Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

chart?cht=tx&chl=V_f er vel også en relativt vanlig skrivemåte for verdimengden til funskjonen f? Er vel det som er skrivemåten som brukes på VGS og i en del fag på "lavere nivå" på høgskole/universitet.

 

Men da må du skrive at chart?cht=tx&chl=V_f er lik en mengde, f.eks. et intervall eller et slikt uttrykk som wingeer skriver (eller litt annerledes: chart?cht=tx&chl=V_f = \{f(x) | x \in D_f\}). Det gir ikke mening å si at chart?cht=tx&chl=V_f = f(x) \leq 2. Det du mener er kanskje at chart?cht=tx&chl=V_f = (-\infty, 2]?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Men måten jeg skrev det på går an (om det er det beste eller ikke er ikke det jeg er ute etter, jeg lurte bare på om skrivemåten var feil).

 

Benytter anledningen til å stille nytt spørsmål angående en oppgave jeg har holdt på med i en stund nå.

 

1335462.jpeg

 

Her er fasiten:

 

1335463.jpeg

 

Det jeg ikke forstår: Man har bare i fasiten delt b på 2 (kvadratroten av 8-4), hvorfor står det ikke +/- 2 og bare 2? :hmm:

Lenke til kommentar

Men måten jeg skrev det på går an (om det er det beste eller ikke er ikke det jeg er ute etter, jeg lurte bare på om skrivemåten var feil).

Som jeg sa så gir et ikke mening å si chart?cht=tx&chl=V_f = f(x) \leq 2. Du må heller skrive chart?cht=tx&chl=V_f = (-\infty, 2].

 

Det jeg ikke forstår: Man har bare i fasiten delt b på 2 (kvadratroten av 8-4), hvorfor står det ikke +/- 2 og bare 2? :hmm:

 

Fordi chart?cht=tx&chl=\sqrt 4 = 2. Det er ikke slik at chart?cht=tx&chl=\sqrt 4 = \pm 2 (det er derimot slik at løsningen av ligningen chart?cht=tx&chl=x^2 = 4 er chart?cht=tx&chl=x = -2 og chart?cht=tx&chl=x = 2.)

Lenke til kommentar

Som jeg sa så gir et ikke mening å si chart?cht=tx&chl=V_f = f(x) \leq 2. Du må heller skrive chart?cht=tx&chl=V_f = (-\infty, 2].

 

 

 

Fordi chart?cht=tx&chl=\sqrt 4 = 2. Det er ikke slik at chart?cht=tx&chl=\sqrt 4 = \pm 2 (det er derimot slik at løsningen av ligningen chart?cht=tx&chl=x^2 = 4 er chart?cht=tx&chl=x = -2 og chart?cht=tx&chl=x = 2.)

 

Hei, holdt på å svare da du redigerte innlegget, så det ikke. :)

Først: Hvorfor gir ikke chart?cht=tx&chl=V_f = f(x) \leq 2 mening? Det går jo an å skrive chart?cht=tx&chl=D_f = x < 2 for eksempel.

 

For det andre: Når det gjelder kvadratroten så var det antagelig slik jeg tenkte og derfor det ble feil for min del (hvorfor er det slik forresten?).

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Det gir ikke mening fordi verdimengden er en mengde, ikke et objekt. Slik det står nå gir funksjonen bare én verdi, som er mindre enn 2. Du ønsker å si at den gir ALLE verdier mindre enn to. Da kan du f.eks. skrive

chart?cht=tx&chl=V_f = \left{x | x \leq 2 \right}. Eller chart?cht=tx&chl=V_f = (-\infty, 2] siden dette sikkert er en reell funksjon.

 

Fordi kvadratrot alltid har positiv verdimengde. :) Det finnes ingen reell x slik at chart?cht=tx&chl=\sqrt{x} er et negativt tall.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Det gir ikke mening fordi verdimengden er en mengde, ikke et objekt. Slik det står nå gir funksjonen bare én verdi, som er mindre enn 2. Du ønsker å si at den gir ALLE verdier mindre enn to. Da kan du f.eks. skrive

chart?cht=tx&chl=V_f = \left{x | x \leq 2 \right}. Eller chart?cht=tx&chl=V_f = (-\infty, 2] siden dette sikkert er en reell funksjon.

 

Fordi kvadratrot alltid har positiv verdimengde. :) Det finnes ingen reell x slik at chart?cht=tx&chl=\sqrt{x} er et negativt tall.

 

Betyr dette at chart?cht=tx&chl=D_f = x < 2 også er feil, dersom jeg skal si at definisjonsmengden er gitt for alle x mindre enn 2?

 

Synes fortsatt definisjonen av kvadratrot er noe rar. Et tall multiplisert med et annet tall med samme fortegn vil jo alltid gi et positivt produkt, men jeg får vel bare leve med det. :p

Lenke til kommentar

Betyr dette at chart?cht=tx&chl=D_f = x < 2 også er feil, dersom jeg skal si at definisjonsmengden er gitt for alle x mindre enn 2?

 

Synes fortsatt definisjonen av kvadratrot er noe rar. Et tall multiplisert med et annet tall med samme fortegn vil jo alltid gi et positivt produkt, men jeg får vel bare leve med det. :p

Det blir også feil, ja. Riktig: chart?cht=tx&chl=D_f = (\infty, 2), eller chart?cht=tx&chl=D_f = \left{x | x < 2 \right}. Du kan fort trikse litt på det du skriver for å gjøre det rett. F.eks. kan du si at definisjonsmengden er alle x mindre enn 2, notasjon: chart?cht=tx&chl=\forall x < 2, x \in D_f.

