Torbjørn T. Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 (endret) Den generelle regelen du bruker for slike ledd er at . I den fyrste oppgåva har du a = 1 og n = 2, som gjer at . I andre oppgåva er a = 2 og n = 2. Endret 6. februar 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Har en oppgave jeg bare ikke finner noe svar på, vet jeg har jobbet med liggnende før, men det er fullstendig borte nå. Forholdet mellom lengden (l) og bredden (b) i et rektangel er l/b = 5/3 Rektanglet har areal på 1500 cm2 . Regn ut lengden og bredden av rektanglet. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Arealet av et rektangel er lengde ganger bredde. Når du vet forholdet kan du skrive det som to likninger med to ukjente. 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Arealet av rektangelet: 1500= l*b I tillegg vet du at l/b = 5/3 Da har du to likninger med to ukjente. Klarer du løse det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Akkurat denne er jo enkel å ta i hodet grunnet pene tall. Se på sideforholdet og lat som sidelengdene er nettopp 5 og 3 et øyeblikk. Hva blir arealet da? Hvilken konstant må du gange begge sidene med for at arealet skal bli 1500? (5*x)*(3*x) = 1500 Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Tusen takk for svar Fullstendig hjernteppe her, men dette hjalp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Ettersom læreren min ikke klarer å svare på spørsmålet håper jeg at noen andre kan svare på det. Jeg skal finne A, bruker cosinussetningen og får riktig svar. Men det jeg tenkte først var å ta Hvorfor? Hva er feil? Blir det ikke riktig hvis jeg vet motstående katet til vinkel A og hypotenus og bruker Sinus? Endret 7. februar 2013 av Slettet-85b0hXDF Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det blir riktig hvis det er en rettvinklet trekant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det blir riktig hvis det er en rettvinklet trekant. Kan jeg bare bruke sinus på rettvinklet trekanter? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Man kan fint bruke sinus på ikke-rettvinklede trekanter, men den måten du bruker kan bare brukes på rettvinklede trekanter. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Kan jeg bare bruke sinus på rettvinklet trekanter? Ja, fordi rettvinklet <=> pytagoras. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Man kan fint bruke sinus på ikke-rettvinklede trekanter, men den måten du bruker kan bare brukes på rettvinklede trekanter. Gjelder dette også cosinus og tanges hvis jeg bruker de på den måten? At de kan bare brukes på rettvinklede trekanter. Og hvilken andre måte må man bruke hvis du skal bruke sinus på ikke-rettvinklede trekanter? I tillegg hva er feil med måten jeg gjør det på? Endret 7. februar 2013 av Slettet-85b0hXDF Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Gjelder dette også cosinus og tanges hvis jeg bruker de på den måten? At de kan bare brukes på rettvinklede trekanter. Og hvilken andre måte må man bruke hvis du skal bruke sinus på ikke-rettvinklede trekanter? Det gjelder også for cosinus, og da selvfølgelig for tangens siden den kan uttrykkes som cos/sin. Sinussetningen eller cosinussetningen kan du bruke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det gjelder også for cosinus, og da selvfølgelig for tangens siden den kan uttrykkes som cos/sin. Sinussetningen eller cosinussetningen kan du bruke. Men hva er feil med måten jeg gjør det på? kan bare vanlig sinus, cosinus og tangens brukes på rettvinklede trekanter, mens sinussetningen og cosinussetningen kan brukes på ikke rettvinklede? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Sinus er i utgangspunktet definert som motstående katet/ hypotenus. Motstående katet til vinkel A er høyden fra C, ikke CD. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Men hva er feil med måten jeg gjør det på? kan bare vanlig sinus, cosinus og tangens brukes på rettvinklede trekanter, mens sinussetningen og cosinussetningen kan brukes på ikke rettvinklede? Last_nick har vel svart deg på hva du gjør feil i oppgaven. Per definisjon gir sinus og cosinus mening for trekanter dersom den er rettvinklet. Sinussetningen og cosinussetningen er litt mer generelle og knytter lengdebegrepet til vinkler, derfor gjelder disse for mer generelle trekanter også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Hei Kan noen hjelpe meg med oppgave B, står helt bom fast, vet ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Når du kjenner alle tre sidene og ønsker å finne en vinkel kan du bruke cosinussetningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Når du kjenner alle tre sidene og ønsker å finne en vinkel kan du bruke cosinussetningen. Jeg trodde at AB endret seg ettersom det sto ikke at AB er som før, ettersom det sto på BC. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Nei. AB er en fast avstand som det står helt øverst i oppgaveteksten. Ikke helt greit å tyde, kanskje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå