Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å jobber med noen fourierrekker- periodiske funksjoner i matematiske metoder 2. Vi sliter litt med å lære oss dette selv, foreleseren våres er ikke helt god

Dette er noe vi har gjort foreløpig, er dette helt på jordet eller?

20130111125618.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om grenseverdien som definerer den deriverte eksisterer i punktet.

Ev. kikk på grafen. Sånn kjapt kan man si at om grafen er "spiss" i et punkt er den ikke deriverbar i punktet. Selvfølgelig er det andre ting som kan gå feil også.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Sjekk om grenseverdien som definerer den deriverte eksisterer i punktet.

Ev. kikk på grafen. Sånn kjapt kan man si at om grafen er "spiss" i et punkt er den ikke deriverbar i punktet. Selvfølgelig er det andre ting som kan gå feil også.

Jeg får at grenseverdien til f(x)=6 når x går mot -3. Er det riktig?

Grafen ser sånn ut, men jeg forstår ikke helt hva jeg skal se etter? Det jeg ser er at det er brudd for x=-3, og da er det jo klart at den ikke er deriverbar for x=-3, men når jeg regner på om den er kontinuerlig for x=-3, så får jeg som svar at både grenseverdien til f(x)=6 og f(-3)=6, dvs. at den er kontinuerlig i det punktet? Grafen viser jo at den ikke er det.. regner jeg noe feil? Brukte regelen om kontinuitet i et punkt.

post-206594-0-99576900-1358141917_thumb.png

Lenke til kommentar

For at en funksjon skal være deriverbar i et punkt må den i alle fall være kontinuerlig i punktet. Funksjonen du ser på her er ikke kontinuerlig for x=-3 og da kan da ihvertfall ikke være deriverbar for x=-3.

Det er heller ikke riktig å si at grenseverdien blir 6. Grenseverdien vil avhenge av hvilken side du kommer fra. Jeg tenkte også egentlig mer på at du kunne beregne grenseverdien til uttrykket:

chart?cht=tx&chl=\lim_{t \to 0} \frac{f(x+t)-f(x)}{t}, men argumentet vil essensielt gå ut på at uttrykket ikke er definert ...

For å vise at funksjonen ikke er kontinuerlig i x=-3 ser du at:

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to -3^+} f(x) = 1 \neq -1 = \lim_{x \to -3^-} f(x).

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Kan nokon forklare korleis ein les ut av ein cosinus- eller sinusfunksjon om uttrykket er positivt eller negativt? I boka står det om at hvis a er større eller mindre enn null så gjev det topp eller botnpunkt, men eg har problem med å overføre det til lesing av ein graf.

Lenke til kommentar

Det er litt hipp som happ hvordan man skriver det. Leddet med -1 inni parantesen i sinusuttrykket flytter kurven -1 langs x-aksen. Altså en halv periode. Man kunne like gjerne fjernet det leddet og satt minus forran sinus-uttrykket slik: -5sin(pi(x))+2

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det fungerte så lenge faktoren før x var pi, men når eg endra den til ein brøk eller 2pi så fungerte det ikkje. Det gjaldt for både cos og sin.

Det er kanskje noko ein må sjå på i forhold til heilt funksjonen, men er det mogleg å lage ein generell regel?

Lenke til kommentar

For at en funksjon skal være deriverbar i et punkt må den i alle fall være kontinuerlig i punktet. Funksjonen du ser på her er ikke kontinuerlig for x=-3 og da kan da ihvertfall ikke være deriverbar for x=-3.

Det er heller ikke riktig å si at grenseverdien blir 6. Grenseverdien vil avhenge av hvilken side du kommer fra. Jeg tenkte også egentlig mer på at du kunne beregne grenseverdien til uttrykket:

chart?cht=tx&chl=\lim_{t \to 0} \frac{f(x+t)-f(x)}{t}, men argumentet vil essensielt gå ut på at uttrykket ikke er definert ...

For å vise at funksjonen ikke er kontinuerlig i x=-3 ser du at:

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to -3^+} f(x) = 1 \neq -1 = \lim_{x \to -3^-} f(x).

Da forsto jeg! Takk :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det fungerte så lenge faktoren før x var pi, men når eg endra den til ein brøk eller 2pi så fungerte det ikkje. Det gjaldt for både cos og sin.

Det er kanskje noko ein må sjå på i forhold til heilt funksjonen, men er det mogleg å lage ein generell regel?

Forskyvningen skal være en halv periode. Altså:

chart?cht=tx&chl=\sin\left(\frac{2\pi}{a} \left(x - \frac{a}{2}\right)\right)=-\sin\left(\frac{2\pi}{a}x\right)

chart?cht=tx&chl=\cos\left(\frac{2\pi}{a} \left(x - \frac{a}{2}\right)\right)=-\cos\left(\frac{2\pi}{a}x\right),

der chart?cht=tx&chl=a er perioden.

Endret av D3f4u17
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar du mener chart?cht=tx&chl=d_n = 3d_{n-1}-2n+7, chart?cht=tx&chl=d_1=4.

Dette handler kun om å sette inn i formelen. Skal vi regne ut chart?cht=tx&chl=d_2, setter vi inn chart?cht=tx&chl=2 for chart?cht=tx&chl=n og chart?cht=tx&chl=d_1=4 for chart?cht=tx&chl=d_{n-1}. Ser du hvordan det gjøres? Når du har funnet chart?cht=tx&chl=d_2, kan chart?cht=tx&chl=d_3 regnes ut på tilsvarende måte, bare med chart?cht=tx&chl=d_{n-1}=d_2.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...