Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Når jeg ganger ut blir det 1/2x + 5 = 2x +1/5 men så sorterer jeg 1/2x-2x = 1/5 - 5 Det blir jo ikke riktig.. svaret er 3/2 forresten.. men jeg skjønner ikke hvirdan jeg kommer fram til det

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}\cdot(x+\frac{5}{2}) = x+\frac{1}{2}

 

Når du gangar 1/2 med parantesen får du chart?cht=tx&chl=\frac{x}{2}+\frac{5}{4} = x+\frac{1}{2}

No kan du finne fellesnemnar.

 

Tenk deg at det står chart?cht=tx&chl=\frac{x}{1} og så skal du gange chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} med den. Du gangar det over streken med det over streken og det under streken med det under streken. Då får du chart?cht=tx&chl=\frac{x\cdot1}{1\cdot2} = \frac{x}{2}

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}\cdot(x+\frac{5}{2}) = x+\frac{1}{2}

 

Når du gangar 1/2 med parantesen får du chart?cht=tx&chl=\frac{x}{2}+\frac{5}{4} = x+\frac{1}{2}

No kan du finne fellesnemnar.

 

Tenk deg at det står chart?cht=tx&chl=\frac{x}{1} og så skal du gange chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} med den. Du gangar det over streken med det over streken og det under streken med det under streken. Då får du chart?cht=tx&chl=\frac{x\cdot1}{1\cdot2} = \frac{x}{2}

 

Tusen takk!! :-D :-D Fikk det til nå !!! :-)

 

Glemte å finne fellesnevner etter at jeg hadde ganget inn..

Lenke til kommentar

Hei godtfolk!

 

Sitter og hjelper noen førsteklassinger med trigonometri, og forbanner meg over at jeg ikke finner alle svarene.

 

sin(2x)+1=1/2, x € [0, 2pi] (svar i radianer)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette gir 4 løsninger. Jeg vet at når man tar sin⁻¹ (x) så får man et uttrykk som speiles om sinus-aksen. Men hvorfor er det to vinkler som skal speiles om sinux

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

Hei godtfolk!

 

Sitter og hjelper noen førsteklassinger med trigonometri, og forbanner meg over at jeg ikke finner alle svarene.

 

sin(2x)+1=1/2, x € [0, 2pi] (svar i radianer)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dette gir 4 løsninger. Jeg vet at når man tar sin⁻¹ (x) så får man et uttrykk som speiles om sinus-aksen. Men hvorfor er det to vinkler som skal speiles om sinux

 

chart?cht=tx&chl=\sin(2x) = -\frac{1}{2} \ \Leftrightarrow \ 2x = \left\{\begin{array}{l} \frac{7\pi}{6} + k \cdot 2\pi \\ \frac{11\pi}{6} + k \cdot 2 \pi \end{array}\right. \Leftrightarrow x = \left\{\begin{array}{l} \frac{7\pi}{12} + k \cdot \pi \\ \frac{11\pi}{12} + k \cdot \pi \end{array}\right.

 

Varierer du k her så får du totalt fire løsninger innafor første omløp.

Lenke til kommentar

Smartguy ;-) Men på fortegnslinja.. hva skal ganges med -3 for at det skal bli null?

Du bør prøve å tenke deg fram til sånt sjølv i staden for å spørje kvar gong det stoppar litt opp. Det er ganske elementert korleis du får ein konstant multiplisert med ein ukjent til å bli null. Du kan jo prøve med -1, 0 og 1, for å sjå kva som skjer.

Lenke til kommentar

Du bør prøve å tenke deg fram til sånt sjølv i staden for å spørje kvar gong det stoppar litt opp. Det er ganske elementert korleis du får ein konstant multiplisert med ein ukjent til å bli null. Du kan jo prøve med -1, 0 og 1, for å sjå kva som skjer.

 

Takk fant ut at det ble null!! Men greia er at et lite problem kan få meg sette meg fast i flere timer.. har ikke noen å snakke med som kan hjelpe meg litt ut! Det er ofte slik at hvis noen nevner et ord eller sier noe.. så går det opp for meg! Men jeg skal prøve å ikke spørre om alt mulig rart..

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\sin(2x) = -\frac{1}{2} \ \Leftrightarrow \ 2x = \left\{\begin{array}{l} \frac{7\pi}{6} + k \cdot 2\pi \\ \frac{11\pi}{6} + k \cdot 2 \pi \end{array}\right. \Leftrightarrow x = \left\{\begin{array}{l} \frac{7\pi}{12} + k \cdot \pi \\ \frac{11\pi}{12} + k \cdot \pi \end{array}\right.

 

Varierer du k her så får du totalt fire løsninger innafor første omløp.