 

Artig at du er kritisk. :)

Kvadratrotfunksjonen vil aldri kunne gi deg et negativt tall; For 0 så får du 0, og siden kvadratroten er monotont stigende og chart?cht=tx&chl=\sqrt{1}=1 vil alle positive tall gi positiv output.

Det som da måtte vært tilfelle er at negative tall skulle gi negativ output, men kvadratrot er ikke definert for negative tall; For dersom den var det ville vi ikke lenger kunne kalle det en funksjon. Det fordi en funksjon ikke kan sende to forskjellige elementer til ett og samme element (her ville da 4 blitt sendt til -2 eller 2. Hvilken skal man velge??). Dessuten blir alt penere når man har den positive varianten og derfor har man sagt at kvadratroten kun skal gi positive output.

Ellers kan man også se på ligningen chart?cht=tx&chl=x^2-a=0. En løsning på en slik ligning vil kalles kvadratroten av a. I tilfellet a=4 ser vi at både -2 og 2 er en løsning (de vil også være additive inverser). Men av grunnene skissert over blir alt mye penere om man kun velger positive tall. Derfor sier man at kvadratroten av 4 er 2, ikke at én kvadratrot av 4 er 2, selv om det kanskje er hakket mer "teknisk riktig". Poenget er at man også kunne gjort matematikk med chart?cht=tx&chl=\sqrt{4}=-2 så lenge man er konsekvent, men at det viser seg å være bedre med den andre varianten.

Endret av wingeer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Yo

 

y^2-7y+12=0

(y-3)(y-4)

y = 3 v y = 4

 

alt greit sålangt

 

"gitt eksponentiallikningen

 

2^2x -7*2^x + 12 = 0

 

Løs likningen ved å bruke resultatet fra forrige oppgave"

 

aner ikke hva de spør om :/

 

noen som kan hjelpe?

Viss du seier at 2^x = u, og set det inn i den nye likninga, ser du noko kjend då?
Lenke til kommentar

Det blir også feil, ja. Riktig: chart?cht=tx&chl=D_f = (\infty, 2), eller chart?cht=tx&chl=D_f = \left{x | x < 2 \right}. Du kan fort trikse litt på det du skriver for å gjøre det rett. F.eks. kan du si at definisjonsmengden er alle x mindre enn 2, notasjon: chart?cht=tx&chl=\forall x < 2, x \in D_f.

 

Artig at du er kritisk. :)

Kvadratrotfunksjonen vil aldri kunne gi deg et negativt tall; For 0 så får du 0, og siden kvadratroten er monotont stigende og chart?cht=tx&chl=\sqrt{1}=1 vil alle positive tall gi positiv output.

Det som da måtte vært tilfelle er at negative tall skulle gi negativ output, men kvadratrot er ikke definert for negative tall; For dersom den var det ville vi ikke lenger kunne kalle det en funksjon. Det fordi en funksjon ikke kan sende to forskjellige elementer til ett og samme element (her ville da 4 blitt sendt til -2 eller 2. Hvilken skal man velge??). Dessuten blir alt penere når man har den positive varianten og derfor har man sagt at kvadratroten kun skal gi positive output.

Ellers kan man også se på ligningen chart?cht=tx&chl=x^2-a=0. En løsning på en slik ligning vil kalles kvadratroten av a. I tilfellet a=4 ser vi at både -2 og 2 er en løsning (de vil også være additive inverser). Men av grunnene skissert over blir alt mye penere om man kun velger positive tall. Derfor sier man at kvadratroten av 4 er 2, ikke at én kvadratrot av 4 er 2, selv om det kanskje er hakket mer "teknisk riktig". Poenget er at man også kunne gjort matematikk med chart?cht=tx&chl=\sqrt{4}=-2 så lenge man er konsekvent, men at det viser seg å være bedre med den andre varianten.

 

Takker for svar, godt og utfyllende. :)

 

Er ikke så vant med disse notasjonene, da vi gjorde det en del enklere på videregående.

Men altså: dersom man skulle sagt at funksjonen er definert for en viss mengde, kan man skrive: chart?cht=tx&chl= D_f= x \in [3,\inft). Hvis man skulle brukt chart?cht=tx&chl=x\geq 3 måtte man heller skrevet noe slikt: Funksjonen er definert for chart?cht=tx&chl=x\geq 3. Er det fordi man bruker chart?cht=tx&chl= D_f at man ikke kan skrive større eller lik på samme måte, eller blir det generelt feil?

 

Edit: Et nytt spørsmål, her brukte jeg tegnet "element i", regner med at betydningen blir det samme? Bruker man x "element i" dersom man snakker om verdimengden også?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Poenget er at når du substituerer 2^x = u får du ei likning tilsvarande den i oppgåva før, so då veit du at u = 3 eller u = 4, med andre ord 2^x = 3 eller 2^x = 4.

 

okei rakk.

 

en anna oppgavejeg lurer på

 

2^2x - 3*2^x - 10 = 0

 

2^x = u

 

u^2- 3u - 10 = 0

u = 5 v u = -2

 

2^x=5 v 2^x=-2

 

xlg 2 =lg5 v xlg2=lg -2 (blir det lg -2 eller -lg 2 ? )

 

x= lg5/lg2 v x lg-2/lg2 ( i boka står det bare x = ln5/ln2 o.O )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...