Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg skal integrere e^x/(e^x+1)^2

Det skal bli e^x/(e^x+1)

Eg får -1/(e^x+1), som eg og får frå Wolfram.

Wat is the problem?

Begge er riktige.

Den funksjonen fasiten sier, er ei linje som går parallellt med den funksjonen du får som svar.

Det du har glemt å skrive er +C, og i den konstanten kan du kompensere for forskjellen mellom de to svarene, slik at de blir like.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Jeg også, bare så det er sagt. Og deriverer du svaret ditt får du utgangspunktet, deriverer du fasitsvaret får du noe annet, så fasiten tar feilmog du har rett.

Fasiten tar ikke feil. Deriverer du fasitsvaret, får du også funksjonen fra oppgaven.

Husk at integralet av en funksjon har +C, som betyr at det finnes uendelig mange funksjoner som har samme deriverte.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Det du har glemt å skrive er +C, og i den konstanten kan du kompensere for forskjellen mellom de to svarene, slik at de blir like.

Eg har med +C, men forsto ikkje heilt korleis fasiten fekk det svaret. I same oppgåve skal du først derivere svaret som står i fasiten, så eg ser jo at fasiten har riktig funksjon.

Lenke til kommentar

Eg har med +C, men forsto ikkje heilt korleis fasiten fekk det svaret. I same oppgåve skal du først derivere svaret som står i fasiten, så eg ser jo at fasiten har riktig funksjon.

Jepp, både du og fasiten har riktig funksjon. De kan nemlig være helt lik bare ved å endre på verdien av C i den integrerte.

Fasiten brukte antakeligvis delbrøkoppspalting istedet for substitusjon. Da er det fort gjort å få den e^x i teller ;)

Lenke til kommentar

Jepp, både du og fasiten har riktig funksjon. De kan nemlig være helt lik bare ved å endre på verdien av C i den integrerte.

Fasiten brukte antakeligvis delbrøkoppspalting istedet for substitusjon. Da er det fort gjort å få den e^x i teller ;)

Riktig funksjon har eg, men eg veit jo ikkje C. Korleis kan fasiten finne C? Eg kjem ingen veg med delbrøkoppspalting sidan e^x ikkje kan bli negativ.

Lenke til kommentar

Riktig funksjon har eg, men eg veit jo ikkje C. Korleis kan fasiten finne C? Eg kjem ingen veg med delbrøkoppspalting sidan e^x ikkje kan bli negativ.

Vi kan bevise at funksjonene er like ved å finne C slik:

chart?cht=tx&chl=\frac{-1}{e^x+1}+C = \frac{e^x}{e^x+1}

chart?cht=tx&chl=C =\frac{e^x}{e^x+1}-\frac{-1}{e^x+1}=1

Altså er funksjonene sine deriverte like.

Bare så det er sagt: Du trenger ikke å gjøre dette. Du hadde riktig svar, og kunne satt to streker med god samvittighet. Dette var bare for å vise at det finnes flere riktige svar. Faktisk uendelig mange, siden C kan være en hvilken som helst konstant mellom chart?cht=tx&chl=-\infty og chart?cht=tx&chl=\infty

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driver på med vektorer.

Hvorfor blir: u + mv - mu = (1-m)u+mv ?

chart?cht=tx&chl=\mathbf{u}=(u_1,\ldots,u_n),\text{ der } u_1,\ldots,u_n \in \mathbb{R}

chart?cht=tx&chl=\mathbf{v}=(v_1,\ldots,v_n),\text{ der } v_1,\ldots,v_n \in \mathbb{R}

chart?cht=tx&chl=m,n\in\mathbb{R}

Definerer

chart?cht=tx&chl=m(u_1,\ldots,u_n)=(mu_1,\ldots,mu_n)

chart?cht=tx&chl=(u_1,\ldots,u_n) + (v_1,\ldots, v_n)=(u_1 + v_1,\ldots, u_n + v_n)

Da har vi følgende:

chart?cht=tx&chl=\mathbf{u}+\mathbf{v}=(u_1,\ldots,u_n) + (v_1,\ldots v_n)=(u_1 + v_1,\ldots, u_n + v_n) = (v_1 + u_1,\ldots, v_n + u_n)

chart?cht=tx&chl==\mathbf{v}+\mathbf{u}

der vi har brukt at for alle chart?cht=tx&chl=x, y \in \mathbb{R} er chart?cht=tx&chl=x+y=y+x.

chart?cht=tx&chl=(\mathbf{u}+\mathbf{v})+\mathbf{w}=[(u_1,\ldots,u_n) + (v_1,\ldots v_n)] + (w_1,\ldots w_n)

chart?cht=tx&chl==(u_1 + v_1,\ldots, u_n + v_n) + (w_1,\ldots, w_n)=([u_1 + v_1] + w_1,\ldots, [u_n + v_n] + w_n)

chart?cht=tx&chl== (u_1 + [v_1 + w_1],\ldots, u_n + [v_n + w_n])=\mathbf{u}+(\mathbf{v}+\mathbf{w}),

der vi har brukt at for alle chart?cht=tx&chl=x, y, z\in\mathbb{R} er chart?cht=tx&chl=(x+y)+z=x+(y+z).

chart?cht=tx&chl=(m+n)\mathbf{u}=(m+n)(u_1,\ldots,u_n)=([m+n]u_1,\ldots,[m+n]u_n)

chart?cht=tx&chl==(mu_1 + nu_1,\ldots,mu_n+nu_n)=m\mathbf{u}+n\mathbf{u},

der vi har brukt at for alle chart?cht=tx&chl=x,y\in\mathbb{R} er chart?cht=tx&chl=xy=yx, og for alle chart?cht=tx&chl=x,y,z\in\mathbb{R} er chart?cht=tx&chl=x(y+z)=xy+xz.

Oppsummert:

Dersom chart?cht=tx&chl=\mathbf{u},\mathbf{v}, \mathbf{w}\in\mathbb{R}^n og chart?cht=tx&chl=m,n\in\mathbb{R}, gjelder følgende:

1) chart?cht=tx&chl=\mathbf{u}+\mathbf{v}=\mathbf{v}+\mathbf{u}

2) chart?cht=tx&chl=(\mathbf{u}+\mathbf{v})+\mathbf{w}=\mathbf{u}+(\mathbf{v}+\mathbf{w})

3) chart?cht=tx&chl=(x+y)\mathbf{u}=x\mathbf{u}+y\mathbf{u}

Altså er:

chart?cht=tx&chl=(\mathbf{u} + m\mathbf{v}) - m\mathbf{u} \stackrel{2}{=} \mathbf{u} + (m\mathbf{v} - m\mathbf{u}) \stackrel{1}{=} \mathbf{u} + (-m\mathbf{u} + m\mathbf{v}) \stackrel{2}{=} (\mathbf{u} - m\mathbf{u}) + m\mathbf{v}\\ \stackrel{3}{=} (1-m)\mathbf{u}+m\mathbf{v}

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Selve hovedpoenget som er verdt å ta med seg videre her er at det viser seg at du kan faktorisere vektorer som du ville gjort en ukjent i en ligning.

Når du forestiller deg en vektor ser man ofte for seg en pil i planet eller i rommet. Altså, noe som har en retning, og størrelse. Si at du har en vektor chart?cht=tx&chl=\vec{u}. Hvis du har en annen vektor chart?cht=tx&chl=\vec{v} som peker i samme retning som vektor chart?cht=tx&chl=\vec{u}, men er dobbelt så lang: er du da med på at chart?cht=tx&chl=\vec{v} kan skrives som chart?cht=tx&chl=\vec{v}=2\vec{u}? For det man gjør når man legger sammen to vektorer er at man først ser på hvor den ene slutter og så "setter på" den andre der den første slutter. Da gir det intuitiv mening til hvorfor chart?cht=tx&chl=\vec{v}=2\vec{u} =\vec{u}+\vec{u}, siden vektorene chart?cht=tx&chl=\vec{u},\vec{v} har samme retning men forskjellig størrelse. På samme måte kan vi da si at chart?cht=tx&chl=\alpha \vec{u} + \beta \vec{u} = (\alpha + \beta) \vec{u}, hvor alfa og beta er noen tilfeldige reelle tall. En ting er at dette gir intuitiv mening, en annen er hvorfor det stemmer matematisk. Og grunnen til at det stemmer matematisk er kort fortalt: Vi har bestemt at det skal være slik. :)

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Ja men tingen er at svaret ble u + mv - mu, noe som i seg selv var greit. Men så la de på enda et svar bak der. Altså (1-m)u+mv

Og (1-m)u+mv måtte jeg bruke for å gå videre i oppgava. Men om jeg ikke hadde fulgt en fasit, så hadde jeg aldri funnet på å gjort om u + mv - mu til (1-m)u+mv.

Det er kanskje litt dumt å poste dette uten å poste oppgava. Lurte bare på om det var noen generell regel for dette.

Edit: Takk for den forklaringen. Hjelper mer og mer :)

Endret av Manlulu
Lenke til kommentar

Det handler bare om matematisk modning og det kommer jo mer du setter deg inn i stoffet og jo flere oppgaver du gjør. Uten å vite oppgaven kunne det fort ha gitt like mye mening å faktorisere:

chart?cht=tx&chl=\vec{u} + m(\vec{v}-\vec{u}) (som også er lov!).

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...