 

Takk

 

Jeg tror måten jeg har gjort det på har fjernet den ene løsningen. Kan det stemme?

Jeg hadde nemlig chart?cht=tx&chl=\sin(2x) = -\frac{1}{2}

 

så tok jeg sin⁻¹ på begge sider, og satt igjen med:

 

2x=sin⁻¹ (-1/2)

 

Så delte jeg begge sider på 2:

 

x=(sin⁻¹(-1/2))/2

 

Og da får jeg en løsning, som jeg da kan speile om sinus-aksen. Hvorfor forsvinner den andre løsningen?

 

 

Edit: Hva er det igrunn du gjør for å komme fra ene til andre siden av den første ekvivalenspila?

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

Ja, du har fjernet to løsninger her. Det er riktig at 2), men det gir bare én av løsningene.

 

Det viktigste prinsippet å huske på er at hvis v løser chart?cht=tx&chl=\sin v = k så løser også chart?cht=tx&chl=\pi - v ligningen. Det er den speilingen du snakker om. Men så må vi også huske på at hvis v er en løsning, så er også chart?cht=tx&chl=v + k \cdot 2 \pi en løsning. Helt generelt får vi altså:

 

2) + k \cdot 2 \pi.

 

Tankegangen din hadde fungert hvis vi hadde hatt sin(x) her og ikke sin(2x). Da vill vi fått to løsninger, som er speilet om y-aksen som du sier. Men metoden din tar ikke hensyn til at å legge på et multippel av chart?cht=tx&chl=2 \pi også gi en ny løsning. Det hadde ikke hatt noe å si hvis vi bare hadde hatt sin(x), for da hadde et slik tillegg gitt en vinkel utenfor intervallet vi er innenfor, men det har noe å si når vi har sin(2x), for da får vi:

 

2) + k \cdot \pi, og da har det noe å si at vi kan legge til et multippel av chart?cht=tx&chl=\pi. Vi får fortsatt vinkler innenfor chart?cht=tx&chl=[0, 2\pi\rangle.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Eg kan rekne meg fram til det sjølv, men spør på generelt grunnlag.

 

Om sin(x) = 1/2 så får du 2 løysingar med [0,2Pi>

Om sin(2x) = 1/2 så får du 4 løysingar.

 

Vil du få 8 løysingar med sin(4x) og 1 løysing med sin(x/2)

 

Med same definisjonsområde, er det eit fast mønster der?

Lenke til kommentar

Eg kan rekne meg fram til det sjølv, men spør på generelt grunnlag.

 

Om sin(x) = 1/2 så får du 2 løysingar med [0,2Pi>

Om sin(2x) = 1/2 så får du 4 løysingar.

 

Vil du få 8 løysingar med sin(4x) og 1 løysing med sin(x/2)

 

Med same definisjonsområde, er det eit fast mønster der?

 

Mange år siden jeg holdt på med trigonometri-regning, men ja.

 

Enkel forklaring - Se for deg en sinuskurve med en hel periode.

 

Dra så en parallell til x-aksen, 1/2 poeng opp. Da vil sinus-kurven krysse denne linjen to plasser.

 

Dersom du dobler frekvensen (sin(2x)), vil sinus-kurven krysse denne linjen 4 plasser.

 

osv.

 

Dersom du senker frekvensen, vil kurven før eller siden ikke krysse parallellen.

 

Ved x/2 får du forresten også 2 løsninger (sinuskurven vil beskrive kun en halv periode, fra 0, opp til 1 og ned til 0 igjen).

 

Ved x/4 får bare 1 løsning (sinuskurven vil beskrive bare en kvart periode).

 

Ved x/8 får også 1 løsning (sinuskurven vil beskrive bare en åttendedels periode, og avslutte akkurat på linja).

 

Under det får du ingen løsning.

 

Kul tråd forresten :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Redigert: Lagt til spesifik forklaring for redusering av frekvensen.

Redigert: Korrigert feil ved x/8.

Endret av pergh
Lenke til kommentar

Noe jeg ikke har tenkt spesielt mye over, men:

Dersom man setter minustegn foran en brøk, så er det slik at minustegnet skal legges til hvert ledd, og ikke hver faktor, ikke sant? Dersom et ledd inneholder flere faktorer, skal minustegnet kun legges til én faktor? Eller tuller jeg helt nå?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

1334253.jpeg

 

Oppgave c:

 

Har allerede funnet ut at stasjonærpunktene er -2 og 2.

Integrerer funksjonsverdien, får at F(2) - F(-2) = 0, fordi begge er 10 (10 - 10 = 0), noe som uansett blir feil.

Er klar over at det står arealet av den deriverte til funksjonen, men hvordan hadde det blitt om jeg skulle regnet ut arealet til funksjonen?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...