Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Forklar at innholdet i alle parentesene under er mer enn chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}:

chart?cht=tx&chl=1+\frac{1}{2}+(\frac{1}{3}+\frac{1}{4})+(\frac{1}{5}+\frac{1}{6}+\frac{1}{7}+\frac{1}{8})+(\frac{1}{17}+...\frac{1}{32})+...(\frac{1}{2^n+1}+\frac{1}{2^{n+1}})

Kan noen forklare meg dette? Jeg ser at det stemmer gjennom utregninger, men hvordan kan man forklare dette?

I n-te parentes er det chart?cht=tx&chl=2^{n+1}-(2^{n+1}+1)+1=2^{n+1}-2^n=2^n ledd. Siden følgen er minkende må derfor summen av leddene i parentesen være større eller lik chart?cht=tx&chl=2^n\cdot\frac{1}{2^{n+1}}=\frac{1}{2}

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I n-te parentes er det chart?cht=tx&chl=2^{n+1}-(2^{n+1}+1)+1=2^{n+1}-2^n=2^n ledd. Siden følgen er minkende må derfor summen av leddene i parentesen være større eller lik chart?cht=tx&chl=2^n\cdot\frac{1}{2^{n+1}}=\frac{1}{2}

Hvordan du kom frem til at det må være chart?cht=tx&chl=2^n ledd i parentesen? Jeg forstår ikke helt bakgrunnen for utledelsen din.

Jeg undrer fremdeles over en liten detalj i rekken. Vi ser at den n-te parentesen utgjør chart?cht=tx&chl=...(\frac{1}{2^n+1}+\frac{1}{2^{n+1}}). Her utgjør chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2^n+1} det første leddet i parentesen, mens chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2^{n+1}} utgjør det siste leddet. Hvordan kan disse to utgjøre hele summen av parentesen? Det vil jo mangle en god del ledd imellom?

Endret av ggree
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\log_{10}\left(\frac{1}{2}\right) betyr logaritmen til chart?cht=tx&chl=\frac12 med chart?cht=tx&chl=10 som grunntall (det du må opphøye 10 i for å få 1/2). chart?cht=tx&chl=\lg er en vanlig (kortere) notasjon for chart?cht=tx&chl=\log_{10}; altså det betyr det samme.

chart?cht=tx&chl=\log_a(x) er definert slik at følgende er oppfylt for alle chart?cht=tx&chl=a, x:

chart?cht=tx&chl=a^{\log_a(x)}=x.

chart?cht=tx&chl=\log_a(x) er den omvendte funksjonen til chart?cht=tx&chl=a^x.

lg brukes vanligvis også som er forkortelse for logaritmen med 2 som grunntall. Det kan skape litt forvirring.

Sannsynelighet

Noen som forstår C og D?

c er akkurat det samme som a og b. d må du bruke betinget sannsynlighet.

Lenke til kommentar

Sett opp ligningen for hver linje (ax + by + cz + d = 0) og sett uttrykkene lik hverandre (begge = 0). Vis at det ikke finnes noen løsninger.

Jeg har en parameterfremstilling. Setter jeg opp dette uttrykket ved å bruke retningsvektor [a, b, c] og lar d være summen av de "vanlige" tallene i parameterfremstillingen?

x = x0 + at

l : y = y0 + bt

z = z0 + zt

Vi får altså d = x0 + y0 + z0?

Lenke til kommentar

lg brukes vanligvis også som er forkortelse for logaritmen med 2 som grunntall. Det kan skape litt forvirring.

c er akkurat det samme som a og b. d må du bruke betinget sannsynlighet.

Men de er litt vriene, jeg kan ikke finne cluet :/ Jeg prøver å lage sånn vennediagram, plusser jeg 74 med 18 får jeg 92%, og 100-92 blir 8% som jeg tror er svaret...Men jeg forstår ikke hvorfor det er slik....

Lenke til kommentar

Er ikke avstanden mellom stolpene også gitt? Mener å huske oppgaven sånn, men begynner å bli en del år siden jeg tok 1T.

Nope. Kun høyden på flaggstengene. Punktet vil jo være like høyt uansett hvor langt unna hverandre de står

Edit: Jeg fant igjen et gammelt løsningsforslag. Men jeg lar dette stå litt for å se om noen klarer den ;)

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...