Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Hei Håper noen kan hjelpe meg med oppgave d, det er så lenge siden jeg har drevet med prosentregning så jeg er helt blank nå. Svaret skal være ca. 11%. Lenke til kommentar
Dr. Professor Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) P(x) betegner sannsynligheten for x. P(Knut bruker mer enn to timer på leksene): 0.60 P(Olaf bruker mer enn to timer på leksene): 0.75 Hvis Knut bruker mer enn to timer på leksene, er sannsynligheten 0.8 for at Olaf også bruker det. Sannsynligheten for at begge bruker over to timer er 0.48. "Hva er sannsynligheten for at minst èn av dem bruker mer enn to timer?" Altså dreier det hele seg om å finne sannsynligheten for at ingen bruker over to timer, for så å regne ut "1-P(ingen)", men jeg får ikke til P(ingen) selv om det burde være cakewalk. Any ideas? Endret 10. februar 2013 av Dr. Professor Lenke til kommentar
Leif-Reidar Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 e^x - e^-x = 0.5 kan noen forklare meg med ord, hvordan går jeg frem? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 e^x - e^-x = 0.5 kan noen forklare meg med ord, hvordan går jeg frem? Multipliser likninga med e^x, då får du ei andregradslikning for e^x som du kan løyse som vanlege andregradslikningar. 1 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Any ideas? Tegn Venn-diagram, så blir det lettere å se hvordan du finner P(ingen). Løsning (kaller hendelsene A og B): Endret 10. februar 2013 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Martindani Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Hei, folkens. Går for øyeblikket ingeniør, og har denne uken en innlevering i Fysikk 1, som jeg står fast på, og håper noen er villige til å hjelpe meg med! Oppgaven er som følger (jeg har allerede svart på a, b og c, så trenger egentlig kun hjelp med og d og e: En kloss A kan skli friksjonsfritt ned et skråplan. Klossen har masse 500 g, helningen på skråplanet er 20 grader. a) Finn akselerasjonen til klossen. En annen kloss B med samme masse som kloss A har friksjon mot skråplanet. Vi måler akselerasjonen som klossen får på vei nedover ved forskjellig helningsvinkel på skråplanet, se tabellen under. α / grader : 8 13 15 17 21 23 a / m/s^2 : 0,20 0,96 1,50 1,60 2,42 2,79 b. Vis at friksjonstallet blir 0,12. Anslå også usikkerheten. Vi fester en masseløs snor mellom kloss A og kloss B og setter begge på skråplanet. Skråplanet har samme helning som i oppgave a. Kloss A settes nederst og vi holder klossene slik at snora blir stram. Så slipper vi klossene c) Hvor stor blir akselerasjonen til klossene nå? d) Hvor stor blir snorkrafta mellom klossene? En ny kloss med masse M trekkes nedover skråplanet med en konstant kraft F. Mellom klossen og underlaget virker det en friksjonskraft. Friksjonstallet settes denne gangen til u. Klossen har konstant akselerasjon. Så fester vi et lodd med masse m på klossen. Klossen skal fortsatt gå med den samme konstante akselerasjonen som den hadde før loddet ble festet på klossen. e) Må trekkraften F økes, minkes eller holdes på samme nivå for at akselerasjonen skal holdes konstant og like stor som før loddet med masse m ble lagt på? Begrunn svaret. Setter stor pris på om noen har tid til å hjelpe meg med dette! Endret 11. februar 2013 av Shlaps Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Statistikk og sannsynlighet, oppgave 3b) her: http://www.math.ntnu.no/~erikblys/TMA4245-V13/ov3.pdf Vendeldiagrammet er ikke problemet, men utregningen. Jeg er elendig i sannsynlighet og lurer på hva jeg må bruke for å løse oppgaven. Bayes setning? Noen annet? Takker for svar, ln-mannen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 <snip> Me har ein fysikkassistansetråd. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Statistikk og sannsynlighet, oppgave 3b) her: http://www.math.ntnu.no/~erikblys/TMA4245-V13/ov3.pdf Vendeldiagrammet er ikke problemet, men utregningen. Jeg er elendig i sannsynlighet og lurer på hva jeg må bruke for å løse oppgaven. Bayes setning? Noen annet? Bruk Venn-diagrammet som hjelp til å finne et uttrykk for P(D). Adder og subtraher uttrykk for visse områder, så kommer du i mål. Større hint: , og er hva du trenger for å uttrykke . Se på Venn-diagrammet for å forstå hvorfor og hvordan. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hei Hvordan gjør jeg disse to oppgavene? De er litt unike fra de andre.. 1.130 a og 1.128C. Lenke til kommentar
KingInTheNorth Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Løst Endret 11. februar 2013 av KingInTheNorth Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Hvordan skal jeg tegne fortegnsskjema til e^x - xe^x? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Faktoriser, du har en felles faktor i begge leddene. Lenke til kommentar
Faaensoldemor Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 Ah, det var ikke vanskeligere enn det nei.. Takk Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. februar 2013 Del Skrevet 11. februar 2013 (endret) Hei Hvordan gjør jeg disse to oppgavene? De er litt unike fra de andre.. 1.130 a og 1.128C. Noen? Fant ut 1.128c, mangler bare 1.130, som jeg ikke forstår. Endret 11. februar 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg trenger hjelp med denne. Jeg får to like paranteser til slutt, men med ulike fortegn, hva gjør jeg da? F.eks. 4(3-x)/2(x-3).jeg kan forkorte 4 og 2, men hva gjør jeg med parantesene videre? Det haster! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Du kan snu forteiknet i den eine parentesen ved å setje minus framfor. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 330 av 770. Hvordan finner jeg hvilken prosent 330 er av 770? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) 330/770 = 0,42857... Per cent betyr hundredeler. Flytt kommaet to plasser så er du i mål: 42,857..% På barneskolen lærer de ofte at man skal gange med 100 hundredeler slik: (330 * 100%) / 770 = ... men den metoden synes jeg er unødvendig upedagogisk. Den brøken der kan forresten forkortes ganske enkelt. Først del på 10 i teller og nevner, deretter del på 11 i teller og nevner. 330/770 = 33/77 = 3/7. Endret 12. februar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå