Jaffe Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 (endret) Eventuelt: Når vi ganger en brøk med et helt tall så får vi en ny brøk der vi har ganget tallet inn i telleren. Dette ser vi om vi tenker på det helet tallet som en brøk med 1 i nevner. Vi får altså . Da kan du følge de stegene Aleks viste i det innlegget du siterte. Endret 20. november 2012 av Jaffe Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 (endret) Når jeg kommer til et svar som er f.eks: -x = -70 Er det da lov å skrive slik på en eksamen?: -x = -70 /: -1 x = 70 Eller må jeg skrive -x/-1 = -70/-1 x = 70 Endret 21. november 2012 av Manlulu Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Begge deler går like fint. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Sikker? Det er ikke slaurskap og en uting når du regner likning? Det er lov, men sett ned på? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Sikker? Det er ikke slaurskap og en uting når du regner likning? Det er lov, men sett ned på? Nei, du viser i begge tilfeller hva du gjør; du deler med -1 på begge sider. Det er det som viser at du kan prosessen. Eventuelt fungerer det også å gange med -1 på begge sider. Lenke til kommentar
Manlulu Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) okok takker:) Jeg skal finne 2 tall, med 4 talls mellomrom, som produktet til sammen skal bli 96. Når jeg skal addere, bruker jeg denne formelen: x+(x+4)=96 Men hvordan er det når jeg skal multiplisere? Shit jeg fann det ut selv Endret 22. november 2012 av Manlulu Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Jeg er fryktelig glad i min over 20 år gamle HP 32SII kalkulator, men skulle gjerne hatt en til (jobb og hjemme). Finnes det noen moderne kalkulatorer med lignende byggekvalitet, funksjonalitet og særlig viktig: RPN-inntasting? Redigert: Jeg fant akkurat ut at det finnes noen Android RPN kalkulator-emulatorer, men nå har jeg ikke Android så det hjelper ikke før jeg bytter telefon neste gang og det kan ta år. Endret 22. november 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
torslo Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Har likninga x^2+y^2=4 (altså ein sirkel med radius 2, og senter i origo), eg har fått utgitt to punkter (-4.0) og (4.1). Eg skal finne 2 tangenter til sirkelen som går gjennom punktet (4.1), og eg skal ved hjelp av ein ny tangent fra punktet (-4.0) finne raskeste veien fra (-4.0) til (4.1) UTEN å "bryte" sirkelskiva... Kan noen hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
magneman Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Etter integrering er et ubestemt integral gitt ved. Hvor blir egentlig denne C-en av i det bestemte integralet? Forsvinner den pga gir ? Endret 22. november 2012 av magneman Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 (endret) Gitt en tovariabelfunksjon Dersom jeg skal finne stasjonærpunkter: Regner først ut partiellderiverte og setter de lik 0: Si at jeg løser først med hensyn på y i det likningssettet som følger, og finner for eksempel at: Om jeg setter disse inn i den andre likningen, kan jeg for eksempel få at: Slik finner jeg stasjonærpunktene (0,0) og (1,1). Det jeg prøver å forstå er hvorfor ikke (1,0) eller (0,1) er stasjonærpunkter, ettersom begge partiellderiverte vil være 0 i disse punktene også? Endret 22. november 2012 av Eplesaft Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Etter integrering er et ubestemt integral gitt ved. Hvor blir egentlig denne C-en av i det bestemte integralet? Forsvinner den pga gir ? Stemmer. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Gitt en tovariabelfunksjon Dersom jeg skal finne stasjonærpunkter: Regner først ut partiellderiverte og setter de lik 0: Si at jeg løser først med hensyn på y i det likningssettet som følger, og finner for eksempel at: Om jeg setter disse inn i den andre likningen, kan jeg for eksempel få at: Slik finner jeg stasjonærpunktene (0,0) og (1,1). Det jeg prøver å forstå er hvorfor ikke (1,0) eller (0,1) er stasjonærpunkter, ettersom begge partiellderiverte vil være 0 i disse punktene også? Jeg antar at du spør om det du spurte om på forrige side i hvilket tilfelle (0,-1) eller (-1,0) ikke tilfredsstiller ligningene du har fått. Gitt funksjonen: får vi: Vi setter disse lik null og får at eventuelle stasjonærpunkt må tilfredsstille: Vi ser at (0,0) og (-1,-1) tilfredsstiller denne ligningen. (-1,0) eller (0,-1) gjør det derimot ikke, da vi f.eks. får -1=0=1 som er en åpenbar feilslutning. Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Kolbjørn driver med skiskyting. Han har funnet ut at sannsynligheten for å treffe er 75% og at han treffer på et skudd er uavhengig av om han treffer på første eller bommer på de andre skuddene. En skuddserie består av 5 skudd. a) Finn sannsynligheten for at han bommer på alle skudd. b) Finn sannsynligheten for minst fire treff. c) Finn sannsynligheten for at Kolbjørn ikke før to treff eller to bom på rad i en skuddserie? Oppgave a og b har jeg fått til, men hvordan er fremgangsmåten på oppgave c? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Kolbjørn driver med skiskyting. Han har funnet ut at sannsynligheten for å treffe er 75% og at han treffer på et skudd er uavhengig av om han treffer på første eller bommer på de andre skuddene. En skuddserie består av 5 skudd. a) Finn sannsynligheten for at han bommer på alle skudd. b) Finn sannsynligheten for minst fire treff. c) Finn sannsynligheten for at Kolbjørn ikke før to treff eller to bom på rad i en skuddserie? Oppgave a og b har jeg fått til, men hvordan er fremgangsmåten på oppgave c? Tenk logisk; dersom han ikke skal få to treff eller to bom på rad må skuddserien bli slik: X0X0X eller 0X0X0. Så deler du bare på antallet mulige skuddserier. Lenke til kommentar
Cheaty Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) trenger litt hjelp med derivasjon.. de er fra Eksamen 2011, men fant ingen fasti/løsningsforslag på dem..jeg prøvde den første og fikk (-500+16x)/(x^2) Endret 23. november 2012 av Cheaty Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Når du er oppgitt hva svaret skal bli så er det lett å se om du har gjort en feil et sted i utregningen din. Tips: Du kan derivere ledd for ledd. Det bør være en smal sak. Hvertfall om du skriver De andre: Kjerneregel + produktregel. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 (endret) Og husket du og sjekke http://folk.ntnu.no/oistes/ ? ^^ Endret 23. november 2012 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Cheaty Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Når du er oppgitt hva svaret skal bli så er det lett å se om du har gjort en feil et sted i utregningen din. Tips: Du kan derivere ledd for ledd. Det bør være en smal sak. Hvertfall om du skriver De andre: Kjerneregel + produktregel. takk for svaret.. men det var akkurat det jeg prøvde på.. byttet (500/x) + 8x2 til 500 * x-1 + 8x2 brukte produktsetning regel (u`*v + u * v`) også tok jeg og deriverte 8x2 for seg selv? jeg kom fram til -500/x2 + 16x Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Svaret er riktig, men du må ha alt på én brøk Lenke til kommentar
Cheaty Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Svaret er riktig, men du må ha alt på én brøk på oppgaven står det at svaret er (-500+16x3)/x2 og jeg fikk (-500+16x)/x2 finner ikke hva har jeg gjort feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå