Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Fordi 2pi er det samme som 360 grader. Det vil si en hel runde rundt. Og hvis du går en hel runde rundt, så er du på akkurat samme vinkel igjen. Altså:

 

x grader er det samme som (x+360) grader. Gang 360 med k, for å gå enda flere ganger rundt.

x radianer er det samme som (x+2pi) radianer av samme grunn ;)

Jeg vet at 2pi er det samme som 360° og at pi er 180°;)

Det jeg lurer på, er hvorfor jeg i noen oppgaver skal ta x+k*360 og i andre skal jeg gange med 180. Hva er det som bestemmer når jeg skal gange med hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk, forstod litt bedre. Men forstår fortsatt ikke hvordan jeg går fra desimaltall til brøk.

Problemet i ditt tilfelle var at du gikk fra brøk til desimaltall. Det er mye lettere å gå fra brøk (150/180) til brøk (5/6), enn fra brøk (150/180) til desimaltall (0,8333..) og derfra til brøk igjen.

 

Men når du først skal fra desimaltall til brøk og har et tall uten uendelig med desimaler, f.eks eksakt 0,83 så kan du sette det opp som brøk slik: 83/100. Tilsvarende for 2,345 er 2345/1000. Dette går ikke for tall med uendelig mange desimaler så der må du finne på et annet triks. For eksempel ikke gå over til desimaltall i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Du vil finne ut x som gjør at den deriverte blir 0. Det er det samme som å løse ligningen chart?cht=tx&chl=-x^2-2x+3 = 0. Hvis du har kommet til derivasjon så antar jeg du har løst slike andregradsligninger før! Løses vanligvism ed ABC-formel, fullføre kvadratet, eller tenke at chart?cht=tx&chl=-x^2-2x+3 = -(x^2+2x-3) og at det som må ganges ut for å gi chart?cht=tx&chl=x^2+2x-3 er chart?cht=tx&chl=(x-1)(x+3).

Lenke til kommentar
Det blir altså 28%.

 

Høres det riktig ut for dere?

Kanskje. Jeg vet ikke hvor mange det var totalt. Jeg vet bare at det var 5 som svarte nei og 9 som svarte ja. Jeg vet ikke hvor mange som svarte "kanskje", "vet ikke" eller andre alternativer.

 

Men hvis ca 28% er riktig så var det altså 18 stykker totalt

 

5/18 = 0,2777.. = 27,77..%, altså avrundet til 28%.

Lenke til kommentar

Kanskje. Jeg vet ikke hvor mange det var totalt. Jeg vet bare at det var 5 som svarte nei og 9 som svarte ja. Jeg vet ikke hvor mange som svarte "kanskje", "vet ikke" eller andre alternativer.

 

Men hvis ca 28% er riktig så var det altså 18 stykker totalt

 

5/18 = 0,2777.. = 27,77..%, altså avrundet til 28%.

 

Det er ikke noe kanskje eller andre alternativer, alle 14 deltakere har svart og det er alle. Det er 14 tilsammen. 9+5 er 14. 5/14 = 2.8 X 100 = 28.0%.

Endret av Kurio
Lenke til kommentar

OK, kan jeg få en bekreftelse eller avkreftelse på om jeg tenker rett om denne oppgaven?

"Suppose A is an m x n matrix and there exist n x m matrices C and D such that CA = In and AD = Im. Prove that m = n and C = D. [Hint: Think about the product CAD]".

 

Produktet CAD gir meg:

 

CAD = C(AD) = (CA)D = In D = C Im= D = C. Alt vel så langt. Når det kommer til at m = n tenker jeg som så:

 

Jeg skriver A som følger: [a1 a2 .... an] hvor a1 er første kolonne i A, osv. CA = [Ca1 Ca2 .... Can]. I og med at disse kolonnene alle er lineært uahengige (pga at de utgjør kolonnene i In), vet jeg at kolonnene iA er lineært uavhengige. Hvis en kolonne i A var en lineærkombinasjon av andre kolonner i A ville jeg hatt at en av kolonnene i

A kunne vært noe sånn som at f.eks ap= uav + waj, slik at kolonne p i CA = Cap = C(uav + waj) = uev + wej hvor ev er kolonne v i In. Dette er åpenbart ikke mulig, så alle kolonnene i A må være lineært uavhengige.

 

Et tilsvarende argument for at D er lineært uavhengig kunne blitt argumentert for, AD = Im. Siden C = D er D også åpenbart lineært uavhengig. For at kolonnene i A skal være lineært uavhengige må antall rader i A >= antall kolonner i A (ellers vil ikke A ha et pivotelement i hver kolonne). Det samme gjelder for C og D.

 

Altså:

 

m >= n (antall rader i A må være større eller lik antall kolonner i A).

 

n >= m (antall rader i C må være større eller lik antall kolonner i C).

 

Altså n = m.

 

Er dette OK? Eventuelt noen bedre måte å gjøre det på?

 

Merk: Teoremet for inverterbare matriser har ikke blitt gjennomgått på stadiet i boka oppgaven er fra.

Endret av Utsikt
Lenke til kommentar

Det er ikke noe kanskje eller andre alternativer, alle 14 deltakere har svart og det er alle. Det er 14 tilsammen. 9+5 er 14. 5/14 = 2.8 X 100 = 28.0%.

 

Hei! 5/14 er ikke 2,8. Det er nok 0,3571428571428571... (repetisjonen av 1-4-2-8-5-7 er et artig fenomen, og finnes igjen i alle n/7 der n er heltall fra 1 til 6. 5/14 gir en "mutasjon" av dette mønsteret. Å forstå for hvilke x/7 som gir en slik "mutasjonsrekke" gir deg forøvrig en god løsning til et hyppig spørsmål både i illustrert vitenskap og donaldnøtter: For hvilke x/7 får man ....142857.... repetert?). Regnestykket du har regnet ut er nok 14/5, som er 2,8. Ganger vi dette med 100% får vi nok 280% som er langt ut av tavlen :)

 

Edit: Til Utsikt: Ja, beviset ditt er ganske så rett på! Jeg ville uten problem godkjent din besvarelse. Beviset må ta utgangspunkt i lineær uavhengige kolonner i A (kun den trivielle løsningen), og at kolonnene av A "span" Rm. Altså, som du skriver, n er mindre eller lik m og omvendt. Så n=m.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Takk for svar Torbjørn T. og Simen1 :) Nå skjønner jeg det i hvert fall.

 

Lurer på en ting til:

 

kdwy7c.jpg

Se i den røde firkanten.

Hva i alle dager skjer der? Hvorfor er det ikke -0,401+k*2pi? Det har blitt gjort slik på lignende oppgaver tidligere.

Og hvor kommer 2,741 fra?

Klarer ikke se hva som blir gjort der i det hele tatt :confused:

Lenke til kommentar

Hei! 5/14 er ikke 2,8. Det er nok 0,3571428571428571... (repetisjonen av 1-4-2-8-5-7 er et artig fenomen, og finnes igjen i alle n/7 der n er heltall fra 1 til 6. 5/14 gir en "mutasjon" av dette mønsteret. Å forstå for hvilke x/7 som gir en slik "mutasjonsrekke" gir deg forøvrig en god løsning til et hyppig spørsmål både i illustrert vitenskap og donaldnøtter: For hvilke x/7 får man ....142857.... repetert?). Regnestykket du har regnet ut er nok 14/5, som er 2,8. Ganger vi dette med 100% får vi nok 280% som er langt ut av tavlen :)

 

Edit: Til Utsikt: Ja, beviset ditt er ganske så rett på! Jeg ville uten problem godkjent din besvarelse. Beviset må ta utgangspunkt i lineær uavhengige kolonner i A (kun den trivielle løsningen), og at kolonnene av A "span" Rm. Altså, som du skriver, n er mindre eller lik m og omvendt. Så n=m.

 

Skjønner ingenting, haha.

 

Jeg har endret litt på det og har 5 NEI og 10 JA. Det er 30%.

 

Jeg vil bare vite svaret, hehe, klarer ikke å lære meg slikt.

Lenke til kommentar

STATISTIKK:

 

Dette er siste oppgaven i en innlevering...

vi har komt frem til svar på alle oppgavene, men er usikker på om at h og i er riktige...

 

"Ved produksjon av en spesiell ferdigmatrett er det 4.0% sannsynlighet for at det blir brukt hestekjøtt i retten. Betrakt de 12 neste uavhengige ferdigmatret- tene som blir laget. La X være antall med hestekjøtt blant de 12 rettene.

 

(a) Bestem forventningen til X.

(b) Bestem standardavviket til X.

© Hva er sannsynligheten for at det er minst to retter med hestekjøtt?

(d) Hva er sannsynligheten for at det er nøyaktig to retter med hestekjøtt dersom det er retter med hestkjøtt?

En familie kjøper inn 12 retter med den spesielle ferdigmatretten. Uten at en er klar over det er tre av rettene laget med hestekjøtt. Til en middag velger de fire av rettene. La Y være antall retter med hestekjøtt blant de fire rettene.

 

(e) Bestem forventningen til Y .

(f) Bestem standardavviket til Y .

(g) Hva er sannsynligheten for at middagen består av minst én rett med

hestekjøtt?

(h) Dersom middagen består av minst to retter med hestekjøtt, hva er sannsynligheten for at nøyaktig tre retter inneholder hestekjøtt?

(i) Hva er sannsynligheten for at middagen ikke består av retter som inneholder hestekjøtt dersom middagen består av høyst to retter med hestekjøtt?"

Svarene vi har fått er:

a) 0,48

b) 0,6788

c) ca. 8,09%

d) ca. 18,12%

e) 1

f) 0,7385

g) ca. 74,54%

h) 37,09%

i) 25,92%

 

er det riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...