Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei! Sliter litt med et problem her.Si at du har et tau som er blitt formet i en halvsirkel med endene på x-aksen. Begge endene blir så dratt i hver sin retning(negativ og positiv x retning) til tauet er en rett linje på x-aksen. Det jeg trenger er en funksjon som beskriver det som skjer. Har prøvd å sette opp diverse utrykk, men kommer aldri helt i mål.

Noen tanker jeg har gjort meg så langt:Hvis du deler halvsirkelen i to får du en kvart sirkel.

Her er r=|x|=|y| i startposisjonen

lengden av kvartsirkelbuen er pi*r/2, denne lengden er konstant siden senter av tauet er i samme punkt.

verdien av x i sluttposisjonen er da Pi*r/2 (y=0).

radiusen til segmentet er den samme som x^2 + y^2, og man vet hele tiden lengden sirkelbuen(r*pi/2).

vinklene i den rettvinklede trekanten vil være i forhold til hverandre og vinkel abc minker, mens bca øker.

grenseverdien for y er 0 og for vinkel bca 90 grader, for x er den r*pi/2 og 0 grader.

prøvde å finne et utrykk for y1(ex. hvis x = 10, y = 10, x1 = 11, y1 = ?) ved å ta i bruk segmentet(som vil forandre midtpunktet sitt ettersom y blir mindre og x blir større. http://en.wikipedia....ircular_segment

Fikk ikke noe særlig ut av dette.Vet at det å sette opp utrykket for dette problemet ie skal være så vanskelig. Tror bare jeg har kjørt hodet mitt litt fast. Hadde vært veldig takknemmelig for litt hjelp!

Håvard

mulig jeg misforstår, men hengende tau, kabler etc beskrives ofte med cosh(x) kurva/funksjonen

 

http://members.chello.nl/j.beentjes3/Ruud/catfiles/catenary.pdf

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Catenary

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan løser man dette ligningssettet på innsetningsmetoden og grafisk metode?

 

1. 3x+y=2

2. 2x-2y=4

Innsetting: Finn x eller y i ein av dei og sett inn i den andre.

Grafisk: Sett f(x)-g(x) og finn nullpunkt. Eventuelt teikn begge som kvar sin graf og finn krysningspunkt.

Lenke til kommentar

mulig jeg misforstår, men hengende tau, kabler etc beskrives ofte med cosh(x) kurva/funksjonen

 

http://members.chell...es/catenary.pdf

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Catenary

Stemmer det, men skal egentlig bare sette opp et matematisk uttrykk for den funksjonen som oppstår når en halvsirkel av konstant lengde blir til en rett linje. Bakgrunnen for dette er fra fluiddynamikk, men har egentlig ikke noen relevans for det jeg prøver å finne ut.

 

Har satt opp utrykket f(z) = c*tan(Arg(z)-pi/2),

tror det kan funke, men hadde nok også vært mulig å sette opp en differensiallikning som kunne gjort det på en bedre måte.

Lenke til kommentar

Hvordan løser man dette ligningssettet på innsetningsmetoden og grafisk metode?

 

1. 3x+y=2

2. 2x-2y=4

 

Innsettingsmetoden:

 

Finn et uttrykk for x eller y i en av likningene, og sett det inn i den andre likningen. For eksempel ser du av likning 1 at

 

y=2-3x

 

Setter du inn for y i likning 2 får du da

 

2x-2(2-3x)=4

 

som du kan løse for x. Deretter setter du inn dette uttrykket for x inn i den første likningen din.

 

Med grafisk metode finner du et uttrykk for y i begge likningene og tegner likningene i et xy-diagram. Der linjene krysser hverandre har du verdiene for x og y som løser likningssettet.

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta utgangspunkt i funksjonen for en halv ellipse og så endre a og b (lang og kort radius) mens du holder omkrets konstant?

joo, mulig det. men hvordan skal jeg sette opp uttrykket for forandringen i a fra 1 til pi/2 og b fra 1 til 0 i hhv x og y?
Lenke til kommentar

Fuck matte.

 

Får fortsatt ikke til å regne denne ligninga grafisk:

I 3x+y=2

II 2x-2y=4

 

Noen som kan være så grei å hjelpe meg med å fylle inn disse skjemaene med rette formler.

 

I: x "formel" y (x,y)

1

2

3

 

 

II: x "formel" y (x,y)

1

2

3

Endret av Lightblue
Lenke til kommentar

Du reknar ikkje grafisk. Du lagar graf og finn krysningspunkt eller nullpunkt.

 

Skal du rekne det ut må du bruke innsetjingsmetoden.

 

(1): 3x+y = 2

(2): 2x-2y = 4

(2): x-y = 2 (deler den på 2)

 

(1): y = 2-3x

Sett (1) inn i (2). Du tar uttrykket for y og putter inn i (2). Bytt ut y i (2) med 2-3x

 

(2): x-(2-3x) = 2

(2): x-2+3x = 2

(2): 4x = 4

(2): x = 1

Då har du funne x og kan putte inn for x i likning (1) for å finne y.

 

(1): 3*1+y = 2

(1): y = -1

 

Grafisk må du bruke kalkulator eller teikne begge grafane i same koordinatsystem og finne krysningspunkt.

 

Då må du teikne grafane som:

(1): y = 2-3x

(2): y = x-2

 

Du deler likning 2 på 2 og får y aleine. Då har du to enkle førstegradsuttrykk du kan lage tabell av.

Lenke til kommentar

Hei, er snart dehydrert etter å ha prøvd å munche denne oppgaven, som jeg rett og slett ikke veit hvordan jeg skal starte med engang.. Noen som kan forklare meg hvordan man gjør dette stegvis?

 

1384611.jpeg

 

Blir usikker på hvordan jeg skal finne asymptotene når funksjonene er oppgitt med intervallene til høyre.

Endret av Geek9999999999
Lenke til kommentar

Hei, er snart dehydrert etter å ha prøvd å munche denne oppgaven, som jeg rett og slett ikke veit hvordan jeg skal starte med engang.. Noen som kan forklare meg hvordan man gjør dette stegvis?

 

1384611.jpeg

 

Blir usikker på hvordan jeg skal finne asymptotene når funksjonene er oppgitt med intervallene til høyre.

Hva har du prøvd? Vet du hvordan man finner asymptotene til en funksjon?

4sinx=-3cosx

X e [0, 360]

Hint: tanx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...