Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Eventuelt: Når vi ganger en brøk med et helt tall så får vi en ny brøk der vi har ganget tallet inn i telleren. Dette ser vi om vi tenker på det helet tallet som en brøk med 1 i nevner. Vi får altså chart?cht=tx&chl=\frac{b}{c} \cdot d = \frac{b}{c} \cdot \frac{d}{1} = \frac{bd}{c}. Da kan du følge de stegene Aleks viste i det innlegget du siterte.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker? Det er ikke slaurskap og en uting når du regner likning?

Det er lov, men sett ned på?

 

Nei, du viser i begge tilfeller hva du gjør; du deler med -1 på begge sider. Det er det som viser at du kan prosessen.

 

Eventuelt fungerer det også å gange med -1 på begge sider.

Lenke til kommentar

okok takker:)

 

Jeg skal finne 2 tall, med 4 talls mellomrom, som produktet til sammen skal bli 96.

Når jeg skal addere, bruker jeg denne formelen: x+(x+4)=96

Men hvordan er det når jeg skal multiplisere?

 

Shit jeg fann det ut selv :confused:

Endret av Manlulu
Lenke til kommentar

Jeg er fryktelig glad i min over 20 år gamle HP 32SII kalkulator, men skulle gjerne hatt en til (jobb og hjemme). Finnes det noen moderne kalkulatorer med lignende byggekvalitet, funksjonalitet og særlig viktig: RPN-inntasting?

 

Redigert: Jeg fant akkurat ut at det finnes noen Android RPN kalkulator-emulatorer, men nå har jeg ikke Android så det hjelper ikke før jeg bytter telefon neste gang og det kan ta år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har likninga x^2+y^2=4 (altså ein sirkel med radius 2, og senter i origo), eg har fått utgitt to punkter (-4.0) og (4.1).

 

Eg skal finne 2 tangenter til sirkelen som går gjennom punktet (4.1),

 

og eg skal ved hjelp av ein ny tangent fra punktet (-4.0) finne raskeste veien fra (-4.0) til (4.1) UTEN å "bryte" sirkelskiva...

 

Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar

Gitt en tovariabelfunksjon chart?cht=tx&chl=f(x,y)

 

Dersom jeg skal finne stasjonærpunkter:

Regner først ut partiellderiverte og setter de lik 0:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial x}= 0

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial y}= 0

 

Si at jeg løser først med hensyn på y i det likningssettet som følger, og finner for eksempel at:

 

chart?cht=tx&chl=y = 0 \;  eller \;   y = 1

 

Om jeg setter disse inn i den andre likningen, kan jeg for eksempel få at:

 

chart?cht=tx&chl=y = 0 \Rightarrow \ x = 0 \;   eller \;   y = 1 \Rightarrow \ x = 1

 

Slik finner jeg stasjonærpunktene (0,0) og (1,1). Det jeg prøver å forstå er hvorfor ikke (1,0) eller (0,1) er stasjonærpunkter, ettersom begge partiellderiverte vil være 0 i disse punktene også?

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Gitt en tovariabelfunksjon chart?cht=tx&chl=f(x,y)

 

Dersom jeg skal finne stasjonærpunkter:

Regner først ut partiellderiverte og setter de lik 0:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial x}= 0

 

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial y}= 0

 

Si at jeg løser først med hensyn på y i det likningssettet som følger, og finner for eksempel at:

 

chart?cht=tx&chl=y = 0 \;  eller \;   y = 1

 

Om jeg setter disse inn i den andre likningen, kan jeg for eksempel få at:

 

chart?cht=tx&chl=y = 0 \Rightarrow \ x = 0 \;   eller \;   y = 1 \Rightarrow \ x = 1

 

Slik finner jeg stasjonærpunktene (0,0) og (1,1). Det jeg prøver å forstå er hvorfor ikke (1,0) eller (0,1) er stasjonærpunkter, ettersom begge partiellderiverte vil være 0 i disse punktene også?

Jeg antar at du spør om det du spurte om på forrige side i hvilket tilfelle (0,-1) eller (-1,0) ikke tilfredsstiller ligningene du har fått.

Gitt funksjonen: chart?cht=tx&chl=f(x,y) = x^3 + 3xy + y^3 får vi:

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial x} = 3x^2 + 3y

chart?cht=tx&chl=\frac{\partial f}{\partial y} = 3y^2 + 3x

Vi setter disse lik null og får at eventuelle stasjonærpunkt må tilfredsstille:

chart?cht=tx&chl=x^2+y=0=y^2+x

Vi ser at (0,0) og (-1,-1) tilfredsstiller denne ligningen. (-1,0) eller (0,-1) gjør det derimot ikke, da vi f.eks. får -1=0=1 som er en åpenbar feilslutning.

Lenke til kommentar

Kolbjørn driver med skiskyting. Han har funnet ut at sannsynligheten for å treffe er 75% og at han treffer på et skudd er uavhengig av om han treffer på første eller bommer på de andre skuddene. En skuddserie består av 5 skudd.

 

a) Finn sannsynligheten for at han bommer på alle skudd.

 

b) Finn sannsynligheten for minst fire treff.

 

c) Finn sannsynligheten for at Kolbjørn ikke før to treff eller to bom på rad i en skuddserie?

 

Oppgave a og b har jeg fått til, men hvordan er fremgangsmåten på oppgave c?

Lenke til kommentar

Kolbjørn driver med skiskyting. Han har funnet ut at sannsynligheten for å treffe er 75% og at han treffer på et skudd er uavhengig av om han treffer på første eller bommer på de andre skuddene. En skuddserie består av 5 skudd.

 

a) Finn sannsynligheten for at han bommer på alle skudd.

 

b) Finn sannsynligheten for minst fire treff.

 

c) Finn sannsynligheten for at Kolbjørn ikke før to treff eller to bom på rad i en skuddserie?

 

Oppgave a og b har jeg fått til, men hvordan er fremgangsmåten på oppgave c?

 

Tenk logisk; dersom han ikke skal få to treff eller to bom på rad må skuddserien bli slik: X0X0X eller 0X0X0. Så deler du bare på antallet mulige skuddserier.

Lenke til kommentar

Når du er oppgitt hva svaret skal bli så er det lett å se om du har gjort en feil et sted i utregningen din. ;)

Tips: Du kan derivere ledd for ledd. Det bør være en smal sak. Hvertfall om du skriver chart?cht=tx&chl=\frac{1}{x} = x^{-1}

De andre: Kjerneregel + produktregel.

 

takk for svaret.. men det var akkurat det jeg prøvde på.. byttet (500/x) + 8x2 til

500 * x-1 + 8x2

 

brukte produktsetning regel (u`*v + u * v`) også tok jeg og deriverte 8x2 for seg selv? jeg kom fram til -500/x2 + 16x :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...