Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Jeg får sikkert det som står først der.. Men jeg klarer ikke gange det ut, så jeg ser det ikke.

Kan du vise?

Ok. I fasiten står det

2x*e^2x (1+x)

som betyr at du må gange 2x*e^2x med 1 og x for å gange ut uttrykket.

2x*e^2x * 1 = 2x*e^2x

2x*e^2x * x = 2(x^2)*e^2x

slik at du får 2x*e^2x + 2(x^2)*e^2x, som er akkurat det samme uttrykket du har kommet frem til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser til en eksamen i konstruksjonsanalyse.. Støtte på noe jeg ikke var helt trygg med, ligningssett!

Kan noen vise meg gangen i dette? Hvordan blir ligning (1) og (2) til svaret??

(1): (8EI/L) * D2 + (2EI/L) * D3 = (2FL/9)

(2): (2EI/L) * D2 + (8EI/L) * D3 = -(2FL/9)

Løsning: D2=((FL)^2)/(27EI) og D3=-((FL)^2)/(27EI)

Plagsomt å bli hindret av noe så elementært!!

Lenke til kommentar

(n+1) er et ledd i både første og andre del av teller. De trekker bare dette leddet utenfor.

Her med farger for å følge hvor de blir av:

n(n+1) + (n+1)(n+2) = (n+1) * (n + (n+2))

Ah tusen takk! Det var som jeg mistenkte ikke så veldig vanskelig, men jeg klarte ikke å se det uansett hvor lenge jeg prøvde. Nice med fargekoding :wee:

Lenke til kommentar

Kva skjer viss du tar absoluttverdien av eit tal som har nemning? Er absoluttverdien av 7 cm det same som 7? Forsvinn nemninga?

Ja, absoluttverdien er bare størrelsen på den oppgitte verdien.

For eksempel i vektorregning, som har både en størrelse og en retning, så betyr absoluttverdien at vi KUN er ute etter størrelsen (lengda).

Lenke til kommentar

Har punktene A(1,0) B(5,1) og C(3,4), som er hjørnene i en trekant.

Vektor AB=[4,1]. Skal deretter forklare en parameterframstilling som er gitt i oppgaven. Orker ikke skrive alt her, ettersom jeg skriver på mobil.

Kan dere, ut i fra den informasjonen jeg har gitt, se at retningsvektoren er [-1,4]?

Jeg skjønner ikke hvorfor retningsvektoren blir dette?

Det gjelder oppgave 2b,R1-eksamen V08.

Lenke til kommentar

Har punktene A(1,0) B(5,1) og C(3,4), som er hjørnene i en trekant.

Vektor AB=[4,1]. Skal deretter forklare en parameterframstilling som er gitt i oppgaven. Orker ikke skrive alt her, ettersom jeg skriver på mobil.

Kan dere, ut i fra den informasjonen jeg har gitt, se at retningsvektoren er [-1,4]?

Jeg skjønner ikke hvorfor retningsvektoren blir dette?

Det gjelder oppgave 2b,R1-eksamen V08.

Les oppgaven en gang til. Du skal finne parameterfremstilling for linja som går fra AB til C. Det vil da være ei linje som er vinkelrett med vektoren AB. Og denne retningsvektoren blir riktignok [-1, 4]. Her er et løsningsforslag i videoform: http://udl.no/matematikk/eksamen-r1-v08/2b-parameterfremstilling-ei-rett-linje-25

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...