Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar. :)

 

Sliter litt med å forstå binomialkoeffisienter i forhold til ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging.

Dersom ordnet trekning uten tilbakelegging er gitt ved N(N-1)(N-2)...(N-s+1) hvor N er populasjon og s er enheter som trekkes ut, hva er forklaringen for at man deler på s! dersom det er ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging?

 

Edit: også:

Jeg leste at det er like mange utvalg på størrelse s som på størrelse N - s ved ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging. Hva menes med dette?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Dersom du har N elementer og skal trekke ut s uten å tenke på rekkefølgen må du også dele på antall mulige kombinasjoner det er av de s elementene.

Si f.eks. at du skal trekke ut 4 forskjellige tall fra {1,2,3, ... ,10} uten å legge tilbake. Hvis rekkefølgen har noe å si har du 10*9*8*7 mulige kombinasjoner. Dersom rekkefølgen ikke har noe å si, må vi også finne ut hvor mange forskjellige kombinasjoner som finnes av de 4 elementene vi har trukket (4!). Vi må da dele alle mulige på disse, siden disse under premissene egentlig er det samme.

Lenke til kommentar

Dersom du har N elementer og skal trekke ut s uten å tenke på rekkefølgen må du også dele på antall mulige kombinasjoner det er av de s elementene.

Si f.eks. at du skal trekke ut 4 forskjellige tall fra {1,2,3, ... ,10} uten å legge tilbake. Hvis rekkefølgen har noe å si har du 10*9*8*7 mulige kombinasjoner. Dersom rekkefølgen ikke har noe å si, må vi også finne ut hvor mange forskjellige kombinasjoner som finnes av de 4 elementene vi har trukket (4!). Vi må da dele alle mulige på disse, siden disse under premissene egentlig er det samme.

 

Takk for svar, det sto ikke direkte forklart i boken, men det var ikke verre enn som så. :p

Jeg ser fortsatt ikke helt hvorfor det blir slik at antall utvalg for uttrekte s og resten (N - s) blir lik.

Jeg ser det jo rent matematisk: Dersom vi skriver på formen N! / s!(N - s)!

Og eksempelvis N = 6 og s = 4, vil resultatet bli det samme som om s = 2 (de bare bytter plass i nevner).

 

Sitat fra lærebok:

Det er altså like mange utvalg på størrelse s som på størrelse N - s ved ikke-ordnet trekning uten tilbakelegging. Dette er logisk fordi det til ethvert utvalg på s enheter fins en restpopulasjon på N - s enheter. Vi kunne like gjerne snudd på flisa, og betraktet de N - s enhetene som "utvalget" og de s enhetene som "resten".

 

Prøver å forstå det mer intuitivt.

Lenke til kommentar

Åja. Du tenker på at binomialkoeffisienten er symmetrisk? Hva er det du ikke forstår?

 

Hvordan har det seg at man kan lage like mange forskjellige utvalg av s som av N - s, når utvalgene er av forskjellig størrelse? Hva er den intuitive forståelsen av dette?

 

Av en populasjon på 15 er det like mange forskjellige utvalg vi kan sette sammen om vi trekker 3 og om vi trekker 12 fra den populasjonen.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at man kan lage like mange forskjellige utvalg av s som av N - s, når utvalgene er av forskjellig størrelse? Hva er den intuitive forståelsen av dette?

 

Av en populasjon på 15 er det like mange forskjellige utvalg vi kan sette sammen om vi trekker 3 og om vi trekker 12 fra den populasjonen.

 

Dette er rett og slett fordi hvis du tenker "på hvor mange måter kan jeg trekke 3?", så tenker du samtidig "på hvor mange måter kan jeg la være å plukke 12?". Dette er ett og samme spørsmål, og forklarer symmetrien hvorfor chart?cht=tx&chl={n \choose s} = {n\choose{n-s}}

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett fordi hvis du tenker "på hvor mange måter kan jeg trekke 3?", så tenker du samtidig "på hvor mange måter kan jeg la være å plukke 12?". Dette er ett og samme spørsmål, og forklarer symmetrien hvorfor chart?cht=tx&chl={n \choose s} = {n\choose{n-s}}

Veldig god forklaring. :) Kommer til å bruke den selv ved senere anledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

post-260554-0-37625500-1358260087_thumb.jpg

 

Hei håper noen kan hjelpe meg med en til. Vi har akkurat begynt på logaritmer og skulle gjøre denne oppgaven, men jeg skjønner den bare ikke. Hvor chart?cht=tx&chl=lgchart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} kommer fra er kanskje det første jeg lurer på? Jeg er ikke ute etter svaret, men bare hvordan de regner den.

 

I fasiten står det:

skal være post-260554-0-80095000-1358260441.png, så vi må snu ulikhetstegnet i andre linje. Jeg skjønner ikke hva det skal bety.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\lg\frac{1}{2} er berre eit tal dei har ganga ulikskapen med. På same måte som med likningar, kan du gange inn eit tal på begge sider av ulikskapen, og den vil framleis gjelde. Det einaste ein må hugse på, er at om ein ganger/deler med eit negativt tal, so må ulikskapen snuast.

 

Til dømes 1 < 2. Om du ganger ulikskapen med -1 utan å snu ulikskapen, får du -1 < -2, noko som er feil. Det rette er -1 > -2.

 

 

 

(Typografisk pirk: skriv \lg i TeX-tagen ikkje berre lg. Operatornamn skal ikkje skrivast i kursiv.)

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

chart?cht=tx&chl=\lg\frac{1}{2} er berre eit tal dei har ganga ulikskapen med. På same måte som med likningar, kan du gange inn eit tal på begge sider av ulikskapen, og den vil framleis gjelde. Det einaste ein må hugse på, er at om ein ganger/deler med eit negativt tal, so må ulikskapen snuast.

 

Til dømes 1 < 2. Om du ganger ulikskapen med -1 utan å snu ulikskapen, får du -1 < -2, noko som er feil. Det rette er -1 > -2.

 

 

 

(Typografisk pirk: skriv \lg i TeX-tagen ikkje berre lg. Operatornamn skal ikkje skrivast i kursiv.)

 

Hvorfor står det i fasiten at ulikhetstenget skal snus i andre linje, ettersom det ikke ganges eller deles med negativt tall?

 

Edit: fant ut, min feil var litt for rask til å spørre

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\log_{10}\left(\frac{1}{2}\right) betyr logaritmen til chart?cht=tx&chl=\frac12 med chart?cht=tx&chl=10 som grunntall (det du må opphøye 10 i for å få 1/2). chart?cht=tx&chl=\lg er en vanlig (kortere) notasjon for chart?cht=tx&chl=\log_{10}; altså det betyr det samme.

 

chart?cht=tx&chl=\log_a(x) er definert slik at følgende er oppfylt for alle chart?cht=tx&chl=a, x:

chart?cht=tx&chl=a^{\log_a(x)}=x.

chart?cht=tx&chl=\log_a(x) er den omvendte funksjonen til chart?cht=tx&chl=a^x.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...