Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første avsnitt: Tenk på induksjon som en stige. Du ønsker å nå toppen av stigen (Sjeldent er det en konkret topp, men for å nå toppen må du klatre i stigen). Hvis du vet at du kan nå det første trinnet i stigen har du kommet deg litt på vei (n=1). Du kan herfra velge å vise at du kan komme deg til neste trinn (n=2), og så neste trinn der igjen (n=3), osv. Som du skjønner er dette svært lite hensiktsmessig ettersom du vil begynne å bli ganske lei når du har kommet til det 453 trinnet, eller det 47278 trinnet. Det stopper heller ikke, så dette er håpløst og meningsløst. Dersom vi derimot viser at HVIS du er på et trinn, så klarer du å komme deg til neste (n=k => n=k+1) har vi vist at du kan komme deg til hvilket trinn du vil. Dette siden vi allerede vet at vi kan nå det første trinnet. Virker dette logisk?

 

Andre: Da ville jeg forsøkt og hørt med noen som underviser i faget. Ring en VGS i området, f.eks.

 

Aha okey, takk for forklaring. Har du et litt lettere eksempel enn det han i videoen brukte? Bare for å illustrere hva man i utgangspunktet har på hver side av =-tegnet og hvor man setter inn k+1. Selve utregningen er jo grei :)

Lenke til kommentar

Aha okey, takk for forklaring. Har du et litt lettere eksempel enn det han i videoen brukte? Bare for å illustrere hva man i utgangspunktet har på hver side av =-tegnet og hvor man setter inn k+1. Selve utregningen er jo grei :)

Si at du ønsker å bevise følgende:

chart?cht=tx&chl=1+2+ \cdots + n = \frac{n(n+1)}{2}.

Vi må se at det stemmer for n=1 (jamfør det første steget). For n=1 har vi:

chart?cht=tx&chl=1=\frac{1(1+1)}{2} = 1, så det stemmer. Vi går nå til et vilkårlig trinn k og antar at vi kan nå dette for å vise at vi kan nå neste. Med andre ord antar vi at:

chart?cht=tx&chl=1+2+\cdots+k = \frac{k(k+1)}{2} (1) stemmer. Dette kan virke litt rart, siden det ser ut som om vi antar det vi skal vise, men ved å se på logikken bak det hele vil det gi mening.

Vi ønsker å bruke (1) til å komme frem til:

chart?cht=tx&chl=1+2+\cdots+k+(k+1) = \frac{(k+1)((k+1)+1)}{2} = \frac{(k+1)((k+2)}{2}. Det mest nærliggende vil være å legge til k+1 på begge sider av (1), så vi prøver dette:

chart?cht=tx&chl=1+2+\cdots+k+(k+1) = \frac{k(k+1)}{2} + (k+1). Vi ser at nå stemmer venstresiden, så vi trenger kun å jobbe med høyresiden. Ved å samle fellesnevner og faktorisere får vi:

chart?cht=tx&chl=\frac{k(k+1)}{2} + (k+1) = \frac{k(k+1)}{2} + \frac{2(k+1)}{2} = \frac{k(k+1) + 2(k+1)}{2} = \frac{(k+1)(k+2)}{2}. Som var det vi skulle frem til. Vi har dermed vist at HVIS n=k stemmer, så stemmer n=k+1 også. Dette, sammen med at n=1 stemmer gjør at vi kan si at uttrykket holder for alle heltall.

Gjorde dette noe omstendig for å unngå forvirring, men dersom du fortsatt har noen spørsmål er det bare å komme med dem.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner logikken med å sette inn (k+1) istedenfor N i hele utrykket. Men hvorfor begynne vi med 1+2+...+k+(k+1) på venstre siden? - Jeg ville trodd at det bare skulle være 1+2...+(k+1) siden vi bare bytter ut N med (k+1).

 

Det er bare et spørsmål om hvor mange elementer du skriver ned. Det er vanlig å skrive + k + (k+1) for å tydeliggjøre at du legger til (k+1) på begge sider, men k er jo med hvis du skriver 1+2...+(k+1) også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm..

 

Dette er hva jeg har gjort, men jeg fikk allikevel feil:

 

chart?cht=tx&chl=(3x-1)+9x(3x-1)^2

 

Hva har jeg gjort feil?

 

Svaret skal bli:

 

chart?cht=tx&chl=(12x-1)*(3x-1)^2

 

Ser da nesten riktig ut dette flott jobb.(Se Torbjørns kommentar) Legg merke til at for å få svaret kan du trekke ut en felles faktor (3x-1)^2.

For å se dette litt enklere kan du for eksempel si at a = (3x-1) da har du

 

chart?cht=tx&chl=a^3 \, + \, 9x \cdot a^2

 

som kanskje er litt enklere å faktorisere =)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...