henrikrox Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 hadde matte 1 eksamen i dag, gikk veldig bra føler jeg Så da er det ferie og matte 2 neste semester, blir godt med pause nå, blitt så lange kvelder hver eneste dag de siste ukene, så nå hopper jeg til sengs, takk for all hjelp dette semesteret 1 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Et løsningsforslag fra et eksamensett. Hvordan i all verden får de |x|=x^2<1? Det du har streket rundt er jo direkte feil (overgangen fra til ), men hvis det er < 1 du reagerer på så er det vel fordi man ønsker at grenseverdien skal bli mindre enn 1 for at rekken (jeg antar dette kommer fra noe som har med rekker å gjøre) skal konvergere. Da må x < 1. De har kanskje ment å skrive , i såfall hadde det gitt mening i alle fall. En annen ting jeg reagerer på er det som skjer i nevneren. De setter inn for n i eksponenten men unnlater å gjøre det i grunntallet. Det er ikke alltid slik at et uttrykk på formen går mot 1 bare fordi . Det er noe som bør undersøkes nøyere. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Det du har streket rundt er jo direkte feil (overgangen fra til ), men hvis det er < 1 du reagerer på så er det vel fordi man ønsker at grenseverdien skal bli mindre enn 1 for at rekken (jeg antar dette kommer fra noe som har med rekker å gjøre) skal konvergere. Da må x < 1. De har kanskje ment å skrive , i såfall hadde det gitt mening i alle fall. En annen ting jeg reagerer på er det som skjer i nevneren. De setter inn for n i eksponenten men unnlater å gjøre det i grunntallet. Det er ikke alltid slik at et uttrykk på formen går mot 1 bare fordi . Det er noe som bør undersøkes nøyere. Ja, glemte å nevne at dette er for å finne konvergensintervall i en rekke. Det var |x| = x^2 jeg reagerte på, ja. Men hvorfor hadde det vært riktig å skrive |x| < 1=> x^2<1? Jeg brukte forholdstesten selv, og endte opp med |x| < 1 som jeg igjen løste som ulikhet ved å ta x<1 og -x<1. Ser ikke hvor x^2 passer inn i alt dette. Her er forøvrig rekka det gjelder: Endret 11. desember 2012 av Misoxeny Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Det kan være fordi man vil slippe å ha med absoluttverdifunksjonen å gjøre (av en eller annen grunn). Jeg har sett det i VGS-bøker også, at man av en eller annen grunn syns det er enklere å løse enn å løse . 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Uansett er det mye enklere å bestemme konvergensradien ved å bruke forholdstesten (D, lambers kriterium) Hvor noen raske og grove forenklinger ble benyttet siden du har en "power-series". Heter vel kanskje potensrekke på norsk. 1 Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Hei. Sitter å jobber med gamle tentamensoppgaver (1T), men sliter med denne... f(x) = x^2 - 2x + 3 g(x) = -x^2 + 4x + c f(x) = g(x) For hvilken verdi for c har likningen en løsning x= -1? Håper noen kan hjelpe meg ---------------------------- Selvfølgelig --> man kan jo bare sette inn x=-1, og se hva c må være for at f(-1)=g(-1). f(-1) = 6 g(-1)= -5+c 6=-5+c 6+5=c c=11 Riktig, ikke sant? Endret 11. desember 2012 av frk.anna Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Hvordan blir ligningen når du setter opp f(x) = g(x)? Hva kan du gjøre med x når du vet at x = -1? EDIT: Ja, det stemmer! Endret 11. desember 2012 av Jaffe Lenke til kommentar
janingar Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Lurer på om noen kan vise meg mellomregningene i oppgaven under? Vi har en Laplace-transformert differensiallikning for temperaturen i et rom. Deretter skal transferfunksjonen settes opp som vist i den siste likningen. Jeg klarer ikke helt å få til mellomregningen der, sliter med å få til å flytte P alene over på andre siden av =-tegnet. Noen som kan vise meg Edit: Må nesten legge til et spm. til angående litt algebra. I teorien: 1 / (As + B) deretter deler vi med B i alle ledd som vil gi: (1/B) / ((A/B)*s + 1 ) Med andre ord: 1 / (As + B) = (1/B) / ((A/B)*s + 1) Likevel får jeg ikke dette til å stemme når jeg setter inn tall istedenfor bokstaver. Noen som kan hjelpe meg litt? Står jo til og med oppført i læreboka slik, men da skulle det jo også stemme med tall innsatt for A og B. Endret 12. desember 2012 av janingar Lenke til kommentar
Husam Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Lurer på om noen kan vise meg mellomregningene i oppgaven under? Vi har en Laplace-transformert differensiallikning for temperaturen i et rom. Deretter skal transferfunksjonen settes opp som vist i den siste likningen. Jeg klarer ikke helt å få til mellomregningen der, sliter med å få til å flytte P alene over på andre siden av =-tegnet. Noen som kan vise meg Først flytter du over T*h og setter T utenfor parentes: Deler på P: Får T/P alene, som er det du vil ha: Deler du deretter teller og nevner på høyresiden på h får du uttrykket du er ute etter. Det andre spørsmålet er vanskelig å svare på uten å vite hva du eventuelt gjør galt. Det du skriver som står oppført i læreboka er riktig. