henrikrox Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Har første statistikk forelesningen i morgne, men tenkte jeg skulle begynne på oppgavesettet som er lagt ut. Sliter litt dog, når jeg jobber i excel, er ikke en racer Oppgaven ligger som vedlegg i pdf og excel Problemet er at jeg ikke får laget et realtiv frekvens histogram, blir bare mjøl. Hadde jeg gjort det for hånd, hadde det vært null problem, men blir ikke særlig nøyaktig. Så vidt jeg er bekjent er realtiv frekvens frekvens / total Så for å bestemme høyden på søylen i diagrammet, tar man relativfrekvens / bredde. (fks 25-49), som her blir en bredde på 25, og 50 på de siste. Takker for hjelp Sta100 - oppgavesettt 1.xlsx Sta100 - oppgavesettt 1.pdf Endret 7. januar 2013 av henrikrox Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Vektor kalkulasjoner. Sporsmaalet er som folger: Find the value (or all values) of a that make(s) v=3ai−2j parallel to w=a^2i+6j. Jeg trodde jeg ville faa rett svar ved aa sette at a^2=3*(3a), og lose for a, men det er feil. Takk paa forhaand for svar! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Vektor kalkulasjoner. Sporsmaalet er som folger: Find the value (or all values) of a that make(s) v=3ai−2j parallel to w=a^2i+6j. Jeg trodde jeg ville faa rett svar ved aa sette at a^2=3*(3a), og lose for a, men det er feil. Takk paa forhaand for svar! ): osv... Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) hjelp går i vg1 trenger hjelp i løsningsformel for andregradslikninger! oppgaven: Løs andregradslikningene: b) Endret 8. januar 2013 av Abdulaziz Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 hjelp går i vg1 trenger hjelp i løsningsformel for andregradslikninger! oppgaven: Løs andregradslikningene: b) 1 Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 det som jeg ikke forstår er hvordan kom du fram til at ? det er jo det egentlig som jeg forstår ikke Lenke til kommentar
ggree Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 det som jeg ikke forstår er hvordan kom du fram til at ? det er jo det egentlig som jeg forstår ikke Du ser at du sitter igjen med to ledd multiplisert med hverandre. De to leddene er og . For at produktet skal bli må ett av leddene være . Dette er den eneste måten noe multiplisert med hverandre kan bli lik . Altså er enten svaret at eller . Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Kan noen forklare litt lettere 4.34 b) cosinus setningen her? http://sinusr1.cappe....php?tid=242746 Det er dette: Hva er det for en setning i AB? :S Endret 8. januar 2013 av Lami Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 A, B og C er ikke sider. Det er hjørner. Du vet heller ikke gradene til de. Det er nok vinklene du mener. Du kan heller ikke finne noen sidelengder ut i fra det du oppgir der. Du mangler et lengdemål. F.eks en av sidene i trekanten eller diameter på sirkelen. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Hehe, fant ut av det nå Men skjønner ikke helt det som er i bildet over her.. Kvadratroten? Opphøyd i 2? Hvor kommer det i fra? Endret 8. januar 2013 av Lami Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Tja, cosinus-setningen er ikke bare gjort i en håndvending å utlede. Kort fortalt er det pythagoras med et tilleggsledd for trekanter uten rett vinkel. AB = rot(katet² + katet² + tilleggsledd) Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Fint om noen kan løse disse to kjapt! Given the equation, sketch the graph and answer the question: Find the vertical and foci Find center of the elipse Endret 9. januar 2013 av Krølle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Første ligning har bare en ukjent og da er det bare å stokke om, regne ut og få X=-6/5*rot(21) Andre ligning går ut på å finne faktorene a og b i ligningen (x-a)^2+(y-b)^2=r^2. Ligningen er satt opp ganske gjenkjennelig så det er bare å få nevnerne innenfor parantesen (9=3^2 osv) og splitte brøkene innenfor parantesene til ett ledd med den ukjente (x og y) minus ett med konstanten (a og b). Jeg får: a=7/3 og b=-4/rot(22) Koordinaten (a,b) er senter i sirkelen. Endret 9. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Første ligning har bare en ukjent og da blir svaret X=-6/5*rot(21) Men disse likningene skal ikke løses for x. Likningene representerer ellipser. Målet var jo å finne vertikalen og brennpunktet 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Det er ingen ellipse. Det er en ligning med én ukjent og i dette tilfellet étt to konkrete svar. Endret 9. januar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 (endret) Det er ingen ellipse. Det er en ligning med én ukjent og i dette tilfellet étt konkret svar. Nei! Oppgaven er ikke å løse likninga! Og selv om det var det så finnes det TO svar. Det er jo en andregradslikning. For det første: Det er en parabel og en ellipse. For det andre: Likninger kan representere objekter. For det tredje: Oppgaveteksten han oppgir sier at han skal skissere grafen, finne vertikalen og brennpunktet. For det fjerde: Det er en andregradslikning, som betyr at... For det femte: Hvis oppgaven er å løse for x, så er det TO distinkte løsninger. Ikke bare en. Men likninger handler ikke alltid om å løse for x. VI bruker ofte likninger for å representere objekter. Og oppgaveteksten han oppga ga helt klart uttrykk for at det å løse for x ikke var oppgaven. Endret 9. januar 2013 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Prøven min i geometri gikk ikke bra i dag Synes det er vanskelig, og læreren går fort og dårlig gjennom stoffene. F.eks så er kap 4 geometri 4.1-4.9), på en time tok han 4.5 og resten ut 4.9... Han sa at fra 4.5 er det mye det samme men det er det jo ikke. Så irriterende. Ligger veldig dårlig an i R-matte for øyeblikket. Prøven gikk på termin 1. Vet ikke om jeg skal bare jobbe hardere (hvis det går..) eller bytte til P-matte og ta privatist.. :/ Hva tror dere? Blir rett og slett deppa av prøvene Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Dårlege lærarar er ikkje ukjent. Uansett så lærer du ikkje alt i ein time. For å forstå stoffet og bli komfortabel med oppgåvene må du jobbe med det. Enkelte tar det kjappare enn andre og treng mindre trening. Du må bruke så mykje tid som du har bruk for. Det er lurt å gå gjennom tidlegare prøvar og eksamener sidan oppgåvene der ofte er litt annleis enn i bøkene. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Prøven min i geometri gikk ikke bra i dag Synes det er vanskelig, og læreren går fort og dårlig gjennom stoffene. F.eks så er kap 4 geometri 4.1-4.9), på en time tok han 4.5 og resten ut 4.9... Han sa at fra 4.5 er det mye det samme men det er det jo ikke. Så irriterende. Ligger veldig dårlig an i R-matte for øyeblikket. Prøven gikk på termin 1. Vet ikke om jeg skal bare jobbe hardere (hvis det går..) eller bytte til P-matte og ta privatist.. :/ Hva tror dere? Blir rett og slett deppa av prøvene Jeg driver ei side der formålet faktisk er å hjelpe blant annet de som sliter med matematikk. Tipsene jeg gir alle som sliter med matte, er å løse så mange oppgaver som mulig. Er det oppgaver du står fast på, så er dette helt normalt, men de som gir opp, er de som ender opp med å slite seinere, når de trenger nettopp den kunnskapen. Et eksempel er å bruke kontaktskjema på http://udl.no/kontakt.php og sende inn oppgaven der. Det er veldig mange som sender inn oppgaver både fra T- og R-matte der. Ellers har du jo forum som dette, og forumet på matematikk.net (som i min mening er bedre når det gjelder nettopp slike ting). Der er det en del ildsjeler som er veldig flinke til å hjelpe andre med slikt. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. januar 2013 Del Skrevet 9. januar 2013 Nei! Oppgaven er ikke å løse likninga! Og selv om det var det så finnes det TO svar. Det er jo en andregradslikning. For det første: Det er en parabel og en ellipse. For det andre: Likninger kan representere objekter. For det tredje: Oppgaveteksten han oppgir sier at han skal skissere grafen, finne vertikalen og brennpunktet. For det fjerde: Det er en andregradslikning, som betyr at... For det femte: Hvis oppgaven er å løse for x, så er det TO distinkte løsninger. Ikke bare en. Men likninger handler ikke alltid om å løse for x. VI bruker ofte likninger for å representere objekter. Og oppgaveteksten han oppga ga helt klart uttrykk for at det å løse for x ikke var oppgaven. Den øverste ligningen representerer ikke en parabel. For det første er løsningsmengden bestående av enkeltverdier på tallinjen, ikke tupler/punkter som kan tegnes inn i et plan, og for det andre er det jo bare to av dem. Hvordan i alle dager kan løsningsmengden da utgjøre en parabel? Men med tanke på hvordan oppgaven er formulert så kan det kanskje være at det er en skrivefeil her et sted. Det kan f.eks. være det skal stå y og ikke 1 på høyre side. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå