Simen1 Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 38 grader, 6 minutter, og 11 komma 23 sekunder nordlig bredde, 98 grader, 59 minutter og 14 komma 52 sekunder vestlig lengde. Nordlig eller sørlig bredde refererer til ekvator. Ekvator = 0 grader. Begge retninger fra ekvator regnes som positiv verdi, da "fortegnet" fortelles i form av sørlig eller nordlig. Vestlig eller østlig lengde refererer til nullmeridianen som går gjennom Greenwich i London. Også her er begge retninger positive vinkler. Grademålet 360 grader i en sirkel regner jeg med er velkjent. Desimalene uttrykkes i minutter (60-dels grader) og sekunder (60-dels minutter). Sekundene deles videre inn i tidels og hundredels sekunder. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Hei! Jeg trenger litt hjelp her. Oppgaven er som følger: <br>(a-1)/a - 6/(a^2+3a) - (a+1)/(a+3) =<br> <br>Min utregning har blitt:<br> <br>(a-1)/a - 6/(a(a+3) - (a+1)/(a+3) =<br>(a-1*(a+3)/(a*(a+3)) - 6/(a*(a+3)) - (a+1*a)/(a*(a+3) =<br>(a-1(a+3)-6-a+a)/(a(a+3) =<br>(a-a-3-6-a+a)/(a(a+3) =<br>(a-a-a+1-3-6)/(a(a+3)) =<br>-9/(a(a+3))<br> <br>Mens på Wolframalpha blir svaret:<br> <br>(a-9)/(a(a+3))<br> Hvor er det jeg har gjort feil? Beklager om formateringen ikke er på topp... Endret 3. januar 2013 av KvitKnekt Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 Prøv på nytt og bruk paranteser rundt tellerene. Da ender du fort opp med rett svar. a-1(a+3)=a-a-3 er ikke det samme som (a-1)(a+3)=a^2+2a-3 og den feilen har du gjort konsekvent. Bruk paranteser! 2 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Åh! Selvfølgelig! Tåpelig feil. Litt tung i hodet... Tusen takk! Endret 3. januar 2013 av KvitKnekt Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg så at resultatet for 1T og R1 lå klart på privatistweb i dag. 5 i R1, som ventet. Og dessverre fikk jeg 5 i 1T, for tredje gang. Hva må jeg gjøre for sekseren? Ligge ved sjelen min og en nyre? Har klaget. Hei, Klagen er mottatt. Vi sender klagen til klagenemnda, som vil vurdere om den gitte karakteren er urimelig i forhold til eksamensprestasjonen. For at karakteren skal heves, er det ikke tilstrekkelig at besvarelsen kan virke noe strengt bedømt. Vi gjør oppmerksom på at klagebehandling ikke er det samme som ny sensur på fritt grunnlag. Du vil motta et offisielt brev herfra i tillegg til denne e-posten om at klagen er sendt. Det vil i praksis si at om jeg fikk en nazibedømming første runde så hjelper ikke det på klagen?! Vel er det fint at sekseren skal koste, men det får være grenser. Undervisningen på norske skoler er ikke i nærheten av hva som skal til på en eksamen. Sekser på en privatisteksamen svarer mer til en 7 eller 8 som standpunkt. Det skal tydeligvis enormt mye til. Deilig å rase fra seg. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Øvde selv ingenting, og fikk 6 på eksamen.. Er nok individuelle forskjeller, både i evner, sensor, og eksamen. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 (endret) Øvde selv ingenting, og fikk 6 på eksamen.. Er nok individuelle forskjeller, både i evner, sensor, og eksamen. Nettopp. Jeg gir opp å lese på egenhånd. Jeg trenger tydeligvis undervisning for å få sekseren. Mangler et par seksere for medisin. Hoppet fra 5 til 6 er litt større enn antatt. Du er forøvrig inhabil når det gjelder matte. Det er din greie. Edit: Dobbelpost. Endret 4. januar 2013 av 5D6A15 Lenke til kommentar
Pål08 Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg tror ikke undervisningen har mye å si(de fleste lærere jeg har hatt var udugelige). Ansvaret ligger på deg. Du bør ikke lese for mye, bare litt, også rett på oppgaver. Fordi der lærer du mest. Hvis du vil øve mye så bør du gjøre så mange eksamensoppgaver som mulig. Også er det viktig at du forstår alle oppgaver før du går til neste, ellers får du problemer etterhvert. Jeg selv går på vg3 nå og har r2. Når jeg var på vg1 har jeg fått 4 på 1T eksamen (5 i standpunkt). Jeg tok opp 1T nå i høst 2012 og fikk 6. Så det er bare å stå på. Ikke gi opp. Lykke til med medisin. Lenke til kommentar