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Hei. Trenger litt hjelp med forståelse rundt "Greens teorem"... Gitt at man har eksempelvis en trekant med hjørnene [1,0,0], [0,1,0] og [0,0,1] eller en paraboloide. Hva er det man egentlig gjør når man finner kurveintegralet? Jeg er heller ikke helt fortrolig med omgjøringen fra "hensyn på buelengde (dS?)" til "hensyn på areal". Hva er det egentlig man gjør når man prikke absoluttverdien til normalvektoren mot "projeksjons vektoren"? Merk, jeg trenger ikke en matematisk utledning på dette. Det har jo allerede fått! Jeg trenger en forklaring med enkle ord! Håper på hjelp. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) http://mathinsight.org/thread/multivar Tenk på det som arbeidet en partikkel må gjøre, for å bevege seg langs den gitte kurven. For eksempel en person som svømmer i en havstrøm, en partikkel i et elektrisk felt, en person i et tyngdefelt etc. Endret 12. desember 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 16/17 rett på matte 1 eksamen på uis Wooho. Kan ta ferie med god samvittighet 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 16/17 rett på matte 1 eksamen på uis Wooho. Kan ta ferie med god samvittighet Da får du bare glede deg til et laaaaangt semester med matematiske metoder 2... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Opplevde ÅMA260 (matte 2) som mye enklere enn ÅMA100. Foreleseren er dog veldig kjedelig, hadde han i ÅMA290 (matte 3) nå, og det var ikke noe høydepunkt på timeplanen. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Syntes heller ikke Sigbjørn var fantastisk. Men det er klart at fyren er veldig flink. Tror han foreleser på et høyere nivå. Så han slet litt med å få med alle. Men men. Ja neste semester blir det statistikk og sannsynlighet samt matte 2. Rekker og lineær algebra. Så blir det fort matte 3 og matte 4 og. Jaja La nå meg nytte dette noen uker ihvertfall ! Hvordan var det å bruke maple forresten? Vi hadde ikke det i år. Ble byttet ut med litt mer avansert integral regning men skal ha det nå i 2 semester. Men skal være fornøyd å starte med 2 Aer og en C sannsynligvis i fysikk. Men har 4,5 år igjen så gleden er kortvarig Endret 13. desember 2012 av henrikrox Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Opplevde ÅMA260 (matte 2) som mye enklere enn ÅMA100. Foreleseren er dog veldig kjedelig, hadde han i ÅMA290 (matte 3) nå, og det var ikke noe høydepunkt på timeplanen. Det var ikke så galt, men perioden med matrise undervisning var lengre enn et vondt år! Lykke til med matematikk 3 i dag du også! Det kan bli fryktelig interessant! Det er kjempebra resultatet henrikrox! Lineær algebra går forøvrig ikke før neste høst, men du kan ta "Kompleks og Reell kalkulus". Hva slags studie er det du går på?. Maple ble bare brukt til en oblig som vi gjorde. Det var for øvrig en oblig hvor man ble fortalt hva man skulle gjøre, så man fikk ikke akkurat noe dyp innsikt i Maple. Da ville jeg nok heller holdt på MATLAB kunnskapene (om du tar ingeniør rettet master). Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Trodde det var Bærheim som foreleste matte 2? Var ihvertfall det i mine dager, men det er halvannet år siden jeg tok det faget, så mulig de bytter ut litt. Alt i det faget gikk jo forferdelig sakte, med de mest elementære regneeksemplene på forelesninger. Matte 3 kan bli spennende ja, haha. Har prøvd å lære meg faget på to dager, så spent på om skippertaket fungerer eller ei. Så lenge vi får noe som ligner på tidligere eksamensoppgaver tror jeg dog jeg skal klare å karre meg gjennom. Lykke til du også! Og gratulerer Henrik! God start på studiet det. Forøvrig veldig misunnelig på dere som kun har 10-poengsfag -- 5 eksamener dette semesteret tar på. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Yes, det er fremdeles han som holder det (var hvertfall det i vår). Da tror jeg at vi har kjørt omtrent samme taktikk! Matematikk 3 har jo krashet med alle andre forelesninger, så jeg har jo ikke idè på hva jeg regner på! Tenker at det blir mye likt jeg også! Hvilken linje går du forresten på? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Universitetet i Agder, dette? Kan anbefale MA-214. Kjekt å komme inn i den tankegangen dersom en er interessert i matematikk. Generelt virker alle begreper i analyse-fagene ganske spennende. Endret 13. desember 2012 av wingeer Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Har Auestad, Bjørn i statistikk Bærheim, Reidar i matte2 Matlab for morsomt det. Kjedet meg før eksamen og lagde Stein saks papir spill. Men eksamen var latterlig lett i forhold til obligen. Kom også inn mange klager grunnet at vi hadde matlab i 6 uker så hadde vi ikke noe mer. Så skulle vi skrive en rapport om et oljefelt som ikke hadde noe med matlab å gjøre. Så de fagene hadde ikke så mange likheter selvom det var et fag Syntes jeg leste vi skulle ha lineær algebra under matte 2 info. Men kanskje jeg husker feil. Litt spent på geologi faget og. Og hvor mye regning det er kontra pugging. Går forøvrig petroleum. Enn dere? Hadde forøvrig en studass som tok matte 4 2 semester og fikk A. Er noen som har det Endret 13. desember 2012 av henrikrox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå