Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

heihei! :)

 

sitter her med en oppgave som låter som følgende: trekk sammen og forkort dersom det er mulig

 

6/a2 - 2a + 3/a

Det jeg har lært er at man skal finne fellesnevneren, men jeg er ikke helt sikker på hvordan man gjør det her.

 

Fellesnevner her er chart?cht=tx&chl=a^2 siden begge nevnerne er delelig på dette.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{a^2}-\frac{2a+3}{a}

 

Ganger den høyre brøken med a i teller og nevner.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{a^2}-\frac{2a^2+3a}{a^2} = \frac{6-2a^2-3a}{a^2}

 

Nå er det trekt sammen, men forkortingsmulighetene er i fåtall, med mindre man har lyst til å skrive det som tre brøker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen her som kunne tenke seg å hjelpe meg med et likningsett?

 

 

x + y = 5

2x + 3y = 11

 

Nøyaktig hvordan skal jeg regne det ut? Jeg har fått til to lignende oppgaver, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor det gjøres på akkurat den måten det gjøres på, og når jeg skal bruke metoden med addering og metoden med multiplikasjon.

 

Er 2(5 - y) + 3y en veldig urimelig måte å prøve seg på?

Lenke til kommentar

Aldeles ikke urimelig, det. Det er flere måter å løse det på. Du kan gjøre som du gjør der (innsetting). Eller du kan legge ligningene sammen. I dette tilfellet vil det da være hensiktsmessig å gange den første ligningen med (-2) for så å legge den til den andre. Slik får du vekk x-leddet og kan løse for y.

Lenke til kommentar

Fellesnevner her er chart?cht=tx&chl=a^2 siden begge nevnerne er delelig på dette.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{a^2}-\frac{2a+3}{a}

 

Ganger den høyre brøken med a i teller og nevner.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6}{a^2}-\frac{2a^2+3a}{a^2} = \frac{6-2a^2-3a}{a^2}

 

Nå er det trekt sammen, men forkortingsmulighetene er i fåtall, med mindre man har lyst til å skrive det som tre brøker.

 

Wooops! Her glemte jeg visst å sette inn en parantes :S oppgaven går slik:

(6/a2 - 2a) + (3/a)

Lenke til kommentar

Er ikke et mattespørsmål per se, men vet ikke helt hvor ellers jeg skal spørre.

 

Har et sett med data, som ser ut som dette:

post-152514-0-11356000-1359894159_thumb.jpg

 

Evt som dette, hvis jeg konverterer til prosentøkning hvert år (bruker år 2000 som "base" i hvert regnestykke)

post-152514-0-39323300-1359894158_thumb.jpg

 

Hvordan burde jeg gå frem for å vise denne informasjonen i en graf? Bruke tall eller prosent? Og hvordan gjør jeg det emd grafer når den ene aksen er gigantisk mye større (2000+) enn den andre?

Endret av Error
Lenke til kommentar

Det går an å bruke to vertikale akser i samme diagram i både Calc og Excel. F.eks høyre akse 0-20 og venstre akse 0-2000. Personlig liker jeg ikke kutting av akser (f.eks høyre akse 20-30, 100-150% eller prisøkning i %). Jeg liker at de går fra null fordi det gir et ærligere visuelt inntrykk av størrelseforskjeller enn kuttede akser. Hvis du likevel velger prisøkning i % så bør de regnes fra foregående år, ikke fra starten fordi rentesrente-effekten kan virke villedende på leseren. (Er økningen samme prosent fra år til år vil kurven bli eksponensiell, ikke lineær. Det kan riktignok fikses med logaritmiske akser, men da gjør man det etter min mening unødvendig komplisert for både seg selv og leseren)

 

Et alternativ til ulike vertikale akser er å regne om til kostnad per tur eller per måned for ulike brukerscenarier. F.eks:

 

Månedskostnader enkeltbilletter 2 ganger per dag * 5 dager i uka * 4 uker

Månedskostnader enkeltbilletter 4 ganger per dag * 7 dager i uka * 4 uker

Månedskostnader kuppongkort 2 ganger per dag * 5 dager i uka * 4 uker

Månedskostnader kuppongkort 4 ganger per dag * 7 dager i uka * 4 uker

Månedskostnader ukespass * 4 uker

Månedskostnader månedspass

 

Eller:

 

Pris per tur enkeltbillett

Pris per tur kuppongkort

Pris per tur ukespass 10 turer per uke

Pris per tur ukespass 20 turer per uke

Pris per tur månedspass 40 turer per måned

Pris per tur månedspass 80 turer per måned

 

Jeg hadde nok valgt diagramtypen linjediagram, uten glatting av kurvene, men med markerte enkeltpunkter. Hvert kostnadsalternativ med hver sin linjetype. Årstall som horisontal akse.

 

Et alternativ til er å indeksregulere prisene. Altså justere for endringer i lønnsnivå/inflasjon.

http://www.ssb.no/kpi/

http://www.ssb.no/kpi/tab-01.html

http://www.ssb.no/kpi/kpiregn.html

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, glimrende graf :thumbup:

 

Ja, du bare putter inn beløpet, f.eks 20 kr år 2000 og regner det om til 2012-kroner. Altså 24,91 kr.

 

Ellers så synes jeg det var litt få reiser per måned og uke. Folk reiser jo gjerne som minimum 2 reiser per hverdag når de har måneds eller ukeskort (tur og retur jobb/skole.) Med 22 arbeidsdager per måned og 5 per uke blir minimumet 44 og 10. Det vil selvsagt varierer fra person til person og dermed slå kraftig ut for lønnsomheten av de ulike valgene.

Lenke til kommentar

Sliter litt med binomisk sannsynlighet.

 

En bestemt type frø spirer med 80 % sannsynlighet. Du sår 250 frø.

Hva er san. for at nøyaktig a. 200 spirer b. 210 spirer eller c. 190 spirer.

 

Jeg får ikke dette til å gå opp da 250C200 (som ikke går) * (80/100)^200 * (2/100)^50 ikke gir noe svar. What to do?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg utførte en polynomdivisjon, med chart?cht=tx&chl=(x^3-2x^2-5x+6):(x-1)=x^2-x-6

 

Og fikk følgende; chart?cht=tx&chl=x^2-x-6 som svar på polynomet, og så bruker jeg abc formelen og får to nye nullpunkter,

 

X1=3 og X2=-2 Når jeg bruker disse så skifter jeg fortegn slik at X-3 og X+2.

 

Hvorfor blir denne slik med nullpunktmetoden?

chart?cht=tx&chl=(x-1)(x+2)(x-3)=x^3-2x^2-5x+6

 

Kan noen forklare hvert eneste trinn ved denne: chart?cht=tx&chl=(x-1)(x+2)(x-3)=x^3-2x^2-5x+6

Lenke til kommentar

Det er vel essensielt sett bare algebraens fundamentalteorem, divisjonsalgoritmen, pluss at koeffisienten foran leddet med høyeste orden blir koeffisienten foran faktorene (som en ser umiddelbart om en prøver å multiplisere ut igjen).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvordan er det de får det svaret?

 

Er det med slik fremgangsmåte? og hvordan fortsetter de?

 

X * X * X = X^3

 

Kan ikke noen bare fullføre denne lille? fremfor at jeg må bruke 12 timer på å sette sammen minihint som dukker opp hver 3 time.

Lenke til kommentar

Fordi (x-a) deler et polynom hvis og bare hvis a er en rot i polynomet. Det er relativt enkelt å bevise med divisjonsalgoritmen.

 

edit:

Divisjonsalgoritmen sier at dersom du har to polynomer p(x), q(x), der q(x) er forskjellig fra 0 eksisterer to polynomer s(x) og r(x), der r(x) har strengt mindre grad enn q(x), slik at p(x) = s(x) q(x) + r(x).

 

Anta nå at (x-a) deler p(x). Da er p(x)=s(x)(x-a), så p(a)=s(a)(a-a)=0 og a er en rot i p(x).

 

Anta så at a er en rot i a. Fra divisjonsalgoritmen vet vi at p(x)=s(x)(x-a)+r, der r er en konstant siden x-a har grad 1. Siden p(a)=s(a)*0+r=r=0 per antagelse må (x-a) dele p(x).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Spør du om hvorfor polynomet kan uttrykkes som et produkt av lineære faktorer? Jeg tror ingen kommer til å orke å skrive ut hvordan man ganger ut paranteres; Det er slikt kjipt arbeid du får lov til å gjøre selv. Det er bare å holde tunga rett i munnen.

 

Endring: Litt sent ute her, ja.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...