Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-85b0hXDF

Kan noen forkorte -2x+5x-2 for meg ved å legge -2 utenfor parentes. Husker ikke helt hva svaret er, men ikke -(2x-1)(x-2) det her, skal ha et annet svar.

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen forkorte -2x+5x-2 for meg ved å legge -2 utenfor parentes. Husker ikke helt hva svaret er, men ikke -(2x-1)(x-2) det her, skal ha et annet svar.

 

Skal det egentlig være chart?cht=tx&chl=-2x^2+5x-2? Ser ut som du har glemt eksponenten i første ledd, men siden du foreslår andregradsfunksjon til slutt, så tipper jeg det er det.

 

Uansett, det kan faktoriseres til det du sier, chart?cht=tx&chl=-(2x-1)(x-2) eller eventuelt chart?cht=tx&chl=-2(x^2-\frac52x+1) men sistnevnte ser ikke spesielt pent ut.

Lenke til kommentar

Har Auestad, Bjørn i statistikk

 

Jeg syntes Auestad er en flink lærer, men faget er jo ufattelig kjedelig!

 

Matlab for morsomt det. Kjedet meg før eksamen og lagde Stein saks papir spill. Men eksamen var latterlig lett i forhold til obligen.

Vi skal vist bruke mye MATLAB til våren, og vi har holdt på med programmering i halvannet år nå, så vurderer å bare ta det for studiepoengene sin skyld

 

Syntes jeg leste vi skulle ha lineær algebra under matte 2 info.

Men kanskje jeg husker feil.

Aha, jeg trodde du mente faget lineær algebra! Det går på høst semesteret.

 

Går forøvrig petroleum. Enn dere?

Går elektro

 

Hadde forøvrig en studass som tok matte 4 2 semester og fikk A. Er noen som har det

Grøss, er ikke det 10 studiepoeng med diff.likninger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Skal det egentlig være chart?cht=tx&chl=-2x^2+5x-2? Ser ut som du har glemt eksponenten i første ledd, men siden du foreslår andregradsfunksjon til slutt, så tipper jeg det er det.

 

Uansett, det kan faktoriseres til det du sier, chart?cht=tx&chl=-(2x-1)(x-2) eller eventuelt chart?cht=tx&chl=-2(x^2-\frac52x+1) men sistnevnte ser ikke spesielt pent ut.

 

Ja det skal være chart?cht=tx&chl=-2x^2+5x-2, men læreren min satt -2 utenfor og fikk 2 parenteser bak, husker ikke hva han skrev, men det skal være brøk inni.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Kan noen forresten foreslå en metode til å faktorisere chart?cht=tx&chl=-2x^2+5x-2, synes det blir for tungt til å faktoriserer den i hodet, i tillegg har jeg ikke en formel for det.

 

Kan noen vise meg hvordan jeg regne ut chart?cht=tx&chl=-2x^2+5x-2 med metoden med fullstendige kvadrat får ikke til.

Endret av Slettet-85b0hXDF
Lenke til kommentar

Grøss, er ikke det 10 studiepoeng med diff.likninger?

 

Hm. Jeg har studert matematikk i ganske mange år nå, men denne navngivingen forundrer meg fremdeles. Er matte 4 tilsvarende MAT131 - Differensialligninger I ved UiB? Isåfall er igrunnen ikke det faget så forferdelig tungt, selv om det er ti studiepoeng. Det er utrolig praktisk orientert, og sålenge man har styr på sin calculus og fysikk, så er det nesten bare å møte opp på eksamen.

 

Edit: Never mind, ser nå at det var et ingeniør-rettet fag. Der gjøres selvsagt ting på en helt annen måte.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Yes, det er fremdeles han som holder det (var hvertfall det i vår). Da tror jeg at vi har kjørt omtrent samme taktikk! Matematikk 3 har jo krashet med alle andre forelesninger, så jeg har jo ikke idè på hva jeg regner på! Tenker at det blir mye likt jeg også! Hvilken linje går du forresten på?

Hadde kræsj med forelesninger i mikroøkonomi, så gikk glipp av alle onsdagsforelesningene. Pleide å være der på tirsdager da, men det var ikke spesielt givende.

Opplevde forøvrig eksamen som ganske vanskelig, hva syns du? H2011 og V2012 var mye enklere enn denne. Sjekket LF i dag, og bortsett fra fluksoppgaven i oppg. 2 hvor jeg rotet meg helt bort (fikk dog fluks=0, men det blir nok ikke poeng der) og en fortegnsfeil på oppgave 3b har jeg klart meg overraskende bra og hadde ellers rett på de øvrige oppgavene.

 

Tatt inn på offshoreteknologi, går 5. semester bygg (konstruksjon) nå.

 

Universitetet i Agder, dette? Kan anbefale MA-214. Kjekt å komme inn i den tankegangen dersom en er interessert i matematikk.

Generelt virker alle begreper i analyse-fagene ganske spennende.

UiS - men takk for tips!

 

Kanskje vi skulle lagd en UiS-tråd, så vi slipper å ødelegge mattetråden.

Lenke til kommentar

Hadde kræsj med forelesninger i mikroøkonomi, så gikk glipp av alle onsdagsforelesningene. Pleide å være der på tirsdager da, men det var ikke spesielt givende.

Opplevde forøvrig eksamen som ganske vanskelig, hva syns du? H2011 og V2012 var mye enklere enn denne. Sjekket LF i dag, og bortsett fra fluksoppgaven i oppg. 2 hvor jeg rotet meg helt bort (fikk dog fluks=0, men det blir nok ikke poeng der) og en fortegnsfeil på oppgave 3b har jeg klart meg overraskende bra og hadde ellers rett på de øvrige oppgavene.

 

Jeg er ikke helt imponert over min egen innsats. Jeg har for det meste klart å bruke korrekt løsningsmetode men har dummet meg mye ut på enkle matematiske utregninger... I oppgave 2 fikk jeg også 0 i fluks. Var vel bare å prikke kraftvektoren mot normalvektoren?. Oppgave 3 var sånn så som så for min del. Oppgave a var jeg dum og ikke bruke det kjente arealet for dV og oppgave b tror jeg at jeg blingset mye på.

 

Kanskje vi skulle lagd en UiS-tråd, så vi slipper å ødelegge mattetråden.

 

Kanskje ikke dumt! =)

Lenke til kommentar

Vi får her at chart?cht=tx&chl=t = \frac{x}{2}, som innsatt i den andre ligningen gir chart?cht=tx&chl=y = (\frac{x}{2})^2 = \frac{1}{4}x^2. Det er den enkle og greie metoden som ikke baserer seg på noen huskeregel som involverer a osv.

 

Den skaleringen du snakker om fungerer ikke. Parameterfremstillingen 2)t^2] beskriver en annen parabel. Det ser vi om vi f.eks. setter inn t = 3/2 i den opprinnelige. Da ender vi opp med 4]. Setter vi inn t = 3 i den andre får vi 2]. Begge har samme x-verdi, men forskjellig y-verdi. Da kan ikke de to parammeterfremstillingene beskrive samme parabel, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan regner man ut en ligning om man vet to av punktene?

-1.6, 8 og 2, 0 prøver å bruke Y2-Y1 : X2-X1 (0-8: 2-(-1.6)) Men får ikke rett svar med fasiten som blir y(x)=-2x+4

Er fasiten bare rundet av? Jeg får -8 : 3.6 i svar som blir -2.22222222222 på a-verdien Virker litt tilbakestående å runde det av i fasiten?

Lenke til kommentar

Hvordan regner man ut en ligning om man vet to av punktene?

-1.6, 8 og 2, 0 prøver å bruke Y2-Y1 : X2-X1 (0-8: 2-(-1.6)) Men får ikke rett svar med fasiten som blir y(x)=-2x+4

Er fasiten bare rundet av? Jeg får -8 : 3.6 i svar som blir -2.22222222222 på a-verdien Virker litt tilbakestående å runde det av i fasiten?

 

chart?cht=tx&chl=y_2-y_1 = 0-8 = (-8)

 

chart?cht=tx&chl=x_2-x_1 = 2-(-1.6) = 3.6

 

Så stigningstallet er chart?cht=tx&chl=-\frac{8}{3.6}

 

chart?cht=tx&chl=y = -\frac{8}{3.6}x+b

 

Velger et av punktene og evaluerer.

 

chart?cht=tx&chl=0 = -\frac{8}{3.6}\cdot 2 + b

 

chart?cht=tx&chl=b = \frac8{3.6}\cdot 2 = \frac{16}{3.6} = \frac{40}9

 

chart?cht=tx&chl=y = -\frac8{3.6}x+\frac{40}9

 

Ja, virker som fasiten bare har rundet av. Dårlig deal. Jeg holder med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...