Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har første statistikk forelesningen i morgne, men tenkte jeg skulle begynne på oppgavesettet som er lagt ut.

 

Sliter litt dog, når jeg jobber i excel, er ikke en racer

 

Oppgaven ligger som vedlegg i pdf og excel

 

Problemet er at jeg ikke får laget et realtiv frekvens histogram, blir bare mjøl. Hadde jeg gjort det for hånd, hadde det vært null problem, men blir ikke særlig nøyaktig.

 

Så vidt jeg er bekjent er realtiv frekvens

 

frekvens / total

 

Så for å bestemme høyden på søylen i diagrammet, tar man relativfrekvens / bredde. (fks 25-49), som her blir en bredde på 25, og 50 på de siste.

 

Takker for hjelp

Sta100 - oppgavesettt 1.xlsx

Sta100 - oppgavesettt 1.pdf

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det som jeg ikke forstår er hvordan kom du fram til at

chart?cht=tx&chl=x= 0 \ \vee \ 2x-5=0

chart?cht=tx&chl=x=0 \ \vee \ x=\frac52?

det er jo det egentlig som jeg forstår ikke :(

 

Du ser at du sitter igjen med to ledd multiplisert med hverandre. De to leddene er chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=(2x-5). For at produktet skal bli chart?cht=tx&chl=0 må ett av leddene være chart?cht=tx&chl=0. Dette er den eneste måten noe multiplisert med hverandre kan bli lik chart?cht=tx&chl=0. Altså er enten svaret at chart?cht=tx&chl=x=0 eller chart?cht=tx&chl=2x-5=0.

Lenke til kommentar

Første ligning har bare en ukjent og da er det bare å stokke om, regne ut og få X=-6/5*rot(21)

 

Andre ligning går ut på å finne faktorene a og b i ligningen (x-a)^2+(y-b)^2=r^2. Ligningen er satt opp ganske gjenkjennelig så det er bare å få nevnerne innenfor parantesen (9=3^2 osv) og splitte brøkene innenfor parantesene til ett ledd med den ukjente (x og y) minus ett med konstanten (a og b).

 

Jeg får:

a=7/3 og b=-4/rot(22)

 

Koordinaten (a,b) er senter i sirkelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er ingen ellipse. Det er en ligning med én ukjent og i dette tilfellet étt konkret svar.

 

Nei! Oppgaven er ikke å løse likninga! Og selv om det var det så finnes det TO svar. Det er jo en andregradslikning. :p

 

For det første: Det er en parabel og en ellipse.

For det andre: Likninger kan representere objekter.

For det tredje: Oppgaveteksten han oppgir sier at han skal skissere grafen, finne vertikalen og brennpunktet.

For det fjerde: Det er en andregradslikning, som betyr at...

For det femte: Hvis oppgaven er å løse for x, så er det TO distinkte løsninger. Ikke bare en.

 

chart?cht=tx&chl=x=-\frac{6\sqrt{21}}{5}

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{6\sqrt{21}}{5}

 

Men likninger handler ikke alltid om å løse for x. VI bruker ofte likninger for å representere objekter. Og oppgaveteksten han oppga ga helt klart uttrykk for at det å løse for x ikke var oppgaven.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøven min i geometri gikk ikke bra i dag :(

Synes det er vanskelig, og læreren går fort og dårlig gjennom stoffene. F.eks så er kap 4 geometri 4.1-4.9), på en time tok han 4.5 og resten ut 4.9... Han sa at fra 4.5 er det mye det samme men det er det jo ikke.

 

Så irriterende. Ligger veldig dårlig an i R-matte for øyeblikket. Prøven gikk på termin 1. Vet ikke om jeg skal bare jobbe hardere (hvis det går..) eller bytte til P-matte og ta privatist.. :/

 

Hva tror dere? Blir rett og slett deppa av prøvene :(

Lenke til kommentar

Dårlege lærarar er ikkje ukjent. Uansett så lærer du ikkje alt i ein time. For å forstå stoffet og bli komfortabel med oppgåvene må du jobbe med det. Enkelte tar det kjappare enn andre og treng mindre trening. Du må bruke så mykje tid som du har bruk for.

 

Det er lurt å gå gjennom tidlegare prøvar og eksamener sidan oppgåvene der ofte er litt annleis enn i bøkene.

Lenke til kommentar

Prøven min i geometri gikk ikke bra i dag :(

Synes det er vanskelig, og læreren går fort og dårlig gjennom stoffene. F.eks så er kap 4 geometri 4.1-4.9), på en time tok han 4.5 og resten ut 4.9... Han sa at fra 4.5 er det mye det samme men det er det jo ikke.

 

Så irriterende. Ligger veldig dårlig an i R-matte for øyeblikket. Prøven gikk på termin 1. Vet ikke om jeg skal bare jobbe hardere (hvis det går..) eller bytte til P-matte og ta privatist.. :/

 

Hva tror dere? Blir rett og slett deppa av prøvene :(

 

Jeg driver ei side der formålet faktisk er å hjelpe blant annet de som sliter med matematikk.

 

Tipsene jeg gir alle som sliter med matte, er å løse så mange oppgaver som mulig. Er det oppgaver du står fast på, så er dette helt normalt, men de som gir opp, er de som ender opp med å slite seinere, når de trenger nettopp den kunnskapen.

 

Et eksempel er å bruke kontaktskjema på http://udl.no/kontakt.php og sende inn oppgaven der. Det er veldig mange som sender inn oppgaver både fra T- og R-matte der. Ellers har du jo forum som dette, og forumet på matematikk.net (som i min mening er bedre når det gjelder nettopp slike ting). Der er det en del ildsjeler som er veldig flinke til å hjelpe andre med slikt.

Lenke til kommentar

Nei! Oppgaven er ikke å løse likninga! Og selv om det var det så finnes det TO svar. Det er jo en andregradslikning. :p

 

For det første: Det er en parabel og en ellipse.

For det andre: Likninger kan representere objekter.

For det tredje: Oppgaveteksten han oppgir sier at han skal skissere grafen, finne vertikalen og brennpunktet.

For det fjerde: Det er en andregradslikning, som betyr at...

For det femte: Hvis oppgaven er å løse for x, så er det TO distinkte løsninger. Ikke bare en.

 

chart?cht=tx&chl=x=-\frac{6\sqrt{21}}{5}

 

chart?cht=tx&chl=x=\frac{6\sqrt{21}}{5}

 

Men likninger handler ikke alltid om å løse for x. VI bruker ofte likninger for å representere objekter. Og oppgaveteksten han oppga ga helt klart uttrykk for at det å løse for x ikke var oppgaven.

 

Den øverste ligningen representerer ikke en parabel. For det første er løsningsmengden bestående av enkeltverdier på tallinjen, ikke tupler/punkter som kan tegnes inn i et plan, og for det andre er det jo bare to av dem. Hvordan i alle dager kan løsningsmengden da utgjøre en parabel?

 

Men med tanke på hvordan oppgaven er formulert så kan det kanskje være at det er en skrivefeil her et sted. Det kan f.eks. være det skal stå y og ikke 1 på høyre side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...