Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spurt om akkurat det samme før, bare med en annen bruker, har glemt formelen for dette så syns det er enklere å spørre igjen, fordi jeg finner ikke igjen den andre brukeren min.

Jeg har ubegrenset med plater som er 1x2 meter.

Til slutt skal jeg ha 150 plater som skal være 44x30 i cm.

Hva er formelen for hvor mange plater på 1x2 jeg trenger?

Lenke til kommentar

Kan du lappe sammen kapp eller ikke?

Jeg antar det siste. Arealet til hver råmaterialplate er 3 kvadratmeter og til hver ferdigkappet plate 0,132 kvadratmeter. Arealet til hver av de store platene er 15,1515... ganger større enn for de ferdigkappede platene. Det store spørsmålet er hvor rasjonelt du kan sage ut de små platene fra den store. En første tilnærming med ordnet mønster gir meg 12 ferdige plater per råmaterialplate. Samtidig vet vi at vi ikke får mer enn 15 plater ut fra hver råmaterialplate. Da kan vi gjøre noen kjappe estimater:

12 per plate gir et behov på 13 råmaterialplater

13 per plate gir et behov på 12 råmaterialplater

14 per plate gir et behov på 11 råmaterialplater

15 per plate gir et behov på 10 råmaterialplater

Du får prøve deg frem med ulike måter å skjære ut platene på for å se om du klarer noe mer enn 12 per plate. Eller gjør det som en praktiker: Kjøp 13 og gå tilbake til butikken og få refundert eventuelle overflødige plater. :)

Lenke til kommentar

Kan du lappe sammen kapp eller ikke?

Jeg antar det siste. Arealet til hver råmaterialplate er 3 kvadratmeter og til hver ferdigkappet plate 0,132 kvadratmeter. Arealet til hver av de store platene er 15,1515... ganger større enn for de ferdigkappede platene. Det store spørsmålet er hvor rasjonelt du kan sage ut de små platene fra den store. En første tilnærming med ordnet mønster gir meg 12 ferdige plater per råmaterialplate. Samtidig vet vi at vi ikke får mer enn 15 plater ut fra hver råmaterialplate. Da kan vi gjøre noen kjappe estimater:

12 per plate gir et behov på 13 råmaterialplater

13 per plate gir et behov på 12 råmaterialplater

14 per plate gir et behov på 11 råmaterialplater

15 per plate gir et behov på 10 råmaterialplater

Du får prøve deg frem med ulike måter å skjære ut platene på for å se om du klarer noe mer enn 12 per plate. Eller gjør det som en praktiker: Kjøp 13 og gå tilbake til butikken og få refundert eventuelle overflødige plater. :)

Takk, hadde vært flott hvis du kunne skrive ned formelen også, har endel andre mål også. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen formel. Du må bare prøve deg frem med ulike måter å plassere platene på. Mitt første lille forsøk med horisontal eller vertikal stabling av platene ga meg 12 plater per råvareplate:

Antatt råvareplater på høykant med 2 meter høyde og 1 meter bredde:

2 plater i bredden a 44 cm = 88 cm og 12 cm avkapp

6 plater i høyden a 30 cm = 180 cm og 20 cm avkapp

2*6 = 12 plater

Alternativt:

3 plater i bredden a 30 cm = 90 cm og 10 cm avkapp

4 plater i høyden a 44 cm = 176 cm og 24 cm avkapp

3*4 = 12 plater

Det kan godt hende det er mer rasjonelle måter å stable antall plater

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å få ut mer enn 13 småplater per råvareplate.

post-3851-0-58566000-1360328259_thumb.png

Dermed burde svaret bli 12 stk råvareplater for å kunne produsere de 150 småplatene. 12*13 = 156, så de siste potensielle 6 småplatene blir ubenyttet kapp eller reserver. Totalt brukes 2*12 = 24 kvadratmeter råvareplate for å produsere 150*0,44*0,3 = 19,8 kvadratmeter småplater. Det gir 17,5% kapp.

Hadde de store platene hatt en størrelse som passet perfekt med de små kunne man fått 0% kapp. Når det ikke er mulig så er en generell trend at større råvareplater og/eller mindre småplater gir mindre kapp.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lurer så fælt på denne oppgaven!! føler jeg mister logikken når det gjelder regnefortellinger... går i vg1 studiespes. :p

'' på en fotballkamp var det 2600 tilskuere. samlet billettinntekt er 219 200kr. Voksne betaler 100 kr, barn betaler 50 kr.

Hvor mange voksne og hvor mange barn er det på fotballkampen? ''

Hvordan går du frem for svaret ?

Lenke til kommentar

Hei Anna,

Her skal du sette opp to ligninger.

La oss si at x er antall voksne og y er antall barn:

100*x + 50*y = 219200

x + y = 2600

Du har nå to ligninger, se på de så du skjønner hvorfor jeg satt det opp slik. Klarer du å løse det herfra?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan du ikke stå igjen med, uten å faktorisere feil eller annen følgefeil.

x^2 - 3x = x(x-3), deler vi dette på 2x-6 = 2(x-3) får vi x/2. Dette er da din nye teller.

4x+6 = 2(2x+3), deler vi dette på 8x^2 + 12x = 4x(2x+3) får vi 2/4x. Dette er da din nye nevner.

(x/2)/(2/4x) = x^2.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...