Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Den øverste ligningen representerer ikke en parabel. For det første er løsningsmengden bestående av enkeltverdier på tallinjen, ikke tupler/punkter som kan tegnes inn i et plan, og for det andre er det jo bare to av dem. Hvordan i alle dager kan løsningsmengden da utgjøre en parabel?

 

Men med tanke på hvordan oppgaven er formulert så kan det kanskje være at det er en skrivefeil her et sted. Det kan f.eks. være det skal stå y og ikke 1 på høyre side.

 

Her er en tegning av den øverste likninga. http://www.wolframal...2F100%20%3D%201

 

Dette er forutsatt at det er et 4-tall som står i teller på den andre brøken. Det er helt klart en parabel.

 

Hvis det er en Y og ikke et 4-tall, så er dette en ellipse.

 

Og jo, løsningsmengden er helt klart tupler i xy-planet, hvis man prøver å løse likninga for x. Dette vises også på Wolfram-tegninga.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Hvis vi ser på denne:

x2 - 25 = (x+5)(x-5) =x - 5 Hvordan tenker man egentlig her (håper noen kan forklare litt lett, for jeg tror ikke jeg har lært dette før)? Da mener jeg; hvordan kommer man fra at x2 - 25 blir til (x+5)(x-5)? Er det liksom bare sånn, fins det noen mellomregninger eller noe? :p

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Hvis vi ser på denne:

x2 - 25 = (x+5)(x-5) =x - 5 Hvordan tenker man egentlig her (håper noen kan forklare litt lett, for jeg tror ikke jeg har lært dette før)? Da mener jeg; hvordan kommer man fra at x2 - 25 blir til (x+5)(x-5)? Er det liksom bare sånn, fins det noen mellomregninger eller noe? :p

 

Her brukes tredje kvadratsetning. Også kjent som "konjugatsetninga". Se denne videoen: http://udl.no/matematikk/algebra/tredje-kvadratsetning-konjugatsetninga-144 Så får du en innføring i formelen og hvorfor/hvordan den funker. :)

Lenke til kommentar
Her er en tegning av den øverste likninga. http://www.wolframal...2F100%20%3D%201

 

Dette er forutsatt at det er et 4-tall som står i teller på den andre brøken. Det er helt klart en parabel.

Nei. Parabelen er bare første ledd i ligninga. Det er de to røde punktene som er hele ligninga.

 

En annen ting er at man kan se på pennføringa at 4-tallet er skrevet på en helt annen måte enn både y-en og 9-tallet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis vi ser gjennom kapittelinndelinga, så ser vi at 1T+2T = R1 i aller største grad. Ser ingen umiddelbare forskjeller ved første øyekast.

Er ikke terskelen for å få 6 i 1T mindre enn å få 4 i R1?

En liten feil, og bom, sekseren er borte.

 

eller er det vanskelig å sammenligne de to karakterene?

Lenke til kommentar

Er ikke terskelen for å få 6 i 1T mindre enn å få 4 i R1?

En liten feil, og bom, sekseren er borte.

 

eller er det vanskelig å sammenligne de to karakterene?

 

Selvfølgelig kan du ikke sammenligne disse fagene. Det blir det samme som å sammenligne R1 med R2. R-matte er et nivå videre fra T-matte. Men får du 6 i T-matte, burde du også få 6 i R-matte dersom du jobber like mye. Men det kreves naturligvis mer innsats desto lenger du kommer i utdannelsen.

Lenke til kommentar

Okei, kanskje skulle formulere problemstillingen litt bedre.

 

Standpunktskarakteren min ble 3, fordi jeg startet i November med R1, fordi jeg fant ut at jeg måtte ha R1 eller gjort noe mer komplisert, ellers hadde ikke vitnemålet mitt blitt gyldig. Til høst tok jeg opp R1-matte som privatist, og da fikk jeg 2, mest fordi jeg jobbet ganske lite med faget. I første fikk jeg 4 i T, også fordi jeg jobbet ganske lite med faget.

 

Blir ikke da lett å få 5 (evt. 6) i 1T som privatist, siden jeg nettopp har jobbet (litt) med R1 i høst?

Jeg går i 3. klasse nå og siste termin er forholdsvis hardt og kan kræsje ganske hardt hvis jeg tar opp et vanskelig og arbeidskrevende fag.

Lenke til kommentar

Her er en tegning av den øverste likninga. http://www.wolframal...2F100%20%3D%201

 

Dette er forutsatt at det er et 4-tall som står i teller på den andre brøken. Det er helt klart en parabel.

 

Hvis det er en Y og ikke et 4-tall, så er dette en ellipse.

 

Og jo, løsningsmengden er helt klart tupler i xy-planet, hvis man prøver å løse likninga for x. Dette vises også på Wolfram-tegninga.

 

1. Løsningsmengden er de to røde prikkene (skjæringspunktene mellom parabelen og den røde linja), ikke hele parabelen. Ligningen for parabelen (den blå kurven i Wolfram-plotet) er nettopp den du får om du bytter ut 1 med y.

 

2. Jeg mente at det mest sannsynlig er høyresiden, altså 1-tallet som skal være y, ikke 4-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg sidene i en trekant, bare ved at jeg vet vinklene?

 

Du trenger å vite minst en av sidene for å finne resten. Dette er fordi vinklene ikke sier noe som helst om størrelsen på trekanten. Det finnes uendelig mange trekanter som har de samme vinkelstørrelsene.

 

Hvis du vet lengden på den ene sida, så kan du finne resten.

 

EDIT: Glemte å nevne det, men dette gjøres med sinus-setninga.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Skift navn på variabelen til k for å gjøre det mer oversiktlig:

 

Sett opp andregradsligningen på standardform og finn faktorene abc: kx^2+2kx-8=0

 

a=k

b=2k

c=-8

 

Se på abc-formelen for løsning av andregradsligninger. Legg merke til at leddet som starter med +/- som ofte gir to løsninger. Men hvis dette leddet =0 så får du kun 1 løsning. Da har du den ligningen du egentlig er ute etter å løse: kvadratroten(b2-4ac)=0. Sett inn variablene så får du (2k)2-4*k*-8=0. Løs denne så finner du verdien av k (opprinnelig kalt b) som gir kun én løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...