TastyFroyo Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Trenger litt hjelp her Hvordan løser jeg oppgave b? Og hvorfor er 2*I=10^lg2+lgI og ikke 10^lg(2*I)? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 4. januar 2013 Del Skrevet 4. januar 2013 Ved å bruke regneregelen: må: Men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal hjelpe i b Jeg gjorde det slik: Hvor jeg har brukt at: 1 Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Gitt funksjonen f(x) = e^(2x) - 2e^x b) Bruk f'(x) til å bestemme eventuelle topp- og bunnpunkter. f '(x) = 2e^(2x) - 2e^x Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal lage en fortegnslinje ut av dette. Jeg finner ingen fellesfaktor og har dermed ingen faktorer =/ Noen som kan vise hvordan? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Hint: hva er e^x*e^x? 2 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Gitt funksjonen f(x) = e^(2x) - 2e^x b) Bruk f'(x) til å bestemme eventuelle topp- og bunnpunkter. f '(x) = 2e^(2x) - 2e^x Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal lage en fortegnslinje ut av dette. Jeg finner ingen fellesfaktor og har dermed ingen faktorer =/ Noen som kan vise hvordan? e^x er ein fellesfaktor. Hugs at e^x * e^x = e^(2x). Det finst også eit alternativ til å lage føreteiknslinje. Fyrst løyser du f'(x) = 0, og så finn du f''(x) for dei verdiane av x der f'(x) = 0. Når f''(x) er negativ for eit ekstremalpunkt, så må ekstremalpunktet vere eit toppunkt. Når f''(x) er positiv, så må ekstremalpunktet vere eit botnpunkt. 2 Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) . Endret 6. januar 2013 av Lackadaisical Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Hint: hva er e^x*e^x? e^2x! Tusen takk e^x er ein fellesfaktor. Hugs at e^x * e^x = e^(2x). Det finst også eit alternativ til å lage føreteiknslinje. Fyrst løyser du f'(x) = 0, og så finn du f''(x) for dei verdiane av x der f'(x) = 0. Når f''(x) er negativ for eit ekstremalpunkt, så må ekstremalpunktet vere eit toppunkt. Når f''(x) er positiv, så må ekstremalpunktet vere eit botnpunkt. Tusen takk også! Endret 6. januar 2013 av Inzane-94 Lenke til kommentar
Leif-Reidar Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 Hvordan bør jeg tenke om jeg skal skrive fortegnslinje til noe slikt: a(x-1)(x+3) Hvor bør jeg starte og hva kan jeg gjøre med denne funksjonen? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. januar 2013 Del Skrevet 6. januar 2013 (endret) Jeg har en hengslet plate som skal holdes oppe med en demper. Platen er 1.5m x 1.5m, veier 23kg. Demperen er festet nede til en vertikal plate som står 90 grader på den andre når den første platen er lukket og horisontal. Det nedre festet er grovt regnet 20cm fra hengslene, 3-4cm lavere enn hengslene. Det øvre står 40cm fra hengslene på den første plata, kan åpnes grovt 60 45 grader fra horisontalen. Hvor mange newton må demperen ha for å holde panseret oppe når det står 60 grader fra horistonalen. Kan tegne en grov tegning i Photoshop om ønskelig. DONE Det er tegnet i 3D i SketchUp, så ikke proporsjonalt som det er tegnet. Endret 6. januar 2013 av Jakke Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hva er lettest: Å få 5 (evt. 6) i T-matte eller 4 i R1-matte? Jeg vurderer enten å ta opp et av de fagene til vår, men usikker på hva som er enklest. Lenke til kommentar
EMpathyXI Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 (endret) Sliter med to relativt enkle oppgaver :/ 1. Løs lingningen. e^x - 6e^-x=1 2. En atomreaktor er omgitt av jernmalmbetong (som strålebeskyttelse). Når strålingen har passert x cm av betongen, er intensiteten I=I_0 * e^-0.17x, der I_0 er den opprinnelige intensiteten. Etter hvor mange cm er intensiteten halvert? Endret 7. januar 2013 av EMpathyXI Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 1. Om du ganger likninga med e^x får du ei andregradslikning. 2. Det teksten seier er at du skal finne x slik at I(x) = I_0/2, og I(x) er gitt ved I_0 * e^-0.17x. Det gjev deg ei likning som er grei å løyse for x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå