Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønte ikke hva du gjorde.

Men kan man ikke bruke kjerneregelen på chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}?

 

Nei, ikke når det bare er x som står under rottegnet. Da må du uansett vite hva den deriverte av chart?cht=tx&chl=\sqrt x er for å komme videre, så du går på en endeløs smell der :)

 

Se heller på chart?cht=tx&chl=\sqrt x som chart?cht=tx&chl=x^{\frac12} og bruk vanlig potensregel ;)

Lenke til kommentar

Jeg har kommet til chart?cht=tx&chl=\frac{3x+2}{2\sqrt{x}}

 

Hva skal jeg gjøre nå?

 

Det der ER svaret. Hvis fasiten har skrevet det på en annen måte, så har de sikkert bare faktorisert det mer, eller brutt opp i flere ledd, eller whatever. Det du har er et fullverdig svar.

 

p><p>

hmm, må rette noe i morgen.

 

Og svaret til Sebastian er også riktig, bare skrevet på en annen måte. Dette er viktig! Det samme uttrykket kan skrives på mange forskjellige måter. Det trenger ikke være feil bare fordi det ser annerledes ut.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Okei, daså. Jeg har aldri visst at en derivasjon kan skrives på flere måter.

 

I fasiten står det: chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}\sqrt{x}

 

Det har ikke bare med derivasjon å gjøre. Alle uttrykk kan skrives på uendelig mange måter.

 

Eksempel:

 

chart?cht=tx&chl=x = \frac{2x}2 = \frac{2x^2}{2x} = \frac{2x^2y}{2xy} osv osv.

 

Men det ser ut som fasitfeil i boka. Du har fått riktig svar på egen hånd. :)

 

Eventuelt kan det skrives som chart?cht=tx&chl=\frac32\sqrt x + \frac1{\sqrt x}, men som sagt; kjært barn har mange navn ;)

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

den har jeg ikke, trudde ikke du var interessert i 1P-kan sikkert skaffe'n

 

Er ikke sjølv interessert i den, men har noen venner som er. De har vært hjelpelærere for noen elever som har hatt den, og litt spent på hvilke oppgaver de fikk. Om du ikke klarer å skaffe er det ikke noe stress, og om du klarer det hadde det vært kos. Skal flytte i dag så litt opptatt.. =)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Har eksamen i s1 og s2 snart og driver i den forbindelse og pugger dette arket med ting som skal være kjent til del 1 av eksamen. Der står det som et punkt "Gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis". Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt begrepet induksjonsbevis, og det står ikke i stikkordslista bak i boka. Hva er dette?

Lenke til kommentar

Har eksamen i s1 og s2 snart og driver i den forbindelse og pugger dette arket med ting som skal være kjent til del 1 av eksamen. Der står det som et punkt "Gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis". Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt begrepet induksjonsbevis, og det står ikke i stikkordslista bak i boka. Hva er dette?

 

Anbefaler deg å ta en titt på denne:

Denne brukte jeg da jeg skulle lære meg dette forrige semester.

 

 

 

 

Jeg har forøvrig et spørsmål ang implisitt derivasjon: Når man får beskjed om å finne y' til en likning som ikke er satt lik noe annet, skal man da sette denne lik null?

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en titt på denne: http://www.youtube.com/watch?v=IFqna5F0kW8

Denne brukte jeg da jeg skulle lære meg dette forrige semester.

 

 

 

 

 

Takk for videon. Jeg forstår utregningen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han setter inn k +1 i det han kaller induction-step. Skjønner heller ikke hvorfor han gjør det på begge sider.

Jeg synes det virker litt rart. Etter en kjapp kikk over kapitlene i Sinus-bøkene kan jeg ikke finne induksjonsbevis jeg heller. Spør faglærer.

 

Nei nettopp! - Jeg har lest selv så har ingen lærer :)

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Har eksamen i s1 og s2 snart og driver i den forbindelse og pugger dette arket med ting som skal være kjent til del 1 av eksamen. Der står det som et punkt "Gjennomføre og gjøre rede for induksjonsbevis". Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt begrepet induksjonsbevis, og det står ikke i stikkordslista bak i boka. Hva er dette?

jeg har noen fasiter i S1 og S2 eksamener - men det finnes vel nok "der ute"...

Lenke til kommentar

Takk for videon. Jeg forstår utregningen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor han setter inn k +1 i det han kaller induction-step. Skjønner heller ikke hvorfor han gjør det på begge sider.

 

 

Nei nettopp! - Jeg har lest selv så har ingen lærer :)

Første avsnitt: Tenk på induksjon som en stige. Du ønsker å nå toppen av stigen (Sjeldent er det en konkret topp, men for å nå toppen må du klatre i stigen). Hvis du vet at du kan nå det første trinnet i stigen har du kommet deg litt på vei (n=1). Du kan herfra velge å vise at du kan komme deg til neste trinn (n=2), og så neste trinn der igjen (n=3), osv. Som du skjønner er dette svært lite hensiktsmessig ettersom du vil begynne å bli ganske lei når du har kommet til det 453 trinnet, eller det 47278 trinnet. Det stopper heller ikke, så dette er håpløst og meningsløst. Dersom vi derimot viser at HVIS du er på et trinn, så klarer du å komme deg til neste (n=k => n=k+1) har vi vist at du kan komme deg til hvilket trinn du vil. Dette siden vi allerede vet at vi kan nå det første trinnet. Virker dette logisk?

 

Andre: Da ville jeg forsøkt og hørt med noen som underviser i faget. Ring en VGS i området, f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...