Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minus mangler. Men jeg vil gjerne ha en mer generell metode å løse det på. Jeg kan ikke bare "gjett" meg til svaret.

 

Hvis du ikke har lært substitusjon, så er det egentlig bare å "se" at den deriverte av 2x er 2, og at den er ganget med sin(2x). Da faller det egentlig på plass at den antideriverte av 2sin(2x) blir -cos(x).

 

Og ja, du har rett i at Nebu mangler minus, men den mangler også +C. ;)

 

Vil du ha en generell metode, så er det substitusjon som er tingen.

 

u = 2x

du = 2dx

dx = du/2

 

Da får vi chart?cht=tx&chl=\int \frac{2\sin(u)}2du = \int \sin(u)du = -\cos(u)+C = -\cos(2x)+C

Lenke til kommentar

Del likninga på cos^2(x), då får du ei andregradslikning for tan(x). Substituer, u = tan(x), og bruk andregradsformelen.

 

Buuu! Vi deler ikke på x eller en funksjon av x med mindre vi VET at hvis det er lik null, så er ikke den verdien en løsning av likninga.

 

Altså, hvis det viser seg at cos(x) = 0 er ei løsning, så mister vi den hvis vi deler på cos(x) under løsinga.

Lenke til kommentar

Buuu! Vi deler ikke på x eller en funksjon av x med mindre vi VET at hvis det er lik null, så er ikke den verdien en løsning av likninga.

Ups, sjølvsagt.

 

Burde altso tatt med følgjande:

For cos(x) = 0 er sin(x) = ±1, so når cos(x) = 0 vil likninga verte 9 = 0. Dermed er ikkje cos(x) = 0, eller cos^2(x) = 0, ei løysing av likninga, og me kan trygt dele på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! jeg har prøvd meg på denne(nedenfor) oppgaven, men jeg vet ikke om jeg har gjort det på riktig måte da ikke vet om x = langside/kortside.

Har jeg gjort det riktig?

 

I et rektangel er en side 2cm kortere enn den andre. forholdet mellom sidene er 2/3. regne ut lengden av den lange siden.

 

fasit svaret er btw:6cm den lengste siden.

post-203270-0-12262900-1357155812_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ser rett ut. Du har skrevet uttrykket kortside/langside på begge sidene av likhetstegnet. X er lengste siden. (Du trekker fra 2 på kortsiden så den må jo være kortere enn x som da blir langsiden.)

 

Er jo bare å rekne baklengs for å sjekke. 6cm og 4cm. Stemmer med 2 cm kortere på kortsiden og forholdet er 2/3. (4/6=2/3)

 

Langsiden er alltid lengst. Så forhold mindre enn 1 betyr kortside/langside

Forhold større enn 1 betyr langside/kortside.

Lenke til kommentar

Ser rett ut. Du har skrevet uttrykket kortside/langside på begge sidene av likhetstegnet. X er lengste siden. (Du trekker fra 2 på kortsiden så den må jo være kortere enn x som da blir langsiden.)

 

Er jo bare å rekne baklengs for å sjekke. 6cm og 4cm. Stemmer med 2 cm kortere på kortsiden og forholdet er 2/3. (4/6=2/3)

 

Langsiden er alltid lengst. Så forhold mindre enn 1 betyr kortside/langside

Forhold større enn 1 betyr langside/kortside.

Skjønner hva du mener.

 

Men det jeg ikke forstår er at når Xen til langsiden ligger under brøkstreken, og Xen til kortsiden ligger over brøkstreken. Hvordan kan jeg da vite at Xene over brøkstreken blir til langside etter å ha fortkortet?

 

Litt vannskelig å formulere, forstår hvis du ikke skjønner.

Lenke til kommentar

Veit ikkje om eg forstår deg heilt, men det er berre ein x, og den representerar i ditt reknestykket lengda til langsida. Når du skriv x-2 i teljaren meiner du jo «dette er lengda til kortsida, som er 2 kortare enn langsida».

 

Sagt på ein annan måte, du har

chart?cht=tx&chl=\frac{\text{lengda til kortsida}}{\text{lengda til langsida}} = \frac{2}{3}

So seier du at kortsida er 2cm kortare enn langsida, so då bytter du ut teljaren med langside - 2:

chart?cht=tx&chl=\frac{\text{lengda til langsida} - 2}{\text{lengda til langsida}} = \frac{2}{3}

For å sleppe mykje skriving bruker ein symbolet x for lengda til langsida, og får

chart?cht=tx&chl=\frac{x-2}{x} = \frac{2}{3}

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Ser rett ut. Du har skrevet uttrykket kortside/langside på begge sidene av likhetstegnet. X er lengste siden. (Du trekker fra 2 på kortsiden så den må jo være kortere enn x som da blir langsiden.)

 

Er jo bare å rekne baklengs for å sjekke. 6cm og 4cm. Stemmer med 2 cm kortere på kortsiden og forholdet er 2/3. (4/6=2/3)

 

Langsiden er alltid lengst. Så forhold mindre enn 1 betyr kortside/langside

Forhold større enn 1 betyr langside/kortside.

Veit ikkje om eg forstår deg heilt, men det er berre ein x, og den representerar i ditt reknestykket lengda til langsida. Når du skriv x-2 i teljaren meiner du jo «dette er lengda til kortsida, som er 2 kortare enn langsida».

 

Sagt på ein annan måte, du har

chart?cht=tx&chl=\frac{\text{lengda til kortsida}}{\text{lengda til langsida}} = \frac{2}{3}

So seier du at kortsida er 2cm kortare enn langsida, so då bytter du ut teljaren med langside - 2:

chart?cht=tx&chl=\frac{\text{lengda til langsida} - 2}{\text{lengda til langsida}} = \frac{2}{3}

For å sleppe mykje skriving bruker ein symbolet x for lengda til langsida, og får

chart?cht=tx&chl=\frac{x-2}{x} = \frac{2}{3}

Ahh, nå forstod jeg det :)

Takk til både nicho og Torbjørn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...