Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei sveis!

 

Jeg driver og løser trigonometriske ligninger v/ bruk av enhetssirkel osv (R2), men så har jeg et lite problem. Kalkulatoren min viser konsekvent høyere verdier av vinklene enn det som står i fasiten. F.eks sin v= 1. Kalkulatoren sier at v= 100 grader, men det skal vel være 90 grader? Er det kalkulatoren det er noe i veien med? Har Casio fx-82ES om noen skulle være kjent med problemet.

Lenke til kommentar

Trigonometri, R2.

 

Oppgave:

Finn en vinkel i første omløp som har samme

1. sinusverdi som 390°

2. cosinusverdi som -90°

 

Fasiten sier:

1. sin390° = sin30° = sin150°

2. cos(-90)° = cos90° = cos270°

 

Hvis jeg tar sin390° på kalulatoren får jeg 0,5, og det får jeg på 30° og 150° også, så det er greit.

Men er det meningen at jeg skal vite i hodet mitt at sin30° og sin150° også er 0,5??

 

Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt at jeg skal vite hvordan jeg skal løse oppgaven når det ikke står noe som helst forklaring på det i boka heller?

Noen som kan forklare meg hva dere tenker når dere løser oppgaven?

Skjønner ingenting...

Lenke til kommentar

Men er det meningen at jeg skal vite i hodet mitt at sin30° og sin150° også er 0,5??

 

Fra T-matten vet vi at sin v = sin (180 - v). Så dersom du vet at sin 30 = 0.5, skal du også "vite" at sin 150 = 0.5. Når det kommer til resten er jeg ikke på det nivået enda, så det må nesten noen andre svare deg på.

Lenke til kommentar

Trigonometri, R2.

 

Oppgave:

Finn en vinkel i første omløp som har samme

1. sinusverdi som 390°

2. cosinusverdi som -90°

Fasiten sier:

1. sin390° = sin30° = sin150°

2. cos(-90)° = cos90° = cos270°

Hvis jeg tar sin390° på kalulatoren får jeg 0,5, og det får jeg på 30° og 150° også, så det er greit.

Men er det meningen at jeg skal vite i hodet mitt at sin30° og sin150° også er 0,5??

Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt at jeg skal vite hvordan jeg skal løse oppgaven når det ikke står noe som helst forklaring på det i boka heller?

Noen som kan forklare meg hva dere tenker når dere løser oppgaven?

Skjønner ingenting...

Oppgave:

Finn en vinkel i første omløp som har samme

1. sinusverdi som 390°

2. cosinusverdi som -90°

 

både sinus og cosinus har jo 360° (2pi) som periode...

1: sin(360°+ 30°) = sin(390°)

2: cos(360° - 90°) = cos(270°)

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt litt hjelp til å derivere et stykke, får se om jeg klarer å skrive stykket som et bilde nå da..

1+0,5e^-0,05x

 

Jeg får nesten riktig svar, bortsett fra at i mitt svar så er det med en x ekstra i forhold til i fasiten...

 

edit: klarte ikke helt det bildegreien. Men det er 30 over brøkstreket, og -0,05x opphøyd i e.

Endret av ulf1
Lenke til kommentar

Trigonometri, R2.

 

Oppgave:

Finn en vinkel i første omløp som har samme

1. sinusverdi som 390°

2. cosinusverdi som -90°

 

Fasiten sier:

1. sin390° = sin30° = sin150°

2. cos(-90)° = cos90° = cos270°

 

Hvis jeg tar sin390° på kalulatoren får jeg 0,5, og det får jeg på 30° og 150° også, så det er greit.

Men er det meningen at jeg skal vite i hodet mitt at sin30° og sin150° også er 0,5??

 

Jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt at jeg skal vite hvordan jeg skal løse oppgaven når det ikke står noe som helst forklaring på det i boka heller?

Noen som kan forklare meg hva dere tenker når dere løser oppgaven?

Skjønner ingenting...

Det er nyttig å vite at en trekant med vinkler på 30, 60 og 90 grader har en hypotenus som er dobbelt så lang som korteste katet. Derav følger det at sin(30 grader) = 1/2. Jeg vil anbefale deg å tegne en enhetssirkel, det er den enkleste måten å skjønne hvorfor de vinklene gir samme verdi for sinus/cosinus.

Lenke til kommentar

Får ikke riktig svar, kan noen hjelpe meg?

 

En beholder blir fylt med gass fra en ledning.

t minutter etter at påfyllingen startet, strømmer det inn M(t) kg gass per minutt, der M(t) = 200*0,88^(t/60)

 

 

Regn ut M`(60) og M`(180).

Hva forteller svarene?

Lenke til kommentar

Hvilke svar får du?

 

For å få riktig rekkefølge på utregningen kan du regne ut brøken t/60 først. Deretter 0,88^brøken. Til slutt ganger du det med 200. Med andre ord: 200 skal ikke ganges sammen med 0,88 før opphøyingen. Men hele parantesen t/60 skal opphøyes, ikke bare t og så dele svaret på 60.

 

Jeg får henholdsvis 176 og 136,3 kg/minutt. Tallene sier meg at innstrømningshastigheten er synkende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...