Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei

 

kan noen hjelpe meg forenkle å forenkle disse uttrykkene? Dette er 1t matte forresten.

 

1) chart?cht=tx&chl=lg3^3+ lg3^2-lg3

 

2) chart?cht=tx&chl=lg(2 \cdot 5)-lgchart?cht=tx&chl=\frac{1}{5}

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-85b0hXDF

Bruk reglane i formelsamlinga.

 

lg (a*b) = lg a + lg b

lg (a/b) = lg a - lg b

lg ax = x*lg a

 

lg 3 + lg 3 = 2lg 3

 

Den første vet jeg svaret på egentlig, skulle bare se om jeg hadde riktig. Men den andre er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Om du er usikker på svaret kan du putte det inn i kalkulatoren og sjå om du får same svar.

 

Kva har du gjort på den første og kvar står du fast på den andre?

 

På den første gjør jeg chart?cht=tx&chl=lg3^3+ lg3^2-lg3 om til chart?cht=tx&chl=3lg3+2lg3-lg3=4lg3

 

Den andre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Den er riktig. På den andre så brukar du dei to første reglane eg skreiv opp. lg (2*5) = lg 2 + lg 5.

Gjer det med begge ledda og forenkl det.

 

På den andre blir det chart?cht=tx&chl=lg2+lg5-lg1-lg5=2lg5+lg2-lg1, men jeg kommer ikke lengre, fordi 5 og 2 kan ikke bli lagt sammen og -lg1=0 tror jeg ikke sant?

Lenke til kommentar

Spørsmål angående utfall i sannsynlighetsregning:

Noe forvirret over begrepen utfall og delutfall. Om vi kaster en mynt og resultatet blir kron eller mynt (K eller M), er det dette som blir utfallet? Om en kaster tre ganger og får rekkefølgen KKM, er dette også et utfall?

 

Edit:

Slik jeg leser det nå forstår jeg det annerledes:

Om vi kaster en mynt to ganger, så kan "minst én kron" være et utfall, og "først kron, deretter mynt" være et enkeltutfall? Kan noen klargjøre? :p

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Når man snakker om sannsynlighetsregning snakker man gjerne om et utfallsrom. Dette rommet består av alle mulige utfall. Dersom du skal kaste en mynt vil utfallsrommet være {kron, mynt}. Dersom du kaster en mynt to ganger vil utfallsrommet være {(kron, kron), (kron, mynt), (mynt, kron), (mynt, mynt)}, osv.

Hvis du spesifiserer at du skal ha kron først vil du utelukke enkelte utfall fra det store rommet (spesifikt (mynt, kron) og (mynt, mynt)) og du vil få et mindre utfallsrom en sikkert gjerne kan kalle for delutfallsrommet.

I.e. alle utfall i delutfallsrommet er utfall i utfallsrommet, men ikke omvendt. Så dersom du har noe som gjør at utfallsrommet blir mindre er du inne i delutfallsrommet.

Lenke til kommentar

jeg forsår ikke det med det treet. og åssen man lager det. som du ser på bilde er det ett prinsipp som sier "antall utfall i sammensatte forsøk". det går på det treet som jeg ikke skjønner

 

Samtidig trenger jeg hjelp med oppgave 4.14 B, det går ut på det treet.

Tenk deg at du skal kaste en mynt. Du kan enten få kron eller mynt (det er to forskjellige utfall).

Altså:

1. M eller K

Dersom du husker på det første kastet og kaster mynten igjen kan du igjen få to forskjellige utfall, men det er også to forskjellige "startpunkt". Dersom du hadde M først kan du få M eller K og dersom du hadde K først kan du få M eller K. Dette gir oss:

1.K eller M

2.K eller M M eller K

Du ser sikkert hvordan det fortsetter videre? Hvis du forstår det klarer du nok 4.14b også.

Treet er kun en visuell måte å se for oss de forskjellige mulighetene og kombinasjene vi kan oppnå i forsøket.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Tenk deg at du skal kaste en mynt. Du kan enten få kron eller mynt (det er to forskjellige utfall).

Altså:

1. M eller K

Dersom du husker på det første kastet og kaster mynten igjen kan du igjen få to forskjellige utfall, men det er også to forskjellige "startpunkt". Dersom du hadde M først kan du få M eller K og dersom du hadde K først kan du få M eller K. Dette gir oss:

1.K eller M

2.K eller M M eller K

Du ser sikkert hvordan det fortsetter videre? Hvis du forstår det klarer du nok 4.14b også.

Treet er kun en visuell måte å se for oss de forskjellige mulighetene og kombinasjene vi kan oppnå i forsøket.

 

Men jeg forstår ikke hvordan utfallsrommet i første kast kan forandre utfallsrommet i andre kast. Da utfallsrommet er det samme heletiden. Du har jo bare stokket om på M og K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...