BOYYA Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Det står 2/3 i fasiten, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det? Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Sikker? Står at det blir 2/3 i fasiten, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Står at det blir 2/3 i fasiten, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det? Seier fasiten at linja går gjennom x-aksen i x = 2/3? Då har fasit feil. Men til problemet: I b) fann du likninga for linja, altso har du eit uttrykk på forma y = ax + b. Igjen, kva er y-verdien til linja der den krysser x-aksen? Set dei to tinga saman, og du kan finne x. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Seier fasiten at linja går gjennom x-aksen i x = 2/3? Då har fasit feil. Men til problemet: I b) fann du likninga for linja, altso har du eit uttrykk på forma y = ax + b. Igjen, kva er y-verdien til linja der den krysser x-aksen? Set dei to tinga saman, og du kan finne x. Altså da tar jeg y=-3x+2 og og y-verdien som er 2 og får 2=-3x+2 , som blir 0? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Første terminprøve i matte i morgen. Skal ha kapittelet om Funksjoner i S1. Noen tips til hva jeg burde passe på? Får bruke pc med Ti Nspire CAS og alle hjelpemidler på del 2. Er del en jeg er litt redd for. Har mestret det å tegne en funksjon på papir ved tabelmetoden, regne ut nullpunkt og gjør siste puss på å finne skjæringspunkt ved regning. Håper jeg ikke får noen tekstoppgaver hvor jeg skal lage en passende funksjon. Da blir det fort litt jernteppe. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Altså da tar jeg y=-3x+2 og og y-verdien som er 2 og får 2=-3x+2 , som blir 0? Nei, 2 er y-verdien der linja krysser y-aksen. Der linja krysser x-aksen er y-verdien 0. Det er du vel med på? Skreiv du feil tidlegare forresten, linja y = -3x + 2 går ikkje gjennom punkta du oppgav i dette innlegget. Endret 22. januar 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Dumt spørsmål kanskje Men på oppgave b, hva mener de med at vi skal bruke fire like store klasser Mener de her at vi skal ha i Datasett 1 histogram: gjennomsnitt og avvik (ved t=0) Datasett 2 histogram: gjennomsnitt og avvik (ved t=30) Bare hang meg opp i hva de mener med fire like store klasser Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Med "klasse" antar eg dei meiner intervallet ein søyle i histogrammet dekkjer. Fire like store intervall, og dei same intervalla for begge histogramma. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Kan noen sjekke om disse er riktige: a) b) c) d) Jeg tror det er noe tull med oppgave b. Fortegn i oppgave d er rettet. Endret 23. januar 2013 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Noen som kan å beregne standardavvik med Casio FC-100V? Jeg kan å plotte inn ulike variabler og deretter ta standardavviket, men hvordan gjør jeg dette om det er høy frekvens på en viss variabel? Om antallet er høyt er det dumt å skrive inn samme tallet 50 ganger nedover. Eksempel: om det er 10 forskjellige variabler og det kun er én av hver, er det jo bare å skrive inn disse ti tallene på en rad hver, men hva om det eksempelvis frekvensen er 100 for variabelen klassemidtpunktet 125 000 (inntekt), 75 for 175 000 osv? Endret 23. januar 2013 av magneman Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 b) Jeg tror det er noe tull med oppgave b. Det har du rett i. To ledd i nemnaren vert ikkje til eitt når du faktoriserer. Du må faktorisere kvart ledd for seg, og so kan du setje felles faktorar utanfor ein parentes, og dei gjenverande faktorane inni parentesen. Til dømes om du skal faktorisere 6ab - 4a. Faktoriserer du ledd for ledd får du . Felles faktorar er , so du kan setje . Du har og skrive feil forteikn i nemnaren i oppgåve d), men det antar eg er slurv. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Nei, 2 er y-verdien der linja krysser y-aksen. Der linja krysser x-aksen er y-verdien 0. Det er du vel med på? Skreiv du feil tidlegare forresten, linja y = -3x + 2 går ikkje gjennom punkta du oppgav i dette innlegget. Skrev feil mente punktene (-3,11) og (2,-4) . Men er med på tankegangen din ja Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Trenger også noen til å sjekke denne oppgaven: a) b) c) d) Hvorfor blir denne -1? Lenke til kommentar
exonum Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 På d: Sett inn en vilkårlig verdi for a, og en for b. Eksempel: a = 2, b = 4 2 - 4 = - 2 4 - 2 = 2 -2 / 2 = -1 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) d) Hvorfor blir denne -1? b vart til a i teljaren i b), men om det skulle vere b heile vegen er det rett. I d) vert det -1 fordi du kan skrive som . Du ser at det vert rett om du ganger ut. Redigert: Ein meir komplisert måte å vise det på: Endret 23. januar 2013 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 På d: Sett inn en vilkårlig verdi for a, og en for b. Eksempel: a = 2, b = 4 2 - 4 = - 2 4 - 2 = 2 -2 / 2 = -1 Hvorfor gjør man det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg takker for hjelpen Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Noen som har lyst å hjelpe med denne. Så vidt jeg vet så Cov(X; Y ) < 0 ⇒ Var(X − Y ) > Var(X) + Var(Y ), som er variansen til X − Y når de er uavhengige. Cov(X; Y ) > 0 ⇒ Var(X − Y ) < Var(X) + Var(Y ), som er variansen til X − Y når de er uavhengige. Men usikker på hvordan jeg skal gå frem å løse oppgaven, merker det er sent nå og får litt brain freeze. Når du har gjort sånn 15-20 sannsynlighets oppgaver på et par timer Lenke til kommentar
ggree Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 (endret) Hvorfor gjør man det? For å vise at svaret alltid blir uansett hvilken verdi du putter inn som eller . Viktig å merke seg at . Endret 23. januar 2013 av ggree Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 For å vise at svaret alltid blir uansett hvilken verdi du putter inn som eller . Viktig å merke seg at . Er vel ikkje akkurat ei generell løysing, er det? Forøvrig kan godt eller , men du må ha . 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå