Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke greia... men jeg må regne for hånd! :-/ Eksamen i det.. idiotisk at jeg ikke forstår det

Start med den variabelen det er enklest å løse for. Løs III for x. Det gir deg et uttrykk for x. Som du kan sitte inn i likning I og II. Da har du to likninger med to ukjente, z og y. Se på de to likningene, hvilken variabel er enklest å løse for. Løser du for f.eks. y så bruker du den for å finne z. Det er veldig mange måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Start med den variabelen det er enklest å løse for. Løs III for x. Det gir deg et uttrykk for x. Som du kan sitte inn i likning I og II. Da har du to likninger med to ukjente, z og y. Se på de to likningene, hvilken variabel er enklest å løse for. Løser du for f.eks. y så bruker du den for å finne z. Det er veldig mange måter å gjøre dette på.

Har prøvd å løse den på 3 forskjellige måte.. ingen av dem funka! Det er liksom et eller annet tall som ikke stemmer :-/

Lenke til kommentar

Hvor mye vann strømmer totalt sett inn per minutt (når vi tar hensyn til at Helene auser ut 70L pr minutt)? Hvor mange minutt tar det da før det har strømt inn 1000L? Når du har funnet ut av det så vet du hvor lang tid de har på seg til å ro i land. Du kjenner også strekningen. Da har du det du trenger for å finne hastigheten som trengs. :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å løse den på 3 forskjellige måte.. ingen av dem funka! Det er liksom et eller annet tall som ikke stemmer :-/

Det kan godt vere du berre har ein eller annan liten reknefeil eller forteiknsfeil, so du kan jo prøve ein gong til, men passe nøye på at du gjer rett i kvart steg.

innsetjingsmetoden som 5D6A15 nemnte -- lage eit uttrykk for x frå likning (ii) og setje dette inn for x i dei to andre likningane -- gjev ganske raskt rett løysing.

Lenke til kommentar

Kan man ta i bruk L'Hopitals regel når man tester om en rekke konvergerer? Jeg mener ikke på selve an, men etter at man har tatt en test og ender opp med noe som oppfyller kravene for bruk av L'Hopitals regel.

EDIT: Skriveleif.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Kan man ta i bruk l'Hopitals regel når man tester om en rekke konvergens? Jeg mener ikke på selve an, men etter at man har tatt en test og ender opp med noe som oppfyller kravene for bruk av l'Hopitals regel.

Ja. Har du en grense hvor kravene for L'Hopital er oppfylt så kan du bruke L'Hopital. Det har jo ingenting å si hvor den grensen kommer fra.

(Det kunne riktignok hatt noe å si at vi bare ser på hele n og så videre, men tenker vi oss litt om så kan ikke en uendelig grense eksistere, mens grensen med bare hele tall ikke eksisterer. Definisjonen av at chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to \infty} f(x) = L er at for en hver chart?cht=tx&chl=\epsilon > 0 eksisterer en chart?cht=tx&chl=R > 0 slik at chart?cht=tx&chl=x > R \ \Rightarrow \ |x-L| < \epsilon. Tar vi da n til å være det nærmeste heltallet større enn x så har vi at chart?cht=tx&chl=n > x > R \ \Rightarrow \ |f(n) - L| < \epsilon.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne?

1/2 (x+5/2) = x + 1/2

Finne fellesnevner som er to ikke sant?

Ganger bare x med 2 fordi det er den eneste som ikke har fellesnevner.. men når jeg putter x'ene til venste og greier.. så blir det feil.. help!

Lenke til kommentar

Phu! LF som brukte en annen metode da. Mange takk, Jaffe! :)

Kan noen hjelpe meg med denne?

1/2 (x+5/2) = x + 1/2

Finne fellesnevner som er to ikke sant?

Ganger bare x med 2 fordi det er den eneste som ikke har fellesnevner.. men når jeg putter x'ene til venste og greier.. så blir det feil.. help!

Du har 1/2 utenfor en parentes der som du bør gange ut.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Phu! LF som brukte en annen metode da. Mange takk, Jaffe! :)

Du har 1/2 utenfor en parentes der som du bør gange ut.

Når jeg ganger ut blir det 1/2x + 5 = 2x +1/5 men så sorterer jeg 1/2x-2x = 1/5 - 5 Det blir jo ikke riktig.. svaret er 3/2 forresten.. men jeg skjønner ikke hvirdan jeg kommer fram til det

Lenke til kommentar

Når jeg ganger ut blir det 1/2x + 5 = 2x +1/5 men så sorterer jeg 1/2x-2x = 1/5 - 5 Det blir jo ikke riktig.. svaret er 3/2 forresten.. men jeg skjønner ikke hvirdan jeg kommer fram til det

Når man multipliserer brøk multipliserer man tellere og nevnere hver for seg. For eksempel er: chart?cht=tx&chl=\frac{7}{3}\cdot \frac{5}{3} = \frac{35}{9}

Husk at det står chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} utenfor parentesen, ikke bare 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...