Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Edit: Til Utsikt: Ja, beviset ditt er ganske så rett på! Jeg ville uten problem godkjent din besvarelse. Beviset må ta utgangspunkt i lineær uavhengige kolonner i A (kun den trivielle løsningen), og at kolonnene av A "span" Rm. Altså, som du skriver, n er mindre eller lik m og omvendt. Så n=m.

Bra. :) Årsaken til at jeg ble usikker var at egenskapen D = C fremkom så lett, mens m = n krevde litt arbeid om jeg ikke tok i bruk teoremet for inverterbare matriser. Det hadde vært artig å se om det er noen mer enkel måte å gjøre det på enn slik jeg gjorde hvis noen har noe å bidra med om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ingenting, haha.

Jeg har endret litt på det og har 5 NEI og 10 JA. Det er 30%.

Jeg vil bare vite svaret, hehe, klarer ikke å lære meg slikt.

Hehe, ok! Dersom 5 svarer nei, og 10 svarer ja, så har du til sammen fått 15 (5+10) svar. Nei-andelen av disse tilsvarer 5/15 = 1/3. I prosent er dette 1/3*100% = ca. 33,33%

Lenke til kommentar

Aha! Tusen takk :)

Den kom igjen her i matten også ja, hadde akkurat samme i fysikken nettopp.

Men et sidespørsmål, hvis det var vinkelen mellom CA og BA hvis vi tar for oss denne modellen:

220px-Trigonometry_triangle.svg.png

Hadde det da blitt den inverse cosinusfunksjonen fordi CA er hos hosliggende og BA er hypotenusen?

Lenke til kommentar

Det vet jeg, så da vil det altså bli svaret ja på spørsmålet mitt?

Bruk av skalarprodukt:

imagesuhi.jpg

A)

Jeg har funnet AB kordinatene = [3, -5[

Jeg må finne C. Blir det noe slikt?

[2, 3] skalartegn [x, y] = [3, -5]

Altså x og y er kordinatene for C.

Eller skal jeg bruke kordinatene jeg har på en måte? Har ikke gjort noen slike oppgaver før eller ingen eksempler i boken :/

Takk for svar!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det vet jeg, så da vil det altså bli svaret ja på spørsmålet mitt?

Bruk av skalarprodukt:

imagesuhi.jpg

A)

Jeg har funnet AB kordinatene = [3, -5[

Jeg må finne C. Blir det noe slikt?

[2, 3] skalartegn [x, y] = [3, -5]

Altså x og y er kordinatene for C.

Eller skal jeg bruke kordinatene jeg har på en måte? Har ikke gjort noen slike oppgaver før eller ingen eksempler i boken :/

Takk for svar!

C har koordinatene [0,y]. Finn et uttrykk for vektor AC og bruk skalarproduktet. Altså AC gange AB = 0.

Lenke til kommentar

Om en firkantet tomt ABCD er oppgitt at vinkelA = vinkelB = 90 grader, AB = 39 m, BC = 32 mn, og at diagonalen BD = 55 m. Langs tomtegrensen blir det satt opp et gjerde. Regn ut lengden av gjerdet.

Jeg har prøvd pytagorassetningen for å finne AD og DC, men da blir svaret feil. Er ikke trekantene ABD og CDB rettvinklede trekanter?

Lenke til kommentar

Om en firkantet tomt ABCD er oppgitt at vinkelA = vinkelB = 90 grader, AB = 39 m, BC = 32 mn, og at diagonalen BD = 55 m. Langs tomtegrensen blir det satt opp et gjerde. Regn ut lengden av gjerdet.

Jeg har prøvd pytagorassetningen for å finne AD og DC, men da blir svaret feil. Er ikke trekantene ABD og CDB rettvinklede trekanter?

ABD er rettvinklet, men ikke BCD. Har du tegnet ut informasjonen?

Bruk ABD for å finne AD.

Sett punkt E på den lengste av BC og AD slik at vinkel DEC er rett.

Du vet da at denne trekanten er 39m høy, og bredden er forskjellen mellom lengden på BC og DE.

Lenke til kommentar

Forstår det ikke :(

AB er rettvinklet på AC, altså er vinkelen mellom dem 90 grader. Dette betyr at skalarproduktet blir 0, altså AB ganget med AC blir lik null. (Vektorene, ikke absoluttverdien til vektorene).

Du vet A og B, og kan derfra finne AB som er (3, -5). Her brukte du formelen (Bx-Ax, By-Ay) ja? Den kan du. AC er samme formel, altså blir den (Cx-Ax, Cy-Ay). Vi kjenner A, men ikke C, altså blir AC seende ut som (Cx-2, Cy-3). Vi får oppgitt at C er på andreaksen, altså y-aksen. Dette må bety at x=0. Altså har vi at AC = (0-2, Cy-3) = (-2, Cy-3)

AC ganget med AB blir da [3, -5][-2, Cy-3] = 3(-2) + (-5)(Cy-3) = 0 (lik null fordi vinkelen er 90 grader)

Formelen for skalarproduktet er altså ((ABx ganget med ACx) + (ABy ganget med ACy)).

Fra dette får du -6 -5y + 15 = 0

Altså at 5y = 9

Altså at y = 9/5

Nå har du AC, nemlig [-2, 9/5 - 3] som er det samme som [-2, -6/5]

Uansett, vi trengte egentlig ikke finne AC, du skulle bare ha punktet C. Du visste at Cx var lik null, og nå fant du Cy som var lik 9/5. Punktet C: (0, 9/5).

Forbehold om feil, er sent og jeg er trøtt..

Lenke til kommentar

Sliter med denne oppgaven!!!!

Oppgave:

Peder hadde 346 000 i lønn i 2002.

Peder hadde en lønnsøkning på 4,5% fra 2002 til 2004.

a) hvor stor var lønna og reallønna til Peder i 2004? (FASITSVAR: Reallønn: 319 495 Lønn: 361 988)

Slik gjorde jeg:

1+4.5%/100=1.045

1.045*346000=361570kr (LØNN)

361570*100 /113,3 = 319126,214kr (REALLØNN)

Hva er det jeg gjør galt?????? Forstår ikke hvor jeg gjør feil, har gått gjennom denne oppgaven 100001 ganger nåå!!

Kan dere hjelpe med denne og (videre på den forrige oppgaven!)

Hvor mange prosent var endringen i reallønna??

Tusen takk for hjelp på forhånd!!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...