Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Graph each function, not by plotting points, butby starting with the graph of one of the standardfunctions presented in figures 1.13-1.15, and applying an appropriate transformation.

 

y=-sqr(2x+1).

 

Figuren jeg tar fra har formellen y= sqr(x)

 

Grafen skal altså tegnes uten at jeg lager den ved å sette inn punkt, hvordan er det meningen at jeg skal få til å lage en graf med noen lunde nøyaktige verdier når jeg må regne med rot? Fasit viser graf med fastsatte verdier på begge aksene (1,2,3,4,5...)

 

Jeg har også noe jeg lurer på generelt når det gjelder kalkulus. Er det meningen å gjøre alle de 60-90 oppgavene til hvert delkapittel? Skal man selv velge ut noen oppgaver til hvert tema?

 

Og når det står "graph the functions(...)" også kommer det 20 oppgaver med funksjoner man skal lage graf av,

er det da meningen å tegne alle grafene(som tar en evighet), eller å bruke et verktøy som viser hvordan grafene ser ut?

Lenke til kommentar

trenger litt hjelp med derivasjon.. de er fra Eksamen 2011, men fant ingen fasti/løsningsforslag på dem..jeg prøvde den første og fikk (-500+16x)/(x^2)

 

[url=

 

kan noen hjelpe med a) ?? ja kansjke det er lett når svaret står der, men jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil..

 

tfuyW.png

 

jeg får altså (500/x)+8x2 = 500 * x-1 + 8x2 og derivering av den gir -500 * x-2 + 16x skjønner ikke hvordan den blir 16x3 ??

Endret av Cheaty
Lenke til kommentar

kan noen hjelpe med a) ?? ja kansjke det er lett når svaret står der, men jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil..

 

[url=

 

jeg får altså (500/x)+8x2 = 500 * x-1 + 8x2 og derivering av den gir -500 * x-2 + 16x skjønner ikke hvordan den blir 16x3 ??

 

chart?cht=tx&chl=O^,(x) = -\frac{500}{x^2} + 16x

 

Dette er det samme som fasitsvaret, bare uten å ta bryderiet med å skrive det som én brøk.

 

Skal vi ha det som EN brøk, må vi ha chart?cht=tx&chl=x^2 som nevner under 16x. Da må vi gange med chart?cht=tx&chl=x^2 over og under brøkstreken og får chart?cht=tx&chl=\frac{16x^3}{x^2}. Dette er fremdeles bare det samme som 16x.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=O^,(x) = -\frac{500}{x^2} + 16x

 

Dette er det samme som fasitsvaret, bare uten å ta bryderiet med å skrive det som én brøk.

 

Skal vi ha det som EN brøk, må vi ha chart?cht=tx&chl=x^2 som nevner under 16x. Da må vi gange med chart?cht=tx&chl=x^2 over og under brøkstreken og får chart?cht=tx&chl=\frac{16x^3}{x^2}. Dette er fremdeles bare det samme som 16x.

 

tusen hjertelig takk!! det var det som var greia ja..+1 :)

Endret av Cheaty
Lenke til kommentar
Ulikheter har omtrent samme regnerregler som likninger, utenom at en må snu ulikhetstegnet når en ganger eller deler begge sider av ulikhetstegnet med et negativt tall. Dette må man også gjøre når man "flytter over" et ledd fra den en siden av ulikhetstegnet til den andre. Begrunnelsen for dette forklares enkelt ved følgende eksempel: 3 < X, som gir X > 3.
- Wikipedia

 

Hvorfor snur man ikke ulikhetstegnet når vi regner med brøkstykker?

Lenke til kommentar

Jeg holder på å sjekke endepunktene i en rekke. Har allerede funnet ut at vi har konvergens når -1<x<1.

 

 

Rekken er

 

xugL5.gif

 

I x=1 fant jeg ut ved hjelp av integraltesten at vi har divergens. Skal nå sjekke x = -1, og sitter da med:

 

 

hmFik.png

 

Hvordan skal jeg gjøre dette? Ser for meg ut som det kan bli rimelig vanskelig å løse dette med integraltest. Finnes det en enklere måte å teste for divergens/konvergens her?

Endret av Misoxeny
Lenke til kommentar

Jeg holder på å sjekke endepunktene i en rekke. Har allerede funnet ut at vi har konvergens når -1<x<1.

 

 

Rekken er

 

xugL5.gif

 

I x=1 fant jeg ut ved hjelp av integraltesten at vi har divergens. Skal nå sjekke x = -1, og sitter da med:

 

 

hmFik.png

 

Hvordan skal jeg gjøre dette? Ser for meg ut som det kan bli rimelig vanskelig å løse dette med integraltest. Finnes det en enklere måte å teste for divergens/konvergens her?

chart?cht=tx&chl=(-1)^{2n} = ((-1)^2)^n = 1, så du er egentlig ferdig.

 

 

For slike oppgaver:

Løs ulikhetene ved regning:

chart?cht=tx&chl=\frac{3x-1}{x+2} < 2

Siste lett blir:

chart?cht=tx&chl=\frac{x-5}{x+2}<0

og hvorfor ikke >0?

chart?cht=tx&chl=\frac{3x-1}{x+2} < 2 = \frac{2(x+2)}{x+2} = \frac{2x-4}{x+2} \Rightarrow \frac{3x-1}{x+2} - \frac{2x-4}{x+2} < 0 \Leftrightarrow \frac{x-5}{x+2} < 0

Du snur ikke ulikhetstegnet fordi du ikke har ganget eller delt med noe negativt. Ei heller snudd opp ned på brøkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^Gjelder det ikke både for flytting av brøk fra den ene til den andre siden?

 

 

 

trenger også litt hjelp med denne oppgaven:

I en kommune er folketallet 13 500. Ifølge en prognose vil det vokse med 2,5 % i året en del framover. Hvor lang tid tar det før folketallet er 15 000?

 

Hvordan skal jeg sette opp regnestykket?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

^Gjelder det ikke både for flytting av brøk fra den ene til den andre siden?

trenger også litt hjelp med denne oppgaven:

I en kommune er folketallet 13 500. Ifølge en prognose vil det vokse med 2,5 % i året en del framover. Hvor lang tid tar det før folketallet er 15 000?

Hvordan skal jeg sette opp regnestykket?

chart?cht=tx&chl=13,5^{,,} \cdot 1,025^t=15^{,,}

  • Liker 2
Lenke til kommentar

^Gjelder det ikke både for flytting av brøk fra den ene til den andre siden?

 

Husk hva du egentlig gjør når du flytter over. Det du gjør er at du legger til eller trekker fra det samme tallet på begge sider. Hvis jeg har ligningen 2x + 2 = 5 så betyr det at tallene 2x+2 og 5 er like. Jeg vil at det bare skal stå 2x på venstre side. Det kan jeg gjøre hvis jeg trekker fra 2. Men hvis jeg skal bevare at hver side er lik, må jeg huske å også gjøre det på den andre siden. Hvis to tall er like så vil de jo også være like etter at jeg fjerner like mye fra hvert tall. Resultatet blir da at 2x + 2 - 2 = 5 - 2. På venstre side blir 2 - 2 til 0, og vi får 2x = 5 - 2 = 3. Resultatet av dette blir som om vi flytter over 2 og bytter fortegn. Det kan være en grei huskregel, men det er viktig å være klar over hva som egentlig skjer.

 

Hvis vi ser på en ulikhet kan vi tenke på akkurat samme måte. Hvis et tall er større enn et annet tall er det også slik hvis jeg trekker fra like mye fra hvert tall. Hvis jeg har 1000kr og du har 500kr så blir det jo ikke slik at du plutselig får mer enn meg hvis vi begge må gi vekk 200kr, og det blir heller ikke slik at du får mer enn meg hvis vi begge får 200kr. Siden å flytte over bare vil si å legge til eller trekke fra på begge sider så vil ulikhetstegnet altså gjelde etter overflyttingen. (Det har ingenting å si om tallene vi legger til og trekker fra er brøker heller.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er binominalkoeffisient, og hvordan rekner jeg det ut.

F.eks 5 over 2 er 10, og 5 over 3 er 10. Makes no sense.

Har prøvd å leite litt på nettet, og det står ingenting i læreboka om hvordan jeg rekner det ut osv.

 

Edit:

Kan det være dette?

n over k = n! over (k! * (n - k)! )

Endret av Manlulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...