Aleks855 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Synes lærere har en lei tendens til å si at asymptoter er linjer som funksjonen aldri krysser. Men en asymptote er bare ei linje som sier hvordan grafen oppfører seg for x-verdier som stiger over alle grenser. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Godt poeng. Det var ein god måte å skrive det på. Takk for oppklaringa. Eg har rota litt med dette tidlegare, no veit eg kva som er greia. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Hei, Jeg trenger hjelp med to oppgaver. Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe. Oppgave 1: Løs likningen x3+9/x2-9 = 4/x-3 Oppgave 2: Bestem a slik at x=3 blir en løsning av likningen x3 - 2x2 - 5x + a = 0. Løs likningen når a har denne verdien. Takk på forhånd :-) Setter pris på raskt svar og mellomregninger, slik at jeg kan se hvordan man går frem. :-) På oppgave 1 ganger du bare med x-3 på begge sider. Husk at x^2-9 kan skrives som (x+3)(x-3). Resten går vel greit. På oppgave 2 setter du bare inn x=3 og får 27-18-15+a=0 Herfra klarer du resten. Å løse ligningen gjøres enklest vha. polynomdivisjon siden du vet ene løsningen er x=3 og da får du en enkel andregradsligning. Lenke til kommentar
sofia94 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 På oppgave 1 ganger du bare med x-3 på begge sider. Husk at x^2-9 kan skrives som (x+3)(x-3). Resten går vel greit. På oppgave 2 setter du bare inn x=3 og får 27-18-15+a=0 Herfra klarer du resten. Å løse ligningen gjøres enklest vha. polynomdivisjon siden du vet ene løsningen er x=3 og da får du en enkel andregradsligning. Jeg kommer så langt som til å finne fellesnevner i første oppgave, men det er selve polynomdivisjonen jeg ikke klarer. Jeg får det ikke til å gå opp.. Har prøvd flere ganger :-( Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg kommer så langt som til å finne fellesnevner i første oppgave, men det er selve polynomdivisjonen jeg ikke klarer. Jeg får det ikke til å gå opp.. Har prøvd flere ganger :-( Det er et lite triks som er viktig å ta med som trolig er bedre enn mitt første forslag. Trekk 4/(x-3) fra begge sider da får du x^3-4x-3 / (x^2-9)=0 Da er det jo bare å løse x^3-4x-3=0 for nevneren har jo liten betydning for nullpunktene. Lenke til kommentar
sofia94 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Det er et lite triks som er viktig å ta med som trolig er bedre enn mitt første forslag. Trekk 4/(x-3) fra begge sider da får du x^3-4x-3 / (x^2-9)=0 Da er det jo bare å løse x^3-4x-3=0 for nevneren har jo liten betydning for nullpunktene. Jeg får at uttrykket x3-4x-3 har nullpunktet -1, men når jeg utfører denne polynomdivisjonen: x3-4x-3 : x+1 går det ikke opp, jeg får feil svar hele tiden, som ikke stemmer med fasiten Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Trenger litt hjelp her! Noen som kan forklare meg framgangsmåten på denne her: (2k+2)!/(2k+4)! = 1/(4k^2 + 14k + 12) EDIT: Nvm, fant det ut! Endret 17. desember 2012 av Hertug1. Lenke til kommentar
jsc006 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 God dag , trenger hjelp til en oppgave om sannsynlighet: Tenk deg at fremskrittspartiet på et tidspunkt har oppslutning blant 20 % av velgerne. Et meningsmålingsinsitutt spør et tilfeldig utvalg på 1000 personer over 18 år hvilket parti de ville ha stemt på hvis det var stortingsvalg imorgen. hva er sannsynligheten for at FRP vil få en oppslutnings på meningsmålingen som er HØYST 18 %. trenger ikke svar på oppgaven, bare et løsningsforslag. takknemlig for svar Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) jeg trenger hjelp med denne oppgaven: B C og D. takk til forrige svar btw. Endret 17. desember 2012 av ZPAS Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 jeg trenger hjelp med denne oppgaven: B C og D. takk til forrige svar btw. b) Først finn du arealet av huset ved å dele det litt opp og slå saman. Deretter lagar du ei likning med a som ukjent der aralet skal bli 112 m². c) Arealet er størst når grafen til funksjonen av arealet har maksverdi. For å finne den må du derivere funksjonen til arealet, finne nullpunkt av den deriverte og toppunktet til funksjonen. d) Mykje likt som i b), men her lagar du ein ulikhet i staden for, der funksjonen til arealet skal bli større enn 72. