Mladic Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Hvordan deriverer man dette stykket? Jeg har prøvd å dele opp (x+2) og ved å bruke kjernereglen, men svaret mitt blir ikke likt som fasiten. Endret 26. november 2012 av Eksboks Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Du kan ikke bruke kjerneregelen her. Enten kan du bruke produktregelen med og , eller enklere, skrive . Tar du det herfra? Endret 26. november 2012 av barkebrød Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Endret 27. november 2012 av -sebastian- Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Du kan ikke bruke kjerneregelen her. Enten kan du bruke produktregelen med og , eller enklere, skrive . Tar du det herfra? Jeg skjønte ikke hva du gjorde. Men kan man ikke bruke kjerneregelen på ? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg skjønte ikke hva du gjorde. Men kan man ikke bruke kjerneregelen på ? Nei, ikke når det bare er x som står under rottegnet. Da må du uansett vite hva den deriverte av er for å komme videre, så du går på en endeløs smell der Se heller på som og bruk vanlig potensregel Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg har kommet til Hva skal jeg gjøre nå? hmm, må rette noe i morgen. Svaret ditt er feil :/ Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Jeg har kommet til Hva skal jeg gjøre nå? Det der ER svaret. Hvis fasiten har skrevet det på en annen måte, så har de sikkert bare faktorisert det mer, eller brutt opp i flere ledd, eller whatever. Det du har er et fullverdig svar. hmm, må rette noe i morgen. Og svaret til Sebastian er også riktig, bare skrevet på en annen måte. Dette er viktig! Det samme uttrykket kan skrives på mange forskjellige måter. Det trenger ikke være feil bare fordi det ser annerledes ut. Endret 26. november 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Okei, daså. Jeg har aldri visst at en derivasjon kan skrives på flere måter. I fasiten står det: Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Okei, daså. Jeg har aldri visst at en derivasjon kan skrives på flere måter. I fasiten står det: Det har ikke bare med derivasjon å gjøre. Alle uttrykk kan skrives på uendelig mange måter. Eksempel: osv osv. Men det ser ut som fasitfeil i boka. Du har fått riktig svar på egen hånd. Eventuelt kan det skrives som , men som sagt; kjært barn har mange navn Endret 27. november 2012 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Vel. Det kan skrives på flere måter akkurat som man kan skrive 2 som 2, , , , osv. 2 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Vel. Det kan skrives på flere måter akkurat som man kan skrive 2 som 2, , , , osv. +1 for overkill 3 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Vel. Det kan skrives på flere måter akkurat som man kan skrive 2 som 2, , , , osv. Du glemte 1.999... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Noen som har årets 1P eksamen liggende, Janhaa? den har jeg ikke, trudde ikke du var interessert i 1P-kan sikkert skaffe'n Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) den har jeg ikke, trudde ikke du var interessert i 1P-kan sikkert skaffe'n Er ikke sjølv interessert i den, men har noen venner som er. De har vært hjelpelærere for noen elever som har hatt den, og litt spent på hvilke oppgaver de fikk. Om du ikke klarer å skaffe er det ikke noe stress, og om du klarer det hadde det vært kos. Skal flytte i dag så litt opptatt.. =) Endret 27. november 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Har eksamen i s1 og s2 snart og driver i den forbindelse og pugger dette arket med ting som skal være kjent til del 1 av eksamen. Der står det som et punkt "Gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis". Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt begrepet induksjonsbevis, og det står ikke i stikkordslista bak i boka. Hva er dette? Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Har eksamen i s1 og s2 snart og driver i den forbindelse og pugger dette arket med ting som skal være kjent til del 1 av eksamen. Der står det som et punkt "Gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis". Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt begrepet induksjonsbevis, og det står ikke i stikkordslista bak i boka. Hva er dette? Anbefaler deg å ta en titt på denne: Denne brukte jeg da jeg skulle lære meg dette forrige semester. Jeg har forøvrig et spørsmål ang implisitt derivasjon: Når man får beskjed om å finne y' til en likning som ikke er satt lik noe annet, skal man da sette denne lik null? Endret 27. november 2012 av Misoxeny Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg synes det virker litt rart. Etter en kjapp kikk over kapitlene i Sinus-bøkene kan jeg ikke finne induksjonsbevis jeg heller. Spør faglærer. Lenke til kommentar
aagmed Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Anbefaler deg å ta en titt på denne: http://www.youtube.com/watch?v=IFqna5F0kW8 Denne brukte jeg da jeg skulle lære meg dette forrige semester. Takk for videon. Jeg forstår utregningen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han setter inn k +1 i det han kaller induction-step. Skjønner heller ikke hvorfor han gjør det på begge sider. Jeg synes det virker litt rart. Etter en kjapp kikk over kapitlene i Sinus-bøkene kan jeg ikke finne induksjonsbevis jeg heller. Spør faglærer. Nei nettopp! - Jeg har lest selv så har ingen lærer Endret 27. november 2012 av aagmed Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Har eksamen i s1 og s2 snart og driver i den forbindelse og pugger dette arket med ting som skal være kjent til del 1 av eksamen. Der står det som et punkt "Gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis". Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt begrepet induksjonsbevis, og det står ikke i stikkordslista bak i boka. Hva er dette? jeg har noen fasiter i S1 og S2 eksamener - men det finnes vel nok "der ute"... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Takk for videon. Jeg forstår utregningen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han setter inn k +1 i det han kaller induction-step. Skjønner heller ikke hvorfor han gjør det på begge sider. Nei nettopp! - Jeg har lest selv så har ingen lærer Første avsnitt: Tenk på induksjon som en stige. Du ønsker å nå toppen av stigen (Sjeldent er det en konkret topp, men for å nå toppen må du klatre i stigen). Hvis du vet at du kan nå det første trinnet i stigen har du kommet deg litt på vei (n=1). Du kan herfra velge å vise at du kan komme deg til neste trinn (n=2), og så neste trinn der igjen (n=3), osv. Som du skjønner er dette svært lite hensiktsmessig ettersom du vil begynne å bli ganske lei når du har kommet til det 453 trinnet, eller det 47278 trinnet. Det stopper heller ikke, så dette er håpløst og meningsløst. Dersom vi derimot viser at HVIS du er på et trinn, så klarer du å komme deg til neste (n=k => n=k+1) har vi vist at du kan komme deg til hvilket trinn du vil. Dette siden vi allerede vet at vi kan nå det første trinnet. Virker dette logisk? Andre: Da ville jeg forsøkt og hørt med noen som underviser i faget. Ring en VGS i området, f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå