Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A, B og C har tilsammen 500 kr. Hvor mye har hver av dem når A har 3 ganger så mye som B, og A har 10 kr mindre enn C?

 

Synne er tolv år eldre enn Reidun. Om 5 år er Synne dobbelt så gammel som Reidun var for fire år siden. Hvor gamle er de nå?

 

Hvordan setter man opp likninger for disse opplysningene?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Sikkert vært tusen lignende spørsmål, så jeg dropper å lage ny tråd, men håper på mest mulig hjelp her.

 

Det går mot S1 tentamen i Mars og jeg er nødt til å prestere mellom 4-5. Jeg har gjort det bra på kapittelprøvene med firere og femmere, mens på tentamen før jul endte jeg opp med 3+. Hvordan kan jeg forbrede meg mest og best mulig før tentamen i våres? Noen tips evt. sider med godt utvalg av forberedelsesmateriell?

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar

Sikkert vært tusen lignende spørsmål, så jeg dropper å lage ny tråd, men håper på mest mulig hjelp her.

 

Det går mot S1 tentamen i Mars og jeg er nødt til å prestere mellom 4-5. Jeg har gjort det bra på kapittelprøvene med firere og femmere, mens på tentamen før jul endte jeg opp med 3+. Hvordan kan jeg forbrede meg mest og best mulig før tentamen i våres? Noen tips evt. sider med godt utvalg av forberedelsesmateriell?

 

Takker på forhånd!

Eksamensoppgaver på www.udir.no :)

Lenke til kommentar

Trekk sammen uttrykket og skriv dem vha. lg x og eventuelt lg y.

p><p>

Fasit gir:

p><p>

 

Men jeg mener at:

p><p>

Er en mer elegant løsning. Dog har jeg bemerket at forfatter har vært flittig med elegante løsninger i tidligere bøker - og lurer da på om jeg rett og slett tenker/løser feil her?

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Trekk sammen uttrykket og skriv dem vha. lg x og eventuelt lg y.

p><p>

Fasit gir:

p><p>

 

Men jeg mener at:

p><p>

Er en mer elegant løsning. Dog har jeg bemerket at forfatter har vært flittig med elegante løsninger i tidligere bøker - og lurer da på om jeg rett og slett tenker/løser feil her?

 

Det er da samme svar, bare skrevet på en annen måte. Og da gjør du egentlig som du vil. Og jeg er enig i at din ser penere ut. Enda penere hvis du dropper parentesen, for den er overflødig. Men sett gjerne parentes rundt (xy) slik at man ser helt entydig hva det tas logaritmen av.

Lenke til kommentar

Det er da samme svar, bare skrevet på en annen måte. Og da gjør du egentlig som du vil. Og jeg er enig i at din ser penere ut. Enda penere hvis du dropper parentesen, for den er overflødig. Men sett gjerne parentes rundt (xy) slik at man ser helt entydig hva det tas logaritmen av.

 

Åh, ser jeg kunne gjort det enda penere ja!

 

Takker så mye for svar, og for innspillet. :)

Endret av exonum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...