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) b) Først finn du arealet av huset ved å dele det litt opp og slå saman. Deretter lagar du ei likning med a som ukjent der aralet skal bli 112 m². c) Arealet er størst når grafen til funksjonen av arealet har maksverdi. For å finne den må du derivere funksjonen til arealet, finne nullpunkt av den deriverte og toppunktet til funksjonen. d) Mykje likt som i b), men her lagar du ein ulikhet i staden for, der funksjonen til arealet skal bli større enn 72. b) Arealet finner man jo allerede i oppgave a, det er 100m'2..Hvordan skal jeg lage en funksjon ut av dette. c) Vi har ikke lært derivasjon ennå, så det skal nok være en annen måte? d) ? Svarene er ihvertfall 6b) a=7 v a=8 c)112,5m'2 Endret 17. desember 2012 av ZPAS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 b) Arealet finner man jo allerede i oppgave a, det er 100m'2..Hvordan skal jeg lage en funksjon ut av dette. Nei, arealet er neppe 100 m2. Det gjelder kun ved a=5, men i oppgave b er a ukjent. Du skal bruke ligninga for arealet og finne den ukjente a-en: 30a-2a2=112 m2. Finn a. Bruk formelen for andregradsligninger. c) Vi har ikke lært derivasjon ennå, så det skal nok være en annen måte? Ja: - Du kan forsøke å lage et diagram med ulike verdier av a langs den ene aksen og det resulterende arealet langs den andre. Plott for a=1, a=2 osv. Finn toppunktet. - En alternativ måte å finne toppunktet på er å droppe rot-tegnet og alt inni det i formelen for andregradsligninger. Toppunkt ved x = -b/2a d) Bruk formelen for arealet A = 30a-2a2. Sett A=75 og løs andregradsligningen og finn de to verdiene av a der arealet blir 72 m2. Du vet allerede at for verdier mellom de to løsningene er arealet større. Med andre ord er svaret alle a fra nedre til øvre løsning av a. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Nei, arealet er neppe 100 m2. Det gjelder kun ved a=5, men i oppgave b er a ukjent. Du skal bruke ligninga for arealet og finne den ukjente a-en: 30a-2a2=112 m2. Finn a. Bruk formelen for andregradsligninger. Ja: - Du kan forsøke å lage et diagram med ulike verdier av a langs den ene aksen og det resulterende arealet langs den andre. Plott for a=1, a=2 osv. Finn toppunktet. - En alternativ måte å finne toppunktet på er å droppe rot-tegnet og alt inni det i formelen for andregradsligninger. Toppunkt ved x = -b/2a d) Bruk formelen for arealet A = 30a-2a2. Sett A=75 og løs andregradsligningen og finn de to verdiene av a der arealet blir 72 m2. Du vet allerede at for verdier mellom de to løsningene er arealet større. Med andre ord er svaret alle a fra nedre til øvre løsning av a. Takk for et veldig fint svar. Men jeg forstår fortsatt ikke? Man kan jo ikke løse en andregradslikning da det er forskjellig med ledd, det er jo x'2, x, og tall (2). Hva skal man flyyte, og dele da? En førstegradslikning er en annen ting, der kan man jo gjøre det rett ut, men forstår bare ikke åssen man gjør dt her. Endret 17. desember 2012 av ZPAS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 30a-2a2=112 Skriv det om til den vanlige abc-måten, bytt gjerne ut a med x om det gjør saken lettere: -2x2 + 30x - 112 = 0 Går det greit å løse denne andregradsligningen? Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) 30a-2a2=112 Skriv det om til den vanlige abc-måten, bytt gjerne ut a med x om det gjør saken lettere: -2x2 + 30x - 112 = 0 Går det greit å løse denne andregradsligningen? Dette er helt gresk for meg, vi har ikke lært ABC metoden. Er du sikker på at det ikke er noen annen måte? (har tentamen imorgen(idag) ) Endret 17. desember 2012 av ZPAS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Da tror jeg nesten du bare må forsøke med ulike verdier av a. a=1 gir areal =? a=2 gir areal =? osv til du finner toppverdien. Med nærmere ettertanke: Oppgaven virker veldig fokusert på andregradsligninger. Hvis dette ikke er pensum så tror jeg du gjør lurt i å hoppe over denne oppgaven og konsentrere deg om de tingene som du sannsynligvis vil få. Og kanskje mer viktig nå: Sov godt. Søvn hjelper deg til å prestere bedre. Jeg tror man taper mer på å bli uopplagt enn å "lære" noe i halvsøvne natt til tentamen. PS. Husk brødmatfrokost og brødmat i matpakken, samt nok vann/melk. Det gir godt blodsukkernivå og jevnt god konsentrasjonsevne. Spar eventuell brus og sjokolade til siste halvtime eller premie etter at du er ferdig. Lykke til! Endret 17. desember 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 17. desember 2012 Del Skrevet 17. desember 2012 Da tror jeg nesten du bare må forsøke med ulike verdier av a. a=1 gir areal =? a=2 gir areal =? osv til du finner toppverdien. Okey, Tror ikke det gjør så mye om jeg bommer på denne. Så lenge jeg får lært meg dette etter tentamen også Skal e på det imorra. Men Tusen Takk for hjelpen ! Lenke til kommentar
lando calrissian Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Hvordan går man fram for å løse en oppgave som denne: Vi har forholdet 5:3, hvor mange deler er det til sammen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2012 Del Skrevet 19. desember 2012 Det er 5 stk tredjedeler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå