henrikrox Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Ja. Forstår ikke helt hva du mener, da A har flere spørsmål i seg Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Noen som kan hjelpe meg det denne, siste oppgaven på oblig i sannsynlighet, de første har gått helt greit, men står bom fast på denne, vet ikke en gang hvor jeg skal begynnealle tips mottas med et stort takk! lett å misforstå deg da...du prater om sisteoppg., lett å anta c) da... a) f. eks. er fordelinga til U: U___P(U) 0___0,2 2___0,5 4___0,2 6___0,1 E(U)=E(2X)=2E(X) Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Klarte forøvrig oppgave A nå på den jeg postet over, er nå på oppgave B, men finner ingen lett å måte å regne den ut på Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 lett å misforstå deg da...du prater om sisteoppg., lett å anta c) da... a) f. eks. er fordelinga til U: U___P(U) 0___0,2 2___0,5 4___0,2 6___0,1 E(U)=E(2X)=2E(X) ja, beklager det, klarte oppgve a ihvertfall nå, får håpe b'en og a'en kommer seg etterhvert Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Noen som vet hva ordet "restriktere" betyr i en matematisk-sammenheng? Som f.eks å restriktere en funksjon F til en linje l. Endret 19. februar 2013 av fomlen Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Noen som vet hva ordet "restriktere" betyr i en matematisk-sammenheng? Som f.eks å restriktere en funksjon F til en linje l. Svaret her er veldig avhengig av hvilket nivå av matematikk du studerer. Noen enkle eksempler læres på VGS, men på høyskole/universitet lærer man mer om de formelle definisjonene. Hvilket nivå går du? Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Det er universitet, men har aldri hørt ordet før. Fikk ikke noe særlig svar da jeg søkte på det heller Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Det betyr at du begrenser funksjonen til en delmengde av domenet den er definert for. Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Det betyr at du begrenser funksjonen til en delmengde av domenet den er definert for. Så å restriktere en funksjon F til en linje der F beskriver et plan, betyr å begrense planet slik at det blir en linje? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Ditt siste spørsmål kan jeg ikke forstå. Planet vil være et plan. Mener du kanskje å begrense løsningene til en linje som ligger i planet? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Noen som vet hva ordet "restriktere" betyr i en matematisk-sammenheng? Som f.eks å restriktere en funksjon F til en linje l. Hvis du har funksjonen og defineres restriksjonen ved . Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Hvordan løser jeg denne? Det eneste jeg har gjort innenfor matriser før er å gjøre om enkle matriser til redusert trappeform. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Da kan du jo prøve å gjøre det med denne også. Så kan du bestemme h slik at nettopp det går. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 En fiskeoppdretter vil finne ut omtrent hvor mange fisker han har i anlegget sitt. Han merker 100 fisker og setter dem ut i anlegget igjen. Etter en tid fanger han 200 fisker. 8 av dem er merket. Anslå hvor mange fisker det er i anlegget. Hvilke metoder kan man løse denne oppgaven med? Denne oppgaven ligger i "forhold og formlikhet" kapittelet. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 En fiskeoppdretter vil finne ut omtrent hvor mange fisker han har i anlegget sitt. Han merker 100 fisker og setter dem ut i anlegget igjen. Etter en tid fanger han 200 fisker. 8 av dem er merket. Anslå hvor mange fisker det er i anlegget. Hvilke metoder kan man løse denne oppgaven med? Denne oppgaven ligger i "forhold og formlikhet" kapittelet. Han merker 100 av x fisker Fisker så opp 200 der 8 er merket. Da setter du bare opp forholdene mellom de og du har en enkelt mattestykke. 1 Lenke til kommentar
tnh Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 En fiskeoppdretter vil finne ut omtrent hvor mange fisker han har i anlegget sitt. Han merker 100 fisker og setter dem ut i anlegget igjen. Etter en tid fanger han 200 fisker. 8 av dem er merket. Anslå hvor mange fisker det er i anlegget. Hvilke metoder kan man løse denne oppgaven med? Denne oppgaven ligger i "forhold og formlikhet" kapittelet. Bare for å forenkle litt så kan man si at han fanget 100 fisker og 4 av dem var merket, det vil jo si at 100 fisker utgjør ca 4% av det totale antallet fisk, og for å komme til 100% så 100*25=2500. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Han merker 100 av x fisker Fisker så opp 200 der 8 er merket. Da setter du bare opp forholdene mellom de og du har en enkelt mattestykke. Svaret blir da 4. Viser det svaret det samme som tnh sa? Altså at 100 fisker er 4% av det totale antallet? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Svaret blir da 4. Viser det svaret det samme som tnh sa? Altså at 100 fisker er 4% av det totale antallet? Jepp. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. februar 2013 Del Skrevet 23. februar 2013 Okei, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå