Frexxia Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Forklar at innholdet i alle parentesene under er mer enn : Kan noen forklare meg dette? Jeg ser at det stemmer gjennom utregninger, men hvordan kan man forklare dette? I n-te parentes er det ledd. Siden følgen er minkende må derfor summen av leddene i parentesen være større eller lik Endret 15. januar 2013 av Frexxia Lenke til kommentar
ggree Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) I n-te parentes er det ledd. Siden følgen er minkende må derfor summen av leddene i parentesen være større eller lik Hvordan du kom frem til at det må være ledd i parentesen? Jeg forstår ikke helt bakgrunnen for utledelsen din. Jeg undrer fremdeles over en liten detalj i rekken. Vi ser at den n-te parentesen utgjør . Her utgjør det første leddet i parentesen, mens utgjør det siste leddet. Hvordan kan disse to utgjøre hele summen av parentesen? Det vil jo mangle en god del ledd imellom? Endret 15. januar 2013 av ggree Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 betyr logaritmen til med som grunntall (det du må opphøye 10 i for å få 1/2). er en vanlig (kortere) notasjon for ; altså det betyr det samme. er definert slik at følgende er oppfylt for alle : . er den omvendte funksjonen til . lg brukes vanligvis også som er forkortelse for logaritmen med 2 som grunntall. Det kan skape litt forvirring. Sannsynelighet Noen som forstår C og D? c er akkurat det samme som a og b. d må du bruke betinget sannsynlighet. Lenke til kommentar
Saulomo Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg skal vise at to, tredimensjonale linjer ikke skjærer hverandre. Hvordan går jeg frem? Klarer linje og plan smertefritt, men dette ble problematisk. (5.312 a) i coSinus R2) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Sett opp ligningen for hver linje (ax + by + cz + d = 0) og sett uttrykkene lik hverandre (begge = 0). Vis at det ikke finnes noen løsninger. Lenke til kommentar
Saulomo Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Sett opp ligningen for hver linje (ax + by + cz + d = 0) og sett uttrykkene lik hverandre (begge = 0). Vis at det ikke finnes noen løsninger. Jeg har en parameterfremstilling. Setter jeg opp dette uttrykket ved å bruke retningsvektor [a, b, c] og lar d være summen av de "vanlige" tallene i parameterfremstillingen? x = x0 + at l : y = y0 + bt z = z0 + zt Vi får altså d = x0 + y0 + z0? Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Sett opp ligningen for hver linje (ax + by + cz + d = 0) og sett uttrykkene lik hverandre (begge = 0). Vis at det ikke finnes noen løsninger. Er ikke dette likning for plan? Lenke til kommentar
Saulomo Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Er ikke dette likning for plan? Ja, jeg lurte på det samme. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 lg brukes vanligvis også som er forkortelse for logaritmen med 2 som grunntall. Det kan skape litt forvirring. c er akkurat det samme som a og b. d må du bruke betinget sannsynlighet. Men de er litt vriene, jeg kan ikke finne cluet :/ Jeg prøver å lage sånn vennediagram, plusser jeg 74 med 18 får jeg 92%, og 100-92 blir 8% som jeg tror er svaret...Men jeg forstår ikke hvorfor det er slik.... Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Om man har 2 lån, Lån1: på 400.000kr med en effektiv rente på 4,12% Lån2: på 1.100.000kr med effektiv rente på 3,87% Hva blir den totale effektive renten på hele lånet? Og hvordan regner man det? Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Du kan hvert fall regne det slik: (400'000kr*0,0412 + 1'100'000kr*0,0387) / 1'500'000kr*100% Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg husker denne oppgaven fra 1T. Det handler om formlikhet, , jeg husker svaret, men jeg husker ikke hvordan man kom frem til det. Noen som vet/husker hvordan? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Er ikke avstanden mellom stolpene også gitt? Mener å huske oppgaven sånn, men begynner å bli en del år siden jeg tok 1T. Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Er ikke avstanden mellom stolpene også gitt? Mener å huske oppgaven sånn, men begynner å bli en del år siden jeg tok 1T. Nope. Kun høyden på flaggstengene. Punktet vil jo være like høyt uansett hvor langt unna hverandre de står Edit: Jeg fant igjen et gammelt løsningsforslag. Men jeg lar dette stå litt for å se om noen klarer den Endret 18. januar 2013 av o-l-a-v Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg husker denne oppgaven fra 1T. Det handler om formlikhet, , jeg husker svaret, men jeg husker ikke hvordankom frem til det. Noen som vet/husker hvordan? http://www.matematik...pic.php?p=94738 Lenke til kommentar
olavrb Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 http://www.matematik...pic.php?p=94738 Alle kan google seg til et svar Men ok, da var mysteriet løst.. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Alle kan google seg til et svar Men ok, da var mysteriet løst.. vel, nå var ikke bare svaret der da...oppgava var løst på 2 ulike måter av 2 personer (bl a meg) 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har funksjonen f(x)=-x^3 + 3x^2 -2. d) Tegn et kordinatsystem på papir, merk av topp punkt, bunnpunkt og skjæringspunkter mellom grafen og koordinataksene Bruk tabbefunksjon for å finne flere punkter, Hvordan gjør man dette igjen? Har allerede bunnpunkt, topppunkt ogskjæringspunkt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Då har du vel alt du skal? Det siste er vel berre for å minne deg på at det kan vere fleire punkt du skal finne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå