Henrik C Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg måtte jobbe en del hjemme, og det er fordi jeg snakket litt for mye. Hadde heldigvis ikke data i de timene, det kunne gått veldig galt. Uansett jobbet jeg ikke nok med det hjemme, tok litt snarveier og gjorde bare akkurat det jeg måtte -- og det var alt. Så mitt råd: Jobb på skolen, ikke ta snarveier og konsentrer deg. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Trenger knapt nok gjøre noe hjemme om du følger med og jobber godt i timene, så å sitte på facebook eller snakke med sidekameraten fungerer ikke. Vel vel.. Dette er veldig individuelt og kjem an på mange faktorar. Eksempler på dette er kor god lærar ein har, kor god ein er til å "forstå" ting osv. Ingen kan seia korleis ein bør leggje opp læringa si, sidan dette er spesielt for kvar og ein enkelt. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Nei det er sant, men poenget mitt var å jobbe godt i timene. Du sparer så utrolig mye tid på det. Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? 3/4(t+3)(8t-4) Skjønner bare ikkje hvordan det skal løses med den brøken.. Kan dere forklare hvordan dere løste den? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Hva der det som er oppgaven? skal den løses opp eller skal den løses mot 0 med hensyn på t, altså finne hva t er dersom likningen blir satt lik 0? løse den opp (få den på annengrads-form): 3/4(t+3)(8t-4) = (t+3)(6t-3) = 6t2-3t+18t-9 = 6t2+15t-9 Faktorenes rekkefølge er likegyldig. Det er altså det samme om man ganger brøken inn i den føste eller den andre parantesen. Jeg vleger å gange den inn i den andre siden begge leddene her er delelig på 4 og man da blir kvitt brøken med en gang. Endret 21. august 2008 av Xell Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Hva der det som er oppgaven? skal den løses opp eller skal den løses mot 0 med hensyn på t, altså finne hva t er dersom likningen blir satt lik 0? løse den opp (få den på annengrads-form): 3/4(t+3)(8t-4) = (t+3)(6t-3) = 6t2-3t+18t-9 = 6t2+15t-9 Faktorenes rekkefølge er likegyldig. Det er altså det samme om man ganger brøken inn i den føste eller den andre parantesen. Jeg vleger å gange den inn i den andre siden begge leddene her er delelig på 4 og man da blir kvitt brøken med en gang. Ja det der er greit, men 3/4 skal forestille en brøk. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Utifra utregningene hans har han nok gått ut ifra at 3/4 var en brøk ja Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Hva der det som er oppgaven? skal den løses opp eller skal den løses mot 0 med hensyn på t, altså finne hva t er dersom likningen blir satt lik 0? løse den opp (få den på annengrads-form): 3/4(t+3)(8t-4) = (t+3)(6t-3) = 6t2-3t+18t-9 = 6t2+15t-9 Faktorenes rekkefølge er likegyldig. Det er altså det samme om man ganger brøken inn i den føste eller den andre parantesen. Jeg vleger å gange den inn i den andre siden begge leddene her er delelig på 4 og man da blir kvitt brøken med en gang. Ja det der er greit, men 3/4 skal forestille en brøk. Kan godt ta det enda mer i detalj; 3/4(t+3)(8t-4) = (t + 3)*(8t - 4)*3/4 | bare bytet på rekkefølgen og lagt til tydelig gangetegn = (t + 3)*(8*3*t/4 - 4*3/4) | ganget inn 3/4 = (t + 3)*(24*t/4 - 12/4) | ganget sammen det som står over / = (t + 3)*(6*t - 3) | eliminert brøken siden det går opp i heltall = 6t2 - 3t + 18t - 9 | ganget ut parantesene = 6t2 + 15t - 9 | samlet leddene Endret 21. august 2008 av Xell Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Sliter litt med stykket her: 1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24 Har prøvd ganske mye nå, men svaret blir aldri rett. Fasiten og kalkulatoren skal ha 23 som svar, men jeg får bare ikke 1 - (2 + 1)(1 - 3) til å bli = 7 Hva er reglene her? Endret 22. august 2008 av Tobye Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 hOLDT PÅ OG LESE på det herog fant ut at jeg har helt glemt hva denne saken her "|" betydde. Hva er betydde den lodrette streken igjen? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Sliter litt med stykket her: 1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24 Har prøvd ganske mye nå, men svaret blir aldri rett. Fasiten og kalkulatoren skal ha 23 som svar, men jeg får bare ikke 1 - (2 + 1)(1 - 3) til å bli = 7 Hva er reglene her? Jeg går ut i fra at du har oversett fortegnet forran parantesen. (eller gjør noe feil med det) 1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24 = 1 - (2*1 - 2*3 + 1*1 -1*3) + 16 = 1 - 2 + 6 - 1 + 3 + 16 = 23 Lord-KGA: det betyr "gitt", eller "forutsatt". P(A|B) = sannsynligheten for hendelse A gitt hendelse B. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Åhhh!! Jeg ser den nå. Man ganger altså sammen de to parantesene først, så beholde svarene i en parantes. Dermed kan minustegnet i starten gjøre om alle fortegnene, og gi svaret 7 (som sammen med 16 blir 23), og ikke -6 som jeg stadig endte opp med. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Det er enklere om man bare trekker sammen før man ganger parantesene: 1 - (2 + 1)(1 - 3) + 24 = 1 - 3 * (-2) + 16 Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 noen somhvet hva dette'|' tegnet betydde igjenn. feks. p(x|y=yi) og når vi først er i gang hva betydde dette '~' tegnet igjen. feks. Y: yi ~ p(y|x=xi). Tar jeg rett når det betyr at jeg finner ca. yi ved å bruke xi i en sansynlighets ligning for og finne yi. Gibbs sampling Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Lord-KGA: jeg har jo svart deg lenger opp Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 ok. så det ikke. takker. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 En venninne skal kjøpe seg henger og lurer på dette: Hvordan finner man lengden på diagonalen i en hestehenger som er 286 lang og 215 høy? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Om jeg har satt opp riktig tegning i hodet kan du bruke pytagoras' setning: hyp^2 = kat^2 + kat^2 x^2 = 286^2 + 215^2 x^2 = 128021 x = 358 cm Lenke til kommentar
Darkdiver Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? Så snart som mulig? Hva blir de tilsvarende omskrivingene av summene; 1+2+3+4+5+6+7 og 1+2+3+4+5+6+7+8 Takk på forhånd! Lenke til kommentar
theda9el2k Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Kan noen hjelpe meg med denne? Jeg skjønner ikke hvordan de går fra trinn to til trinn 3 (forenkler). Noen som kan forklare meg det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå