gjort feil?

 

Flytt -8 utenfor parantes i nevner i stedet for 8, and watch the magic happen! :)

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Nei, har ikke lært matriser... Kan du være så vennlig å vise meg utregningen på dette stykket?

Hvordan regner jeg dette ut?a+b = 52b+c = 43c+d = 34d+e = 30a+c+e = 100

eller

(a+b) - (b+c) + (c+d) -(d+e) = 52-43+34-30

a-e=13 (*)

===

(c+d)-(d+e)=34-30

c-e=4 (**)

===

a=e+13 (*)

===

sett (*) inn i: a+c+e = 100

dvs

2e+c=87 (***)

c-e=4 (**)

dvs (***)-(**)

e=83/3

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg spør om! :)

Hvorfor skal det være - foran 8, og hvordan vet jeg det?

 

Hvis du skal få (a-2) inne i parantesen må du ha -8 utenfor. Fra grunnskolen vet du at (--) blir (+) og at (-+) blir (-). I utgangspunktet har du (-8a+16). For å få ønsket faktor (a-2) må du flytte -8 ut av parantesen slik at -8a blir a, og +16 blir -2.

 

Vi ser på dette ledd for ledd;

Utgangspunkt: -8a + 16

 

-8a = -8 * a

16 = -8 * -2

 

Felles faktor er altså -8. For å få ønsket faktor, altså (a-2), må du flytte felles faktor for hvert av de leddene, utenfor parantes.

 

Når det kommer til hvordan du vet når du skal gjøre det, så er dette noe som kommer med øving. Dette blir intuitivt da du har gjort mange nok oppgaver. Øving gjør mester! :)

Endret av exonum
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du skal få (a-2) inne i parantesen må du ha -8 utenfor. Fra grunnskolen vet du at (--) blir (+) og at (-+) blir (-). I utgangspunktet har du (-8a+16). For å få ønsket faktor (a-2) må du flytte -8 ut av parantesen slik at -8a blir a, og +16 blir -2.

 

Vi ser på dette ledd for ledd;

Utgangspunkt: -8a + 16

 

-8a = -8 * a

16 = -8 * -2

 

Felles faktor er altså -8. For å få ønsket faktor, altså (a-2), må du flytte felles faktor for hvert av de leddene, utenfor parantes.

 

Når det kommer til hvordan du vet når du skal gjøre det, så er dette noe som kommer med øving. Dette blir intuitivt da du har gjort mange nok oppgaver. Øving gjør mester! :)

Ahh, forstår hva du mener. Men dette høres fortsatt rart ut. Jeg må altså regne halve oppgaven for å finne ut ønsket faktor, for så å starte oppgaven på nytt igjen, men med en endring: en minus foran, og endring av tegn i parantesen.

Hvordan kan man vite det før mab starter oppgaven, altså at man skal sette en minus foran? 8(2-a), got Jo uansett det opprinnelige utgangspunktet, så det merkes Jo ikke om man ikke har skiftet tegn.

Lenke til kommentar

Trikset går ut på å uttrykke alle variablene i ett av regnestykkene ved hjelp av ett av en av de andre variabelene.

 

Ta siste ligning: a+c+e=100.

 

Første trinn er å finne c uttrrykt ved hjelp av e.

 

 

c=34-d

d=30-e

Sett inn siste ligning i den over:

c=34-(30-e) = 4+e

 

c=4+e

 

Neste trinn er å finne a uttrykt ved hjelp av e.

 

 

a=52-b

b=43-c og c har vi jo uttrykt med e fra før av: c=4+e

b=43-(4+e) = 39-e

Og den inn i den øverste:

a=52-b=52-(39-e) = 13+e

 

 

a=13+e

 

Deretter setter du inn dette i den siste ligningen:

a+c+e=100

(13+e)+(4+e)+e=100

3e=100-13-4 = 83

e=83/3

 

Sånn da kan du bare rulle opp de siste variablene ut i fra det. Regn ut i denne rekkefølgen:

d=30-e

c=34-d (bruk d fra ligningen over her)

b=43-c (bruk c fra ligningen over her)

a=52-b (bruk b fra ligningen over her)

 

PS. Sjekk regningen min. Jeg kan ha gjort feil.

 

Takk for svar. Gikk over det og kom frem til samme svaret. Det er mye interessant man kan gjøre med disse nummerene og jeg hadde nesten glemt regnereglene men heldigvis sitter mye av det fortsatt helt siden ungdomskolen. ^__^

eller

(a+b) - (b+c) + (c+d) -(d+e) = 52-43+34-30

a-e=13  (*)

===

(c+d)-(d+e)=34-30

c-e=4 (**)

===

a=e+13  (*)

===

sett (*) inn i: a+c+e = 100

dvs

2e+c=87 (***)

c-e=4 (**)

dvs (***)-(**)

e=83/3

 

Takk for svar! Ser du også har gjort det på en annen måte med samme resultat. Meget godt! ^__^

Lenke til kommentar

Sliter litt med en gøy sannsynlighets oppgave.

 

 

Jeg har 9993 muligheter. 233 av disse er feilverdier. Jeg trekker nå 100 tilfeldige verdier (jeg kan trekke samme tall flere ganger).

 

a) Hvor stor er sannsynligheten for at 1 av 100 trekte tall er en av 233 verdiene.

b) Hvor stor er sannsynligheten for at 49 av 100 trekte er 233 verdier.

c) Hvor stor er sansynligheten for at 100 av 100 er feil tall. (Altså alle 100 er av disse 233 med 9944-233 muligheter.)

 

Be my lifesaver!

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Sliter litt med en gøy sannsynlighets oppgave.

 

 

Jeg har 9993 muligheter. 233 av disse er feilverdier. Jeg trekker nå 100 tilfeldige verdier (jeg kan trekke samme tall flere ganger).

 

a) Hvor stor er sannsynligheten for at 1 av 100 trekte tall er en av 233 verdiene.

b) Hvor stor er sannsynligheten for at 49 av 100 trekte er 233 verdier.

c) Hvor stor er sansynligheten for at 100 av 100 er feil tall. (Altså alle 100 er av disse 233 med 9944-233 muligheter.)

 

Be my lifesaver!

 

Alt du trenger å vite står her:

http://no.wikipedia....omisk_fordeling

Og litt her:

http://per.matematik...tle=Fordelinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...