GeO Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det de har gjort, er å multiplisere i teller og nevner med den komplekskonjugerte av nevneren (dette for å få et reelt tall i nevner). Så har de bare løst opp parentesene ved å multiplisere etter vanlige regler, og til slutt samlet realdel og imaginærdel. Lenke til kommentar
corvald Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Noen som klarer denne? -4x-3x(2x+4)+5x(-3x-4) = ? Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Ups. Feil gitt. Endret 26. august 2008 av -JørgenG- Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Darkdivider: føler at jeg magler noe av oppgaven der. Tilsvarede hva da? (tror kanskje det ar vært et eksempel i oppgaven). en mulig måte å firenkle en slik tallrekke er med summasjonsteg og øvere og nedre grense; altså det summeres over i fra i=1 til i=7 (eventuelt i=8 i det andre eksempelet). Vanskelig å skrive det her da jeg ikke vet hvordan man skriver den greske bokstaven i tekst her. corvald -4x-3x(2x+4)+5x(-3x-4) = ? Det er bare og gange inn 3x og 5x i parantesene. Da ender du opp med to ledd som er x2 og 3 ledd som er x. Saml sammen leddende. -36x - 21x2 = -3x(7x+12) Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Sitter med en oppgave her om brudden brøk, så er jeg ikke helt enig med fasiten. Må derfor få forklart hvordan det er, da jeg hater å ikke forstå hvorfor ting er som de er. Det som er problemet er at jeg i oppgaven finner fellesnevneren 2x^2 og ganger derfor hvert ledd med dette. I fasiten blir det første leddet (Altså 5/2x) kun 5x. Men når jeg ganger 5/2x med 2x^2 Fjerner jeg 2x og står igjen med 5*2x, som blir 10x. Er det her jeg gjør feilen? Eventuelt hva er den korrekte måten å forkorte 2x på opp i mot 2x^2? Takk for hjelp. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det som gjør at du roter det til, er at du finner én fellesnevner for alle leddene. Prøv å først samle leddene i telleren ved å finne en fellesnevner for dem (= 2x), og så samler du leddene i nevneren ved å finne en fellesnevner for dem (= x²). Da får du en brudden brøk med én brøk i teller, og én i nevner, og alt blir enklere. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Når du ganger 5/2x med 2x^2 får du 10x^2/2x. Her deler du 10 på 2 og x^2 på x, og står igjen med 5x. Endret 26. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ahhh.. Takk for hjelpen. Jeg har tenkt feil på måten man gjør det. =) *Åpenbaring* Lenke til kommentar
theda9el2k Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hei! Trenger litt lommeregnerhjelp her... Har en Casio CFX-9850GC PLUS grafisk lommeregner. Jeg har lyst å stille lommeregneren inn slik at når jeg f.eks. slår (cos invers roten av tre delt på to) får jeg svaret pi over seks, istedenfor svaret 0,5246 osv. Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette? Var det noen som skjønte problemet mitt? Vanskelig å forklare uten skikkelige tegn.. :S Lenke til kommentar
bubble- Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hjelp! Vet ikke om jeg kan spørre i mattetråden..men. Noen som kan regnskap her? Isåfall.. her kommer oppgaven: "Etter at det vesentligste av transaksjonene for januar er registrert, viser sammendrag av saldobalansen følgende summer ( før disponering av overskuddet): Eiendeler 3 200 000 Egenkapital 1 600 000 Gjeld 1 400 000 Inntekter 8 000 000 Kostnader ? (tallet er falt ut) Bedriften går med overskudd. Hva er kostander og overskudd så langt? Skjønner ingenting Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Overskudd er kostnader - inntekter. Har du ført inn alle kostnadane? Lenke til kommentar
bubble- Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 ^ Hva mener du ? Hvor finner jeg kostnadene da? Er jo bare et spørsmålstegn der. Hvordan kan overskudd være kostnader, når de i oppgaven spør om hva som er kostnader og overskudd så langt? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Hei! Trenger litt lommeregnerhjelp her...Har en Casio CFX-9850GC PLUS grafisk lommeregner. Jeg har lyst å stille lommeregneren inn slik at når jeg f.eks. slår (cos invers roten av tre delt på to) får jeg svaret pi over seks, istedenfor svaret 0,5246 osv. Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette? Var det noen som skjønte problemet mitt? Vanskelig å forklare uten skikkelige tegn.. :S Dette går så vidt meg bekjent ikke an på den kalkulatoren. Jeg brukte selv CFX-9850GC PLUS gjennom tre år på videregående, og det var alltid desimaltall som var tingen. Nå, derimot, har jeg en annen kalkulator, som til tross for at den er enklere (f.eks. ikke grafisk, eller med andregradsformel) faktisk gir eksakte svar så som i det tilfellet du nevner. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Trenger litt hjelp med polynomdivisjon her. R1-pensum. (x3+x-2) : (x+3) Har skrevet x2 først i svaret, men så står jeg fast. Står da +x over og +3x2 under, og jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre da. Endret 27. august 2008 av Henrik C Lenke til kommentar
theda9el2k Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Hei! Trenger litt lommeregnerhjelp her...Har en Casio CFX-9850GC PLUS grafisk lommeregner. Jeg har lyst å stille lommeregneren inn slik at når jeg f.eks. slår (cos invers roten av tre delt på to) får jeg svaret pi over seks, istedenfor svaret 0,5246 osv. Er det noen som vet hvordan jeg gjør dette? Var det noen som skjønte problemet mitt? Vanskelig å forklare uten skikkelige tegn.. :S Dette går så vidt meg bekjent ikke an på den kalkulatoren. Jeg brukte selv CFX-9850GC PLUS gjennom tre år på videregående, og det var alltid desimaltall som var tingen. Nå, derimot, har jeg en annen kalkulator, som til tross for at den er enklere (f.eks. ikke grafisk, eller med andregradsformel) faktisk gir eksakte svar så som i det tilfellet du nevner. Ok! Hvilken kalkulator er det i så fall, og hva koster den? Endret 27. august 2008 av theda9el2k Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Trenger litt hjelp med polynomdivisjon her. R1-pensum. (x3+x-2) : (x+3) Har skrevet x2 først i svaret, men så står jeg fast. Står da +x over og +3x2 under, og jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre da. (x3+x-2) : (x+3). Her bør du sette inn "0x2", da blir det straks litt lettere å forstå. Så da blir polynomdivisjonen din følgende: (x3+0x2+x-2) : (x+3) Endret 27. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Ah, naturligvis. Læreren gjorde det samme i en annen oppgave, men der satt han det ikke inn i selve divisjonen, men lengre inne i stykket. Takk! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Det er like greit å sette inn manglende ledd med en gang for å unngå forvirring Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Kunne noen forklart meg hvordan jeg går frem for å finne det ubestemte integralet? Må vel bruke noe kjerneregel-greier, men den har jeg delvis glemt bort. Endret 27. august 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Håper ikkje eg har gløymt alt i løpet av sommarferien (sjølv om det føles slik no når eg sit med den stygge universitetsmatten), anywho : int: (ln2 * 2x + ln3 * 3x) dx Deler opp for å "pynte" på uttrykket, samt flytter ln2/ln3 (som strengt tatt berre er konstantar) utanfor: (ln2 * int: 2x dx + ln3 * int: 3x dx) No har vi to enkle uttrykk å integrere: ln2 * ( 2x/ln2) + ln3 * ( 3x/ln3) + C Nokon bør sjå over om eg har gjort rett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå