BOYYA Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Okey, nå står jeg fast her. Hvordan er det man finner stigningstallet hvis man har nullpunktet som er 4 og konstantleddet som er 12? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Okey, nå står jeg fast her. Hvordan er det man finner stigningstallet hvis man har nullpunktet som er 4 og konstantleddet som er 12? Putt punktene inn i et koordinatsystem. "Rise over run" kan du også se på. Forutsatt at du har ei rett linje, da. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Putt punktene inn i et koordinatsystem. "Rise over run" kan du også se på. Forutsatt at du har ei rett linje, da. Ja, men hvordan gjør man det ved hjelp av regning ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Ja, men hvordan gjør man det ved hjelp av regning ? "Rise over run". Endring i y over endring i x: . Endret 21. januar 2013 av wingeer Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 "Rise over run". Endring i y over endring i x: . Hvordan går jeg frem da ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Hva er koordinatene til nullpunktet og til skjæringspunktet med y-aksen? Jeg kunne selvfølgelig gitt deg svaret, men det hjelper deg svært lite i det lengre løp. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Nevnte det i fra begynnelsen av, men skjæringspunktet med y-aksen er 12 og nullpunktet har koordinatene (0,4) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Nevnte det i fra begynnelsen av, men skjæringspunktet med y-aksen er 12 og nullpunktet har koordinatene (0,4) Poenget var ikkje at du skulle informere oss om dette, men finne ut av punkta på eiga hand med informasjonen du har. Ser du at du har to punkt med både y og x-verdi? Som wingeer skriv er det snakk om å dele endring i y-retning på endring i x-retning. Du har to punkt du kan putte inn i eit koordinatsystem og deretter putte dei to punkta inn i formelen han har gitt deg. 1 Lenke til kommentar
Error Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) lim-----(x3-8) / (2x-4) x->2 Hva er første steget jeg burde ta for å løse "the limit"? Endret 21. januar 2013 av Error Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 lim-----(x3-8) / (2x-4) x->2 Hva er første steget jeg burde ta for å løse "the limit"? Faktorisere og forkorte brøken. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Poenget var ikkje at du skulle informere oss om dette, men finne ut av punkta på eiga hand med informasjonen du har. Ser du at du har to punkt med både y og x-verdi? Som wingeer skriv er det snakk om å dele endring i y-retning på endring i x-retning. Du har to punkt du kan putte inn i eit koordinatsystem og deretter putte dei to punkta inn i formelen han har gitt deg. Okey, så det jeg gjør er å dele 12 på 4 og da får jeg 3, men i fasiten står det at det skal være -3. Har jeg regnet feil? Lenke til kommentar
Error Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Faktorisere og forkorte brøken. lim--- x3-8 x->2 lim--- ((x-2)(x2-2x+4)) / (2(x-2)) x->2 lim---(x2-2x+4) / 2 x->2 (22-(2*2)+4) / 2 (4-4+4) / 2 2 Men det er feil. Svaret skal være 6. Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
satser Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Okey, så det jeg gjør er å dele 12 på 4 og da får jeg 3, men i fasiten står det at det skal være -3. Har jeg regnet feil? Nullpunktet er (4,0) ? Det andre punktet er da (0,12) Delta Y/Delta X gir (12-0)/(0-4) =12/(-4)=-3 Endret 21. januar 2013 av satser Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Men det er feil. Svaret skal være 6. Hva gjør jeg feil? . Close, but no cigar. Lenke til kommentar
Error Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Såpass ja.. Forresten, hvordan får man sånn fancy matteskrift? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Såpass ja.. Forresten, hvordan får man sånn fancy matteskrift? Sjekk ut den fantastiske guiden til Torbjørn T. Lenke til kommentar
BOYYA Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Nullpunktet er (4,0) ? Det andre punktet er da (0,12) Delta Y/Delta X gir (12-0)/(0-4) =12/(-4)=-3 Okey, da ser jeg hva jeg har gjort feil. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 lim-----(x3-8) / (2x-4) x->2 Hva er første steget jeg burde ta for å løse "the limit"? Avhenger litt av hvor langt du har kommet i matematikken. Jeg ville heller bare satt inn for x og sett at man fikk et "null over null" uttrykk og benyttet meg av L'Hôpitals regel som i grove trekk sier at for "null over null" eller "uendelig over uendelig"-uttrykk kan man derivere teller og nevner hver for seg for så å sette inn for x. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 (endret) Det er ikke noe poeng i å skyte spurv med kanon ... Spesielt ikke å innføre andre metoder som eleven uansett ikke forstår noe av hvordan fungerer. Det er det nok av i skolematematikken fra før av. Endret 21. januar 2013 av wingeer 2 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Avhenger litt av hvor langt du har kommet i matematikken. Jeg ville heller bare satt inn for x og sett at man fikk et "null over null" uttrykk og benyttet meg av L'Hôpitals regel som i grove trekk sier at for "null over null" eller "uendelig over uendelig"-uttrykk kan man derivere teller og nevner hver for seg for så å sette inn for x. Foretrekker en taylor utvidelese av teller og nevner, før jeg så skriver om til polarkoordinater og tar jacobideterminanten av hele suppedassen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå