Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål

 

angående substitusjonsmetoden og delvis integrasjon

 

1: int x*cos(x^2) dx

 

Hvordan vet jeg at jeg skal bruke substitusjonsmetoden der? isteden for delvis, dette er bare et eksempel. Kommer det av parentesen?

 

2: e^2x * x

 

Hvorfor kan jeg ikke her velge x som v'. Trodde dette var valgfritt

 

Formelen er jo u * v' - int u*v

eller u'* v - int u*v

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Det er ikke noen metode du skal bruke, men det blir et spørsmål om hvilken metode som fører til et integral du klarer å løse. Bare prøv på delvis her, du vil fort se at uansett som du velger x som v' eller cos(x^2) som v' så vil du få et integral som slettes ikke er noe særlig mye lettere. Det som i tillegg taler for at en substitusjon vil være lurt er at vi har et uttrykk, en sammensatt funksjon cos(x^2), som nesten er ganget med den deriverte av den indre funksjonen x^2, x. Når vi da foretar en substitusjon vil vi dele på noe som inneholder x når vi bytter ut dx, nærmere bestemt 2x.

 

2: Jo, du kan godt velge hva som skal være v'. Du velger da det som gir et lettere integral. Noen ganger har det ikke så mye å si hva du velger, men som regel er det bare én av valgmulighetene som fører frem.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Har et spørsmål

 

angående substitusjonsmetoden og delvis integrasjon

 

1: int x*cos(x^2) dx

 

Hvordan vet jeg at jeg skal bruke substitusjonsmetoden der? isteden for delvis, dette er bare et eksempel. Kommer det av parentesen?

 

2: e^2x * x

 

Hvorfor kan jeg ikke her velge x som v'. Trodde dette var valgfritt

 

Formelen er jo u * v' - int u*v

eller u'* v - int u*v

 

For å sitere Viggo Brun: "Derivasjon er et håndverk, integrasjon er en kunst".

 

Integrasjon krever et trent øye, på det første eksempelet ser vi med en gang at cos(x^2), blir ganget med polynom som er en grad lavere, slik at det vil være naturlig å substituere kjernen.

 

Når det gjeldes delvis integrasjon så er det så å si fritt fram for hva du integrerer og deriverer, med unntak ln(x). Denne velger vi som oftest å derivere.

 

Så Jaffe kom meg i forkjøpet, men poster for det :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal prøve å skrive en transformasjonsmatrise ved hjelp av cosinus og sinus funksjoner. Står helt fast.

 

Matrisen er

 

p><p>\end{bmatrix}

 

I løsningsforslaget faktoriseres man ut 1/sqrt(2) så:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

Og videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Fasiten sier:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

 

Noen forlsag til hvordan de har gått frem?

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skal prøve å skrive en transformasjonsmatrise ved hjelp av cosinus og sinus funksjoner. Står helt fast.

 

Matrisen er

 

p><p>\end{bmatrix}

 

I løsningsforslaget faktoriseres man ut 1/sqrt(2) så:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

Og videre vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Fasiten sier:

 

p><p>\end{bmatrix}

 

 

Noen forlsag til hvordan de har gått frem?

 

Takker på forhånd

 

Kan du skrive hele oppgaven? Hvilken transformasjon er det som skal utføres? Jeg antar det er en rotasjons-transformasjon, men det hadde hjulpet med hele oppgaveteksten ;)

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Vi har at chart?cht=tx&chl=\sin(\frac{\pi}{4}) = \cos(\frac{\pi}{4}) = \frac{\sqrt 2}{2} = \frac{1}{\sqrt 2}. Det er noe alle bør kunne, og det er vel forventet at du kan det siden det ikke er tillatt noen hjelpemidler. (At sinus/cosinus av 4 = 45^\circ har denne verdien ser man om man lager seg en rettvinklet trekant med like lange kateter og hypotenus med lengde 1. Vinklene i en slik trekant er 45-45-90, og katetene har (fra Pytagoras), lengde chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\sqrt 2}, og da må sinus og cosinus av 45 grader ha det som verdi.)

 

I tillegg må du ha litt kontroll på enhetssirkelen, slik at du kan se hva f.eks. chart?cht=tx&chl=\cos(-\frac{\pi}{4}) blir og så videre.

 

Hvis du husker på dette så er resten snakk om å sammenligne matrisen med standardrotasjonsmatrisen. Hvis

 

chart?cht=tx&chl=\begin{bmatrix} \frac{1}{\sqrt 2} & \frac{1}{\sqrt 2} \\ -\frac{1}{\sqrt 2} & -\frac{1}{\sqrt 2} \end{bmatrix} = \begin{bmatrix} \cos \phi & -\sin \phi \\ \sin \phi & \cos \phi\end{bmatrix}

 

så må da chart?cht=tx&chl=\cos \phi = \frac{1}{\sqrt 2}, chart?cht=tx&chl=-\sin \phi = \frac{1}{\sqrt 2}, og så videre. Det er to vinkler som oppfyller chart?cht=tx&chl=\cos \phi = \frac{1}{\sqrt 2} når vi ser på enhetssirkelen. Det er vinklene 4 og 4, siden de ligger i henholdsvis første og fjerde kvadrant, der cosinus (x-komponenten til vinkelbeinet) er positiv. Vi må da velge den av de to som også paser med at chart?cht=tx&chl=-\sin \phi = \frac{1}{\sqrt 2}. Da må vi velge 4, siden den ligger i fjerde kvadrant, og der er sinus (y-komponenten til vinkelbeinet) negativ. Altså må chart?cht=tx&chl=\phi = -\frac{\pi}{4}.

Lenke til kommentar

Hei! Lurer litt på en R2-oppgave:

 

Punktene A(3,1,2), B(10, 5, 2) og C(13, 16, 2) er hjørnene i en trekant. Finn koordinatene til et punkt D slik at AB står vinkelrett på AD og AB er parallell med CD (får ikke til vektortegnet).

 

Mulig dette er lett, men det var visst ikke så lett når man er fyllesyk ...

Lenke til kommentar

En vektor D har generell form (x, y, z). Da har vi to kriterier som skal være oppfylt:

 

1) AB * AD = 0 ( skalaproduktet = 0 for vektorer som står vinkelrett på hverandre)

 

og

 

2) AB = k*CD (en vektor kan skrives som en konstant ganger en annen vektor hvis og bare hvis vektorene er parallelle).

 

Sett opp og regn ut :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
En vektor D har generell form (x, y, z). Da har vi to kriterier som skal være oppfylt: 1) AB * AD = 0 ( skalaproduktet = 0 for vektorer som står vinkelrett på hverandre) og 2) AB = k*CD (en vektor kan skrives som en konstant ganger en annen vektor hvis og bare hvis vektorene er parallelle). Sett opp og regn ut :)
Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar
En vektor D har generell form (x, y, z). Da har vi to kriterier som skal være oppfylt: 1) AB * AD = 0 ( skalaproduktet = 0 for vektorer som står vinkelrett på hverandre) og 2) AB = k*CD (en vektor kan skrives som en konstant ganger en annen vektor hvis og bare hvis vektorene er parallelle). Sett opp og regn ut :)

 

post-215084-0-96752100-1355063527_thumb.jpg

 

Ja, det har jeg skjønt, men jeg kommer ikke videre etter dette ... Ser at z-koordinatet er 2, men x- og y-koordinatet kan jeg jo ikke regne ut (i hvert fall ser jeg ikke hvordan).

Lenke til kommentar
Punktene A(3,1,2), B(10, 5, 2) og C(13, 16, 2) er hjørnene i en trekant.

Det enkleste er kanskje å se helt bort fra Z-aksen. Hele trekanten ligger parallelt med XY-planet siden Z=2 i alle hjørnene. Regn på det som en ren 2D trekant i XY-planet. A(3,1), B(10, 5) og C(13, 16)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bruk at chart?cht=tx&chl=7 = k(x-13) \ \wedge \ 4 = k(y-16) \ \Leftrightarrow \ \frac{x-13}{7} = \frac{y-16}{4} (vi uttrykker 1/k i fra hver ligning, og det tallet må jo være likt (og k er forskjellig fra 0, så vil deler ikke på 0)). Da får vi videre at chart?cht=tx&chl=4(x-13) = 7(y-16), som gir den andre ligningen som x og y skal oppfylle.
Det enkleste er kanskje å se helt bort fra Z-aksen. Hele trekanten ligger parallelt med XY-planet siden Z=2 i alle hjørnene. Regn på det som en ren 2D trekant i XY-planet. A(3,1), B(10, 5) og C(13, 16)

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...