Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Står at det blir 2/3 i fasiten, men skjønner ikke helt hvordan man kommer frem til det? :hmm:

Seier fasiten at linja går gjennom x-aksen i x = 2/3? Då har fasit feil.

 

Men til problemet: I b) fann du likninga for linja, altso har du eit uttrykk på forma y = ax + b. Igjen, kva er y-verdien til linja der den krysser x-aksen? Set dei to tinga saman, og du kan finne x.

Lenke til kommentar

Seier fasiten at linja går gjennom x-aksen i x = 2/3? Då har fasit feil.

 

Men til problemet: I b) fann du likninga for linja, altso har du eit uttrykk på forma y = ax + b. Igjen, kva er y-verdien til linja der den krysser x-aksen? Set dei to tinga saman, og du kan finne x.

Altså da tar jeg y=-3x+2 og og y-verdien som er 2 og får 2=-3x+2 , som blir 0?
Lenke til kommentar

Første terminprøve i matte i morgen. Skal ha kapittelet om Funksjoner i S1. Noen tips til hva jeg burde passe på? Får bruke pc med Ti Nspire CAS og alle hjelpemidler på del 2. Er del en jeg er litt redd for. Har mestret det å tegne en funksjon på papir ved tabelmetoden, regne ut nullpunkt og gjør siste puss på å finne skjæringspunkt ved regning. Håper jeg ikke får noen tekstoppgaver hvor jeg skal lage en passende funksjon. Da blir det fort litt jernteppe.

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål kanskje

 

Men på oppgave b, hva mener de med at vi skal bruke fire like store klasser

 

Mener de her at vi skal ha i

 

Datasett 1 histogram: gjennomsnitt og avvik (ved t=0)

Datasett 2 histogram: gjennomsnitt og avvik (ved t=30)

 

Bare hang meg opp i hva de mener med fire like store klasser

 

post-209627-0-84664700-1358960830_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kan noen sjekke om disse er riktige:

a)

chart?cht=tx&chl=\frac{21a^2b}{14ab^2}=\frac{3\cdot7\cdot a\cdot a\cdot b}{2\cdot 7\cdot a\cdot b\cdot b}= \frac{3a}{2b}

 

b)

chart?cht=tx&chl=\frac{3a}{a^2-6a}=\frac{3\cdot1\cdot a}{a\cdot a\cdot (3\cdot2\cdot a)}=\frac{3}{a(-6)}

 

c)

chart?cht=tx&chl=\frac{2a-8}{3a-12}=\frac{2\cdot\cancel{(a-4)}}{3\cdot\cancel {(a-4)}}=\frac{2}{3}

 

d)

chart?cht=tx&chl=\frac{a+7}{5a+35}=\frac{a+7\cdot1}{5\cdot(a+7)}=\frac{1}{5}

 

Jeg tror det er noe tull med oppgave b.

 

Fortegn i oppgave d er rettet.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Noen som kan å beregne standardavvik med Casio FC-100V? Jeg kan å plotte inn ulike variabler og deretter ta standardavviket, men hvordan gjør jeg dette om det er høy frekvens på en viss variabel? Om antallet er høyt er det dumt å skrive inn samme tallet 50 ganger nedover.

 

 

Eksempel: om det er 10 forskjellige variabler og det kun er én av hver, er det jo bare å skrive inn disse ti tallene på en rad hver, men hva om det eksempelvis frekvensen er 100 for variabelen klassemidtpunktet 125 000 (inntekt), 75 for 175 000 osv?

 

Endret av magneman
Lenke til kommentar

b)

chart?cht=tx&chl=\frac{3a}{a^2-6a}=\frac{3\cdot1\cdot a}{a\cdot a\cdot (3\cdot2\cdot a)}=\frac{3}{a(-6)}

Jeg tror det er noe tull med oppgave b.

Det har du rett i. To ledd i nemnaren vert ikkje til eitt når du faktoriserer. Du må faktorisere kvart ledd for seg, og so kan du setje felles faktorar utanfor ein parentes, og dei gjenverande faktorane inni parentesen. Til dømes om du skal faktorisere 6ab - 4a. Faktoriserer du ledd for ledd får du chart?cht=tx&chl=2\cdot3\cdot a\cdot b - 2\cdot2\cdot a. Felles faktorar er chart?cht=tx&chl=2a, so du kan setje chart?cht=tx&chl=2\cdot3\cdot a\cdot b - 2\cdot2\cdot a = 2a(3\cdot b - 2).

 

Du har og skrive feil forteikn i nemnaren i oppgåve d), men det antar eg er slurv.

Lenke til kommentar

Nei, 2 er y-verdien der linja krysser y-aksen. Der linja krysser x-aksen er y-verdien 0. Det er du vel med på?

 

Skreiv du feil tidlegare forresten, linja y = -3x + 2 går ikkje gjennom punkta du oppgav i dette innlegget.

Skrev feil mente punktene (-3,11) og (2,-4) . Men er med på tankegangen din ja :)
Lenke til kommentar

post-209627-0-35313900-1358965188_thumb.png

 

Noen som har lyst å hjelpe med denne.

 

 

Så vidt jeg vet så

 

Cov(X; Y ) < 0 ⇒ Var(X − Y ) > Var(X) + Var(Y ), som er variansen til X − Y når de er uavhengige.

Cov(X; Y ) > 0 ⇒ Var(X − Y ) < Var(X) + Var(Y ), som er variansen til X − Y når de er uavhengige.

 

Men usikker på hvordan jeg skal gå frem å løse oppgaven, merker det er sent nå og får litt brain freeze. Når du har gjort sånn 15-20 sannsynlighets oppgaver på et par timer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...