wingeer Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Trenger derivasjons hjelp. Setter stor pris om noen kan vise meg skritt for skritt hvordan man deriverer disse. Har problemer med å derivere oppgaver som er relatert til del 2 i R2 eksamer (disse fra våren 2011). 1. Produktsetning + kjerneregel. 2. Leddvis derivasjon + kjerneregel. Bare å holde tunga rett i munn så går det fint. Du blir ikke bedre av at noen gjør oppgavene for deg. Det blir litt mot sin hensikt. Lenke til kommentar
Persona Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 1. Produktsetning + kjerneregel. 2. Leddvis derivasjon + kjerneregel. Bare å holde tunga rett i munn så går det fint. Du blir ikke bedre av at noen gjør oppgavene for deg. Det blir litt mot sin hensikt. Sant, men hadde vært fint å vite om jeg kom til riktig svar eller ikke. Lenke til kommentar
frilufta Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Ser at eksamenssettet i 1T som ble gitt i dag er lagt ut her på siden. Er det noen her inne som har løst oppg. 6 b) og c) på del 2? Selv brukte jeg cosinussetningen og fikk noen merkelige uttrykk, mistenker at det jeg gjorde er feil. Lenke til kommentar
Pål08 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Ser at eksamenssettet i 1T som ble gitt i dag er lagt ut her på siden. Er det noen her inne som har løst oppg. 6 b) og c) på del 2? Selv brukte jeg cosinussetningen og fikk noen merkelige uttrykk, mistenker at det jeg gjorde er feil. På 6 b) fikk jeg noka rundt 2,69. Mens 6c) fikk jeg 81,5 grader. Brukte cosinussetningen på b jeg og. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Sant, men hadde vært fint å vite om jeg kom til riktig svar eller ikke. a) Skriv inn hva du har fått som svar. b) Wolframalpha Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Prøvde litt på den første funksjonen. Ser ikke helt hvor kjerneregelen skal inn. Er dette riktig så langt? Endret 26. november 2012 av -sebastian- Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Prøvde litt på den første funksjonen. Ser ikke helt hvor kjerneregelen skal inn. Er dette riktig så langt? e^(-1/3) er en konstant akkurat som 2. Trenger ikke bruke kvotientregel i det hele tatt på det uttrykket. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Men er det feil? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Ja. Fordi du opphøyer nevneren i andre som du skal gjøre når du bruker kvotientregelen. Forøvrig er jeg heller ikke sikker på hvorfor du har skrevet 1/e^(2/3) istedet for e^(2/3) under brøkstreken. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (e^-(1/3))^2 = 1/e^(2/3) ? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (e^-(1/3))^2 = 1/e^(2/3) ? Det er riktig. Men det står ikke e^-(1/3) etter du har flyttet det under brøkstreken. Det står e^(1/3) Lenke til kommentar
Persona Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 a) Skriv inn hva du har fått som svar. b) Wolframalpha Går greit, fant det ut! Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Ser at eksamenssettet i 1T som ble gitt i dag er lagt ut her på siden. Er det noen her inne som har løst oppg. 6 b) og c) på del 2? Selv brukte jeg cosinussetningen og fikk noen merkelige uttrykk, mistenker at det jeg gjorde er feil. Føler del 1 gikk ganske så bra, men det var noen oppgaver som ga meg hodebry på del 2. Blant annet b og c på oppgave 6. Tror ellers det gikk ganske greit på del 2. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Føler del 1 gikk ganske så bra, men det var noen oppgaver som ga meg hodebry på del 2. Blant annet b og c på oppgave 6. Tror ellers det gikk ganske greit på del 2. nå har jeg ikke lest innlegga her vdr 1T-eksamen H2012, men på 6b), c) må du bruke cosinussetninga og sinus-set. På 6 b) fikk jeg noka rundt 2,69. Mens 6c) fikk jeg 81,5 grader. Brukte cosinussetningen på b jeg og. trur d stemmer...fikk d samme... Lenke til kommentar
Saune Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den) Lenke til kommentar
Pål08 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den) I a) fant jeg uttrykk for høyden: h=30-4x Også videre. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den) Kan noen forklare meg hvordan oppgave 7b) skulle gjøres? Det var bare denne jeg ikke fikk til. Kan jeg klare 6'er selv med denne feil? (mister vel 2 poeng på den) fra a) O=h+4x=30, h = 30-4x i b) O(x) = 4*x*h + x^2 = 4x*(30-4x) + x^2 = -15x^2 + 120x Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Noen som har årets 1P eksamen liggende, Janhaa? Lenke til kommentar
kebabkonge Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Vil anbefale alle å se på metoder, og ikke oppgaver i matematikk. Fram til VGS jobbet jeg nesten utelukkende med oppgaver, så begynte jeg med å jobbe inn metoder for oppgaveløsing og gjenkjenning av oppgaver. Resultatet var at jeg gikk opp fra 3 til 5- i matte. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Men hvordan jobber man med metoder uten å gjøre oppgaver? Jeg kan virkelig ikke se at det er noen annen måte å lære seg metodene enn ved å drille ved å gjøre mange oppgaver.. Jeg har prøvd å "lese" matte og det funket overhodet ikke for meg, det som virket var å regne meg gjennom eksemplene og så oppgaver på egen hånd. Min erfaring fra da jeg var hjelpelærer i matematikk på videregående-nivå og litt over var også det at det som virket var å regne oppgaver selv, ikke å lese metodene. Endret 26. november 2012 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå