Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

trenger hjelp med en brøk oppg:

På en skole er det 120 elever i 1.klasse. 100 elever i 2.klasse og 80 elever i 3.klasse. av elevene i 1.klasse er 2/3 jenter, i 2.klasse og 3.klasse er jenteandelene forhåndsvis 3/5 og 1/2. hvor mange jenter er det i alt på skolen?

Lenke til kommentar

trenger hjelp med en brøk oppg:

På en skole er det 120 elever i 1.klasse. 100 elever i 2.klasse og 80 elever i 3.klasse. av elevene i 1.klasse er 2/3 jenter, i 2.klasse og 3.klasse er jenteandelene forhåndsvis 3/5 og 1/2. hvor mange jenter er det i alt på skolen?

 

Hvis du ser på trinnene hver for seg får du at:

 

Antall jenter i 1. klasse: chart?cht=tx&chl=120\cdot\frac{2}{3}=80

 

Antall jenter i 2. klasse: chart?cht=tx&chl=100\cdot\frac{3}{5}=60

 

Antall jenter i 3. klasse: chart?cht=tx&chl=80\cdot\frac{1}{2}=40

 

Antall jenter i alt: chart?cht=tx&chl= 80+60+40=180

Lenke til kommentar

kan du ikke sette opp: chart?cht=tx&chl=0,5\int xdy-ydx

for begge kurvene. intgrasjonsgrensene finnes ved å løse 2 lik. m/ 2 ukjente

 

C: chart?cht=tx&chl=0,5\int_{-2}^3 ((2t)^2-2t^2)\,dt

 

L: chart?cht=tx&chl=0,5\int_0^5 ((2s-4)-(2(s+4))\,dt

 

arealet, R: ca 41,7...

===

hvis jeg regna riktig...

 

Det var det jeg gjorde først, men tydelig at jeg regnet feil, for du har fått riktig svar i følge fasit.

Men i fasiten så har de bare brukt chart?cht=tx&chl=\int xdy, de har droppet chart?cht=tx&chl=-ydx

Veit du hvorfor?

Endret av Kam
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg trenger hjelp med to oppgaver. Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe. :)

 

 

 

Oppgave 1:

Løs likningen x3+9/x2-9 = 4/x-3

 

 

Oppgave 2:

Bestem a slik at x=3 blir en løsning av likningen x3 - 2x2 - 5x + a = 0. Løs likningen når a har denne verdien.

 

 

Takk på forhånd :-) Setter pris på raskt svar og mellomregninger, slik at jeg kan se hvordan man går frem. :-)

Endret av sofia94
Lenke til kommentar

Det er ikke noen motsetning mellom å ha en horisontal asymptote og å ha den samme y-verdien som funksjonsverdi. Definisjonen på å ha en horisontal asymptote y = k er (som du har brukt) at chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to \infty} f(x) = k eller at chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to -\infty} f(x) = k. Den sier ingenting om at funksjonen ikke kan ha k som funksjonsverdi.

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...