ishock Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Ja, årets R2 eksamen som var på denne fredag. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Dei held ein kvart semestar. To i året, mao. Lenke til kommentar
alba_eagle Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 http://www.math.psu....s/141series.pdf Konvergerer rekken absolutt, så konvergerer og rekken. Men er det fritt fram for å velge hvilken metode man skal bruke? Altså divergenstesten, integraltesten osv til man kommer til et svar? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Hver test har ulike krav for når de kan benyttes.. Det ofte en test er mye lettere å bruke enn en annen, du må bare regne oppgaver til du spyr. Se på pdf`en det er en anbefalt fremgangsmåte.. Eksempelvis krever integraltesten at alle leddene er positive og at a_(n+1) <= a_n for alle a_n Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Sitter fast på en likning jeg ikke klarer å løse.. (i) 2x-3y+z=7 (ii)x+3y-5z=-1 (iii) -x+y-3z=-3 Kan noen hjelpe meg? Takk på forhånd.. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Du kan bruke denne: http://www.idomaths....auss_jordan.php Da blir svarene; X=2, Y=-1, Z=0. Du kan og lære deg stegene manuelt. Endret 2. desember 2012 av 5D6A15 Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Du kan bruke denne: http://www.idomaths....auss_jordan.php Da blir svarene; X=2, Y=-1, Z=0. Du kan og lære deg stegene manuelt. Skjønte ikke greia... men jeg må regne for hånd! :-/ Eksamen i det.. idiotisk at jeg ikke forstår det Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Skjønte ikke greia... men jeg må regne for hånd! :-/ Eksamen i det.. idiotisk at jeg ikke forstår det Start med den variabelen det er enklest å løse for. Løs III for x. Det gir deg et uttrykk for x. Som du kan sitte inn i likning I og II. Da har du to likninger med to ukjente, z og y. Se på de to likningene, hvilken variabel er enklest å løse for. Løser du for f.eks. y så bruker du den for å finne z. Det er veldig mange måter å gjøre dette på. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Start med den variabelen det er enklest å løse for. Løs III for x. Det gir deg et uttrykk for x. Som du kan sitte inn i likning I og II. Da har du to likninger med to ukjente, z og y. Se på de to likningene, hvilken variabel er enklest å løse for. Løser du for f.eks. y så bruker du den for å finne z. Det er veldig mange måter å gjøre dette på. Har prøvd å løse den på 3 forskjellige måte.. ingen av dem funka! Det er liksom et eller annet tall som ikke stemmer :-/ Lenke til kommentar
brøkstrek Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 noen som kan hjelpe meg med b) ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Hvor mye vann strømmer totalt sett inn per minutt (når vi tar hensyn til at Helene auser ut 70L pr minutt)? Hvor mange minutt tar det da før det har strømt inn 1000L? Når du har funnet ut av det så vet du hvor lang tid de har på seg til å ro i land. Du kjenner også strekningen. Da har du det du trenger for å finne hastigheten som trengs. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Har prøvd å løse den på 3 forskjellige måte.. ingen av dem funka! Det er liksom et eller annet tall som ikke stemmer :-/ Det kan godt vere du berre har ein eller annan liten reknefeil eller forteiknsfeil, so du kan jo prøve ein gong til, men passe nøye på at du gjer rett i kvart steg. innsetjingsmetoden som 5D6A15 nemnte -- lage eit uttrykk for x frå likning (ii) og setje dette inn for x i dei to andre likningane -- gjev ganske raskt rett løysing. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 (endret) Kan man ta i bruk L'Hopitals regel når man tester om en rekke konvergerer? Jeg mener ikke på selve an, men etter at man har tatt en test og ender opp med noe som oppfyller kravene for bruk av L'Hopitals regel. EDIT: Skriveleif. Endret 3. desember 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Pål08 Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Ja, årets R2 eksamen som var på denne fredag. http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=33942 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Kan man ta i bruk l'Hopitals regel når man tester om en rekke konvergens? Jeg mener ikke på selve an, men etter at man har tatt en test og ender opp med noe som oppfyller kravene for bruk av l'Hopitals regel. Ja. Har du en grense hvor kravene for L'Hopital er oppfylt så kan du bruke L'Hopital. Det har jo ingenting å si hvor den grensen kommer fra. (Det kunne riktignok hatt noe å si at vi bare ser på hele n og så videre, men tenker vi oss litt om så kan ikke en uendelig grense eksistere, mens grensen med bare hele tall ikke eksisterer. Definisjonen av at er at for en hver eksisterer en slik at . Tar vi da n til å være det nærmeste heltallet større enn x så har vi at .) 2 Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Kan noen hjelpe meg med denne? 1/2 (x+5/2) = x + 1/2 Finne fellesnevner som er to ikke sant? Ganger bare x med 2 fordi det er den eneste som ikke har fellesnevner.. men når jeg putter x'ene til venste og greier.. så blir det feil.. help! Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 (endret) Phu! LF som brukte en annen metode da. Mange takk, Jaffe! Kan noen hjelpe meg med denne? 1/2 (x+5/2) = x + 1/2 Finne fellesnevner som er to ikke sant? Ganger bare x med 2 fordi det er den eneste som ikke har fellesnevner.. men når jeg putter x'ene til venste og greier.. så blir det feil.. help! Du har 1/2 utenfor en parentes der som du bør gange ut. Endret 3. desember 2012 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Phu! LF som brukte en annen metode da. Mange takk, Jaffe! Du har 1/2 utenfor en parentes der som du bør gange ut. Når jeg ganger ut blir det 1/2x + 5 = 2x +1/5 men så sorterer jeg 1/2x-2x = 1/5 - 5 Det blir jo ikke riktig.. svaret er 3/2 forresten.. men jeg skjønner ikke hvirdan jeg kommer fram til det Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Når jeg ganger ut blir det 1/2x + 5 = 2x +1/5 men så sorterer jeg 1/2x-2x = 1/5 - 5 Det blir jo ikke riktig.. svaret er 3/2 forresten.. men jeg skjønner ikke hvirdan jeg kommer fram til det Når man multipliserer brøk multipliserer man tellere og nevnere hver for seg. For eksempel er: Husk at det står utenfor parentesen, ikke bare 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå